Gå til innhold

"Må" man feire 3 årsdag med barnets venner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min fyller 3 år i begynnelsen av Mai, og jeg syntes det er vanskelig mtp å feire bursdagen. Vi er i en husbygger-prosess, så akkurat nå bor vi (jeg, mannen, barn) i en 3 roms leilighet med lite fellesområde mens vi venter på at huset skal stå klart til sommeren. Vi så oss nødt til å la huskjøperene til det forrige huset flytte inn tidligere enn vi hadde planlagt, så per nå er det slik. 

Barnet går i barnehage og har god kontakt med flere av de andre barna, men spesielt med 2 andre. De er sammen hver dag og venter på hverandre på morgenen. I tillegg går hun på barnedans/lek 1 gang i uken, hvor hun også har en veldig god venninne. Hun har også et par nabobarn som vi har hengt sammen med siden de alle var små, som vi ofte er mye sammen med ute i helgene. Oppå det hele har hun 3 kusiner som er på ca samme alder, og som vi også bruker mye tid med. 

Jeg har regnet på at det hadde blitt ca 10 barn + henne om vi skulle ha invitert vennene hennes. Dette syntes jeg er veldig mange småbarn inn i en liten leilighet, i tillegg til at de mest sannsynlig har med foreldrene sine når de er så små. Jeg er også redd for at så mange barn kan gjøre skade på leiligheten (som å tegne på vegger, knuse noe, osv). Vi leier som sagt korttid, og det er møblert men vi eier ingenting her. Jeg er derfor ekstra påpasselig med sånne ting, da det ikke er vårt hus. Hadde det vært hjemme hos oss selv i huset hadde jeg ikke tenkt på det med ødeleggelser. 
Jeg har også tenkt på å ha den ute, men været er veldig ustabilt, og jeg sliter litt med tanken på om noen av foreldrene ikke blir med så blir det plutselig veldig mange barn på tur som jeg har ansvar for. Jeg kan jo alltids si klart ifra at foreldre må bli med, men er da redd for at noen ikke har mulighet og det plutselig ikke kommer noen barn. Er heller ingen gode steder som er barnevennlige i området, så det hadde blitt en litt lang reisevei, og jeg tror ikke alle har bil for å frakte barna sine. Da blir det igjen et problem fordi jeg ikke har bilstol til andre barn enn mitt eget, og nekter å kjøre usikkert i bil. Jeg er da redd for at noen vil føle seg veldig dårlige når de ikke får bli med fordi de ikke kommer seg til plassen. 

Har også vurdert lekeland, men tror kanskje det blir veldig mye for så mange så små, og veldig mye å passe på for de voknse.

Hva tenker dere? Hadde det holdt med en familiefeiring og heller invitere til kalas neste år? Hun vil selvfølgelig bli feiret i barnehagen, få kake og gaver, samt å blåse ut lys og få gjester (men da familien, så flest voknse og noen barn). Har heller ikke spesielt lyst til å kutte ned på antall barn, da jeg vet at det må være veldig vondt å føle man ikke blir invitert (eller å føle at barnet ditt ikke blir invitert). 

Anonymkode: c1bf5...dea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det vanlig å ha slike barnebursdager når de blir tre? Vi har begynt ved 4/5 årsbursdagen. Før det har vi bare hatt et par familiemedlemmer og kanskje et barn eller to hvis det passet sånn. 

Men: jeg har hatt 25 unger i en treroms leilighet! Eldre da. Går helt fint. Spesielt hvis man kan gå ut på en lekeplass eller noe den siste halvtimen. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du tenker altfor mye. :P

Det er helt greit å ikke feire 3-årsdag med venner.

Det er også helt greit å invitere til et selskap som forutsetter at foreldrene frakter barna sine et sted.

Dessuten har jeg aldri vært borti at en 3-åring har kommet i bursdag uten en forelder eller at de har skadet/ødelagt noe i huset. ;)

Anonymkode: f6e29...577

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi ventet med stort barneselskap til barna begynte på skolen. Feir med familie og noen få gode venner f.eks.  

Anonymkode: c4307...224

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Til nå har ingen i vår bhg feiret treårsdag.

Anonymkode: 717df...7e4

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke vant til 3-årsfeiring med barnehagen. Noen begynner ved 4 år, men ikke alle. Vi begynte ved 5 år. Vi har bare hatt familiefeiring før det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her inviteres kun familie i 3-årsdag. Venner inviteres når de fyller 4 (2-3 stykker) og 5 (hele avdelingen/alle guttene/alle jentene).

Anonymkode: 37be2...ad3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

4år begynner de her rundt. Men hørte en som begynte når hun ble 3. Veldig tidlig. Så det må du ikke.

Anonymkode: 0bac1...719

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har feiret 3-årsdagen med venner her vi bor, det starter ved 4-årsbursdagen her. Hvert sånn i "alle" år.

Anonymkode: bd367...728

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi feiret 3 årsdag. Det hyggeligste synes jeg var at foreldrene også kom pg at jeg ble mer kjent med de. Nå er vi en sammensveisa foreldregjeng. Du må jo ikke feire. Men du kan vente og se an værmeldingen i tilfelle det blir strålende ig ha det ute. Noen barnehager låner ut lokale. 

Anonymkode: bff04...0bd

• Liker 1
Skrevet

I begynner det året han blir 4. 

Skrevet

Kan du ikke høre om du kan låne barnehagen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe felleslokale dere kan låne om det er i blokk dere bor?

Anonymkode: 5529e...89e

Skrevet

Her begynner man med barnebursdag ved 4-år :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi tenker barnebursdag med venner fra barnehagen neste år når barnet fyller fem. I år inviterte vi tre venner som barnet omgås utenom barnehagen, hvor den ene går i samme barnehage. Ingen andre i samme gruppe i bhg har invitert til barnebursdag for alle enda, men ser de som fyller fem i år har invitert. 

Vet flere andre bhg i nærområdet har en enighet blant foreldrene at det inviteres til bursdag for alle når barna fyller fem. Akkurat passe tenker jeg.

Anonymkode: daade...962

AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen vår starter de med barnebursdag på fireårsdagen, og da feirer de stort sett i barnehagen etter stengetid. De tar med rundstykker og kake, og så løper barna rundt og leker. 

Anonymkode: d4471...a32

AnonymBruker
Skrevet

Nei du MÅ ikke feire 3 årsdagen. Her vi bor er det nesten ingen som gjorde det. Vi gjorde det fordi vi hadde lyst og fordi barnet var selv veldig opptatt av det. Tror de ble 5 barn. Så har du lyst så er det jo greit, men nei du MÅ ikke. Og hvis du har lyst å feire så kan du sjekke om man kan låne bhg eller kanskje dere kan ha det ute ved en lekeplass f.eks.

Anonymkode: 9fa73...a3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...