AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #1 Skrevet 17. april 2018 Min kone og jeg skal bli besteforeldre. Jeg er selv stefar, men har fungert som en far for min stedatter. Hun kaller meg pappa. Nå kommer det altså et barnebarn til verden, og min nye kone blir kun kalt med navnet sitt, mens mens jeg blir kalt bestefar. Vi har vært gift i mange år og hun kommer nok kommer til å delta i barnets liv på lik linje med meg. Overfor hennes biologiske barnebarn er jeg bestefar og det blir ikke gjort forskjell i forhold til henne. Jeg har vært raus overfor min (ste)datter. Tatt henne inn som min egen. Synd er det at hun ikke klarer å vise samme raushet overfor min kone. Det gjør meg trist. Hvordan ta dette opp med (ste)datter på en best mulig måte? - blivende bestefar. Anonymkode: 3b6e0...48b
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #2 Skrevet 17. april 2018 Jeg tenker at dette er prisen man betaler når man har stefamilie, har vært gift og er gift på nytt. Selv om du ert stefar for denne jenta, selv om du ikke er sammen med moren hennes, så har ikke det noe med din nye kone å gjøre. Hva slags tittel skal man egentlig gi stefars nye kone da? Må hun ha tittel? Holder det ikke med bestefar og "Kari"? Har hun og din nye kone i det hele tatt ett forhold? Jeg skjønner godt at det blir for mange folk og tittler for din datter og kommende barnebarn å holde styr på.. Din kone er jo ikke mor, bestemor eller noe sånt, hun er jo kun din nye kone. Dette må dere ikke ta personlig, men det er rett å slett sånn det er. Dere er en moderne familie, og da må dere betale prisen for det. Uten å ta det personlig. Du trenger ikke bli fornærmet for dette! Anonymkode: 6f824...980 10
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #3 Skrevet 17. april 2018 Jeg er vant til "Bestefar" og "Bestemor *navn*, i disse situasjonene. Men barnet er ikke født ennå, kan du ikke snakke med din datter om det, er det så sikkert det er hugget i stein at slik blir det? Jeg trodde min far ville bli kalt Bestefar, og syntes det var koseligst, og det ble han dødelig fornærmet over, han var da selveste Morfar, burde jeg forstå. Bestefar var visst en gubbetittel som hvem som helst ble kalt, mens morfar var det gjeve og unikt. Jeg ante ikke det, og barna sier selvfølgelig morfar etter hans ønske. Anonymkode: 88869...ec0 1
Ulven Skrevet 17. april 2018 #4 Skrevet 17. april 2018 Har stedatteren din vokst opp på noe tidspunkt med din nye kone? For hvis dere ble gift etter at stedatteren din har blitt voksen, er jeg helt enig med henne at det blir unaturlig å kalle den nye konen din for bestemor. 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #5 Skrevet 17. april 2018 Poenget er vel heller hvem dette barnebarnet skal vokse opp med. Ikke hvem stedatter er vokst opp med? Anonymkode: 3b6e0...48b 2
Trollmora Skrevet 17. april 2018 #6 Skrevet 17. april 2018 2 minutter siden, Ulven skrev: Har stedatteren din vokst opp på noe tidspunkt med din nye kone? For hvis dere ble gift etter at stedatteren din har blitt voksen, er jeg helt enig med henne at det blir unaturlig å kalle den nye konen din for bestemor. Jeg tenker også at tidslinjen er viktig her. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #7 Skrevet 17. april 2018 Huff så leit for barnet tenker, jeg. Så når dere har andre barnebarn på besøk, som kaller dere bestemor og bestefar, og så blir det annerledes for dette ene barnet. Trist for barnet når konen din er villig til å inkludere barnebarnet. I tillegg til sy det er trist for konen din. Snakk med din stedatter og få henne til å se det fra barnets side, ikke kun sin egen. Anonymkode: 3b6e0...48b
Ulven Skrevet 17. april 2018 #8 Skrevet 17. april 2018 18 minutter siden, AnonymBruker said: Huff så leit for barnet tenker, jeg. Så når dere har andre barnebarn på besøk, som kaller dere bestemor og bestefar, og så blir det annerledes for dette ene barnet. Trist for barnet når konen din er villig til å inkludere barnebarnet. I tillegg til sy det er trist for konen din. Snakk med din stedatter og få henne til å se det fra barnets side, ikke kun sin egen. Anonymkode: 3b6e0...48b Av erfaring er dette mer en problemstilling for de voksne, enn for barna. Mine barn har/hadde to stebesteforeldre. Disse bonusmenneskene ønsket selv å bli kalt ved sine navn og ikke bestemor/bestefar. For ungene har det aldri vært noe prat om hvorfor de kaller bestemors samboer for Per og ikke bestefar, og de har heller aldri reagert når Pers biologiske barnebarn kalte Per for bestefar. Det er bare slik det alltid har vært. Lager man det ikke til et problem, blir det gjerne heller ikke noe problem. 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #9 Skrevet 18. april 2018 På 17.4.2018 den 12.09, AnonymBruker skrev: Min kone og jeg skal bli besteforeldre. -snip- - blivende bestefar. Anonymkode: 3b6e0...48b På 17.4.2018 den 13.09, AnonymBruker skrev: Huff så leit for barnet tenker, jeg. Så når dere har andre barnebarn på besøk, som kaller dere bestemor og bestefar, og så blir det annerledes for dette ene barnet. Trist for barnet når konen din er villig til å inkludere barnebarnet. I tillegg til sy det er trist for konen din. Snakk med din stedatter og få henne til å se det fra barnets side, ikke kun sin egen. Anonymkode: 3b6e0...48b Vi kan se når du svarer deg selv. Hvor lenge har du og din nye kone vært gift? Det er vel bare å ta det opp på en vanlig måte og spør hvorfor din nye kone blir titulert med fornavn. Men ett råd kan jeg vertfall gi deg: ikke dra frem (eller på noe vis insinuere) at du har "vært så raus og tatt henne inn som sin egen" som et slags argument for at hun skylder dere på noe som helst vis, slik du gjør i HI. Skikkelig ufyselig og hadde du vært min (ste)far og komt med noe slik så skulle barnet mitt jammen meg få kalt deg også ved fornavn. Anonymkode: 1d980...8b4 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #10 Skrevet 20. april 2018 Jeg skjønner du synes det er sårt. Det er likevel opp til stedatteren din og bestemme hva om hun bare vil bruke navnet. Hvis dere derimot hadde blitt påtvunget tittelen bestemor eller bestefar og ikke likte det, ville det vært mer naturlig å si ifra. Ikke lag et problem som ikke finnes. Anonymkode: 268f0...d12 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå