exictence Skrevet 17. april 2018 #1 Skrevet 17. april 2018 Hva tenker/forbinder du med Yoga? Det hadde vært interessant om så mange som mulige hadde svart. Tusen takk for svar
The Kavorka Skrevet 17. april 2018 #2 Skrevet 17. april 2018 Finne indre ro, ta kontroll over pusten, tøye og bøye. Hehe Har aldri prøvd yoga selv 1
Drikkeflaska Skrevet 17. april 2018 #3 Skrevet 17. april 2018 Jeg deler vel yoga opp i to, ev tre underkategorier. Du har en der du fokuserer på å finne ro, å puste og komme i kontakt med deg selv. Det er den mer meditasjonsrettede varianten. Også har du den som går på mer styrke og som kan være ganske så tung, til tross for at man bare bruker kroppsvekt. Også innenfor begge to kan det ligge det med tøying og bevegelighet. 1
Rumle Skrevet 17. april 2018 #4 Skrevet 17. april 2018 Jeg tenker at det handler om å styrke kropp og sinn. Finne ro og balanse. Jeg har aldri prøvd det selv.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #5 Skrevet 17. april 2018 Jeg trodde det var strekke ut, tøye ut, puste riktig og finne en ro. Få bedre balanse. Det er jo dette og, men trodde ikke Yoga var så blytungt før jeg hadde tatt ett par timer selv. Var skikkelig støl etterpå, og bena skalv under noen av øvelsene. Anonymkode: ebf7e...46b
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #6 Skrevet 17. april 2018 Jeg trener en del yoga, pilates og tai chi. Jeg trener ikke yoga for meditasjon, men for styrken og for å bli tøyelig. Jeg gjør dog ganske tunge øvelser og kombinasjoner. Anonymkode: 42233...9ed
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #7 Skrevet 17. april 2018 Kvinnegreie. Noen få veldig slanke menn med skjegg og langt hår som de har festet i så hårbolle. Anonymkode: a2f41...269
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #8 Skrevet 17. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kvinnegreie. Noen få veldig slanke menn med skjegg og langt hår som de har festet i så hårbolle. Anonymkode: a2f41...269 Er det noen som bør trene yoga så er det menn. Har trent yoga med en del menn og alle er skikkelig stive og støle. Det er altså veldig nødvendig, og alle menn burde prøve det. Menn generelt på treningssenter er alt for dårlig til å tøye, det ser jeg hele tiden. Anonymkode: 42233...9ed 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #10 Skrevet 17. april 2018 1 minutt siden, Peaches skrev: Trening for latsabber? Kjør denne og se om du tenker dama i videoen er en latsabb. Anonymkode: 42233...9ed
Peaches Skrevet 17. april 2018 #11 Skrevet 17. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjør denne og se om du tenker dama i videoen er en latsabb. Anonymkode: 42233...9ed Det finnes forskjellige former. Men alle gangene jeg har gått på yoga, har jeg ikke akkurat forbrent mange kalorier.
Raven Emerald Skrevet 17. april 2018 #12 Skrevet 17. april 2018 Man skal kunne brette seg firdobbelt i alle retninger, uten å miste pusten. =P Neida... Jeg har forsøkt yoga en gang, men på grunn av leddgikten og væske i knærne, var det utrolig begrenset hva jeg fikk til. Men øvelsene var i utgangspunktet greie nok. Jeg har lett hypermobilitet, det hjelper litt. =P
missmcbeal Skrevet 17. april 2018 #13 Skrevet 17. april 2018 Jeg trener yin yoga fast hver uke, og for meg er det en restitusjonsøkt mellom annen trening, der jeg får løst opp spenninger i kroppen, tøyet og generelt finner roen. Jeg føler meg så mye bedre i kroppen etter jeg begynte å gå på det fast. 1
exictence Skrevet 18. april 2018 Forfatter #14 Skrevet 18. april 2018 (endret) 17 timer siden, The Kavorka skrev: Finne indre ro, ta kontroll over pusten, tøye og bøye. Hehe Har aldri prøvd yoga selv Takk for svar. Interessante svar. Mange nevner ro, indre styrke, fysisk styrke, balanse, komme i kontakt med deg selv, pust, løse opp spenninger i kroppen, tøy og bøy. Det gleder meg å lese svarene deres. Mitt inntrykk tidligere har vært at flere har sett på det som en fysisk treningsform med bøy og strekk, og ikke som at Yoga berører det indre, mentalt, emosjonelt, energiske og meditative. De fleste her har svart gode svar, og gir tydelig svar på at dere vet hva det handler om. 13 timer siden, Drikkeflaska skrev: Jeg deler vel yoga opp i to, ev tre underkategorier. Du har en der du fokuserer på å finne ro, å puste og komme i kontakt med deg selv. Det er den mer meditasjonsrettede varianten. Også har du den som går på mer styrke og som kan være ganske så tung, til tross for at man bare bruker kroppsvekt. Også innenfor begge to kan det ligge det med tøying og bevegelighet. Det er riktig. Samtidig behøver ikke de to yogaformene utelukke hverandre. Vi har f.eks Ashtanga Yoga som ja, er en av de tyngste fysisk krevende yoga form. Men Ashtanga Yoga er "meditasjon i bevegelse". Yoga har utviklet seg og spredd seg i mange retninger. Hovedsakelig var grunntanken i gamle typer yogaformer at de fysiske posisjonene/stillingene var bare en liten del, men viktig del av praksisen. Foreningen mellom kropp og sinn har utrolig mye å si. Mer enn noen som ikke har prøvd det i lengre tid kan forestille seg. Fantastisk at den fysiske kroppen har så mye å si for vårt indre, hvordan vi har det, hvordan vi takler......livets utfordringer. Typiske mål er avspenning (både fysisk og psykisk), løsrivelse fra ukontrollert tankevirksomhet og dermed økt konsentrasjonsevne, større innsikt og forståelse av verden, en tankemessig og/eller følelsesmessig pause fra hverdagen. Endret 18. april 2018 av exictence
Drikkeflaska Skrevet 18. april 2018 #15 Skrevet 18. april 2018 30 minutter siden, exictence skrev: Takk for svar. Interessante svar. Mange nevner ro, indre styrke, fysisk styrke, balanse, komme i kontakt med deg selv, pust, løse opp spenninger i kroppen, tøy og bøy. Det gleder meg å lese svarene deres. Mitt inntrykk tidligere har vært at flere har sett på det som en fysisk treningsform med bøy og strekk, og ikke som at Yoga berører det indre, mentalt, emosjonelt, energiske og meditative. De fleste her har svart gode svar, og gir tydelig svar på at dere vet hva det handler om. Det er riktig. Samtidig behøver ikke de to yogaformene utelukke hverandre. Vi har f.eks Ashtanga Yoga som ja, er en av de tyngste fysisk krevende yoga form. Men Ashtanga Yoga er "meditasjon i bevegelse". Yoga har utviklet seg og spredd seg i mange retninger. Hovedsakelig var grunntanken i gamle typer yogaformer at de fysiske posisjonene/stillingene var bare en liten del, men viktig del av praksisen. Foreningen mellom kropp og sinn har utrolig mye å si. Mer enn noen som ikke har prøvd det i lengre tid kan forestille seg. Fantastisk at den fysiske kroppen har så mye å si for vårt indre, hvordan vi har det, hvordan vi takler......livets utfordringer. Typiske mål er avspenning (både fysisk og psykisk), løsrivelse fra ukontrollert tankevirksomhet og dermed økt konsentrasjonsevne, større innsikt og forståelse av verden, en tankemessig og/eller følelsesmessig pause fra hverdagen. Nei, absolutt ikke. Det skal vel godt gjøres å finne en form for yoga som ikke inkluderer begge deler, fordi det i bunn og grunn er det yoga er, en kombinasjon av det. Jeg har ikke trent yoga særlig lenge, men jeg har satt meg ganske inn i det, istedenfor å bare feks dra på timer og ikke legge noe mer i det. For all del, yoga er effektivt selv om man ikke legger hele sjela si i det og bare drar på timer ol, men hvis man legger litt mer i det og setter seg inn i det så får man så utrolig mye mer utbytte av det! Og det er faktisk ikke særlig vanskelig å gjøre det alene heller hvis man bare trener litt på de ulike bevegelsene og kanskje ser noen videoer på youtube og sånn. Jeg har blitt veldig glad i yoga etter at jeg begynte med det
exictence Skrevet 18. april 2018 Forfatter #16 Skrevet 18. april 2018 (endret) 1 time siden, Drikkeflaska skrev: Nei, absolutt ikke. Det skal vel godt gjøres å finne en form for yoga som ikke inkluderer begge deler, fordi det i bunn og grunn er det yoga er, en kombinasjon av det. Ja, Yoga handler om begge deler. Men etter at det har blitt populært med Yogatimer på treningssentre, tror jeg det er flere som prøver det med tanke på at det er en fysisk trening, og ikke legger noe mer i det, som du sier. Jeg føler at på treningssentre blir det lagt vekt på yoga som en styrkende krevende fysisk treningsform fordi de mener at det er det som frister medlemmene deres til å delta. Og det tror jeg nok fungerer. Det er gjerne med åpent sinn og den tro at man tør og vil forsøke. Så lærer man mer etter hvert, og merker selv hvor godt det gjør også psykisk. Jeg tror man må merke det på kroppen og i hodet selv for å forstå virkningen. Man kan ikke bare fortelle at det handler vel så mye om det psykiske, om selvutvikling, være i en sinnstilstand der man tømmer hodet og tankene for negative tankemønstre. Da tror jeg mange hadde "snudd på hælen, og tenkt at det er for langt ute, for min del". Sitat Jeg har ikke trent yoga særlig lenge, men jeg har satt meg ganske inn i det, istedenfor å bare feks dra på timer og ikke legge noe mer i det. For all del, yoga er effektivt selv om man ikke legger hele sjela si i det og bare drar på timer ol, men hvis man legger litt mer i det og setter seg inn i det så får man så utrolig mye mer utbytte av det! Og det er faktisk ikke særlig vanskelig å gjøre det alene heller hvis man bare trener litt på de ulike bevegelsene og kanskje ser noen videoer på youtube og sånn. Jeg har blitt veldig glad i yoga etter at jeg begynte med det Så fint. Ja, yoga er effektivt selv om man ikke legger hele sjela si i det. Jeg har praktisert yoga i mange år, men ikke regelmessig og av og til med lengre opphold. Det har vært fint. Men jeg må si at nå som jeg gjør det regelmessig og ofte de to siste årene, har jeg opplevd i større grad hvilken psykisk effekt det har på meg også. Og hvor mye sammenheng det er med det fysiske og psykiske. Har jo alltid hørt at begge deler henger sammen, men har ikke kunnet forestille meg hvor mye og hvor viktig. Yoga har gitt meg mye. Endret 18. april 2018 av exictence
Kattugla Skrevet 18. april 2018 #17 Skrevet 18. april 2018 Slik jeg ser det er yoga enslags form for helhetlig trening hvor man bygger en "bru" mellom kropp og sjel.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #18 Skrevet 18. april 2018 Balanse Koble tanker og kropp Åpne opp Energi Styrke Meditasjon Pust Ro Anonymkode: 4a4dd...43b 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #19 Skrevet 19. april 2018 Jeg har begynt med forskjellig yoga igjen og jeg merker jeg gleder meg til flow yoga i kveld! Tar yin yoga, hatha yoga og flow yoga. Jeg forbinder det med både avslapning og utrolig utrfordrende øvelser. Hun instrøktøren jeg har i kveld er helt crazy og hjelper med å presse meg til nye posisjoner jeg ikke trodde var mulig. Jeg ser på det som måde en måte jeg kan slappe av og samtidig trene. Jeg kjører et styrkeprogram fire ganger i uken, og er deilig å få tøyd skikkelig med yoga, samtidig som det er kjempetung å holde noen av posisjonene. Jeg bor i utlandet og skjønner ikke så mye av det instruktøren sier, men får med meg at vi skal puste dypt og glemme alt annet. Hun snakker også ofte om å glemme materisitsike ting og finne roen i storbyen. Er nesten litt deilig å ikke skjønne alt. Hadde vært gøy å prøvd i Norge også. Til sist må jeg si de siste minuttene hvor man bare ligger å slapper av i en eller annen posisjon med fløyte og harpe i bakgrunnen gjør hele uken min. Føler meg 100% avslappet etter det, og ingenting kan plage meg (ut dagen hoho). Anonymkode: f3eeb...9f9
exictence Skrevet 20. april 2018 Forfatter #20 Skrevet 20. april 2018 Så mange positive svar. Fint å lese
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå