Gå til innhold

Puffy eyes! Tips mot slitne hovne øyne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har så hovne øyne til langt utpå formiddagen. Sliter veldig med daglig hodepine, og ser at år med dette og dårlig søvn har satt sitt preg rundt øynene. Både i form av mørke ringer og dette med at jeg er hoven. De dagene jeg orker å gå ut hadde det vært fint å føle at jeg ikke så syk ut. 

Mirakelkur søkes! Jeg er 27 og har ikke noe med særlig rynker ennå. 

I går kjøpte jeg øyekremen fra Vichy, aqualia thermal eye balm, som har koffein i seg, som skal ha en oppkvikkende effekt på området rundt øynene. Erfaringer? ☺️ 

Og hvor farlig er egentlig hemoroidekrem? Mange her som bruker det mot poser? 

Synes ikke det har den helt store effekten å legge frosne skjeer over øynene, men ser jo at det er bedre enn ingenting. 

Spent på svar! 

Anonymkode: 9c6cb...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hovenhet kan også til dels skyldes kosthold. Kutt ned på sukker/raske karbohydrater og salt (hvis du får i deg mye av det) og få i deg nok væske. Om du klarer, sov med hodet høyt, da fungerer den naturlige "dreneringen" bedre. 

Jeg har ikke personlig noen erfaring med de produktene du nevner, men jeg kan nevne noen som jeg har brukt/bruker og som jeg synes gir god og umiddelbar effekt:

Instant Effects Instant Eye Lift

The Ordinary Caffeine Solution 5% (denne gir ikke noe fukt, så bør brukes sammen med øyekrem)

L'Oreal Paris Age Perfect Cell Renaissance Eye Cream

Skintechnologies Eye Patch

Et klassisk "kjerringråd" er jo å legge kalde teposer av f.eks. grønn te over øynene. Det er tanninene i teen som visstnok har en sammentrekkende (astringent) virkning på blodårer og kapillærer under øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Roci skrev:

Hovenhet kan også til dels skyldes kosthold. Kutt ned på sukker/raske karbohydrater og salt (hvis du får i deg mye av det) og få i deg nok væske. Om du klarer, sov med hodet høyt, da fungerer den naturlige "dreneringen" bedre. 

Jeg har ikke personlig noen erfaring med de produktene du nevner, men jeg kan nevne noen som jeg har brukt/bruker og som jeg synes gir god og umiddelbar effekt:

Instant Effects Instant Eye Lift

The Ordinary Caffeine Solution 5% (denne gir ikke noe fukt, så bør brukes sammen med øyekrem)

L'Oreal Paris Age Perfect Cell Renaissance Eye Cream

Skintechnologies Eye Patch

Et klassisk "kjerringråd" er jo å legge kalde teposer av f.eks. grønn te over øynene. Det er tanninene i teen som visstnok har en sammentrekkende (astringent) virkning på blodårer og kapillærer under øynene.

Takk for gode råd! Jeg lurer litt på disse kremene og geleene med koffein. Vil det ikke gjøre samme nytten å helle sterk kaffe på pads? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode råd! Jeg lurer litt på disse kremene og geleene med koffein. Vil det ikke gjøre samme nytten å helle sterk kaffe på pads? 

Aner ikke, men du kan jo prøve :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, Emalje skrev:

Har du prøvd massasje? Evt kombinert med punktbehandling med en isbit i klut?

Interessant! ☺️ Dette skal jeg prøve i morgen tidlig! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følger med, og sliter mye med det samme.  Spesielt om jeg sover lenge og ofte "dagen derpå"  og hvis jeg har vært mye i sol.  Har i tillegg veldig mørke lilla ringer under øynene.  

Jeg leste et sted at det var kortisonet eller steroidene i hemoridekrem som var virkestoffet for hovne øyne, prøvde 5 % hydrokortison men syns ikke det hadde effekt og det er ikke lurt å bruker kortison på øyepartiet. Har ikke prøvd teposer men man har liksom ikke tid til å ligge på ryggen i en halvtime med kalde teposer på øyene om man er i farta...... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grunnen til at kosthold hjelper på dette er at det er et tegn på at leveren sliter med å rense, og mindre drittmat, tilsetningsstoffer og hvitt sukker vil lette arbeidet dens. 1/2-1 liter sitronvann på morgenen hjelper leveren å rense ut etter natten, og det gjør mere frukt og grønnsaker også. Store mengder kjøtt, melkeprodukter og egg vil også belaste leveren over tid.

Anonymkode: 5ca62...f3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Peonjenta skrev:

Følger med, og sliter mye med det samme.  Spesielt om jeg sover lenge og ofte "dagen derpå"  og hvis jeg har vært mye i sol.  Har i tillegg veldig mørke lilla ringer under øynene.  

Jeg leste et sted at det var kortisonet eller steroidene i hemoridekrem som var virkestoffet for hovne øyne, prøvde 5 % hydrokortison men syns ikke det hadde effekt og det er ikke lurt å bruker kortison på øyepartiet. Har ikke prøvd teposer men man har liksom ikke tid til å ligge på ryggen i en halvtime med kalde teposer på øyene om man er i farta...... 

Nei, man må for all del ikke ha hydrokortison rundt øynene. Det gjør huden tynn og små rynker blir dypere. Hemoridekrem har jeg også hørt er effektivt og en periode var det mange som prøvde det, men en hudlege ville nok ikke anbefalt det:)

Anonymkode: 70843...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man må for all del ikke ha hydrokortison rundt øynene. Det gjør huden tynn og små rynker blir dypere. Hemoridekrem har jeg også hørt er effektivt og en periode var det mange som prøvde det, men en hudlege ville nok ikke anbefalt det:)

Anonymkode: 70843...f5a

Nei, hvis jeg prøvde det og det funket ville jeg nok bare brukt det ved spesielle anledninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, Emalje skrev:

Har du prøvd massasje? Evt kombinert med punktbehandling med en isbit i klut?

Det hun driver med her er noe ala lymfedrenasje, hun leder vann vekk fra ansiktet så hevelsen går ned. Du kan gjør dette her i veldig lette bevegelser også, og det hjelper hvis du aktiverer lymfene dine i bak øret ,  på halsen og under armen. Det vil da lede vann fra ansiktet og ned til blæra. Du aktiverer lymfene ved å legge fingrene på siden av halsen og se for deg at du starter bevegelsen som på en klokke. Du starter på klokka 6, har en lett bevegelse opp til kl 12, og fra 12 til 6 har du mer trykk på bevegelsen, for du skal ikke lede vannet i sirkler ,  men neeedover. Finn 6 punkt på siden av halsen, fra rett under øret og ned til krageben og gjør 5 sirkler på hver. Så løfter du armen på samme siden og tar godt grep med handa sånn at fingrene dine er inni armhulen og handa oppå puppen liksom. Så gjør du en sirkelbevegelse som ender nedover langs puppen. Gjør det en 5 ganger og. Dette kan du gjøre på begge sider. Da har du åpnet lymfestrømmene dine og kan igjen stryke vannet i ansiktet ditt litt ekstra.  

Anonymkode: 82be3...b65

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd mye forskjellig selv men det som hjalp meg var faktisk å ha agurkskiver på øynene mens jeg hadde på meg en frisk ansiktsmaske. Noe annet som hjalp for meg var kremer med mye E vitamin.  Det å ha agurkskiver daglig hjalp meg iallefall. Følte meg mindre sliten og tørr i øynene som resulterte med at jeg ikke fikk de svære posene under øyene hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...