AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #1 Skrevet 16. april 2018 Er det ok at min datter på 9 år henter lillesøster på 4 år i bhg når hun drar hjem fra SFO? Skolen og bhg er i samme bygg og vi bor 500m derifra. Det er ikke mye trafikk eller "skummelt" her vi bor, langt fra by osv. De må over 1 gangfelt med fartsdump. Jeg er da hjemme hvis dette skal skje. Lillesøster er svært opptatt av trafikksikkerhet og er noe enstelig (på en bra måte hvis man kan si det slik). Dette er noe de begge maser om. Hun elsker å få ansvar og tar dette veldig seriøst. Men jeg har enda ikke turt... Anonymkode: b7c39...7a7
Ulrikke Skrevet 16. april 2018 #2 Skrevet 16. april 2018 Synes 9 er noe ungt. Ikke fordi hun ikke klarer det om alt går på "skinner"; men hun skal være i stand til å takle det OM noe skjer mens hun har ansvaret. 4-åringer er gjerne litt uberegnelige... En mellomting er vel at hun går inn i bhg og henter (hvis bhg synes det er greit at 9-åringer gjør det, ikke alle tillater det), og at du møter dem ganske kort etterpå. Da har de på en måte fått gjøre det uten at det blir helt alene.... Da minste var 4 her passet storesøster på 9 mens jeg var i butikken, for eksempel. Men da satt de gjerne og så på tv eller noe sånt mens jeg var borte. Ofte var en eller begge storebrødrene hjemme også. Men jeg hadde ikke vært helt komfortabel med at de to gikk hjem alene fra bhg, selv om det ikke var mer enn 8-900 meter og begge var helt normalt modne for sin alder. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #3 Skrevet 16. april 2018 Er greit nå og da, men kjedelig for henne at hun ikke kan spontant bli med venner hjem fordi hun er nødt til å hente lillesøster. Anonymkode: 39b54...c30 1
altflyter Skrevet 16. april 2018 #4 Skrevet 16. april 2018 Hvis 9-åringen din er moden og barnehagen syntes det er greit, så syntes jeg ikke det høres ut som et problem Jeg passet selv en 3-åring da jeg var 9. Jeg var en veldig ansvarlig 9-åring og tok oppgaven veldig på alvor. Ikke alle 9-åringer er moden nok til en slik oppgave, men noen er faktisk det. Hva sier magefølelsen? 1
solmåneogstjerner Skrevet 16. april 2018 #5 Skrevet 16. april 2018 Jeg gjorde det når jeg var 10 år! Da var broren min to/tre. Hadde dette ansvaret ca to dager i uken. Men det var fordi mamma ikke rakk barnehagen pga jobb. Tok ham med hjem, lekte litt og så kom mamma. Var ikke snakk om lang tid, kanskje en halv time-time. Slik holdt vi på til han begynte på skolen. Og så tjente jeg litt penger på det 😁
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #6 Skrevet 16. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er greit nå og da, men kjedelig for henne at hun ikke kan spontant bli med venner hjem fordi hun er nødt til å hente lillesøster. Anonymkode: 39b54...c30 Nei, dette blir NÅR hun ønsker det, ikke for at hun MÅ. Og det er ikke snakk om å passe henne etterpå hjemme, bare å gå hjem sammen. Anonymkode: b7c39...7a7 1
solmåneogstjerner Skrevet 16. april 2018 #7 Skrevet 16. april 2018 Fra samme alder var jeg også trillepike for andre barn de dagene jeg ikke hentet bror. Den yngste jeg hadde var akkurat ett år når vi begynte, da var jeg vel 11 år. Hadde ham med i vogn og på lekeplass i 2-3 timer et par ganger i uken. Jeg ble jo rik på alt det barnepasset! Jeg tror det har skjedd endel de siste 20/30 årene når det gjelder forventninger til barn/ungdom. Mange klarer mye mer enn vi tror. Selvsagt må det være en individuell vurdering. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå