AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #1 Skrevet 17. april 2018 Har såå lyst på Råndastakken. Synes den er fantastisk vakker i sin enkelhet, og liker veldig godt at de kan kjøpes i bomull. Så spørsmålet er - kan jeg kjøpe meg en slik uten å bli arrestert? Jeg er en fattig student, og har heller ikke råd til bunad til 20 000 og oppover. Anonymkode: 22467...bac 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #2 Skrevet 17. april 2018 Jeg syns du kan det. Har hatt rutaliv og rondastakk til min datter, nettopp fordi den ikke er så dyr. Så er den veldig fin og god å ha på siden det er bomull. Har heller ikke tilknytning til Gudbrandsdalen. Er fra Oppland da, men det burde ikke ha noe å si. Mange som har den drakten her. Anonymkode: d6f12...806 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #3 Skrevet 17. april 2018 Personlig synes jeg mye av vitsen med bunad er at man har bunad fra et sted man har tilknytning til. Lite spennende hvis alle skulle velge bunad kun pga utseendet. Anonymkode: 60e2b...4f8 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #4 Skrevet 17. april 2018 Jeg synes det er snålt at man vil ha bunad bare fordi det er en bunad som er billig, når man ikke har eller føler noen som helst tilknytning til et område. Kanskje særlig når det dreier seg om en av de bunadene med lengst tradisjoner av alle. Rutaliv og råndastakk roper Gudbrandsdalen av all sin kraft. Anonymkode: 02e67...95f 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #5 Skrevet 17. april 2018 Rondastakken er ikke geografisk låst som de andre så det er bare å kjøre på. Anonymkode: b3eea...f8f 2
ZitaMaria Skrevet 17. april 2018 #8 Skrevet 17. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er snålt at man vil ha bunad bare fordi det er en bunad som er billig, når man ikke har eller føler noen som helst tilknytning til et område. Kanskje særlig når det dreier seg om en av de bunadene med lengst tradisjoner av alle. Rutaliv og råndastakk roper Gudbrandsdalen av all sin kraft. Anonymkode: 02e67...95f Snålt? Jeg elsker bunads tradisjonen, og har egentlig bare veldig lyst til å være en del av den. Men som sagt er jeg student, og har ikke råd til å kjøpe meg en bunad fra mitt hjemsted per dags dato, og antageligvis ikke på noen år heller.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #9 Skrevet 17. april 2018 Man står fritt til å kjøpe akkurat det man vil. Anonymkode: b94e0...44a 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #10 Skrevet 17. april 2018 Akkurat nå, ZitaMaria skrev: Snålt? Jeg elsker bunads tradisjonen, og har egentlig bare veldig lyst til å være en del av den. Men som sagt er jeg student, og har ikke råd til å kjøpe meg en bunad fra mitt hjemsted per dags dato, og antageligvis ikke på noen år heller. Men det er jo i bunn og grunn ingen bunadstradisjon du er en del av dersom du ikke velger en bunad fra et sted du har tilknytning til. Det er jo det som har vært tradisjonen med bunad at man viser hvor man har røtter fra. Anonymkode: 60e2b...4f8 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #11 Skrevet 17. april 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rondastakken er ikke geografisk låst som de andre så det er bare å kjøre på. Anonymkode: b3eea...f8f Er du sikker på dette? Jeg har sett at flere har skrevet det samme som deg, men har ikke funnet det på nett noe sted når jeg har søkt det opp. Blir isåfall veldig glad om det er tilfellet - TS Anonymkode: 22467...bac
solmåneogstjerner Skrevet 17. april 2018 #12 Skrevet 17. april 2018 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo i bunn og grunn ingen bunadstradisjon du er en del av dersom du ikke velger en bunad fra et sted du har tilknytning til. Det er jo det som har vært tradisjonen med bunad at man viser hvor man har røtter fra. Anonymkode: 60e2b...4f8 Så hvis noen spør, så kan man si at oldemor/grandtante/tremenningen min er derfra. Eller at man selv er et resultat av at postmannen kom innom, han var visstnok fra Gudbrandsdalen et sted. Da er man vel dekket. Endret 17. april 2018 av solmåneogstjerner 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #13 Skrevet 17. april 2018 1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev: Så hvis noen spør, så kan man si at oldemor/grandtante/tremenningen min er derfra. Eller at man selv er et resultat av at postmannen kom innom, han var visstnok fra Gudbrandsdalen et sted. Da er man vel dekket. Haha, ja ikke sant. Har tenkt litt på å si noe sånt selv. Man skjønner at bunadspolitiet har stor innvirkning, når jeg har sjekket i timesvis om jeg har "lov" til å kjøpe meg en Råndastakk uten å bli steinet på gata. - TS Anonymkode: 22467...bac 3
solmåneogstjerner Skrevet 17. april 2018 #14 Skrevet 17. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha, ja ikke sant. Har tenkt litt på å si noe sånt selv. Man skjønner at bunadspolitiet har stor innvirkning, når jeg har sjekket i timesvis om jeg har "lov" til å kjøpe meg en Råndastakk uten å bli steinet på gata. - TS Anonymkode: 22467...bac Hehe. Du har lov uansett! Ta på deg hjelm og beskyttelse så har det ikke noe å si om du blir forsøkt steinet 1
Ruthven Skrevet 17. april 2018 #15 Skrevet 17. april 2018 22 minutter siden, AnonymBruker said: Rondastakken er ikke geografisk låst som de andre så det er bare å kjøre på. Anonymkode: b3eea...f8f Råndastakken er fra nordre Gudbrandsdalen og er en av de bunadene som gikk fra daglig bruk og direkte over i bruk som bunad (altså en folkedrakt). Den var i daglig bruk fram til 40-50-tallet enkelte steder. Så det er absolutt en bunad med stedstilknytning. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #16 Skrevet 17. april 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på dette? Jeg har sett at flere har skrevet det samme som deg, men har ikke funnet det på nett noe sted når jeg har søkt det opp. Blir isåfall veldig glad om det er tilfellet - TS Anonymkode: 22467...bac Det handler muligens om at rondastakk har vært brukstøy helt inn i våre dager og dermed ikke er like fastlåst som de gamle rekonstruerte draktene. Anonymkode: 15c2b...75e 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #17 Skrevet 17. april 2018 Klart hvis det kun er den du vil ha, så ta for all del den. Men hva med stoltheten? Jeg valgte bunaden min fordi jeg har sterke tilknytninger til et sted, og det er klart det påvirker. Men det meste er inni hodet ditt. Er vel ikke mange som går å dømmer deg for valg av bunad. Så gjør hva du vil, men som sagt, det gjør noe med hodet ditt når du tenker på at du faktisk representerer dine forfedre når du har den på. Personlig gjør det meg litt ekstra stolt Og det er et kostbart plagg som gjerne varer livet ut. Jeg ville i det minste vurdert den/de bunadene du har en viss tilknytning til. Anonymkode: 29bc5...f7e
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #18 Skrevet 17. april 2018 Nå er jo buanden kun et moderne plagg, så dette tullsnakket om tradisjoner skal du se bort ifra. Anonymkode: 97860...8c3 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #19 Skrevet 17. april 2018 3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Hehe. Du har lov uansett! Ta på deg hjelm og beskyttelse så har det ikke noe å si om du blir forsøkt steinet Hvis du ser en litt halvsliten student i Råndastakk og hjelm på 17. mai, får du gi et lite vink da - TS Anonymkode: 22467...bac 2
solmåneogstjerner Skrevet 17. april 2018 #20 Skrevet 17. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ser en litt halvsliten student i Råndastakk og hjelm på 17. mai, får du gi et lite vink da - TS Anonymkode: 22467...bac Yes! Da tar vi et glass champagne 😉 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå