AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #1 Skrevet 16. april 2018 Hei. Jeg er så utrolig glad i valpen min, og som førstegangseier så bekymrer jeg meg sikkert litt for mye.. Valpen er ei labradortispe på 17 uker. Siden fredag har hun ikke villet spise tørrforet sitt. Hun spiser kun tørrforet til frokost (mest sannsynlig fordi hun alltid får et rått egg oppi da). Utover dette måltidet har hun ikke villet ha tørrfor, men spiser godbiter og om hun får noe "bedre". Det er så rart, for frem til nå har hun vært verdens største matvrak!! Hun har hoppet av glede hver gang hun skal få tørrfor og har slukt det i seg på null komma niks. Har også prøvd å bløte det helt opp og bruke stavmikser slik at det blir en grøt, men hun kikker bare dumt på skåla. Jeg har pleid å fylle en kong med vom og hundemat puppy til henne daglig. Så når hun ikke har villet spise tørrfor utenom det ene måltidet har hun fått v&h. Dette spiser hun opp og får i seg det hun skal ha av mat daglig. Men hun hopper ikke av glede før måltidene som før. Så hun får da tørrfor med rått egg til frokost og v&h til middag og kvelds. Er det normalt at valper plutselig ikke vil ha tørrfor/mister matlyst? Jeg ser at hun har begynt tannfellingen og skal tygge på alt mulig. Steiner, pinner, møbler og meg.. alt skal bites på. Så jeg har tenkt om det kan være en sammenheng mellom tannfellingen og matlysen? Men hun har jo klødd i tennene helt siden vi fikk henne, og hun har jo elsket mat frem til nå? En annen ting er at hun de siste par dagene har hatt lite avføring. I dag har hun fått alle de 3 måltidene sine, men har ikke hatt avføring. Hun hadde avføring kl. 7 i dag tidlig før hun fikk det første måltidet med tørrfor.. Jeg er klar over at v&h gir mindre avføring, men er dette normalt? Normalt sett har hun hatt avføring 4-5 timer etter hvert måltid. Hun piper også en del. Akkurat som at hun klager seg. Igjen mistenker jeg det er tennene.. men som sagt har hun jo klødd i tennene siden jeg fikk henne.. Ellers er hun i tipp topp form. Løper, leker og herjer og koser seg på tur. Men jeg er så bekymret at jeg er på gråten.. går ut hver halvtime for å se om det kommer avføring men nei 😕 Anonymkode: 86381...f9d
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #2 Skrevet 16. april 2018 Har ei tispe på 8 mnd. Hun har også vært slik i perioder, det eneste som funket da var å tømme foret utover gulvet eller håndfore henne. Når jeg gjorde det så spiste hun plutselig hele måltidet på en gang. Anonymkode: aafd4...30a
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #3 Skrevet 16. april 2018 Vet hunden den får annen bedre mat ved å "streike" så er de ikke dummere enn de gjør det. Da er det bedre å ikke gi hv men heller håndfore til hunden ser at det i hverdagen er tørrforsom er tingen. Anonymkode: f6697...5f7 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #4 Skrevet 16. april 2018 Mine hunder bæsjer 1 gang pr dag. Trodde det var normalt jeg. På tørrfor. Anonymkode: f6697...5f7 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #5 Skrevet 16. april 2018 Her en labrador på 6 mnd her, og han måtte håndmates etter hvert. Han likte rett og slett ikke tørrforet han hadde vokst opp med hos oppdretter ( royal canin labrador retriever junior)Var på kontroll hos dyrlegen og fikk tilfeldigvis smaksprøve på royal canin pediatriv junior, og han elsket det! Spiste opp alt til hvert måltid, der jeg før måtte lirke og lure for at han skulle få i seg noe. Fremdeles vil han ikke ha sitt opprinnelige tørrfor, så det er ikke sikkert din "streiker" fordi den vet at den får noe bedre.... Anonymkode: be981...31c
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #6 Skrevet 16. april 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ei tispe på 8 mnd. Hun har også vært slik i perioder, det eneste som funket da var å tømme foret utover gulvet eller håndfore henne. Når jeg gjorde det så spiste hun plutselig hele måltidet på en gang. Anonymkode: aafd4...30a Takk for svar! :-) Men har hun alltid vært veldig glad i mat? Er det som jeg syntes er så rart, hun har jo danset av glede over tørrforet men plutselig så skal hun ikke ha? Har prøvd å håndfore og tømme på gulvet men hun tar bare en bit i munnen og spytter det ut. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet hunden den får annen bedre mat ved å "streike" så er de ikke dummere enn de gjør det. Da er det bedre å ikke gi hv men heller håndfore til hunden ser at det i hverdagen er tørrforsom er tingen. Anonymkode: f6697...5f7 Det er sant det du sier.. men hun viser ikke noe stor glede over v&h heller.. hun pleide å bli helt vill over tørrfor og helt i ekstase over v&h, men nå er hun ikke så hoppende glad over maten akkurat selv om hun spiser det. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine hunder bæsjer 1 gang pr dag. Trodde det var normalt jeg. På tørrfor. Anonymkode: f6697...5f7 Det er mulig det er normalt, men hun har regelmessig hatt 3 ganger om dagen tidligere. Er vel ikke normalt å 3 måltider til en voksen hund? Hadde nok ikke bekymret meg sånn om hun bare fikk 1-2 måltider dagen. Men siden hun er valp får hun jo en del mer mat enn hva en voksen hund skal ha i forhold til vekt og flere måltider daglig. Anonymkode: 86381...f9d
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #7 Skrevet 16. april 2018 Her har hundene mat 24/7. De spiser seg mette og det er det. Kan spise litt flere ganger daglig. Kun 1 avføring om dagen. Tror nok det er normalt selv om hunden får flere måltider i stedenfor å ha mat tilgjengelig hele tiden. Anonymkode: f6697...5f7
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #8 Skrevet 16. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her en labrador på 6 mnd her, og han måtte håndmates etter hvert. Han likte rett og slett ikke tørrforet han hadde vokst opp med hos oppdretter ( royal canin labrador retriever junior)Var på kontroll hos dyrlegen og fikk tilfeldigvis smaksprøve på royal canin pediatriv junior, og han elsket det! Spiste opp alt til hvert måltid, der jeg før måtte lirke og lure for at han skulle få i seg noe. Fremdeles vil han ikke ha sitt opprinnelige tørrfor, så det er ikke sikkert din "streiker" fordi den vet at den får noe bedre.... Anonymkode: be981...31c Takk for svar! Dette foret har hun hatt i ca. 1 mnd nå og har spist og alt veldig raskt til alle måltider frem til fredag. Så tror ikke det handler om at det ikke smaker godt? Foret heter Farmina, og hun har fått veldig fin pels og virker som det er et for hun fungerer godt på. Anonymkode: 86381...f9d
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #9 Skrevet 17. april 2018 Tannfelling? Mange valper får dårligere matlyst når de feller tenner. Anonymkode: cc5a2...d30 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #10 Skrevet 17. april 2018 1 avføring? Min driter sikkert 4 ganger per dag(1år). Når den var valp 6 ganger🤨 uansett, matlysten hår litt i bølger. Ikke bekymre deg. Følg heller med på alm.tilstand. Anonymkode: b469b...432
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #11 Skrevet 18. april 2018 Hunden min (golden retriever, glupsk type) mistet også matlysten litt rundt tannfelling.. tror ikke det er helt unormalt, mennesker reagerer jo også på det. Og han bæsjer tre ganger daglig. Prøv å vente det ut, det går nok over. Hun kommer ikke til å sulte i hjel Anonymkode: 2eb42...7cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå