Gå til innhold

Dere som soler dere/tar solarium

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var ingen personlig kritikk til deg. Jeg bare sier at hvis du vil beholde en god hud hele livet, bør man holde seg unna solarium.

Anonymkode: 917c7...20d

Jeg elsker strandliv og tror personlig det er mye verre å grille seg på en sydenstrand i 14 dager enn det er å ta en solariumstime i ny og ne.  Jeg merker ihvertfall stor forskjell på huden bare av et par dager på stranda.  Var i søreuropa i påska, og fikk 3-4 dager i sola.  Da jeg kom hjem merket jeg godt hvor tørr jeg var i ansiktet fordi det er lav lukffuktighet i mars.  Helt fullstendig stram i maska.  Jeg får aldri den samme tørre følelsen i ansiktet etter et par solariumstimer.    Alt med måte.  (Sier hu som skal til søreuropa og grille seg i 3,5 uke til sommern.:fnise:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest at UV strålene i et solarium er mye høyere enn her i Norge på sommeren, så jo, det er sterkere for huden.

Men så må du også huske på hvor kort tid man ligger i solarum hver gang ift til f.eks en dag på stranda.  Det blir fort 5-6 timer i sol.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har lest at UV strålene i et solarium er mye høyere enn her i Norge på sommeren, så jo, det er sterkere for huden.

Er kankje sterkere. Men jeg kan ikke bruke solarium lengre en minimumet i atarten når jeg har bygget meg opp til 10-15 min har jeg nok grunning til å kunne talke solen ute. 

Satt ute i 30 min, overskyet vær. Ble solbrent i hele ansiktet. Når du konstant brenner huden, da ødelegger du cellene i hudlaget. Dette gir fare for å utvikle kreft. 

Kanskje jeg tar feil, det vil jo vise seg i fremtiden. Men har ikke se for meg at det er farligere å få litt brunfarge i solarium når det gjør at jeg slipper å brenne meg i solen (den er faktisk farlig og kreftfremkallende den ogs 🙀).

Anonymkode: ce5c5...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Peonjenta skrev:

Jeg elsker strandliv og tror personlig det er mye verre å grille seg på en sydenstrand i 14 dager enn det er å ta en solariumstime i ny og ne.  Jeg merker ihvertfall stor forskjell på huden bare av et par dager på stranda.  Var i søreuropa i påska, og fikk 3-4 dager i sola.  Da jeg kom hjem merket jeg godt hvor tørr jeg var i ansiktet fordi det er lav lukffuktighet i mars.  Helt fullstendig stram i maska.  Jeg får aldri den samme tørre følelsen i ansiktet etter et par solariumstimer.    Alt med måte.  (Sier hu som skal til søreuropa og grille seg i 3,5 uke til sommern.:fnise:)

Du må kose deg med strandliv og søreuropa i sommer. Det høres ut som du vet hva som gjør deg godt, og det er jo det beste:) Folk er forskjellige, og godt er det.

Jeg setter meg oftest i skyggen for å beholde min porselenshud ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke at solarium fortsatt er lovlig. Hvirfor slal alle være brunere enn hva som er naturlig mtp gener og bosted?

Jeg var ung på 80-tallet, og alle skulle være nøttebrune, helst året rundt. Jeg er naturlig lys i huden, og lå og stekte i solarium hele våren for å oppnå noe i nærheten av brunfargen som var in. Nå betaler jeg for dumskapen min i form av hudkreft. Jevnlig må jeg igjennom smertefulle behandlinger for å fjerne hudforandringer, og jeg ville gitt hva som helst for å skru tiden tilbake så jeg kunne gjort om på det. Det ville vært så enkelt som å tillate huden min å være naturlig lys, la være å bruke solarium, og holde meg borte fra sola midt på dagen, når den er på sitt sterkeste. Solfaktor har jeg bestandig brukt, men det er ikke alltid nok.

Jeg er så glad for at trender snur, og at det er «lov» å ha sin egen, naturlige hudfarge i dag. Vær venn med huden din, og lik deg selv som du er!

Anonymkode: 3034c...f5f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er veldig usikker på dette med solarium, men bør kanskje opprette en egen tråd?
Prøver allikevel her siden debatten er i gang.  De jeg kjenner som ofte tar solarium ser ikke noe elde ut enn hva jeg gjør, vi er 30 og oppover og jeg  tar ikke sol, har "unge gener" og er aldri ute i solen eller på stranden/park heller, men de ser ikke ut til å ha noen utseendemessig skade av solarium.
Når man er 40 har man jo rynker uansett, solarium eller ei, eller er det sånn at de som tar sol boom plutselig ser ut som 55 når de blir 40 og får rynker?
Min mor fikk hudkreft og har aldri tatt solarium i sitt liv.

Man vet jo at det er farlig, men må innrømme at jeg aldri har sett den negative effekten på noen. De mest rynkete og sol"skadet" folkene jeg har sett, er nordmenn boende på Gran canaria, ikke nordmenn som tar solarium et par ganger i måneden eller uka. Hva er deres erfaring og observasjon? Kan det tenkes at at arslene mot solarium er en smule overdrevet, eller er det jeg som har for lite innsikt?  Eller at kanskje det året jeg var 17 og forelsket tok mye sol, og derfor har blitt eldre i huden av det fra den gang, slik at jeg ser like gammel ut som andre nevnte på min alder nå 13 år senere selvom de har tatt sol i alle år i motsetning til meg?

Anonymkode: bad85...a87

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig usikker på dette med solarium, men bør kanskje opprette en egen tråd?
Prøver allikevel her siden debatten er i gang.  De jeg kjenner som ofte tar solarium ser ikke noe elde ut enn hva jeg gjør, vi er 30 og oppover og jeg  tar ikke sol, har "unge gener" og er aldri ute i solen eller på stranden/park heller, men de ser ikke ut til å ha noen utseendemessig skade av solarium.
Når man er 40 har man jo rynker uansett, solarium eller ei, eller er det sånn at de som tar sol boom plutselig ser ut som 55 når de blir 40 og får rynker?

Man vet jo at det er farlig, men må innrømme at jeg aldri har sett den negative effekten på noen. De mest rynkete og sol"skadet" folkene jeg har sett, er nordmenn boende på Gran canaria, ikke nordmenn som tar solarium et par ganger i måneden eller uka. Hva er deres erfaring og observasjon? Kan det tenkes at at arslene mot solarium er en smule overdrevet, eller er det jeg som har for lite innsikt?  Eller at kanskje det året jeg var 17 og forelsket tok mye sol, og derfor har blitt eldre i huden av det fra den gang, slik at jeg ser like gammel ut som andre nevnte på min alder nå 13 år senere selvom de har tatt sol i alle år i motsetning til meg?

Jeg vet om to kvinner som er 4-5 år eldre enn meg som jeg vet har tatt mye solaium å åresvis.  De har bestandig hatt den gråbrune litt ufriske fargen man får av mye solarium.   Har aldri sett disse kvinnene bleke noengang.  Begge to har hud som 60 åringer.  Vet at hun ene tar sol fast 3-4 ganger i uke, året rundt og har sikkert gjort det i 20 år.  (de har solarium hjemme) Kan være tilfeldig eller dårlige gener, vet ikke.  Jeg har noen pannelinjer, hårfine linjer rundt øynene, noen få linjer over munnen og "sinnarynke"  Ellers ingenting, men jeg er født med "god hud".  Lurer på hvordan jeg hadde sett ut hvis jeg ikke verken hadde solet meg, røyket eller festet opp i gjennom.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være de er, men når jeg tar sol ligger jeg jo ikke like lenge som om jeg skulle lagt ute og solt meg. Ligger fra 10-20 minutter avhengig av årstid og hvor lenge det er siden sist. Jeg foretrekker å ha litt brunfarge hele året, men vil helst ikke være mørkebrun om vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, The Kitten skrev:

Det kan være de er, men når jeg tar sol ligger jeg jo ikke like lenge som om jeg skulle lagt ute og solt meg. Ligger fra 10-20 minutter avhengig av årstid og hvor lenge det er siden sist. Jeg foretrekker å ha litt brunfarge hele året, men vil helst ikke være mørkebrun om vinteren. 

Jeg har også vent meg til å bli skikkelig blek på vinteren.  Jeg bruker bare litt selvbruning i ansiktet og på overkroppen rundt juletider istedet.  Jeg syns huden min i ansiktet mitt er mye finere når den er blek fordi pigmentflekkene mine syns mindre.  Men så elsker jeg samtidig å være brun på sommeren. Kroppen ser slankere og bedre ut, øynene ser blåere ut og tennene hvitere. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min mor har solt seg EKSTREMT mye (ute og i solarium) hele sitt liv, både med aluminiumsfolie med smør på og uten solfaktor mesteparten av tiden. Mormor var bare i skyggen og ville ikke bli brun. Mamma er ikke mer rynkete eller ser annerledes ut (bare gyllen brunfarge) enn mormor gjorde på samme alder.

Min far har aldri tatt sol og sitter mest foran dataen, men han har altså hatt hudkreft flere ganger og er mer rynkete enn sin far som bodde i Australia og var ute hele dagen...

Anonymkode: d3568...58e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mor har solt seg EKSTREMT mye (ute og i solarium) hele sitt liv, både med aluminiumsfolie med smør på og uten solfaktor mesteparten av tiden. Mormor var bare i skyggen og ville ikke bli brun. Mamma er ikke mer rynkete eller ser annerledes ut (bare gyllen brunfarge) enn mormor gjorde på samme alder.

Min far har aldri tatt sol og sitter mest foran dataen, men han har altså hatt hudkreft flere ganger og er mer rynkete enn sin far som bodde i Australia og var ute hele dagen...

Men du skjønner vel at hva som har vært tilfelle i din familie ikke er en rettesnor for alle og enhver, fordi dette også handler om arv og gener? 

I vår tid, hvor all informasjon og lærdom kun er et google-søk unna, forundrer det meg at ikke flere er mer opplyste. Ja, solarium er farligere enn naturlig sol, ja, risikoen for kreft er mye høyere om du bruker solarium. Les, lær, og bruk fornuft: https://www.nrk.no/livsstil/farlig-med-solarium_-1.1314163

Min hudkreft er (foreløpig) ikke ondartet, men fjerner jeg ikke hudforandringene som oppstår vokser de bare, og blir vanskeligere å fjerne, og etterlater større arr i huden. Det er to behandlingsformer som brukes på meg, avhengig av omfang i dybde og omkrets. Den enkleste måten er å fryse det bort. Dette skjer uten bedøvelse, og etterlater en væskefylt blemme som må være i fred de ca to ukene det tar før den tørker inn og faller av. Den andre metoden er å skrape bort så mye som mulig fra overflaten, smøre inn med cellegiftkrem som skal sitte på i to timer, før sårene blir utsatt for lysterapi. Før både skraping og lysbehandling må man ha bedøvelse, fordi begge deler er veldig smertefullt. Disse sprøytene er vanvittig vonde, som 20 x vepsestikk, og det må settes mange. Tårene bare spruter, og det er dette jeg gruer meg for mest av alt ved mine behandlinger. Men jeg vet jeg må, det er ingen vei utenom. Jeg er til kontroll hos hudlege én gang pr år, men opplever ofte at jeg må inn mellom kontrollene for å få sjekket nye forandringer i huden. De siste fem årene har jeg vært inne og fått fjernet hudkreft 1 - 2 ganger pr. år. Jeg er foreløpig evig takknemlig for at det ikke har oppstått noe ondartet.

Vær så snill og ta dette på alvor. Det er ok å ha sin egen hudfarge. Lekre, brune legger er flott, men det kan man også få med selvbruning. Det er ikke verdt å ende opp som meg fordi man er opptatt av utseendet. Det er heller ikke verdt å, i ytterste konsekvens, dø for det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger et lite håndkle over ansiktet, det er jo mye mer eksponert for sol ellers og jeg vil ikke ha så mye rynker. Har også kjøpt en god selvbruningskrem for ansiktet som jeg bruker ved behov. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mariss@68 skrev:

Jeg legger et lite håndkle over ansiktet, det er jo mye mer eksponert for sol ellers og jeg vil ikke ha så mye rynker. Har også kjøpt en god selvbruningskrem for ansiktet som jeg bruker ved behov. 

Hvilken selvbruningskrem bruker du til ansiktet?  :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er 40 og har tatt mye solarium fra jeg var i tenårene til langt ut i 20 årene. Har en del rynker i ansiktet nå,og får absolutt ikke noen jevn brunfarge i ansiktet lenger. Er nok solskadet... Anbefaler jet set sun, som er en super selvbruningspray derman får en gyllen farge med en gang👍🏻

Anonymkode: ef7f7...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du skjønner vel at hva som har vært tilfelle i din familie ikke er en rettesnor for alle og enhver, fordi dette også handler om arv og gener? 

I vår tid, hvor all informasjon og lærdom kun er et google-søk unna, forundrer det meg at ikke flere er mer opplyste. Ja, solarium er farligere enn naturlig sol, ja, risikoen for kreft er mye høyere om du bruker solarium. Les, lær, og bruk fornuft: https://www.nrk.no/livsstil/farlig-med-solarium_-1.1314163

Min hudkreft er (foreløpig) ikke ondartet, men fjerner jeg ikke hudforandringene som oppstår vokser de bare, og blir vanskeligere å fjerne, og etterlater større arr i huden. Det er to behandlingsformer som brukes på meg, avhengig av omfang i dybde og omkrets. Den enkleste måten er å fryse det bort. Dette skjer uten bedøvelse, og etterlater en væskefylt blemme som må være i fred de ca to ukene det tar før den tørker inn og faller av. Den andre metoden er å skrape bort så mye som mulig fra overflaten, smøre inn med cellegiftkrem som skal sitte på i to timer, før sårene blir utsatt for lysterapi. Før både skraping og lysbehandling må man ha bedøvelse, fordi begge deler er veldig smertefullt. Disse sprøytene er vanvittig vonde, som 20 x vepsestikk, og det må settes mange. Tårene bare spruter, og det er dette jeg gruer meg for mest av alt ved mine behandlinger. Men jeg vet jeg må, det er ingen vei utenom. Jeg er til kontroll hos hudlege én gang pr år, men opplever ofte at jeg må inn mellom kontrollene for å få sjekket nye forandringer i huden. De siste fem årene har jeg vært inne og fått fjernet hudkreft 1 - 2 ganger pr. år. Jeg er foreløpig evig takknemlig for at det ikke har oppstått noe ondartet.

Vær så snill og ta dette på alvor. Det er ok å ha sin egen hudfarge. Lekre, brune legger er flott, men det kan man også få med selvbruning. Det er ikke verdt å ende opp som meg fordi man er opptatt av utseendet. Det er heller ikke verdt å, i ytterste konsekvens, dø for det.

Selvfølgelig skjønner jeg det, men det var jo bare for å si at det ikke skjer med ALLE - for det gjør det jo ikke. Noen får mer/mindre rynker uavhengig av hvor mye sol de tar, og noen får hudkreft enten de tar sol eller ikke... Jeg personlig mener vi er i overkant hysteriske for alt nå til dags, og personlig orker jeg ikke bry meg like mye om ALT. Jeg snuser, tar sol, spiser gulrøtter (som på et tidspunkt visstnok var kreftfremkallende), spiser tomat (som også en periode var kreftfremkallende), jeg tar av og til benzodiazepiner selvom det er avhengighetsdannende, jeg bruker opiater som er vanedannende ved behov, jeg spiser blomkål selvom jeg ikke skal for det skal man styre unna når man har IBD/IBS og jeg sykler av og til uten hjelm. 

Får jeg hudkreft får jeg ta det da. Får jeg det ikke får jeg anse meg som heldig. Leit å høre at du har det som du har det - men husk også hvor mange som soler seg og tar solarium og IKKE får hudkreft. Man velger selv hvilke risikoer man vil ta her i livet.

For egen del tar jeg ikke sol for å være "brun og pen", jeg tar det for atopisk eksem og andre hudplager + at det har hjulpet meg med akne og arr etter akne. Dette er diskutert med min forrige fastlege (som anbefalte meg det pga atopisk eksem) og diskutert med nåværende lege som har sagt han syns jeg skal fortsette ettersom det hjelper bedre enn andre remedier jeg har prøvd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 40 og har tatt mye solarium fra jeg var i tenårene til langt ut i 20 årene. Har en del rynker i ansiktet nå,og får absolutt ikke noen jevn brunfarge i ansiktet lenger. Er nok solskadet... Anbefaler jet set sun, som er en super selvbruningspray derman får en gyllen farge med en gang👍🏻

Anonymkode: ef7f7...9c8

Er det denne?

https://www.vita.no/bt-cosmetics-jet-set-sun-instant-self-tanning-mist?gclid=CjwKCAjw2dvWBRBvEiwADllhn8NjKEXQUGCbCQT1HRrZ-fDabNYbHuReidPypTrzavWCrPHLx1dfXxoCJGgQAvD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
44 minutter siden, Peonjenta skrev:

Hvilken selvbruningskrem bruker du til ansiktet?  :)

Jeg bruker Clarins golden glow booster. Ser at den kan brukes på hele kroppen. Dråper som blandes med egen krem. Beste jeg har prøvd og det er enkelt å justere fargen med valg av antall dråper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...