Gå til innhold

Hvorfor er strømmen dyr nå som det er varmere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Strømmen er jo dyrere nå, enn da det var beinkaldt, hva skyldes det?

Anonymkode: 3012f...145

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk bruker mindre strøm, da skrur de opp prisene for at de ikke skal tape gjennom sommeren 

Anonymkode: 60728...e4c

AnonymBruker
Skrevet

Høy eksport av kraft til Nederland og Tyskland gjennom de flotte nye undersjøiske kablene som du betaler for gjennom nettleien din :) Fantastisk opplegg egentlig..

Anonymkode: d12d4...06b

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk bruker mindre strøm, da skrur de opp prisene for at de ikke skal tape gjennom sommeren 

Anonymkode: 60728...e4c

Nei, sist sommer lå strømmen min på 29 øre pr kwh.

Anonymkode: 3012f...145

AnonymBruker
Skrevet

Har lest at strømmen blir solgt billig fra Norge til andre land, og deretter må vi forbrukere i Norge kjøpe den tilbake til en dyr   pris...:filer: (Jeg vet ikke om dette er sant).

Anonymkode: 2a6fb...fe7

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høy eksport av kraft til Nederland og Tyskland gjennom de flotte nye undersjøiske kablene som du betaler for gjennom nettleien din :) Fantastisk opplegg egentlig..

Anonymkode: d12d4...06b

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lest at strømmen blir solgt billig fra Norge til andre land, og deretter må vi forbrukere i Norge kjøpe den tilbake til en dyr   pris...:filer: (Jeg vet ikke om dette er sant).

Anonymkode: 2a6fb...fe7

Feil, feil, feil.

Faktisk var strømforbruket i Norge så høyt i mars at vi måtte IMPORTERE strøm fra Tyskland. Jepp, undersjøiske kabler er fine greier. :nigo: 

Anonymkode: 765e1...c28

• Liker 1
Skrevet

Ikke at jeg er ekspert, men jeg tenker det er logisk at strømmen er dyrere i tiden rett etter en lang kald periode. Siden magasinene begynner å bli mindre og mindre som følge av en tørr vinter. Ikke har det regna mye den siste tida heller selv om det er varmt, så det er vel der problemet ligger. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, missmcbeal skrev:

Ikke at jeg er ekspert, men jeg tenker det er logisk at strømmen er dyrere i tiden rett etter en lang kald periode. Siden magasinene begynner å bli mindre og mindre som følge av en tørr vinter. Ikke har det regna mye den siste tida heller selv om det er varmt, så det er vel der problemet ligger. 

Du har helt rett! Og i tillegg tappes nå flere magasiner for å være forberet på en storflom. Bare Mjøsa tappes med 2cm om dagen nå. Mars mnd var jo en kaldere mnd enn normalt. Virker mer som om det er noen får opp øynene for hvor mye utgifter de har fra før, og så kommer en stor strømregning oppå alt det andre.

Endret av tdm900
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vann kan lagres, men strøm er en ferskvare

I Norge lagrer vi på en måte strøm som vann i magasinene, men når strømmen først er produsert, er den en ferskvare som må brukes med en gang. Vinteren er den årstiden vi bruker mest strøm, derfor gjelder det å ha velfylte magasiner før den setter inn. De store kraftmagasinene i Norge finner vi der naturen har gitt oss fortrinn i form av muligheter for slike magasiner, kombinert med fall ned til et produksjonsanlegg. Jo høyere fall, jo mer elektrisk energi får vi ut av vannet. Jo større magasiner, jo større lagerkapasitetet. Plasseringen av magasiner innebærer at det er viktig at nedbøren kommer riktig sted. For eksempel vil mye nedbør på Østlandet gi liten eller ingen innvirkning på fyllingsgraden, fordi magasinene ikke befinner seg i dette området.

Marked uten grenser

Strømmarkedet er ikke begrenset av landegrenser. Store overføringskabler mellom landene gjør at det norske strømnettet er fysisk koblet sammen med strømnettet i andre deler av Europa. Norden er samlet som ett omsetningsområde og handel foregår på kraftbørsen Nord Pool Spot. Produsenter i flere land selger sin produksjon til Nord Pool Spot, hvor strømomsetningsselskaper igjen kan kjøpe strøm som de videreselger til egne kunder. Omsetning av strøm i privatmarkedet er av-regulert i Norge, det vil si at det er markedsprinsippene som råder - med fri konkurranse og mange aktører. Norge av-regulerte strømmarkedet gjennom Energiloven i 1991, og var først ut av de nordiske landene. Privatpersoner kan ikke selv handle direkte på kraftbørsen.

Markedsplassen Nord Pool Spot

Nord Pool Spot var verdens første kraftbørs for kjøp og salg av strøm. I dag er Nord Pool Spot den største i sitt slag i verden, og er den ledende markedsplassen for kjøp og salg av strøm i Norden, Baltikum, Tyskland og Storbritannia. http://nordpoolspot.com/

Tilbud og etterspørsel regulerer prisen

Prisen i strømmarkedet bestemmes av tilbud og etterspørsel på Nord Pool Spot. Mye strøm til salgs i markedet gir lavere priser. Stor etterspørsel betyr som regel at prisene på kraftbørsen øker. Prisene ut til forbrukerne vil svinge i takt med svingningene på kraftbørsen

https://www.hafslundstrom.no/strom/bedrift/slik_fungerer_strommarkedet/2063

Anonymkode: 0bd65...56f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...