AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #1 Skrevet 17. april 2018 For flere år siden flyttet jeg inn i en leilighet moren min har eid lenge. Hun har ikke bodd i den på lenge, og har ingen planer om å bo her igjen. Vi ble etterhvert enige om å selge den når jeg flyttet ut, og at jeg skulle få salgsummen som ekstra egenkapital på neste bolig. Siden hun har eid boligen så lenge er det et poeng å selge boligen skattefritt, for siden verdien er mer enn doblet ville skatten blitt ganske høy. Derfor ble boligen overdratt til meg for nesten et år siden, så jeg kan eie og bo i boligen i mer enn et år før den selges. Det store spørsmålet, som jeg trenger hjelp til, er nøyaktig når kan jeg kjøpe noe nytt og selge denne leiligheten? - Borettslagsandelen ble overført til meg 1. Juni 2017 - Overdragelsen ble tinglyst 1. september 2017 - Jeg har fått klarsignal fra banken om å kjøpe før jeg selger, siden jeg har annen egenkapital og disse leilighetene er lettsolgte. - Jeg flyttet inn i leiligheten for over fem år siden, og har vært registrert her i folkeregisteret hele tiden. Når kan jeg kjøpe? Når kan jeg legge denne leiligheten for salg? Jeg skulle selvfølgelig spurt skatteetaten, men akkurat nå har de ganske mye pågang. Derfor håper jeg noen kloke her inne kan gi meg råd. Anonymkode: 31773...bce
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #2 Skrevet 17. april 2018 Det er eierskapet det går på her, ikke "leieperiode". Så du må regne fra det ble tinglyst. Du kan selge til høsten, med andre ord. Anonymkode: 1a07e...523 1
Sølvrosen Skrevet 17. april 2018 #3 Skrevet 17. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er eierskapet det går på her, ikke "leieperiode". Så du må regne fra det ble tinglyst. Du kan selge til høsten, med andre ord. Anonymkode: 1a07e...523 Er du sikker på det? Slik jeg har oppfattet det er tinglysning en formalisering av en avtale. Eietiden regnes vanligvis fra man overtar boligen til man aksepterer bud for salg av boligen. Man aksepterer bud før man tinglyser salget, og dermed har ihvertfall ikke tinglysningen noe å si for når man slutter å eie boligen. Kan det da stemme at tinglysningen har noe å si for når man starter å eie boligen?
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #4 Skrevet 17. april 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: For flere år siden flyttet jeg inn i en leilighet moren min har eid lenge. Hun har ikke bodd i den på lenge, og har ingen planer om å bo her igjen. Vi ble etterhvert enige om å selge den når jeg flyttet ut, og at jeg skulle få salgsummen som ekstra egenkapital på neste bolig. Siden hun har eid boligen så lenge er det et poeng å selge boligen skattefritt, for siden verdien er mer enn doblet ville skatten blitt ganske høy. Derfor ble boligen overdratt til meg for nesten et år siden, så jeg kan eie og bo i boligen i mer enn et år før den selges. Det store spørsmålet, som jeg trenger hjelp til, er nøyaktig når kan jeg kjøpe noe nytt og selge denne leiligheten? - Borettslagsandelen ble overført til meg 1. Juni 2017 - Overdragelsen ble tinglyst 1. september 2017 - Jeg har fått klarsignal fra banken om å kjøpe før jeg selger, siden jeg har annen egenkapital og disse leilighetene er lettsolgte. - Jeg flyttet inn i leiligheten for over fem år siden, og har vært registrert her i folkeregisteret hele tiden. Når kan jeg kjøpe? Når kan jeg legge denne leiligheten for salg? Jeg skulle selvfølgelig spurt skatteetaten, men akkurat nå har de ganske mye pågang. Derfor håper jeg noen kloke her inne kan gi meg råd. Anonymkode: 31773...bce Botid regnes fra den dagen du bytter adresse i folkeregisteret eller på annrn måte kan sannsynliggjøre at du har bebodd boligen. Strømregninger er en slik måte men da må du dokumentere mer. Botiden er de streng på. 365 dager av de siste 24 måndene på dagen som beboer og som eier. Enda skjevt og beskatninge er resultatet.. Anonymkode: 88d11...41a
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #5 Skrevet 18. april 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Botid regnes fra den dagen du bytter adresse i folkeregisteret eller på annrn måte kan sannsynliggjøre at du har bebodd boligen. Strømregninger er en slik måte men da må du dokumentere mer. Botiden er de streng på. 365 dager av de siste 24 måndene på dagen som beboer og som eier. Enda skjevt og beskatninge er resultatet.. Anonymkode: 88d11...41a Botid er altså greit, jeg kan lett sannsynliggjøre at jeg har bodd her via folkeregisteret, strømregninger og annet. Det vanskelige blir da hvor lenge jeg har eid leiligheten. Nøyaktige datoer er som du sier viktig. Er det tinglysningen som gjelder, eller er det datoen borettsandelen ble overdratt, eller er det den dagen jeg og min mor kom fram til at jeg skulle få leiligheten? Anonymkode: 31773...bce
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #6 Skrevet 18. april 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Botid er altså greit, jeg kan lett sannsynliggjøre at jeg har bodd her via folkeregisteret, strømregninger og annet. Det vanskelige blir da hvor lenge jeg har eid leiligheten. Nøyaktige datoer er som du sier viktig. Er det tinglysningen som gjelder, eller er det datoen borettsandelen ble overdratt, eller er det den dagen jeg og min mor kom fram til at jeg skulle få leiligheten? Anonymkode: 31773...bce Er disse datoene så enormt forskjellige at det betyr noen større forskjell? Sende en mail til skatteetaten og spør der du får konkrete svar og svar du senere kan dokumentere at du har fått fra offentlig myndighet. Anonymkode: 88d11...41a
Gliffy Skrevet 20. april 2018 #7 Skrevet 20. april 2018 Jeg vil tro at det er fra den dagen andelen ble overdratt, det er jo den som forteller hvem som eier boretten. Men, jeg ville sørget for å ha det skriftlig fra skatteetaten og ikke stole på råd fra et forum. Det kan bli fryktelig dyrt om det blir feil. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå