Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker som om man ikke kan bygge rumpe/bein uten å trene knebøy. Jeg får ikke til knebøy, har aldri fått det til og kommer mest sannsynlig ikke til å få det til heller. Har lange bein og er plattfot så å unngå at knær faller innover under øvelsen er så godt som umulig (har innleggsåler, men trener ikke styrke med dem). 

Kan noen komme med noen øvelser som kan erstatte knebøy, og som kanskje til og med er bedre med tanke på rygg og knær? Kan frontbøy være bedre?

Takk :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frontbøy, goblet squat, zerker squat, rumenske markløft, utfall, good mornings, bulgarske utfall, hiptrust etc etc

Mange gode øvelser for bein/rumpe :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du må ikke trene knebøy, men det er en av de aller beste øvelsene for underkroppen.

Og du kommer aldri til å få det til med den holdningen. Etter min erfaring kan alle få til knebøy. 

Anonymkode: be082...70a

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du må ikke trene knebøy, men det er en av de aller beste øvelsene for underkroppen.

Og du kommer aldri til å få det til med den holdningen. Etter min erfaring kan alle få til knebøy. 

Er vel en grunn til at den holdningen har kommet også, har virkelig prøvd med tøying og trening og plater under hæl og strikk og alt som er, men kroppen min vil ikke få til knebøy med god teknikk og det ender derfor opp med å heller bli en skadefare :) 

Skrevet

Hva om du får hjelp med teknikk av en fysioterapeut? Lange bein er det jo mange som har. Plattfot vet jeg lite om, men gjetter på at rett skotøy er viktig.

Skrevet
2 minutter siden, jentafralandet skrev:

Er vel en grunn til at den holdningen har kommet også, har virkelig prøvd med tøying og trening og plater under hæl og strikk og alt som er, men kroppen min vil ikke få til knebøy med god teknikk og det ender derfor opp med å heller bli en skadefare :) 

Har du prøvd å få hjelp fra PT eller fysioterapeut? Jeg har også lange ben, men jeg ser ikke hvordan det påvirker å klare å ha parallelle knær.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, jentafralandet skrev:

Så du har fått hjelp av personlig trenere og fysioterapeuter? Eller har du bare prøvd på ting selv?

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut emily skye på facebook. Hun har veldig lange lårbein og tar squats så kneet kommer over tærne, men med en annen vinkel, ellers hadde hun ikke fått det til 

Anonymkode: fe4ef...402

Skrevet
9 minutter siden, Brisinga skrev:

Hva om du får hjelp med teknikk av en fysioterapeut? Lange bein er det jo mange som har. Plattfot vet jeg lite om, men gjetter på at rett skotøy er viktig.

7 minutter siden, funginger skrev:

Har du prøvd å få hjelp fra PT eller fysioterapeut? Jeg har også lange ben, men jeg ser ikke hvordan det påvirker å klare å ha parallelle knær.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du har fått hjelp av personlig trenere og fysioterapeuter? Eller har du bare prøvd på ting selv?

Har vært hos fysio og ortoped og fått beskjed om at jeg skal trene med flate sko og ikke med oppbygde såler (som jeg bruker til vanlig). Problemet da er at siden anklene mine faller innover så faller naturligvis knærne inn sammen med dem. Dersom jeg prøver å motvirke det med å presse knærne utover blir det en stor belastning på anklene. Spm var jo egentlig bare om jeg MÅTTE trene knebøy for å få noe ordentlig ut av treninga (fordi det virker som om mange mener at et program uten knebøy ikke er noe vits) og om noen hadde noe forslag til andre øvelser som erstatter :) 

AnonymBruker
Skrevet

Som sagt, nei du må ikke trene knebøy, men i ditt tilfelle så vil nok ankelproblemet ditt overførest til nesten alle øvelser.

Du vil vel mest sannsynlig slite med beinpress, utfall, markløft også fordi anklene "faller" innover. Så du må nok jobbe med å løse problemet uansett. 

Skrevet
9 minutter siden, jentafralandet skrev:

Har vært hos fysio og ortoped og fått beskjed om at jeg skal trene med flate sko og ikke med oppbygde såler (som jeg bruker til vanlig). Problemet da er at siden anklene mine faller innover så faller naturligvis knærne inn sammen med dem. Dersom jeg prøver å motvirke det med å presse knærne utover blir det en stor belastning på anklene. Spm var jo egentlig bare om jeg MÅTTE trene knebøy for å få noe ordentlig ut av treninga (fordi det virker som om mange mener at et program uten knebøy ikke er noe vits) og om noen hadde noe forslag til andre øvelser som erstatter :) 

Men for å holde knærne paralelle bruker man ikke anklene? Man bruker vel musklene i beina. Kan det muligens hjelpe å teipe anklene? 

AnonymBruker
Skrevet

Kan hende jeg bare er dum, men sumo knebøy da? 

Anonymkode: 54f88...398

• Liker 1
Skrevet

Frontbøy er et godt alternativ, hvis det funker for deg. Kombiner gjerne med utfall av noe slag, som bulgarske utfall. 

De fleste "vanlige" fysioterapeuter har ikke peiling på knebøy. Skal du ha god veiledning må du få det av en som er veldig dyktig på feltet, som kan lære deg triksene for å få det til. Les for eksempel instruksjonene til Eirik Sandvik, han er flink til å forklare. Finner du noen på hans nivå til å hjelpe? Får du til alternative øvelser uten hjelp er det jo ikke så farlig, men hvis du blir å slite med alle øvelser bør du få hjelp av en skikkelig ekspert som virkelig kan tung styrketrening. Fysioterapeuter har veldig overfladisk kunnskap, med mindre de aktivt har gått inn for å bli eksperter av egen interesse. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan hende jeg bare er dum, men sumo knebøy da? 

Anonymkode: 54f88...398

Det kan funke ja, har ikke prøvd :)

34 minutter siden, Sisti skrev:

Frontbøy er et godt alternativ, hvis det funker for deg. Kombiner gjerne med utfall av noe slag, som bulgarske utfall. 

De fleste "vanlige" fysioterapeuter har ikke peiling på knebøy. Skal du ha god veiledning må du få det av en som er veldig dyktig på feltet, som kan lære deg triksene for å få det til. Les for eksempel instruksjonene til Eirik Sandvik, han er flink til å forklare. Finner du noen på hans nivå til å hjelpe? Får du til alternative øvelser uten hjelp er det jo ikke så farlig, men hvis du blir å slite med alle øvelser bør du få hjelp av en skikkelig ekspert som virkelig kan tung styrketrening. Fysioterapeuter har veldig overfladisk kunnskap, med mindre de aktivt har gått inn for å bli eksperter av egen interesse. 

Ja, han avblåste det når jeg spurte om øvelser for styrking av ankler osv. Hadde mer en mening om at hvis jeg ikke fikk det til så var det ikke noe vits, knebøy var ikke så viktig. 

Jeg trener på et gym som er ubemannet så får nok ikke så mye hjelp derfra, men er vel mange flinke folk rundt omkring som kan hjelpe :) takk for godt svar 

Skrevet
1 time siden, funginger skrev:

Men for å holde knærne paralelle bruker man ikke anklene? Man bruker vel musklene i beina. Kan det muligens hjelpe å teipe anklene? 

Nei bruker ikke anklene nei, men siden mine ankler i utgangspunktet har en vinkel som ikke er naturlig vil det å presse knærne mer utover når de faller inn sammen med anklene skape en enda mer unaturlig vinkel, hvis du skjønner hva jeg mener :) 

Skrevet (endret)

Tar heller ikke vanlig knebøy da jeg har skeiv rygg og får vondt på den ene siden av det. Tar bulgarsk utfall i stedet. 

Jeg har tatt litt Zercher bøy, og er den varianten som fungerer best selv om jeg kan kjenne det litt da også.

Endret av penny_
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, jentafralandet skrev:

Nei, finnes masse andre øvelser.

Men det er viktig å trene balansert, slik at du ikke aktiverer kun fordelen av bena - eller bakdelen. 

Jeg tror du kunne hatt stor nytte av å få en PTtime for å sette sammen et program(ller av fysioterapeuten din eller annen behandler). Jeg har fått det av min naprapat, og det gav stor bedring i plagene jeg hadde.

Jeg kan trene knebøy da, men er enkelte andre øvelser jeg har foreløpig forbud mot. Og da fikk jeg mange gode alternativer, som virkelig har hjulpet.

Anonymkode: 0e60b...4d8

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette. God instruksjon

Anonymkode: 59f37...51b

AnonymBruker
Skrevet

Knebøy er ikke det som trener rumpe best. Bra for fremside lår. 

Anonymkode: 80cf6...1bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...