AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #1 Skrevet 16. april 2018 To spørsmål. Jeg kikket på poenggrensene for et masterstudie fra i fjor. Dr sto det karakterkrav for de forskjellige fordypningene. Men det sto for eksempel "Rett over B" , "Rett over C". Hva vil det egentlig si? Hvilken vei er "over"? Betyr "Rett over B" en GOD B, altså nærme en A, eller betyr det en svak B, nærmere D? Også lurer jeg på hvordan det gjøres med dette gjennomsnittet av karakterer. Det står litt forskjellig her og der. Opptaksgrunnlaget er C, et gjennomsnitt av alle karakter fra bachelor har jeg skjønt. Og hva skjer så? Regner de så ut snittet av utvalgte, relevante emner fra bacheloren? Eller er det snittet fra hele bacheloren som fremdeles teller om det blir konkurranse om plassene? Det er her jeg er litt forvirra. Jeg lurer, fordi jeg har et snitt sånn ca midt i mellom B og C når jeg regner sammen alle karakterene fra bacheloren. Det emnet som er mest relevant for masteren, har jeg en D og en C. Begge på 7,5 stp hver. Den D-en var en dum gruppeoppgave. Ellers har jeg en god blanding av A, B og C. Vet ikke hva de legger mest vekt på? Anonymkode: f2b1d...cde
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #2 Skrevet 16. april 2018 Rett over B tolker jeg som 4.1 i snitt. Anonymkode: 8badc...d0a
solmåneogstjerner Skrevet 16. april 2018 #3 Skrevet 16. april 2018 Har aldri vært borti 'rett over b/c'. Og det varierer veldig fra skole til skole og studium til studium. Og kan også variere litt fra år til år. Men det som jeg tok hadde ihvertfall krav om minst c i snitt i de obligatoriske fagene + noen av de andre som var på et høyere nivå. Altså dette måtte du ha for i det hele tatt å være kvalifisert. Så deretter tok de snittet av alle karakterene som konkurransegrunnlag. Du vet sikkert det, men husk at når du regner snitt så må du vekte karakterene. Altså et 15 poengsfag teller dobbelt så mye som et 7,5 poengsfag.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #4 Skrevet 16. april 2018 Hvor finner man poenggrensene til masteropptak ved uni/høgskole? Tenker ikke på de mastergradene man søker via samordna opptak, men når man søker på grunnlag av bachelor. Jeg har søkt master i år etter flere år i arbeidslivet. Anonymkode: a4e2f...eaa
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #5 Skrevet 16. april 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor finner man poenggrensene til masteropptak ved uni/høgskole? Tenker ikke på de mastergradene man søker via samordna opptak, men når man søker på grunnlag av bachelor. Jeg har søkt master i år etter flere år i arbeidslivet. Anonymkode: a4e2f...eaa Såvidt jeg vet finnes det ingen komplett oversikt slik som gis ut av samordna opptak. Det hender den enkelte skole publiserer noe materiale, så din beste sjanse er å google poenggrenser og studiestedet du vil inn på. Eller eventuelt forhøre deg med skolen direkte. Anonymkode: 8badc...d0a 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #6 Skrevet 17. april 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: Rett over B tolker jeg som 4.1 i snitt. Anonymkode: 8badc...d0a Altså at 4=B og 5=A? Akuratt prøvd å sette meg inn i dette, litt usikker. Anonymkode: f2b1d...cde
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #7 Skrevet 17. april 2018 8 hours ago, solmåneogstjerner said: Har aldri vært borti 'rett over b/c'. Og det varierer veldig fra skole til skole og studium til studium. Og kan også variere litt fra år til år. Men det som jeg tok hadde ihvertfall krav om minst c i snitt i de obligatoriske fagene + noen av de andre som var på et høyere nivå. Altså dette måtte du ha for i det hele tatt å være kvalifisert. Så deretter tok de snittet av alle karakterene som konkurransegrunnlag. Du vet sikkert det, men husk at når du regner snitt så må du vekte karakterene. Altså et 15 poengsfag teller dobbelt så mye som et 7,5 poengsfag. Ja jeg har regnet snitt i forhold til studiepoeng og da har jeg midt i mellom B og C. Det er vel dette med obligatoriske fag som du nevner jeg ikke forstår meg helt på. Altså, jeg har en faglærerutdanning. Den sto ikke spesifikt som opptaksgrunnlag på studiets hjemmeside, det sto mer generelt "lærerutdanning". Jeg sendte en Mail til opptak bare for å være helt sikker og spurte, og de sa at faglærer var OK. Jeg søker på master i spesialpedagogikk. Først står det at du må ha bachelor med min. 80stp ped. For lærer står det bare "Avlagt 3 år av lærerutdanning gir grunnlag for opptak". Så er det listet opp noen andre studieretninger, bl.a "psykologi med tilleggsutd. på minimum 30stp ped". Deretter at C er minstekravet, gjennomsnitt. Kan det hende at hele bacheloren min regnes som "obligatorisk fag"? Iom at det er lærerutdanning? Mens alle andre bachelorer må vise til emner innen ped og ha C i snitt der? Vet ikke om jeg gjør meg forstått, hehe. Er bare litt desperat etter å komme inn på masteren og jeg er fryktelig utålmodig 😅 Anonymkode: f2b1d...cde
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #8 Skrevet 17. april 2018 Jeg lurer på akkuratt det samme, og skal søke det samme. Hvilken fordypning skal du søke? Jeg tenker også det er snakk om 4,1. Anonymkode: 75538...81f
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #9 Skrevet 17. april 2018 Tipper de tar gjennomsnittskarakteren av hele bacheloren. Ville vært veldig kronglete og presist om de skal plukke og gjette seg frem til hvilke fag som er relevante og ikke for videreutdanning. Anonymkode: 01b4d...c59
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #10 Skrevet 17. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg har regnet snitt i forhold til studiepoeng og da har jeg midt i mellom B og C. Det er vel dette med obligatoriske fag som du nevner jeg ikke forstår meg helt på. Altså, jeg har en faglærerutdanning. Den sto ikke spesifikt som opptaksgrunnlag på studiets hjemmeside, det sto mer generelt "lærerutdanning". Jeg sendte en Mail til opptak bare for å være helt sikker og spurte, og de sa at faglærer var OK. Jeg søker på master i spesialpedagogikk. Først står det at du må ha bachelor med min. 80stp ped. For lærer står det bare "Avlagt 3 år av lærerutdanning gir grunnlag for opptak". Så er det listet opp noen andre studieretninger, bl.a "psykologi med tilleggsutd. på minimum 30stp ped". Deretter at C er minstekravet, gjennomsnitt. Kan det hende at hele bacheloren min regnes som "obligatorisk fag"? Iom at det er lærerutdanning? Mens alle andre bachelorer må vise til emner innen ped og ha C i snitt der? Vet ikke om jeg gjør meg forstått, hehe. Er bare litt desperat etter å komme inn på masteren og jeg er fryktelig utålmodig 😅 Anonymkode: f2b1d...cde Det du skriver er litt usammenhengende, men slik jeg forstår dette: - faglærerutdanning gir grunnlag for opptak - minstekrav for å komme inn på master er C, dvs de tar ikke inn studenter som er dårligere enn C selv om de ikke har fylt plassene - «litt over B» etc er den faktiske grensa ved forrige opptak - den vil varierere fra år til år avhengig av hvem og hvor mange som søker - «litt over B/C» - over er bare en vei, og DT er over. 😉 Så hvis grensa var litt over B, hadde den siste som ble tatt opp litt bedre enn B i gjennomsnitt (regnet ut med tall, som vist over her). - går ut fra at de regner med alle karakterene med mindre de oppgir noe annet på hjemmesiden sin Anonymkode: b4725...941
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #11 Skrevet 17. april 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså at 4=B og 5=A? Akuratt prøvd å sette meg inn i dette, litt usikker. Anonymkode: f2b1d...cde Jeg tør ikke si det for sikkert. Vanligvis snakker man om et snitt på B om man har gjennomsnittskarakter i intervallet [3,5,4.5). Men når de sier "rett over B" så mener jeg det er mest riktig å tolke det som 4.1, fordi det vil være i overkant av B, mens 3.9 vil være i underkant. Men om de bruker konvensjonen B = 3.5->, så kan jo i overkant av B være 3.6 også, men det gir mindre mening synes jeg. Anonymkode: 8badc...d0a
solmåneogstjerner Skrevet 17. april 2018 #12 Skrevet 17. april 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg har regnet snitt i forhold til studiepoeng og da har jeg midt i mellom B og C. Det er vel dette med obligatoriske fag som du nevner jeg ikke forstår meg helt på. Altså, jeg har en faglærerutdanning. Den sto ikke spesifikt som opptaksgrunnlag på studiets hjemmeside, det sto mer generelt "lærerutdanning". Jeg sendte en Mail til opptak bare for å være helt sikker og spurte, og de sa at faglærer var OK. Jeg søker på master i spesialpedagogikk. Først står det at du må ha bachelor med min. 80stp ped. For lærer står det bare "Avlagt 3 år av lærerutdanning gir grunnlag for opptak". Så er det listet opp noen andre studieretninger, bl.a "psykologi med tilleggsutd. på minimum 30stp ped". Deretter at C er minstekravet, gjennomsnitt. Kan det hende at hele bacheloren min regnes som "obligatorisk fag"? Iom at det er lærerutdanning? Mens alle andre bachelorer må vise til emner innen ped og ha C i snitt der? Vet ikke om jeg gjør meg forstått, hehe. Er bare litt desperat etter å komme inn på masteren og jeg er fryktelig utålmodig 😅 Anonymkode: f2b1d...cde Jeg prøvde å si at for det studiet som jeg tok var det delt opp, en del av fagene måtte man ha c i snitt for å kvalifisere. Det studiet besto av ca 50/50 obligatoriske og valgfag. Men av valgfagene så måtte vi velge noen som direkte bygget på noen av de obligatoriske. Og noe av dette var med i kravet om c i snitt. Litt kronglete forklart... Men det sto spesifikt i informasjonen om studiet. Hvis ikke det står noe annet enn det du sier så vil jeg TRO at alle teller likt. Og at du dermed ihvertfall er over minstekravet.
solmåneogstjerner Skrevet 17. april 2018 #13 Skrevet 17. april 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså at 4=B og 5=A? Akuratt prøvd å sette meg inn i dette, litt usikker. Anonymkode: f2b1d...cde 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tør ikke si det for sikkert. Vanligvis snakker man om et snitt på B om man har gjennomsnittskarakter i intervallet [3,5,4.5). Men når de sier "rett over B" så mener jeg det er mest riktig å tolke det som 4.1, fordi det vil være i overkant av B, mens 3.9 vil være i underkant. Men om de bruker konvensjonen B = 3.5->, så kan jo i overkant av B være 3.6 også, men det gir mindre mening synes jeg. Anonymkode: 8badc...d0a A=5, B=4 osv. Har du følgende karakterer (forkortet) 10-poengsfag A, 5 poengsfag B, 15-poengsfag C. Totalt 30 studiepoeng. Så er snittet: 10x5 + 5x4 + 15x3 = 115 / 30 = 3,83 , altså nesten B i snitt.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #14 Skrevet 17. april 2018 6 timer siden, solmåneogstjerner skrev: A=5, B=4 osv. Har du følgende karakterer (forkortet) 10-poengsfag A, 5 poengsfag B, 15-poengsfag C. Totalt 30 studiepoeng. Så er snittet: 10x5 + 5x4 + 15x3 = 115 / 30 = 3,83 , altså nesten B i snitt. Nei, 3.83 ER B i snitt. Men spørsmålet er hva skolen mener med i overkant av B. For 3.83 er jo faktisk ikke MER enn B i snitt, men heller ikke UNDER B i snitt. Når de ikke kan gi numeriske grenser, så må man bare gjette. Anonymkode: 8badc...d0a
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #15 Skrevet 18. september 2018 Fant du ut av dette? Lurer på det samme for neste vår, hadde satt stor pris på om du tok deg tid til å svare <3 hvilken linje var det du søkte på? Anonymkode: 1feaf...4cc
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #16 Skrevet 18. september 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fant du ut av dette? Lurer på det samme for neste vår, hadde satt stor pris på om du tok deg tid til å svare ❤️ hvilken linje var det du søkte på? Anonymkode: 1feaf...4cc Du bør sjekke den skolen du tenker å søke mastergrad og spørre dem siden opptak kan være forskjellig. Her er feks link til poenggrenser for mastergradene på NTNU fra 2018: https://www.ntnu.no/documents/314472/7826014/Poenggrenser+hovedopptaket+2-årig+master+2018.pdf/956d1da5-938a-467f-8744-78f574fdb95c Denne infoen har NTNU: I vurderingen av søknaden regnes det et vektet snitt av opptaksgrunnlaget. Bokstavkarakterene omgjøres til tallverdier (A=5, B=4, C=3, D=2, E=1) og hvert enkeltstående emne på vitnemålsutskriften regnes. Eksempel: Vitnemål med 6 teoretiske emner og 2 praksisemner (bestått / ikke bestått) Emne Omfang Karakter Tallverdi / kommentar Emne 1 30 sp B Tallverdi 4 x 30 = 120 Emne 2 10 sp C Tallverdi 3 x 10 = 30 Emne 3 20 sp A Tallverdi 5 x 20 = 100 Emne 4 20 sp C Tallverdi 3 x 20 = 60 Emne 5 20 sp D Tallverdi 2 x 20 = 40 Emne 6 20 sp E Tallverdi 1 x 20 = 20 Emne 7 30 sp Bestått inngår ikke Emne 8 30 sp Bestått inngår ikke SUM 180 sp Sum 120+30+100+60+40+20 = 370 Dette gir 370 / 120 studiepoeng = 3,1 poeng Anonymkode: a1064...cfb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå