AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #1 Skrevet 17. april 2018 Jeg vet at dette spørsmålet er stilt før i ulike sammenhenger og at mange mener at det er umulig å gi et svar, men jeg spør likevel; Vi ser på et hus som trenger mye oppussing, men vi ønsker å vite hva vi bør prioritere og starte med, og hvor langt vi kommer med 1,5 millioner. Er følgende anslag realistiske - 3 bad av vanlig størrelse, ikke noe ekstravagansa - ca. 200.000 per stk. - 600.000 totalt - 1 kjøkken - ca. 200.000 - nye gulv - boligen har p-rom på ca 203m2 - er det rimelig å anslå 200.000 inkludert gulvvarme? - fjerning av panel på tak og vegger, riving av noen vegger og gjenoppbygging av noen - 100.000? - skifte alle vinduer i 2 etasjer - 100.000? - male utvendig - 50.000? - nytt elektrisk anlegg - 200.000? Jeg er ikke ute etter nøyaktige priser, mer om jeg bommer med flere hundre tusen eller om det kan være et rimelig anslag setter stor pris på svar! Anonymkode: db5bd...69d
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #2 Skrevet 17. april 2018 Hva har skjedd med alle disse rommene? Har de helt sluttet å virke slik at du må bytte ut alt? Hva har gått i stykker og hvordan? Bombe? Anonymkode: 96c65...48c 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #3 Skrevet 17. april 2018 Hadde vært mye enklere å komme med et anslag om du kommer med ca grunnflate på bad, kjøkken og huset forøvrig. Anonymkode: 86db1...4b6
Trolltunge Skrevet 17. april 2018 #4 Skrevet 17. april 2018 Tror kanskje at bad og elektrisk blir noe dyrere, men ellers ser det greit ut. Må dere ta alle bad med en gang? Generelt pleier oppussing alltid å bli noe dyrere enn man regner med, for det dukker alltid opp litt ekstra, men dere kommer ganske langt med 1,5 mill. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #5 Skrevet 17. april 2018 Helt enig med trolltunge her. Vi holder på å helrenovere et hus akkurat nå, og gjør mesteparten av jobben selv, og det blir mye dyrere enn man først antar. Spesielt strøm. vi har et hus på 120 kvm og det elektriske har hittil kostet oss 150K, og vi har gjort mye av jobben selv, der vi la rørene i veggene og elektriker kom og godkjente jobben før vi kledde igjen osv, og vi har ikke begynt på kjeller og bad enda, så dette er jobben som har blitt gjort på 2 soverom, kjøkken, stue og gang, samt nytt sikringsskap. resterende er da varmekabler i hele kjelleren, 2 bad, 1 soverom og garasje, så regner med at det ihvertfall kommer på ytterlige 75K for å få ferdigstilt alt det elektriske, og det er i et ganske lite hus. Anonymkode: 86db1...4b6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #6 Skrevet 17. april 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde vært mye enklere å komme med et anslag om du kommer med ca grunnflate på bad, kjøkken og huset forøvrig. Anonymkode: 86db1...4b6 P-rom er 203m2, BRA 266. Kjøkken og stue kanskje 70m2. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig med trolltunge her. Vi holder på å helrenovere et hus akkurat nå, og gjør mesteparten av jobben selv, og det blir mye dyrere enn man først antar. Spesielt strøm. vi har et hus på 120 kvm og det elektriske har hittil kostet oss 150K, og vi har gjort mye av jobben selv, der vi la rørene i veggene og elektriker kom og godkjente jobben før vi kledde igjen osv, og vi har ikke begynt på kjeller og bad enda, så dette er jobben som har blitt gjort på 2 soverom, kjøkken, stue og gang, samt nytt sikringsskap. resterende er da varmekabler i hele kjelleren, 2 bad, 1 soverom og garasje, så regner med at det ihvertfall kommer på ytterlige 75K for å få ferdigstilt alt det elektriske, og det er i et ganske lite hus. Anonymkode: 86db1...4b6 Det er det jeg hører av de fleste jeg prøver å skaffe meg en liten oversikt og i det minste PRØVE å holde et budsjett sånn at vi får tatt det mest nødvendige uten at alt løper løpsk.. har du noen tips her? Anonymkode: db5bd...69d
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #7 Skrevet 17. april 2018 Vi skal forresten ikke gjøre noe selv, bortsett fra maling av et par rom og noe arbeid utendørs med platting, terrasser osv. Anonymkode: db5bd...69d
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #8 Skrevet 17. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: P-rom er 203m2, BRA 266. Kjøkken og stue kanskje 70m2. Det er det jeg hører av de fleste jeg prøver å skaffe meg en liten oversikt og i det minste PRØVE å holde et budsjett sånn at vi får tatt det mest nødvendige uten at alt løper løpsk.. har du noen tips her? Anonymkode: db5bd...69d Har dere en tidsramme for oppussingen? har dere tenkt å bo der under deler av oppussingen? Vi pusset bare opp soverommet vårt før vi flyttet inn slik at vi har en plass som er ferdig og "trygg". Det gjør jo selvfølgelig prosessen mer langdryg, når vi tar rom for rom på den måten vi har gjort, men jeg tror vi har spart en del på det, og det at vi har gjort så mye selv. Men tips for å prøve å holde et budsjett? Vi har vært opptatte av å kjøpe feks listverk når det har vært på salg på obs (listverk er faktisk helt sinnsykt dyrt). Ellers har vi tenkt på materialer og hva som vises, og hva som er verdt å bruke en del penger på. Jeg anbefaler dere å bruke siden byggebolig.no hyppig, der er det masse tips, og det er utrolig mye dere kan gjøre forskriftsmessig uten å ha fagfolk på saken sette opp lettvegger, maling, snekring, legging av gulv osv er ting som er ganske greit å sette opp selv. Det samme med kjøkken, du kan fint kjøpe et kjøkken på ikea, og bygge dette selv. Anonymkode: 86db1...4b6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #9 Skrevet 17. april 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi skal forresten ikke gjøre noe selv, bortsett fra maling av et par rom og noe arbeid utendørs med platting, terrasser osv. Anonymkode: db5bd...69d aaah. Da stiller jo saken seg litt annerledes. da ville jeg lagt ut hele prosjektet deres på mittanbud.no, da kan det være du finner en liten entrepenør som kan gjøre hele jobben for dere, da har dere 1 firma å forholde dere til, og slipper å være planlegger og administrator for hele prosjektet slik at snekker og elektriker kommer i riktig rekkefølge osv. Det er jo selvfølgelig en del penger å spare på å ta den rollen, men det kan være litt av en kabal å legge, og når en part blir forsinket, så forplanter det seg igjennom hele prosjektet og da er det dere som må sitte på telefonen med alle for å finne en ny plan. Anonymkode: 86db1...4b6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #10 Skrevet 17. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har dere en tidsramme for oppussingen? har dere tenkt å bo der under deler av oppussingen? Vi pusset bare opp soverommet vårt før vi flyttet inn slik at vi har en plass som er ferdig og "trygg". Det gjør jo selvfølgelig prosessen mer langdryg, når vi tar rom for rom på den måten vi har gjort, men jeg tror vi har spart en del på det, og det at vi har gjort så mye selv. Men tips for å prøve å holde et budsjett? Vi har vært opptatte av å kjøpe feks listverk når det har vært på salg på obs (listverk er faktisk helt sinnsykt dyrt). Ellers har vi tenkt på materialer og hva som vises, og hva som er verdt å bruke en del penger på. Jeg anbefaler dere å bruke siden byggebolig.no hyppig, der er det masse tips, og det er utrolig mye dere kan gjøre forskriftsmessig uten å ha fagfolk på saken sette opp lettvegger, maling, snekring, legging av gulv osv er ting som er ganske greit å sette opp selv. Det samme med kjøkken, du kan fint kjøpe et kjøkken på ikea, og bygge dette selv. Anonymkode: 86db1...4b6 Planen var egentlig å ta alt før vi flytter inn - og bo i vår nåværende bolig før vi selger den. Vi er særdeles lite handy, har venner og familie som kan hjelp med enklere ting, maling, gulvlegging osv, men ellers må vi betale for alt, inkludert montering av kjøkken, selv om dette skulle bli IKEA. Jeg er helt grønn på dette - så fint å få tips av noen med erfaring Anonymkode: db5bd...69d
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #11 Skrevet 17. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: aaah. Da stiller jo saken seg litt annerledes. da ville jeg lagt ut hele prosjektet deres på mittanbud.no, da kan det være du finner en liten entrepenør som kan gjøre hele jobben for dere, da har dere 1 firma å forholde dere til, og slipper å være planlegger og administrator for hele prosjektet slik at snekker og elektriker kommer i riktig rekkefølge osv. Det er jo selvfølgelig en del penger å spare på å ta den rollen, men det kan være litt av en kabal å legge, og når en part blir forsinket, så forplanter det seg igjennom hele prosjektet og da er det dere som må sitte på telefonen med alle for å finne en ny plan. Anonymkode: 86db1...4b6 Takk for tips. Har en entreprenør i tankene som vi skal høre med, men fint å få bekreftet at det er veien å gå Anonymkode: db5bd...69d
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #12 Skrevet 17. april 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips. Har en entreprenør i tankene som vi skal høre med, men fint å få bekreftet at det er veien å gå Anonymkode: db5bd...69d Bare hyggelig jeg vil uansett anbefale at dere snuser rundt på byggebolig.no, for å få en del tips der, selv om man ikke er særlig handy så er det en del ting som er overraskende enkelt å få til Jeg var jo litt skeptisk selv når vi kjøpte huset og mannen sa at joda, han hadde tenkt å gjøre alt selv, og jeg bare whaaaat, du er jo en dataingeniør... Men du hva han har fått til, og det han har brukt som opplæring? youtube, byggforskrifter og byggebolig.no. han har til og med flyttet om på bæringen i huset. Da var jeg ganske nervøs for å si det sånn, for han er jo ingen tømrer, men det var nada problem, huset har ikke rikket seg en millimeter en gang. Anonymkode: 86db1...4b6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #13 Skrevet 17. april 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare hyggelig jeg vil uansett anbefale at dere snuser rundt på byggebolig.no, for å få en del tips der, selv om man ikke er særlig handy så er det en del ting som er overraskende enkelt å få til Jeg var jo litt skeptisk selv når vi kjøpte huset og mannen sa at joda, han hadde tenkt å gjøre alt selv, og jeg bare whaaaat, du er jo en dataingeniør... Men du hva han har fått til, og det han har brukt som opplæring? youtube, byggforskrifter og byggebolig.no. han har til og med flyttet om på bæringen i huset. Da var jeg ganske nervøs for å si det sånn, for han er jo ingen tømrer, men det var nada problem, huset har ikke rikket seg en millimeter en gang. Anonymkode: 86db1...4b6 Det skal vi gjøre godt å høre at det er mulig å lære!! Har bare et lite problem med motivasjonen til mannen, så det hadde vel heller blitt meg Anonymkode: db5bd...69d
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #14 Skrevet 17. april 2018 Tror jeg hadde satt av 250- 300 000 pr bad. Anonymkode: 14788...060
Leifern Skrevet 17. april 2018 #15 Skrevet 17. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror jeg hadde satt av 250- 300 000 pr bad. Anonymkode: 14788...060 Hvorfor det? Selv betalte vi rundt 150.000 for oppussing av det ene badet på 6 kvadrat (nettopp ferdig, gjorde selvsagt noe selv og hadde «byggherreansvaret» selv). Min mor og hennes samboer pusset opp et bad på 7 kvadrat i fjor, kostet 120.000, men så er han elektriker og sparer en del på akkurat den biten. 300.000 for bad er vel kun om man setter bort hele jobben til et enkelt firma, som styrer med alt og som tar store summer for det. Vil man ha det dyrest mulig så er det selvsagt veien å gå.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #16 Skrevet 17. april 2018 Behøver dere å pusse opp alle tre badene med en gang? Om budsjettet deres sprekker, kan dere fks kun pusse opp det ene og ta de andre to ved en senere anledning. Så får dere frigjort litt penger til andre prosjekter Anonymkode: af881...60f
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #17 Skrevet 17. april 2018 Jeg tror gulv med varme vil koste mer. Tror det er vanlig å regne 1000 kr og kvadratmeter bare i varmefolie. Og så kommer gulvet i tillegg. Dette er for materialer og håndverker. Anonymkode: 0ac43...876
Trolltunge Skrevet 17. april 2018 #18 Skrevet 17. april 2018 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skal vi gjøre godt å høre at det er mulig å lære!! Har bare et lite problem med motivasjonen til mannen, så det hadde vel heller blitt meg Anonymkode: db5bd...69d Ikke noe i veien for det! Jeg har pusset opp to hus selv, bare satt bort det man ikke får lov til å gjøre selv. Mannen min har 10 tommeltotter, så han er det ikke mye hjelp i. Det tredje (og siste!) oppussingsobjektet jeg har kjøpt holder vi ennå på med. Her har jeg imidlertid bare tegnet plantegninger, bestemt lister, dører, fliser, osv, men har hyret inn folk til å gjøre selve jobben. Jeg må likevel si at jeg aldri har vært så sliten som på dette prosjektet, for de andre husene tok jeg over tid, mens her har det gått slag i slag. Vi hadde en etasje klar før vi flyttet inn, mens resten har vi bodd oppi. (Det er et lite hus, men hele 4 etasjer.) Å sette bort hele jobben er dessuten en illusjon. Det er så mange avgjørelser å ta hele tiden, og man må passe på og være obs hele tiden. Selv hvor mye jeg understreket at alle tegninger måtte følges på centimeter, på grunn av planlagt innredning, så ble det bygget feil to ganger. Det dukket også opp ting som måtte føre til endringer i planene. Håndverkere kom ikke da de skulle så mange ganger at jeg ikke har tall på det, og alt i alt har dette vært veldig slitsomt. Men nå har vi kun noen få detaljer igjen, og hagen, så gi meg et par måneder, så vil jeg sikkert si at det var verdt det. Her kom det elektriske på 210000 kr, og dette er et betydelig mindre hus. Bare 140 m2. Endret 17. april 2018 av Trolltunge 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå