Gå til innhold

Si opp jobben? Får så sykt dårlig samvittighet...:(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som ekstrahjelp i en butikk på et kjøpesenter, studerer også noe helsefaglig. Jeg jobber ca 8-25 timer i uka. Har ingen stillingsprosent, så blir satt opp veldig fosakjellig fra uke til uke. Jobber mest ettermiddag. Har jobbet der siden høsten 2016, så bare et og et halvt år. 

Jeg hadde egentlig tenkt at jeg skulle jobbe der i sommer, men nå har det seg slik at jeg har fått tilbud om sommerjobb som er veldig relevant for utdannelsen min. Det er medleverturnus, noe som selvsagt er hardt, men jeg er lei av å jobbe bare stengevakter. Jeg har kjempelyst på denne jobben, men hva med den gamle jobben? 

Jeg har en måneds oppsigelsestid og kan hvis jeg takker ja til sommerjobben jobbe på den gamle jobben til ca. 15 juni. 

Til høsten skal jeg ut i praksis, i utgangspunktet kunne jeg tenkt meg å ha denne jobben ved siden av - men ser at det kan bli veldig hardt, spesielt siden det er MANGE vakter å få om høsten, denne høsten jobben jeg nesten fullt ved siden av studier. Snakker 16-21 ofte seks dager i uka. Jeg klarer ikke det en høst til...

Men om jeg slutter, så må de jo finne en annen i steden for meg. Er en del opplæring som må til. Og det er kanskje dumt midt i ferien? Jeg har ikke gitt sjefen noe som helst beskjed om at jeg kanskje tenker å slutte. Hvordan skal jeg gjøre det? Har bare sagt opp jobb i forbindelse med flytting før, synes det er så ekkelt....

Jeg trenger strengt tatt ingen referanse fra denne jobben, siden den overhodet ikke er relevant for det jeg studerer, men føler meg så slem likevel. Er der kort tid å være ansatt "bare"  18 måneder?

Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 3e353...9c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her skal du tenke på deg selv :) Og dette er uansett ikke en "dårlig" oppsigelse, du har jobbet der relativt lenge til å være en deltidsjobb uten fastsatt stilling (nulltimerskontrakt som uansett er en uting), og når sjefen tilbyr en relativt dårlig kontrakt, så må han jo regne med at folk kanskje slutter tidligere enn de ville ha gjort enn hvis kontrakten var bedre. 

Anonymkode: c6977...18b

• Liker 9
Skrevet (endret)

Si opp med god samvittighet! Fortell sjefen at du liker å jobbe der, men at du må tenke på din videre karriere og jobbmuligheter etter utdannelsen. Derfor sier du ja til den nye jobben. Ikke noe problem. Er ikke vanskelig å få tak i noen til sommerjobb/ekstrahjelp i butikk. Så det bør ikke være noe problem for sjefen. 

Edit: 18 måneder er ikke kort i en slik jobb. Ingen grunn til at du skal få en dårlig referanse så lenge du har gjort jobben greit. 

MEN det er litt feil av deg å tenke at du ikke trenger en god referanse pga jobben ikke er så relevant! Gode referanser er gull verdt uansett. Nye arbeidsgivere vil vite om du er pålitelig, omgjengelig osv. Ikke nødvendigvis bare de 'faglige' egenskapene dine. Når du er nyutdannet er det kjempebra å ha en eller flere gode referanser fra egentlig hvilket som helst yrke. Selv om referansen fra den nye jobben din kommer til å telle mer. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Her skal du tenke på deg selv :) Og dette er uansett ikke en "dårlig" oppsigelse, du har jobbet der relativt lenge til å være en deltidsjobb uten fastsatt stilling (nulltimerskontrakt som uansett er en uting), og når sjefen tilbyr en relativt dårlig kontrakt, så må han jo regne med at folk kanskje slutter tidligere enn de ville ha gjort enn hvis kontrakten var bedre. 

Anonymkode: c6977...18b

8 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Si opp med god samvittighet! Fortell sjefen at du liker å jobbe der, men at du må tenke på din videre karriere og jobbmuligheter etter utdannelsen. Derfor sier du ja til den nye jobben. Ikke noe problem. Er ikke vanskelig å få tak i noen til sommerjobb/ekstrahjelp i butikk. Så det bør ikke være noe problem for sjefen. 

Edit: 18 måneder er ikke kort i en slik jobb. Ingen grunn til at du skal få en dårlig referanse så lenge du har gjort jobben greit. 

MEN det er litt feil av deg å tenke at du ikke trenger en god referanse pga jobben ikke er så relevant! Gode referanser er gull verdt uansett. Nye arbeidsgivere vil vite om du er pålitelig, omgjengelig osv. Ikke nødvendigvis bare de 'faglige' egenskapene dine. Når du er nyutdannet er det kjempebra å ha en eller flere gode referanser fra egentlig hvilket som helst yrke. Selv om referansen fra den nye jobben din kommer til å telle mer. 

Takk for svar! Heller mest mot å si opp, men gruer meg så utrolig mye. Det er sikkert best å gjøre det så tidlig som mulig slik at sjefen har god tid til å finne en erstatter. 

Er det vanlig å oppgi  irrelevante deltidsjobber som referanse når man søker sin første "ordentlige" jobb? Tenkte kanskje relevante sommerjobber og veileder fra praksis var best å oppgi. Men uansett om jobben skal brukes til referanse eller ei, så ønsker jeg å ha en god tone med jobben når jeg slutter. Jeg blir spurt om masse ekstravakter og jeg sier stort sett ja, jeg er den som stort sett blir spurt først, så sånn kan han ikke være direkte misfornøyd med meg. Sjefen er veldig hyggelig og jeg liker alle kollegene mine, men det gjør det bare verre å si opp, vil ikke skape problemer. 

Vurderer å si at jeg kan jobbe noen helgevakter ved behov utover høsten..., eller er det bare teit å tilby meg å gjøre det? Det koster vel å ha folk ansatt selv om de så å si aldri jobber?

Skrevet

Ja! Det er vanlig å oppgi de referansene man har. Dersom du har 4 gode referanser fra mer relevante jobber, så dropper du denne. Men ellers, ja! Som sagt, de vil vite hvordan du er. Og det føles tryggere å ansette noen som har flere personer som kan gå god for denne. 

Jeg synes godt du kan si at du ønsker å være ekstrahjelp utover høsten. Nei, det koster ikke noe å ha deg der som en tilkallingsvikar. Jeg tenker at hvis du sier som jeg skrev tidligere, at du liker jobben og trives, men at du må tenke på din fremtid og karriere og derfor må prioritere denne sommerjobben, men likevel vil fortsette senere, så viser du frem bare gode ting ved deg selv. 

Godt mulig at sjefen din går med på det! Selvsagt er det mulig at de finner en til å ta sommerjobben og at denne personen også fortsetter utover høsten. Det er jo en risiko. Men så lenge du har gjort jobben bra, avslutter på en ok måte, og i tillegg gjør det samme med den nye jobben din, så tror jeg ikke det vil være et problem å få en ny tilsvarende jobb senere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trenger du da egentlig å si opp?

Du er jo bare ekstra på butikken og ingen faste jobber. Bare å si at i sommer har du fått relevant sommerjobb og er derfor ikke tilgjengelig før etter ferien.

Anonymkode: 4fae0...f38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Dersom du har 4 gode referanser

Voldsomt. Sjelden jeg opplever at arbeidsgivere ringer meg enn en av de to referansene jeg pleier å oppgi.

Anonymkode: 7c659...42e

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voldsomt. Sjelden jeg opplever at arbeidsgivere ringer meg enn en av de to referansene jeg pleier å oppgi.

Anonymkode: 7c659...42e

Ja jeg tror også at man vanligvis ikke ringer så mange. Poenget var bare at det skader ikke å ha flere.

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg faktisk takket ja til sommerjobben. Ingen vei tilbake!
Må få gitt beskjed til sjefen før 1. mai..., jeg jobber en del, men har ingen vakter med sjefen før den tid. Så hvordan bør jeg gjøre det..? Dra innom jobben en dag jeg har fri? Ringe? 

Kan jeg bare si at jeg har fått tilbud om en sommerjobb som er relevant for studiet mitt, men at jeg gjerne kan ta noen vakter utover høsten dersom det er behov for det? 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må få gitt beskjed til sjefen før 1. mai..., jeg jobber en del, men har ingen vakter med sjefen før den tid. Så hvordan bør jeg gjøre det..? Dra innom jobben en dag jeg har fri? Ringe? 

Kan jeg bare si at jeg har fått tilbud om en sommerjobb som er relevant for studiet mitt, men at jeg gjerne kan ta noen vakter utover høsten dersom det er behov for det? 

Jeg ville dratt innom jobben så tidlig som mulig for å fortelle planene framover. At du har tilbud om en sommerjobb relevant for studiet, du begynner den og den datoen, men er tilgjengelig igjen etter X-dato og du gjerne ønsker å jobbe. Dette gir sjefen din gode muligheter for å finne en som tar over for deg, god varsel i forkant og vet hva h*n har i vente.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bra!

Ta en tur innom når sjefen er der. Ja du kan si akkurat det du foreslo. Jo raskere du sier ifra jo bedre. Lykke til med den nye jobben!

• 2 år senere...
Skrevet

Måtte søke opp denne tråden etter å ha sett episode to av Harald Eias "Sånn er Norge", hvor Harald trekker frem akkurat denne tråden som et eksempel på at Nordmenn gruer seg mer til å si opp jobben enn i USA. 

HVORFOR HAR INGEN PÅPEKT DETTE FØR?? 

Anonymkode: 76129...0b4

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...