Gå til innhold

Når pusse tenner selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 6 åring kunne fortelle meg at alle de andre guttene i klassen pusser tennene selv. Jeg lurer på om dette stemmer.... Jeg har uansett tenkt å pusse tennene hans en stund til, da han er av den "slurvete" typen, men på generell basis, når syntes du barn er gammle nok til å pusse tennene selv?

Anonymkode: 198b6...818

AnonymBruker
Skrevet

Her pusser treåringen selv, men jeg går over etterpå. Hun pusser faktisk ganske godt selv, og om framgangen fortsetter, forventer jeg at hun pusser alene fra 5-6 års alderen ja. 

Anonymkode: 70c3d...c4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde besøk av tannpleier på et foreldremøte i barnehagen for noen år siden. Hun sa at foreldrene burde pusse fram til barnet er 10 år. 

Anonymkode: c4a71...23e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

7 åringen her pusser stort sett selv, jeg prøver å pusse over noen ganger i uken..  Jeg vet det er viktig, og så små barn klarer ikke pusse godt nok selv.

Anonymkode: 341c4...18f

AnonymBruker
Skrevet

Barna har elektriske tannbørster som gir beskjed når de har pusset i to minutter. De 10-åringen begynte nettopp å pusse selv, 7åringen får hjelp. Tannlegen data det var på tide å pusse selv fra 6år.

begge har pusset selv innimellom. 

Anonymkode: 6b167...65a

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Barna har elektriske tannbørster som gir beskjed når de har pusset i to minutter. De 10-åringen begynte nettopp å pusse selv, 7åringen får hjelp. Tannlegen data det var på tide å pusse selv fra 6år.

begge har pusset selv innimellom. 

Tannlegen data= tannlegen fortalte 

Skrevet (endret)

Jeg tviler på at det stemmer da det går på tvers av alle anbefalinger. "Alle andre får" er jo en klassiker fra barn og betyr vanligvis "noen få får".

Tannpleieren til barna har sagt at foreldre skal pusse barnas tenner til de er minst 10 år og for oss er det ikke aktuelt at de får pusse selv før den tid. Jeg bryr meg ikke om andre foreldre gir blaffen i  tannhygiene og lar 5-6-åringer pusse selv, hos oss er tenner viktige. 

Endret av Arkana
  • Liker 4
Skrevet

Jeg er veldig opptatt av at barna skal lære å gjøre ting selv og bli selvstendige, men akkurat tannpussen tuller man ikke med. Vi kommer til å pusse for dem til de er minst 10 år.

Synes det er rart at folk slutter å pusse for ungene akkurat når de får nye tenner som skal vare livet ut. Da er det jo enda viktigere å pusse ordentlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min er snart 6, får av og til pusse selv en gang om dagen (dvs en litt travel morning eller fem i uk). Ellers starter hun selv og vi fullfører. Hun er veldig slurvete og egenttlig langt i fra klar til å pusse selv. Vi må ha hovedansvaret i mange år til her tror jeg. 

Anonymkode: 3661f...52a

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min 6 åring kunne fortelle meg at alle de andre guttene i klassen pusser tennene selv. Jeg lurer på om dette stemmer.... Jeg har uansett tenkt å pusse tennene hans en stund til, da han er av den "slurvete" typen, men på generell basis, når syntes du barn er gammle nok til å pusse tennene selv?

Anonymkode: 198b6...818

Da lærer du han den viktige lærdommen om at dersom han fortsetter med å gjøre som «alle andre» uten å ta en selvstendig vurdering på hvorfor han skal, for egen del, gjøre dette «noe» så ender han opp som lemmenet - med å gjøre noe han angrer.

En 6-åring er definitivt gammel nok til å kunne det. Han er også gammel nok til å pusse tennene selv. Hvordan skal han ellers lære uten å utføre og få konstruktiv feedback på utførelse? Normale valg vil være å la han pusse først og du etter. Eller la han pusse morgen og du kveld. ;) 

Anonymkode: 2a426...fdf

• Liker 1
Skrevet

Pusser frem til de blir 10 år, etter råd fra tannpleier 👍🏻 De skal tross alt ha tennene resten av livet, så jeg tenker at det blir både billigere og ikke minst penere om jeg legger ned litt arbeid på den kanten 😊 De syns selvsagt det er noe dritt, men gir seg når tannlegen forteller dem at det er slik det skal og bør være. Tannlegen sier forøvrig at det er altfor mange og altfor unge barn med gule tenner - som lett kan forebygges om de pusses rett. Jeg har et timeglass når jeg pusser, så holder de fred underveis og konsentrerer seg om å fylle med på det istedenfor å påpeke at «det er nok nå» hvert 10 sekund.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De har pusset selv fra de var babyer men jeg har alltid gått over. Fra 8 års alder har de fått ansvar for morgenpussen og så fått hjelp med kveldspussen. Fra 10 år har de pusset uten hjelp. Nå er de to eldste 12 og 14. Hadde vært unaturlig å pusset tennene på 12 åringen. Det har hun greid selv lenge. Har også fått gode tilbakemeldinger på tannpussen på kontroll. 

Noen barn må veiledes til de er 12 mens noen mestrer det når de er 8 år. 

Anonymkode: 76a71...6de

• Liker 1
Skrevet

Tannleger og helsepersonell anbefaler at barn skal ha hjelp til tannpussen opp til de er 10 år, det er først da finmotorikken er god nok til å få pusset godt nok. Men barna bør begynne å øve selv gjerne fra tidlig alder. La barna pusse selv først, så pusser du over etterpå.

• Liker 1
Skrevet

Det står 12 år på plakaten på tannlegekontoret. Synes vel det virker lenge.

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen mi har regulering og vi er ofte hos spesialisten i forbindelse med den. Han fortalte nylig om at grensen for hvor lenge foreldrene skal pusse er oppjustert til 12 år, gjerne enda lengre dersom barnet er komfortabelt med det. Og spesielt viktig dersom de har regulering. Han kunne også fortelle at det har vært en positiv utvikling med null hull, men at de de siste årene har begynt å se en oppgang i hull spesielt hos tenåringer igjen. Det menes at het kan henge med økende fedme hos barn/unge som følge av usunn mat for mye brus og sukker.

vi pusser på kvelden på være barn men de får lov å pusse selv på morgenen. Det tar oss foreldrene 5 min av kvelden.

Anonymkode: 13aa6...777

AnonymBruker
Skrevet

Vi pusser på 7-åringen, men ikke på 11-åringen. Eldste har fått godkjent egen, elektrisk, pussing hos tannlegen. 7-åringen kløner for mye. 

Hadde de fått alt ansvar selv, tidlig, hadde de nok bare tatt vann på børsten og satt den på plass igjen.... 

Anonymkode: c39e4...d0a

AnonymBruker
Skrevet

Min 7-åring pusser selv om morgenen, vi pusser som regel på kvelden eller pusser rask over. Niåringen pusser selv, men vi truer med å pusse over når vi ser det blir for raskt eller for dårlig (vi er tilstede på kvelden). De pusser selv hvis de overnatter andre steder.

Anonymkode: 9ac73...199

AnonymBruker
Skrevet

Barne trenger hjelp til tannpuss i hvertfall til rundt 10-års alderen. Selv hjalp jeg med puss helt til rundt 11-12 år, men da som litt ekstra puss og sjekk fra rundt 10-års alder. Kan være en god ide når barna skal begynne å være mer selvstendig, at de kan ta morgenpussen, mens de får hjelp på kvelden etter en dag med spising og bakterier som gror. På morgenen kan det holde med en "raskere" puss, og det viktigste er å få tilført fluor. 

Elektrisk tannbørste. Barna sliter med det samme her som med manuell: finmotorikk og det å lære seg å bruke børsten. Ofte "børstes det i veg" med de også og poenget blir litt borte. For at en elektrisk tannbørste skal fungere, så må man læres  opp til bruke denne riktig også. Man skal ta det med ro og la el-børsten jobbe "rolig" rundt hver tann på alle sider. El-børste er ikke på noen måte noen magisk ting som automatisk sørger for at tennene blir rene. Altså barn trenger hjelp med elektrisk tannbørste også frem til i hvertfall 10-års alderen. Jeg for min del sluttet med el-børte selv etter 1.år, synes jeg får tennene mye renere ved hjelp av vanlig tannbørste (og tanntråd;) Men for mange fungerer el-børste også bare så det er sagt :)

Hilsen tannpleier.

Anonymkode: 0c8dc...030

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...