AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #1 Del Skrevet 17. april 2018 Jeg mistenker sterkt at leiligheten jeg leier ikke er godkjent for utleie. Lurer både på hvordan jeg kan sjekke dette (noen jeg kan ringe?), og hvilke rettigheter jeg eventuelt har dersom det viser seg å stemme? Kan jeg da bryte oppsigelsestiden? Har tenkt å si opp uansett, men vil sjekke oppi dette først så jeg vet hvordan jeg skal gå fram hadde vært fint å slippe oppsigelsestiden. Synes også å huske å ha hørt at man kan få tilbakebetalt husleie, men finner det ikke igjen. Anonymkode: 04aa4...b9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #2 Del Skrevet 17. april 2018 Hvis motivasjonen din er å tjene noen raske kroner vil du nok bli skuffet. Huseier kan på pålegg om å utbedre slik at boligen blir godkjent, eller så må du flytte. Anonymkode: 7ccaa...003 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #3 Del Skrevet 17. april 2018 Kommunen har ansvaret for at boliger er lovlig å leie ut og kan evt. kontaktes. Men gidder du? Det kan bli spørsmål om hvorfor du ikke har kontaktet dem tidligere, hvis du allerede har bodd der en stund. Dette er ting man gjør gjeldende så fort man flytter inn og man merker at det er uregelmessigheter, ikke når man har bodd et sted lenge. Anonymkode: 265a9...e2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #4 Del Skrevet 17. april 2018 Du kan bryte oppsigelsestiden men ikke få igjen husleie nei. Det er også leiers ansvar å sjekke leiligheten for feil og mangler når man flytter inn. Såvidt jeg vet er det inget kontrollorgan du kan ringe å få til å komme å sjekke, men du kan jo ta med deg en pappa eller lignende som har litt peiling på brannutganger, ventilasjon og sånn hvis du ikke greier å bedømme selv om leiligheten har et trygt elektrisk anlegg og en rømningsvei i form av vindu eller bakdør i tillegg til hovedinngangsdøren, samt enten ventilasjonsluke på soverom eller hvis det ikke er det på soverommet skal det ikke være dør der, skyvedør går men ikke lov med dør som smekkes om det ikke er vindu eller ventilasjonsmuligheter på soverom (som i en lukket sovealkove for eksempel, som ofte derfor heller bruker gardin som inngangs"dør") Anonymkode: 485bb...9a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #5 Del Skrevet 17. april 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mistenker sterkt at leiligheten jeg leier ikke er godkjent for utleie. Lurer både på hvordan jeg kan sjekke dette (noen jeg kan ringe?), og hvilke rettigheter jeg eventuelt har dersom det viser seg å stemme? Kan jeg da bryte oppsigelsestiden? Har tenkt å si opp uansett, men vil sjekke oppi dette først så jeg vet hvordan jeg skal gå fram hadde vært fint å slippe oppsigelsestiden. Synes også å huske å ha hørt at man kan få tilbakebetalt husleie, men finner det ikke igjen. Anonymkode: 04aa4...b9f Neppe, det skal veldig mye til. Mange som har brenne seg på det. Huseier må få mulighet til å utbedre, det vil ta tid og du ender sannsynligvis med å sitte ut oppsigelsen uansett. Anonymkode: 2bebd...57f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #6 Del Skrevet 17. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis motivasjonen din er å tjene noen raske kroner vil du nok bli skuffet. Huseier kan på pålegg om å utbedre slik at boligen blir godkjent, eller så må du flytte. Anonymkode: 7ccaa...003 Det viktigste er oppsigelsestiden 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kommunen har ansvaret for at boliger er lovlig å leie ut og kan evt. kontaktes. Men gidder du? Det kan bli spørsmål om hvorfor du ikke har kontaktet dem tidligere, hvis du allerede har bodd der en stund. Dette er ting man gjør gjeldende så fort man flytter inn og man merker at det er uregelmessigheter, ikke når man har bodd et sted lenge. Anonymkode: 265a9...e2d Har bare bodd her i en måned. Anonymkode: 04aa4...b9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #7 Del Skrevet 17. april 2018 Du ringer til kommunens sentralbord, forklarer hva du vil og ber om å bli satt over til de som har med godkjenning av utleieboliger å gjøre. https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/utleiedel-i-egen-bolig/ Anonymkode: 30a98...37f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #8 Del Skrevet 17. april 2018 Hvorfor er det viktig? Anonymkode: 4703f...f52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #9 Del Skrevet 17. april 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det viktig? Anonymkode: 4703f...f52 Hvorfor er hva viktig? TS Anonymkode: 04aa4...b9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #10 Del Skrevet 20. april 2018 Hvorfor flyttet du inn i denne boligen når du nå lager sånne problemer . Pengemotiv....vel det er bare å glemme. Utleier har rett til å utbedre boligen slik den skal være hvis noe er galt. Får nok ikke særlig gode referanser neste gang du skal leie nei...Trøbbelmaker. Anonymkode: e77cd...c2b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #11 Del Skrevet 20. april 2018 Du lager antagelig problemer for utleier, men har selv ingenting å tjene på det. Hvorfor ikke bare spørre huseier om du kan få slippe oppsigelsestid? Oftest er det slik at dersom huseier får leid ut før oppsigelsestid er ute, så løses du fra kontrakten, så det er jo bare å være åpen for at huseier får ha visning på leiligheten før du flytter. Svært mange av utleieboliger er ikke godkjent for utleie. Om alle disse forsvinner fra markedet, på grunn av at slike som deg skal lage problemer, så blir det problemer for slike som deg, som skal leie. Anonymkode: cbf14...9f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #12 Del Skrevet 20. april 2018 Må også legge til at jeg blir kraftig provosert av slike mennesker som deg, som er villig til å skape problemer for andre, av ren griskhet og egoisme. Er huseier en gjennomført drittsekk, så ja kanskje velfortjent, men ellers er det bare griskhet og egoisme fra din side. Fortjener virkelig utleier en slik oppførsel? Eller er du bare ond, grisk, selvsentrert og egoistisk? Anonymkode: cbf14...9f7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 20. april 2018 #13 Del Skrevet 20. april 2018 Om det ikke er noe galt med den, så skjer det ingenting selv om den ikke er godkjent. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #14 Del Skrevet 20. april 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor flyttet du inn i denne boligen når du nå lager sånne problemer . Pengemotiv....vel det er bare å glemme. Utleier har rett til å utbedre boligen slik den skal være hvis noe er galt. Får nok ikke særlig gode referanser neste gang du skal leie nei...Trøbbelmaker. Anonymkode: e77cd...c2b Jeg visste selvsagt ikke om avvikene når jeg tok over leiligheten, det ville vært en helt annen sak. 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må også legge til at jeg blir kraftig provosert av slike mennesker som deg, som er villig til å skape problemer for andre, av ren griskhet og egoisme. Er huseier en gjennomført drittsekk, så ja kanskje velfortjent, men ellers er det bare griskhet og egoisme fra din side. Fortjener virkelig utleier en slik oppførsel? Eller er du bare ond, grisk, selvsentrert og egoistisk? Anonymkode: cbf14...9f7 Synes dette er en merkelig holdning. Det som er egoistisk er å utsette leieboer for både økonomisk risiko og helserisiko, så sant leieboer ikke blir informert om det. Det er ikke helt bak mål å forvente at utleier gjør som de plikter og at leieboere skal føle seg trygge på at de ikke brenner inne fordi utleier ikke har brydd seg om forskriftene, eller at de ikke får plutselig avslag på bostøtte dersom de skulle trenge det, for å nevne noe. Kan ikke ta til meg karakteristikkene du kommer med da jeg tvert imot har vært fullstendig dumsnill siden dag én. Kan forsikre deg om at du kan slappe helt av og at dette er et økonomisk tapsprosjekt for meg uansett utfall, håper det får deg til å føle deg bedre. TS Anonymkode: 04aa4...b9f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #15 Del Skrevet 20. april 2018 Fant ut at en leilighet jeg bodde i ikke var lovlig. Snakket med brannvesenet som tok en prat med huseier. Passet på at det ikke skjedde så jeg tapte noe penger. Anonymkode: 2e779...afa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #16 Del Skrevet 20. april 2018 Æsj, så sleip du er TS. 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg visste selvsagt ikke om avvikene når jeg tok over leiligheten, det ville vært en helt annen sak. Synes dette er en merkelig holdning. Det som er egoistisk er å utsette leieboer for både økonomisk risiko og helserisiko, så sant leieboer ikke blir informert om det. Det er ikke helt bak mål å forvente at utleier gjør som de plikter og at leieboere skal føle seg trygge på at de ikke brenner inne fordi utleier ikke har brydd seg om forskriftene, eller at de ikke får plutselig avslag på bostøtte dersom de skulle trenge det, for å nevne noe. Kan ikke ta til meg karakteristikkene du kommer med da jeg tvert imot har vært fullstendig dumsnill siden dag én. Kan forsikre deg om at du kan slappe helt av og at dette er et økonomisk tapsprosjekt for meg uansett utfall, håper det får deg til å føle deg bedre. TS Anonymkode: 04aa4...b9f Hadde du faktisk gitt en faen i dette hadde du funnet ut av det for lenge siden. Men du synes det er ok å snylte på andre mennesker og lage trøbbel for dem når det passer deg. Skal du late som om du har prinsipper får du følge dem opp, ikke bare bruke dem når det passer deg Anonymkode: 4d6d7...c89 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #17 Del Skrevet 20. april 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Æsj, så sleip du er TS. Hadde du faktisk gitt en faen i dette hadde du funnet ut av det for lenge siden. Men du synes det er ok å snylte på andre mennesker og lage trøbbel for dem når det passer deg. Skal du late som om du har prinsipper får du følge dem opp, ikke bare bruke dem når det passer deg Anonymkode: 4d6d7...c89 Det er faktisk huseier sitt ansvar å sørge for at den boenheten han leier ut er godkjent! TS, du ringer til plan- og bygg i kommunen din, forklarer at du leier på adresse xxxxx og spør om leiligheten du leier er godkjent som boenhet. Lenke til sjekkliste Anonymkode: 68fe6...b95 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #18 Del Skrevet 20. april 2018 Ts skriver jo at hn har bodd der kun en mnd.... så sure svar hn får!! Anonymkode: b6fc1...af9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #19 Del Skrevet 20. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg visste selvsagt ikke om avvikene når jeg tok over leiligheten, det ville vært en helt annen sak. Synes dette er en merkelig holdning. Det som er egoistisk er å utsette leieboer for både økonomisk risiko og helserisiko, så sant leieboer ikke blir informert om det. Det er ikke helt bak mål å forvente at utleier gjør som de plikter og at leieboere skal føle seg trygge på at de ikke brenner inne fordi utleier ikke har brydd seg om forskriftene, eller at de ikke får plutselig avslag på bostøtte dersom de skulle trenge det, for å nevne noe. Kan ikke ta til meg karakteristikkene du kommer med da jeg tvert imot har vært fullstendig dumsnill siden dag én. Kan forsikre deg om at du kan slappe helt av og at dette er et økonomisk tapsprosjekt for meg uansett utfall, håper det får deg til å føle deg bedre. TS Anonymkode: 04aa4...b9f Det høres mest ut som du er ute etter å utnytte noen økonomisk. Å bo gratis, og ikke la utleier utbedre noe, men gå bak ryggen til utleier, for å lete etter smutthull for å få tilbake penger. Hva er galt med leiligheten? Høres merkelig ut at du ikke før en måned fant ut at det ikke er grei rømningsvei ved for eksempel brann. Slikt ser man med en gang! Det er jo ikke akkurat slik at dører og vinduer forsvinner. At du hadde håpet på å få bostøtte, men ikke har fått det er da ikke utleiers skyld, og ikke noe vedkommende skal lide for. Det du skisserer å gjøre er uredelig, uansett hvordan du vrir på det. Man tar ting opp med huseier, lar huseier ordne opp, eller gir ham/henne mulighet til å løse deg fra kontrakten, om dere ikke blir enige. Du har nok en tunge til å prate med ham/henne, så hvorfor leter du etter bakveien å gjøre ting på? Om det ikke bare er for å se om du kan utnytte systemet til egen vinning? Jeg er utleier, og går virkelig inn for at leieboere skal ha det bra, og trygt. Jeg er imøtekommende angående det meste, men jeg skal love deg at dersom en leieboer hadde gått veien du tenker, istedenfor å ta ting direkte med meg, så hadde jeg snudd vrangviljen til. Da hadde jeg ikke viket en eneste dag på oppsigelsestid, og jeg hadde gått gjennom leiligheten med lupe etter skader, og jeg hadde holdt på depositumet så lenge som loven lar meg etter opphør av leieforholdet. Det er enten ett eller to år før pengene da blir frigitt. For folk som prøver å utnytte meg tåler jeg ikke! Utleiere er også mennesker med lån og utgifter, følelser og stolthet, og med mindre utleier har blitt kontaktet, og har vist seg å være en drittsekk, så fortjener ingen å dolkes i ryggen, på den måten du ønsker å gjøre. Anonymkode: cbf14...9f7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #20 Del Skrevet 21. april 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts skriver jo at hn har bodd der kun en mnd.... så sure svar hn får!! Anonymkode: b6fc1...af9 Om leiligheten ikke er har godkjente rømningsveier ser man på visning. Det er ikke noe som dukker opp etterhvert. Anonymkode: 2bebd...57f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå