Gå til innhold

Rammstein og Nightwish - ikke metal?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor påstås det at Rammstein og Nightwish ikke er metal men pop? :klø: Er da like mye metal selv om de blander inn såkalte "sære" lyder i musikken sin. Virker som om mange kun mener at bare black metal er ordentlig metal. Tåpelig! Det finnes da utrolig mange forskjellige typer metal.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Javisst er det metall! De som mener noe annet er hva jeg vil kalle for "posers" som tror at kun det de hører på er den skikkelige musikken. Selv om man ikke liker musikken blir det for dumt å kalle det noe annet enn hva det er..

Rammstein er metall. Noen har sagt industrial-metall, og jeg synes det er det nærmeste man kan sette Rammstein.

Nightwish er metall det også, en form for goth-metall vil jeg si.

Nå er det, som gjest sier, veldig mange metallsjangere, og å plassere et band som kanskje er litt spesielt i en sjanger nå om dagen er vanskeligere enn man skulle tro.

Skrevet

Hvis man har den opprinnelige definisjonen av pop = populærmusikk i tankene er vel definisjonen av Rammstein og Nightwish som pop riktig, men det er vel neppe denne definisjonen de fleste tenker på når de bruker betegnelsen popmusikk i dag.

Hvis den opprinnelige definisjonen av pop fortsatt gjelder i dag, så kan vel musikk både være pop og metall?

Skrevet

Selvsagt, det sier seg selv! Nå har pop blitt en egen sjanger for musikk som er... pop. Det er bare blitt pop. Det har seg også slik at musikken som kan gå under betegnelsen pop (sånn som vi mener den er idag) selger mest (slik som opprinnelsen egentlig var - populærmusikk). :wink:

I og med at betegnelsen på pop går mer på musikksjanger enn hvor populært det er blir det litt "farlig"/feil å kalle metall for pop. Men pr. def. av gamle slaget er det ikke idiotisk å kalle populær metall for pop..

Skrevet

Hvorfor er så mange nye metalfans så usikre og opptatte av å få definert og godkjent smaken sin? Jeg synes tråder som denne dukker opp støtt og stadig.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hvorfor er så mange nye metalfans så usikre og opptatte av å få definert og godkjent smaken sin? Jeg synes tråder som denne dukker opp støtt og stadig.

*lol* For det første er jeg ikke ute etter å få godkjent musikksmaken min. Men dette er en ting som har "irritert" meg en stund og jeg ville bringe det frem i lyset nå for å få synspunkter. For det andre er jeg ikke ny i faget, har vært metallhue i ca 2 år nå.

Gjest Valhalla
Skrevet

Det er fordi de vil bekrefte at de er "inside" og skikkelige metall folk liksom. Mange tror kanskje de skal skille seg ut, mens de egentlig er ekstremt gruppefiksert. Spiller det noen rolle hva folk kaller det, liker man det så liker man det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vet at Nightwish og Rammstein er metal som jeg skrev i det første innlegget mitt. Men mange påstår at det ikke er metal, derfor ville jeg gjerne ha deres syn på saken. Om hvorfor dette ikke regnes som metal selv om de bruker keaboard og annet i låtene sine.

Jeg driter i om jeg er "inside" eller "outside". Siden dette er et disjusjonsforum, tenkte jeg at det passet og ta opp slike ting her :roll:

Dette har altså ikke noe om at jeg vil bli "godkjent" eller ikke. Men dette er noe som opptar meg. Blir irritert på folk som påstår det ikke er metal, når jeg VET det er metal. De som mener det ikke er metal, må komme med en begunnelse. Derfor skrev jeg inn innlegget mitt.

Jeg hadde fullt ut hørt på rammstein selv om de ikke var metal. Men jeg synes sannheten må frem. Jeg gidder ikke sitte og jatte med når det påstås at rammstein er pop så lenge jeg vet det tilhører metallsjangeren.

Dere hadde vel heller ikke sittet og jattet med hvis noen sa noe som dere VISSTE var galt?

Jeg er hverken nybegynner eller poser. Jeg har vært trofast metallfan i to år nå. (altså før denne "metalltrenden" begynte)

Skrevet
Jeg er hverken nybegynner eller poser. Jeg har vært trofast metallfan i to år nå. (altså før denne "metalltrenden" begynte)

Ja det er veldig viktig å få frem ikke sant? :wink:

Malou - musikkfan

Gjest Anonymous
Skrevet

Huff! Jeg ble jo anklaget for å være nybegynner og at jeg liksom skulle bekrefte at jeg var "inside"

Synes denne debatten har strekt seg altfor langt.

Det eneste jeg ville ha svar på var HVORFOR ikke Rammstein og Nightwish regnes som ordentlig metal så lenge det er metall. Grunnen til at man starter diskusjoner er fordi man er uenige i noe eller vil få frem sin mening.

Og jeg vill få frem meningen min om at de nevnte banda er metall og at de som påstår at det er pop har bæsja på leggen og at de ikke har peiling på metallsjangerens alle undergrener.

Ikke noe annet. Jeg blåser i om dere tror jeg er ekte metaller eller ikke, det var ikke det som var spørsmålet mitt.

Men takker for andre seriøse svar, fra bl.a superlammet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er mange metallband som f.eks Dimmu, Maiden, Nightwish og Rammstein som er blitt populære og derfor kan regnes som populærmusikk, altså "pop" men musikken deres minner ikke mye om pop for å si det sånn. Så de spiller metall!

Den som sier noe annet, snakker uten å vite konkret hva han egentlig snakker om. Men er jo folk som mener at kun daumetallen (på godt norsk :ler:) er riktig metall så. Men dem om det :wink:

Skrevet

Tror nok det er endel som mener at musikken er pop ganske enkelt fordi de ikke helt takler at det har blitt populært/kommersielt/"in" blandt allmuen. Da er det plutselig ikke metall lenger, fordi metall skal ikke være populært, mener mange. Det som er rart er at band som f.eks Maiden er rimlig annerkjent i de fleste metallmiljøer, men de har solgt millioner.

Det er fordi de vil bekrefte at de er "inside" og skikkelige metall folk liksom. Mange tror kanskje de skal skille seg ut, mens de egentlig er ekstremt gruppefiksert. Spiller det noen rolle hva folk kaller det, liker man det så liker man det.

Sorry Valhalla, men dette er nok ikke noe som er typisk for metallmiljøet. Om du kanskje kjenner metallere som har dette behovet så tilhører de isåfall et fåtall. Men skal være enig med deg at det er flere som er gruppefikserte, selv om dette ikke er noe som er gjennomgående hos de som virkelig har peil og vet hva de driver med/snakker om.

Jeg har vært trofast metallfan i to år nå. (altså før denne "metalltrenden" begynte)

Ikke for å pirke ellerno, men "metalltrenden" startet for ca 2 år siden. Har vært metaller selv endel år nå. Men ikke ta deg nær av dette, du gir en mening av at metall er mer enn bare grupperinger o.l. Synes du virker fornuftig nok til å fatte hva det dreier seg om.

Gjest Valhalla
Skrevet
Huff! Jeg ble jo anklaget for å være nybegynner og at jeg liksom skulle bekrefte at jeg var "inside"

Nei, jeg forsøkte å gjøre narr av de som er opptatt av å fremstå som "skikkelige" metall folk og dermed må ta avstand fra alt som blir populært mens de ramser opp noen mindre kjente band. Sånne folk finner man i hip-hop miljøet også.

Skrevet

Godt å høre Valhalla, var igrunn det jeg håpet på du mente.. :wink:

Skrevet
Det eneste jeg ville ha svar på var HVORFOR ikke Rammstein og Nightwish regnes som ordentlig metal så lenge det er metall. Grunnen til at man starter diskusjoner er fordi man er uenige i noe eller vil få frem sin mening.

Vel, jeg har hørt på metall i 18-19 år, så jeg tror jeg kan uttale meg.

Jeg vil på ingen måte si at Rammstein og Nightwish ikke er metall. Men samtidig er det klart at musikken de lager er svært kommersiell. Skrikedama i Nightwish har Celine Dion som forbilde. Det sier noe om hva man kan vente seg. Hele uttrykket til Nightwish er mega-kitsch.

Derimot kan jeg gjerne kose meg med en Rammstein-sang eller to, og Amerika er jo OK den og med artig video og greier. Men det bandet står ikke akkurat rotfast i metallen med sine to riff per sang.

Sett heller på Celtic Frost - Morbid Tales.

Skrevet
Tror nok det er endel som mener at musikken er pop ganske enkelt fordi de ikke helt takler at det har blitt populært/kommersielt/"in" blandt allmuen. Da er det plutselig ikke metall lenger' date=' fordi metall skal ikke være populært, mener mange. Det som er rart er at band som f.eks Maiden er rimlig annerkjent i de fleste metallmiljøer, men de har solgt millioner.[/quote']

Nja, litt lettvinte tolkninger her.

Når et band blir populært hos mange folk, også folk som ellers ikke liker så mye metall, så kan det være to ting som har skjedd:

1. Bandet har blitt mer strømlinjeformet og mykt

2. Folk flest har fått tøffere smak

3. Noe midt i mellom.

Dimmu Borgir er et godt eksempel på et band som har blitt mykt, med masse synth og greier og alt i alt et kommersielt uttrykk. Når folk som likte førsteplata ikke liker dagens DB-plater, så er det ikke nødvendigvis en panikkreaksjon pga. populariteten deres, men en erkjennelse av at det bandet de begynte å like faktisk ikke eksisterer lengre.

Derfor er det altså ikke så mye pga. opplaget eller noe, men rett og slett fordi den nye myke musikken ikke gir folk noe.

(Jeg har for ordens skyld aldri likt Dimmu Borgir, gammelt eller nytt.)

Derfor er det heller ikke slik at folk misliker Iron Maiden fordi de selger mye. Det går etter musikalske kriterier, og Iron Maiden er uansett mye mer tilgjengelig for folk flest enn Black Metal. Derfor forsvinner mange av de problemstillingene ovenfor.

Skrevet

Helt sant KFD!

Når det gjelder Dimmu har jeg kommet over en stor andel som bruker argumentet at de ikke liker Dimmu fordi de er så forbanna kommersielle. Det synes jeg blir for svakt. At de har blitt strømlinjeformet er en ting, men man kan også spørre seg selv om gutta fortjener å være der eller om de har blitt løftet opp dit som enkelte andre metallband? Husker nå at når de gav ut For All Tid gikk de selv rundt til platesjapper og spurte om de kunne selge dem. De har heller ikke hatt en ferie på flere år pga turnèer og studio. Synes de fortjener å være litt kommersielle jeg :wink: Hvorfor de har blitt det kan man jo spørre seg om.

Men for å ikke spore helt av, ja det er flere band som er blitt mer strømlineformede og myke, og dette tror jeg har noe med utvikling å gjøre. Man finner ikke mange band lenger som gode gamle Darkthrone, Mayhem eller Emperor. 1349 er vel et unntak der, sammen med Gorgoroth, men majoriteten av nye band har ikke samme standard.

Folk flest har fått tøffere smak, vel er dels enig. Dette tror jeg går begge veier igrunn.. :wink:

Noe midt i mellom kan jeg være med på!

Derfor er det altså ikke så mye pga. opplaget eller noe, men rett og slett fordi den nye myke musikken ikke gir folk noe.  

Denne kan ejg være helt 100% enig med deg i. Når det gjelder Dimmu er det nok mange som ikke kjenner igjen bandet pga musikken de lager nå i forhold til den de lagde da. Er nok endel som faller bort i fra dem, men nå er smaken som baken og det er nok veldig mange som også begynner å høre på det nye Dimmu, liker det, hører på eldre Dimmu, liker det også, og dermed hører på tyngre saker (jmf. punkt 2 ang tøffere smak). :wink:

Mye av dette blir selvsagt spekulering siden musikksmak er en individuell greie..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...