GĂ„ til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere, 

Jeg trenger noen gode rÄd. Har en fersk liten bylt pÄ 2 uker, og prÞver Ä ligge sÄ mye hud-mot-hud som mulig, men dessverre er dette ganske trÞblete. For det fÞrste renner det sÄ mye melk av puppa, at bÄde jeg, ungen, og madrassen blir klissvÄt! MÄ derfor bruke bh med innlegg nÄr han ligger oppÄ meg. Har prÞvd Ä bare la det renne og se om det gir seg, men det gjÞr det altsÄ ikke. 

I tillegg kaver han veldig mye. Akkurat som om han leiter etter puppen. Har latt han holde pÄ, og hjelper han litt frem, men han tar ikke ordentlig tak i puppen og blir svÊrt frustrert. Til info sÄ fÄr jeg ikke til amminga, han har stramt bakre tungebÄnd (det foran er klippet), som gjÞr at han ikke fÄr ordentlig tak pÄ puppen. Vi venter pÄ time til operasjon hos Øre-Nese-Hals-avdelingen, og hÄper det lÞser seg med ammingen da. ForelÞpig fÄr han morsmelk jeg pumper ut pÄ flaske. 

I tillegg til det nevnt over, sÄ svetter jeg svÊrt mye om dagen! De fÄ gangene han har roet seg og sovnet oppÄ meg i bare bleia, og jeg i bare bh, sÄ blir han klissvÄt der vi har hudkontakt! Og da mener jeg klissvÄt! Det renner svette fra mellom oss, og hÄret hans blir skikkelig blÞtt... resten av kroppen min er ikke sÄ svett, det er bare der hvor vi ligget hud mot hud. PrÞver Ä holde det litt kjÞlig pÄ rommet og heller ha teppe og dyne over han, men det hjelper ikke... 

Alle sier at hud mot hud er sÄ koselig, og at det anbefales Ä gjÞre sÄ mye som mulig. Men for min del er det rett og slett bare utrolig upraktisk og trÞblete! Har dere noen tips? 

Har ogsÄ prÞvd Ä ha pÄ han en tynn body, men hodet/ansiktet hans blir fortsatt blÞtt av svette. Ligger vi lenge nok (+15 min ca), blir bodyer ogsÄ fuktig.... 

Anonymkode: 8b05a...135

Videoannonse
Annonse
Gjest N-NĂžff
Skrevet

Kle pÄ dere..? Det er mye hyggeligere enn hva du beskriver. Det viktigste er at du holder ham i armene dine! :)

Gjest frk_hardusett
Skrevet

Kle pĂ„ dere, og bĂŠr han i bĂŠresjal - da fĂ„r han masse deilig kroppskontakt 😊

AnonymBruker
Skrevet

Har du prÞvd ammeskjold? 

Ellers sÄ tenker jeg at det der hud mot hud ikke trenger Ä tas sÄ bokstavelig. Ha pÄ ammebh og lur til med litt teppe der det blir for klamt.

Anonymkode: 96f5e...e2a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hud mot hud betyr jo ikke at dere mÄ vÊre kliss nakne. Ha pÄ deg bh. 

Anonymkode: 9d539...a0c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei dere, 

Jeg trenger noen gode rÄd. Har en fersk liten bylt pÄ 2 uker, og prÞver Ä ligge sÄ mye hud-mot-hud som mulig, men dessverre er dette ganske trÞblete. For det fÞrste renner det sÄ mye melk av puppa, at bÄde jeg, ungen, og madrassen blir klissvÄt! MÄ derfor bruke bh med innlegg nÄr han ligger oppÄ meg. Har prÞvd Ä bare la det renne og se om det gir seg, men det gjÞr det altsÄ ikke. 

I tillegg kaver han veldig mye. Akkurat som om han leiter etter puppen. Har latt han holde pÄ, og hjelper han litt frem, men han tar ikke ordentlig tak i puppen og blir svÊrt frustrert. Til info sÄ fÄr jeg ikke til amminga, han har stramt bakre tungebÄnd (det foran er klippet), som gjÞr at han ikke fÄr ordentlig tak pÄ puppen. Vi venter pÄ time til operasjon hos Øre-Nese-Hals-avdelingen, og hÄper det lÞser seg med ammingen da. ForelÞpig fÄr han morsmelk jeg pumper ut pÄ flaske. 

I tillegg til det nevnt over, sÄ svetter jeg svÊrt mye om dagen! De fÄ gangene han har roet seg og sovnet oppÄ meg i bare bleia, og jeg i bare bh, sÄ blir han klissvÄt der vi har hudkontakt! Og da mener jeg klissvÄt! Det renner svette fra mellom oss, og hÄret hans blir skikkelig blÞtt... resten av kroppen min er ikke sÄ svett, det er bare der hvor vi ligget hud mot hud. PrÞver Ä holde det litt kjÞlig pÄ rommet og heller ha teppe og dyne over han, men det hjelper ikke... 

Alle sier at hud mot hud er sÄ koselig, og at det anbefales Ä gjÞre sÄ mye som mulig. Men for min del er det rett og slett bare utrolig upraktisk og trÞblete! Har dere noen tips? 

Har ogsÄ prÞvd Ä ha pÄ han en tynn body, men hodet/ansiktet hans blir fortsatt blÞtt av svette. Ligger vi lenge nok (+15 min ca), blir bodyer ogsÄ fuktig.... 

Hei. Vil fÞrst si at du gjÞr en kjemmpejobb. Jeg har vÊrt der du er nÄ (Vi klippet bakre tungebÄnd da mini var 5 uker, pumpet og gav flaske frem til da).

Jeg fikk ikke til Ä ha all denne hud-mot-hud kontakten, og det gikk fint med ammingen etterhvert likevel. PrÞv Ä amme litt nÄr du orker, men ikke slit deg ut. Har dere forsÞkt Ä koble pÄ i mer enn 5-10 minutter uten Ä fÄ det til, sÄ gi flaske/kopp og prÞv igjen senere. Jeg hadde dager der vi ikke orket Ä forsÞke en eneste gang. 

Du vet kanskje dette alt men selv om dere skal klippe i det offentlige, sÄ kan det vÊre lurt Ä fÄ kyndig ammehjelp pg ev.hjelp fra manuellterapeut eller kiropraktor bÄde fÞr og etter klipp. Det tok ca 5 uķer etter klipp fÞr vi var helt i mÄl. Regner med du kjenner til stÞttegruppa pÄ facebook? SpÞr der om hjelp til Ä finne ammehjelper/veileder og kiropraktor/manuellterapeut.

Anonymkode: 6e0a1...a3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hud mot hud tar jeg ikke sÄ bokstavelig som du ser jeg. Kroppskontakt har mine fÄtt masse av, men ikke klamt og svett som det blir ved hud mot hud. Amming har vi fÄtt til fint, men ikke slitt med tungebÄnd. 

Anonymkode: 3e257...a70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at du tar hud mot hud litt vel bokstavelig. Ta pÄ deg en bh sÄ er det problemet lÞst. 

Anonymkode: b7be3...cba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke stress med dette.

Barnet mitt var som ditt - kavet noe veldig nÄr jeg prÞvde Ä ligge hud mot hud, likte ikke bÊresjal(tror det var pga magevondt) og ammingen gikk rett i vasken. Kunne ikke falt meg inn Ä operere tungebÄnd(selv om vi klippet) av hensyn til amming - men jeg gÄr utfra det er andre medisinske Ärsaker?

Uansett - det funket hverken med amming/hyppig bruk av bÊresjal eller samsoving/hud mot hud - men barnet ble veldig harmonisk og trygg fordiom. Jeg gav masse kos og nÊrhet pÄ andre mÄter, bare ikke i form av de tingene der. 

Ikke stress, lytt heller til barnets signaler og dropp stresset med disse tingene - det er sÄ kort periode at det ikke er verdt Ä styre en masse med.

Kaver han masse sÄ koser du pÄ annet vis, og bÊrer ham inntil deg slik babyen virker Ä foretrekke. 

Jeg mÄtte bÊre «utover» istedetfor Ä legge over skulder inntil bryst - han hadde rett og slett for mye luft i magen tror jeg. 

Anonymkode: 26fa3...f09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt at hudkontakt mÄ vÊre fint og koselig, men set jo at det kanskje kan vÊre litt annerledes enn man tenker (har ikke fÞdt ennÄ).

Jeg tenker at det Ä ha klÊr mellom kanskje kan vÊre vel sÄ bra for dere begge. Det blir jo masse varme og nÊrkontakt for det?

Lykke til videre, hĂ„per ting faller lit pĂ„ plass for dere 👍

Anonymkode: ead46...900

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hud mot hud som funker bra er Ä legge undersiden av armen din langs babyens rygg eller over magen nÄr babyen ligger pÄ siden (kan stÞtte opp med dyne). Dere mÄ ikke nÞdvendigvis ligge inntil hverandre med overkroppen. Lykke til, du gjÞr en god jobb! :)

Anonymkode: 1fe61...5f7

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere, 

Hehe, hÞres sÄ kjent ut. SÄ mye hud til hud har aldri funket pÄ mine babyer heller. Ender kun med frustrert puppesÞk. Enda denne gangen fÄr vi til tilbakelent amming ogsÄ, men hun liker ikke stillingen og ruller bare rundtomkring fÞler jeg. SÄ vi har klÊr pÄ vi. BÊrer mye og fÄr mye nÊrhet pÄ den mÄten :) 

AnonymBruker
Skrevet

Pappa bÊrte meg liggende pÄ magen over underarmen. Jeg hadde mye magevondt og det var eneste mÄten jeg holdt meg rolig. 

Anonymkode: e403c...1c2

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen. Hyggelig Ä hÞre at dere synes vi gjÞr en god jobb. Det er sÄ lett Ä bli usikker pÄ seg selv i denne nye situasjonen...

PĂ„ 16.4.2018 den 18.53, AnonymBruker skrev:

Har du prÞvd ammeskjold? 

Ellers sÄ tenker jeg at det der hud mot hud ikke trenger Ä tas sÄ bokstavelig. Ha pÄ ammebh og lur til med litt teppe der det blir for klamt.

Anonymkode: 96f5e...e2a

Ja, har prÞvd skjold. Han tar mye bedre tak i skjoldet, suger bra, men slipper taket og blir frustrert etter ei stund. Skjoldet er full av melk, det samme er munnen hans og hÄndkle under oss :( 

PĂ„ 16.4.2018 den 19.48, AnonymBruker skrev:

Hei. Vil fÞrst si at du gjÞr en kjemmpejobb. Jeg har vÊrt der du er nÄ (Vi klippet bakre tungebÄnd da mini var 5 uker, pumpet og gav flaske frem til da).

Jeg fikk ikke til Ä ha all denne hud-mot-hud kontakten, og det gikk fint med ammingen etterhvert likevel. PrÞv Ä amme litt nÄr du orker, men ikke slit deg ut. Har dere forsÞkt Ä koble pÄ i mer enn 5-10 minutter uten Ä fÄ det til, sÄ gi flaske/kopp og prÞv igjen senere. Jeg hadde dager der vi ikke orket Ä forsÞke en eneste gang. 

Du vet kanskje dette alt men selv om dere skal klippe i det offentlige, sÄ kan det vÊre lurt Ä fÄ kyndig ammehjelp pg ev.hjelp fra manuellterapeut eller kiropraktor bÄde fÞr og etter klipp. Det tok ca 5 uķer etter klipp fÞr vi var helt i mÄl. Regner med du kjenner til stÞttegruppa pÄ facebook? SpÞr der om hjelp til Ä finne ammehjelper/veileder og kiropraktor/manuellterapeut.

Anonymkode: 6e0a1...a3c

Tusen takk <3 Kan jeg spÞrre hvor dere fikk klippet bakre tungebÄnd? Vi har fÄtt beskjed om at dette mÄ gjÞres med laser under narkose hos Øre-Nese-Hals avdelingen, og at det krever en del trening av tungemobiliteten i ettertid. Kan du si noe om dette? 

Jeg har ikke fÄtt noe informasjon om at det kan vÊre lurt Ä gÄ til kiropraktor/manuellterapeut. Hva gjÞr disse? Og hva heter stÞttegruppa pÄ Facebook? Det her er som du skjÞnner ganske nytt for meg....

PĂ„ 16.4.2018 den 21.07, AnonymBruker skrev:

Ikke stress med dette.

Barnet mitt var som ditt - kavet noe veldig nÄr jeg prÞvde Ä ligge hud mot hud, likte ikke bÊresjal(tror det var pga magevondt) og ammingen gikk rett i vasken. Kunne ikke falt meg inn Ä operere tungebÄnd(selv om vi klippet) av hensyn til amming - men jeg gÄr utfra det er andre medisinske Ärsaker?

Uansett - det funket hverken med amming/hyppig bruk av bÊresjal eller samsoving/hud mot hud - men barnet ble veldig harmonisk og trygg fordiom. Jeg gav masse kos og nÊrhet pÄ andre mÄter, bare ikke i form av de tingene der. 

Ikke stress, lytt heller til barnets signaler og dropp stresset med disse tingene - det er sÄ kort periode at det ikke er verdt Ä styre en masse med.

Kaver han masse sÄ koser du pÄ annet vis, og bÊrer ham inntil deg slik babyen virker Ä foretrekke. 

Jeg mÄtte bÊre «utover» istedetfor Ä legge over skulder inntil bryst - han hadde rett og slett for mye luft i magen tror jeg. 

Anonymkode: 26fa3...f09

Ingen andre medisinske Ärsaker til at bakre tungebÄnd mÄ klippes/opereres, annet enn Ä forhÄpentligvis fÄ til ammingen slik at vi fÄr 4-5 timer ekstra i dÞgnet vi kan bruke pÄ babykos istedet for pumping, vasking og sterilisering. Takk for tips angÄende bÊring!  Har prÞvd Ä bÊre utover i dag og det virker som han liker det :) 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke ha sterk utdrivning da? Det hadde jeg. Her lÞste jeg det ved Ä la fÞrste spruten gÄ i en klut eller beholder for senere bruk, fÞr jeg la hun til. Melka rant jo sÄ fort at hu ikke rakk Ä svelge, og hu ble sint av det. 

Anonymkode: 57918...374

Skrevet

Hvor bor dere? Narkose for Ä klippe tungebÄndet pÄ en baby er da ganske overkill! Det gjÞres som regel uten bedÞvelse eller noe som helst pÄ de smÄ. Det er ogsÄ veldig fÄ ØNH-leger som kan korrekt diamantklipp, sÄ du mÄ forsikre deg om at det er en god lege du skal til. Ville aldri satt en sÄ liten baby i narkose pga tungebÄnd. 

SÞk opp stÞttegruppe tungebÄnd pÄ facebook sÄ finner du den forhÄpentligvis. :)

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke ha sterk utdrivning da? Det hadde jeg. Her lÞste jeg det ved Ä la fÞrste spruten gÄ i en klut eller beholder for senere bruk, fÞr jeg la hun til. Melka rant jo sÄ fort at hu ikke rakk Ä svelge, og hu ble sint av det. 

Anonymkode: 57918...374

Mye mulig, jeg har mye melk og synes selv den kommer ganske lett. Men har hatt problemer fra dag 1, nÄr det nesten ikke var melk der. 

18 minutter siden, Sisti skrev:

Hvor bor dere? Narkose for Ä klippe tungebÄndet pÄ en baby er da ganske overkill! Det gjÞres som regel uten bedÞvelse eller noe som helst pÄ de smÄ. Det er ogsÄ veldig fÄ ØNH-leger som kan korrekt diamantklipp, sÄ du mÄ forsikre deg om at det er en god lege du skal til. Ville aldri satt en sÄ liten baby i narkose pga tungebÄnd. 

SÞk opp stÞttegruppe tungebÄnd pÄ facebook sÄ finner du den forhÄpentligvis. :)

Bor i Oslo og blir fulgt opp av Rikshospitalet. Fremfre tungebÄnd ble klippet pÄ barsel, men nÄ er det altsÄ bakre tungebÄnd som er stramt og lager problemer. Fikk inntrykk av at det var et stÞrre inngrep, sÄ derfor ble vi henvist til ØNH. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mye mulig, jeg har mye melk og synes selv den kommer ganske lett. Men har hatt problemer fra dag 1, nÄr det nesten ikke var melk der. 

Bor i Oslo og blir fulgt opp av Rikshospitalet. Fremfre tungebÄnd ble klippet pÄ barsel, men nÄ er det altsÄ bakre tungebÄnd som er stramt og lager problemer. Fikk inntrykk av at det var et stÞrre inngrep, sÄ derfor ble vi henvist til ØNH. 

MeningslÞst at det skal klippes i narkose. I Oslo har du Anette Resch (husker ikke hva klinikken heter) og Cecilie Revhaug pÄ KAL (hun jobber pÄ riksen ogsÄ, men klipper ikke der) som er de beste pÄ Ä klippe tungebÄnd - uten narkose. Kanskje kontakte dem for en second opinion? De tilbyr ogsÄ ammeveiledning. Du kan eventuelt fÄ fastlegen til Ä kontakte nasjonalt kompetansesenter for amming for Ä hÞre om de mener at det er lurt Ä klippe tungebÄndet i narkose, dette er et stort fokusomrÄde for dem nÄ for tiden. Ville ikke gÄtt for narkose uten Ä ha utredet andre muligheter! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker litt motsatt av de andre jer jeg da. Tenker at denne hud mot hud tydelig er bra for din melkeproduksjon, denne spontane utdrivningen er et gode, og at dere bÞr gjÞre det mye (dvs ikke hele dagen men noen ganger hver dag i alle fall). NÄr man pumper er sÊrlig denne kontakten viktig, siden man ikke fÄr den under amning, lekkimgen som kommer forteller kroppen din at den ksl produsere melk. Jeg hadde dog tatt pÄ en bh og ammeinnlegg og lagt et tynnt bommulsteppe mellom dere. Da fÄr dere en del hud mot hud, i alle fall med dine bare armer rundt kroppen  til babyen. 

Her var det snakk om Ä kutte tungebÄndet i en kjapp prosedyre uten narkose. Fikk time pÄ under en uke

Anonymkode: 2b69c...9f7

Skrevet

De klipper ogsÄ bakre tungebÄnd i TÞnsberg (du mÄ mÞte riktig lege - NKA vet hvem), hvis du ikke vil gÄ privat. Husk at det er fritt behandlingsvalg. :)

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...