AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #1 Del Skrevet 16. april 2018 Hei dere, Jeg trenger noen gode råd. Har en fersk liten bylt på 2 uker, og prøver å ligge så mye hud-mot-hud som mulig, men dessverre er dette ganske trøblete. For det første renner det så mye melk av puppa, at både jeg, ungen, og madrassen blir klissvåt! Må derfor bruke bh med innlegg når han ligger oppå meg. Har prøvd å bare la det renne og se om det gir seg, men det gjør det altså ikke. I tillegg kaver han veldig mye. Akkurat som om han leiter etter puppen. Har latt han holde på, og hjelper han litt frem, men han tar ikke ordentlig tak i puppen og blir svært frustrert. Til info så får jeg ikke til amminga, han har stramt bakre tungebånd (det foran er klippet), som gjør at han ikke får ordentlig tak på puppen. Vi venter på time til operasjon hos Øre-Nese-Hals-avdelingen, og håper det løser seg med ammingen da. Foreløpig får han morsmelk jeg pumper ut på flaske. I tillegg til det nevnt over, så svetter jeg svært mye om dagen! De få gangene han har roet seg og sovnet oppå meg i bare bleia, og jeg i bare bh, så blir han klissvåt der vi har hudkontakt! Og da mener jeg klissvåt! Det renner svette fra mellom oss, og håret hans blir skikkelig bløtt... resten av kroppen min er ikke så svett, det er bare der hvor vi ligget hud mot hud. Prøver å holde det litt kjølig på rommet og heller ha teppe og dyne over han, men det hjelper ikke... Alle sier at hud mot hud er så koselig, og at det anbefales å gjøre så mye som mulig. Men for min del er det rett og slett bare utrolig upraktisk og trøblete! Har dere noen tips? Har også prøvd å ha på han en tynn body, men hodet/ansiktet hans blir fortsatt bløtt av svette. Ligger vi lenge nok (+15 min ca), blir bodyer også fuktig.... Anonymkode: 8b05a...135 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest N-Nøff Skrevet 16. april 2018 #2 Del Skrevet 16. april 2018 Kle på dere..? Det er mye hyggeligere enn hva du beskriver. Det viktigste er at du holder ham i armene dine! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frk_hardusett Skrevet 16. april 2018 #3 Del Skrevet 16. april 2018 Kle på dere, og bær han i bæresjal - da får han masse deilig kroppskontakt 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #4 Del Skrevet 16. april 2018 Har du prøvd ammeskjold? Ellers så tenker jeg at det der hud mot hud ikke trenger å tas så bokstavelig. Ha på ammebh og lur til med litt teppe der det blir for klamt. Anonymkode: 96f5e...e2a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #5 Del Skrevet 16. april 2018 Hud mot hud betyr jo ikke at dere må være kliss nakne. Ha på deg bh. Anonymkode: 9d539...a0c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #6 Del Skrevet 16. april 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Hei dere, Jeg trenger noen gode råd. Har en fersk liten bylt på 2 uker, og prøver å ligge så mye hud-mot-hud som mulig, men dessverre er dette ganske trøblete. For det første renner det så mye melk av puppa, at både jeg, ungen, og madrassen blir klissvåt! Må derfor bruke bh med innlegg når han ligger oppå meg. Har prøvd å bare la det renne og se om det gir seg, men det gjør det altså ikke. I tillegg kaver han veldig mye. Akkurat som om han leiter etter puppen. Har latt han holde på, og hjelper han litt frem, men han tar ikke ordentlig tak i puppen og blir svært frustrert. Til info så får jeg ikke til amminga, han har stramt bakre tungebånd (det foran er klippet), som gjør at han ikke får ordentlig tak på puppen. Vi venter på time til operasjon hos Øre-Nese-Hals-avdelingen, og håper det løser seg med ammingen da. Foreløpig får han morsmelk jeg pumper ut på flaske. I tillegg til det nevnt over, så svetter jeg svært mye om dagen! De få gangene han har roet seg og sovnet oppå meg i bare bleia, og jeg i bare bh, så blir han klissvåt der vi har hudkontakt! Og da mener jeg klissvåt! Det renner svette fra mellom oss, og håret hans blir skikkelig bløtt... resten av kroppen min er ikke så svett, det er bare der hvor vi ligget hud mot hud. Prøver å holde det litt kjølig på rommet og heller ha teppe og dyne over han, men det hjelper ikke... Alle sier at hud mot hud er så koselig, og at det anbefales å gjøre så mye som mulig. Men for min del er det rett og slett bare utrolig upraktisk og trøblete! Har dere noen tips? Har også prøvd å ha på han en tynn body, men hodet/ansiktet hans blir fortsatt bløtt av svette. Ligger vi lenge nok (+15 min ca), blir bodyer også fuktig.... Anonymkode: 8b05a...135 Hei. Vil først si at du gjør en kjemmpejobb. Jeg har vært der du er nå (Vi klippet bakre tungebånd da mini var 5 uker, pumpet og gav flaske frem til da). Jeg fikk ikke til å ha all denne hud-mot-hud kontakten, og det gikk fint med ammingen etterhvert likevel. Prøv å amme litt når du orker, men ikke slit deg ut. Har dere forsøkt å koble på i mer enn 5-10 minutter uten å få det til, så gi flaske/kopp og prøv igjen senere. Jeg hadde dager der vi ikke orket å forsøke en eneste gang. Du vet kanskje dette alt men selv om dere skal klippe i det offentlige, så kan det være lurt å få kyndig ammehjelp pg ev.hjelp fra manuellterapeut eller kiropraktor både før og etter klipp. Det tok ca 5 uķer etter klipp før vi var helt i mål. Regner med du kjenner til støttegruppa på facebook? Spør der om hjelp til å finne ammehjelper/veileder og kiropraktor/manuellterapeut. Anonymkode: 6e0a1...a3c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #7 Del Skrevet 16. april 2018 Hud mot hud tar jeg ikke så bokstavelig som du ser jeg. Kroppskontakt har mine fått masse av, men ikke klamt og svett som det blir ved hud mot hud. Amming har vi fått til fint, men ikke slitt med tungebånd. Anonymkode: 3e257...a70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #8 Del Skrevet 16. april 2018 Enig i at du tar hud mot hud litt vel bokstavelig. Ta på deg en bh så er det problemet løst. Anonymkode: b7be3...cba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #9 Del Skrevet 16. april 2018 Ikke stress med dette. Barnet mitt var som ditt - kavet noe veldig når jeg prøvde å ligge hud mot hud, likte ikke bæresjal(tror det var pga magevondt) og ammingen gikk rett i vasken. Kunne ikke falt meg inn å operere tungebånd(selv om vi klippet) av hensyn til amming - men jeg går utfra det er andre medisinske årsaker? Uansett - det funket hverken med amming/hyppig bruk av bæresjal eller samsoving/hud mot hud - men barnet ble veldig harmonisk og trygg fordiom. Jeg gav masse kos og nærhet på andre måter, bare ikke i form av de tingene der. Ikke stress, lytt heller til barnets signaler og dropp stresset med disse tingene - det er så kort periode at det ikke er verdt å styre en masse med. Kaver han masse så koser du på annet vis, og bærer ham inntil deg slik babyen virker å foretrekke. Jeg måtte bære «utover» istedetfor å legge over skulder inntil bryst - han hadde rett og slett for mye luft i magen tror jeg. Anonymkode: 26fa3...f09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #10 Del Skrevet 16. april 2018 Jeg har tenkt at hudkontakt må være fint og koselig, men set jo at det kanskje kan være litt annerledes enn man tenker (har ikke født ennå). Jeg tenker at det å ha klær mellom kanskje kan være vel så bra for dere begge. Det blir jo masse varme og nærkontakt for det? Lykke til videre, håper ting faller lit på plass for dere 👍 Anonymkode: ead46...900 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #11 Del Skrevet 16. april 2018 Hud mot hud som funker bra er å legge undersiden av armen din langs babyens rygg eller over magen når babyen ligger på siden (kan støtte opp med dyne). Dere må ikke nødvendigvis ligge inntil hverandre med overkroppen. Lykke til, du gjør en god jobb! Anonymkode: 1fe61...5f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
våren14 Skrevet 17. april 2018 #12 Del Skrevet 17. april 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei dere, Jeg trenger noen gode råd. Har en fersk liten bylt på 2 uker, og prøver å ligge så mye hud-mot-hud som mulig, men dessverre er dette ganske trøblete. For det første renner det så mye melk av puppa, at både jeg, ungen, og madrassen blir klissvåt! Må derfor bruke bh med innlegg når han ligger oppå meg. Har prøvd å bare la det renne og se om det gir seg, men det gjør det altså ikke. I tillegg kaver han veldig mye. Akkurat som om han leiter etter puppen. Har latt han holde på, og hjelper han litt frem, men han tar ikke ordentlig tak i puppen og blir svært frustrert. Til info så får jeg ikke til amminga, han har stramt bakre tungebånd (det foran er klippet), som gjør at han ikke får ordentlig tak på puppen. Vi venter på time til operasjon hos Øre-Nese-Hals-avdelingen, og håper det løser seg med ammingen da. Foreløpig får han morsmelk jeg pumper ut på flaske. I tillegg til det nevnt over, så svetter jeg svært mye om dagen! De få gangene han har roet seg og sovnet oppå meg i bare bleia, og jeg i bare bh, så blir han klissvåt der vi har hudkontakt! Og da mener jeg klissvåt! Det renner svette fra mellom oss, og håret hans blir skikkelig bløtt... resten av kroppen min er ikke så svett, det er bare der hvor vi ligget hud mot hud. Prøver å holde det litt kjølig på rommet og heller ha teppe og dyne over han, men det hjelper ikke... Alle sier at hud mot hud er så koselig, og at det anbefales å gjøre så mye som mulig. Men for min del er det rett og slett bare utrolig upraktisk og trøblete! Har dere noen tips? Har også prøvd å ha på han en tynn body, men hodet/ansiktet hans blir fortsatt bløtt av svette. Ligger vi lenge nok (+15 min ca), blir bodyer også fuktig.... Anonymkode: 8b05a...135 Hehe, høres så kjent ut. Så mye hud til hud har aldri funket på mine babyer heller. Ender kun med frustrert puppesøk. Enda denne gangen får vi til tilbakelent amming også, men hun liker ikke stillingen og ruller bare rundtomkring føler jeg. Så vi har klær på vi. Bærer mye og får mye nærhet på den måten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #13 Del Skrevet 17. april 2018 Pappa bærte meg liggende på magen over underarmen. Jeg hadde mye magevondt og det var eneste måten jeg holdt meg rolig. Anonymkode: e403c...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #14 Del Skrevet 17. april 2018 Tusen takk for svar, alle sammen. Hyggelig å høre at dere synes vi gjør en god jobb. Det er så lett å bli usikker på seg selv i denne nye situasjonen... På 16.4.2018 den 18.53, AnonymBruker skrev: Har du prøvd ammeskjold? Ellers så tenker jeg at det der hud mot hud ikke trenger å tas så bokstavelig. Ha på ammebh og lur til med litt teppe der det blir for klamt. Anonymkode: 96f5e...e2a Ja, har prøvd skjold. Han tar mye bedre tak i skjoldet, suger bra, men slipper taket og blir frustrert etter ei stund. Skjoldet er full av melk, det samme er munnen hans og håndkle under oss På 16.4.2018 den 19.48, AnonymBruker skrev: Hei. Vil først si at du gjør en kjemmpejobb. Jeg har vært der du er nå (Vi klippet bakre tungebånd da mini var 5 uker, pumpet og gav flaske frem til da). Jeg fikk ikke til å ha all denne hud-mot-hud kontakten, og det gikk fint med ammingen etterhvert likevel. Prøv å amme litt når du orker, men ikke slit deg ut. Har dere forsøkt å koble på i mer enn 5-10 minutter uten å få det til, så gi flaske/kopp og prøv igjen senere. Jeg hadde dager der vi ikke orket å forsøke en eneste gang. Du vet kanskje dette alt men selv om dere skal klippe i det offentlige, så kan det være lurt å få kyndig ammehjelp pg ev.hjelp fra manuellterapeut eller kiropraktor både før og etter klipp. Det tok ca 5 uķer etter klipp før vi var helt i mål. Regner med du kjenner til støttegruppa på facebook? Spør der om hjelp til å finne ammehjelper/veileder og kiropraktor/manuellterapeut. Anonymkode: 6e0a1...a3c Tusen takk <3 Kan jeg spørre hvor dere fikk klippet bakre tungebånd? Vi har fått beskjed om at dette må gjøres med laser under narkose hos Øre-Nese-Hals avdelingen, og at det krever en del trening av tungemobiliteten i ettertid. Kan du si noe om dette? Jeg har ikke fått noe informasjon om at det kan være lurt å gå til kiropraktor/manuellterapeut. Hva gjør disse? Og hva heter støttegruppa på Facebook? Det her er som du skjønner ganske nytt for meg.... På 16.4.2018 den 21.07, AnonymBruker skrev: Ikke stress med dette. Barnet mitt var som ditt - kavet noe veldig når jeg prøvde å ligge hud mot hud, likte ikke bæresjal(tror det var pga magevondt) og ammingen gikk rett i vasken. Kunne ikke falt meg inn å operere tungebånd(selv om vi klippet) av hensyn til amming - men jeg går utfra det er andre medisinske årsaker? Uansett - det funket hverken med amming/hyppig bruk av bæresjal eller samsoving/hud mot hud - men barnet ble veldig harmonisk og trygg fordiom. Jeg gav masse kos og nærhet på andre måter, bare ikke i form av de tingene der. Ikke stress, lytt heller til barnets signaler og dropp stresset med disse tingene - det er så kort periode at det ikke er verdt å styre en masse med. Kaver han masse så koser du på annet vis, og bærer ham inntil deg slik babyen virker å foretrekke. Jeg måtte bære «utover» istedetfor å legge over skulder inntil bryst - han hadde rett og slett for mye luft i magen tror jeg. Anonymkode: 26fa3...f09 Ingen andre medisinske årsaker til at bakre tungebånd må klippes/opereres, annet enn å forhåpentligvis få til ammingen slik at vi får 4-5 timer ekstra i døgnet vi kan bruke på babykos istedet for pumping, vasking og sterilisering. Takk for tips angående bæring! Har prøvd å bære utover i dag og det virker som han liker det Anonymkode: 8b05a...135 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #15 Del Skrevet 17. april 2018 Du kan ikke ha sterk utdrivning da? Det hadde jeg. Her løste jeg det ved å la første spruten gå i en klut eller beholder for senere bruk, før jeg la hun til. Melka rant jo så fort at hu ikke rakk å svelge, og hu ble sint av det. Anonymkode: 57918...374 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 18. april 2018 #16 Del Skrevet 18. april 2018 Hvor bor dere? Narkose for å klippe tungebåndet på en baby er da ganske overkill! Det gjøres som regel uten bedøvelse eller noe som helst på de små. Det er også veldig få ØNH-leger som kan korrekt diamantklipp, så du må forsikre deg om at det er en god lege du skal til. Ville aldri satt en så liten baby i narkose pga tungebånd. Søk opp støttegruppe tungebånd på facebook så finner du den forhåpentligvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #17 Del Skrevet 18. april 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke ha sterk utdrivning da? Det hadde jeg. Her løste jeg det ved å la første spruten gå i en klut eller beholder for senere bruk, før jeg la hun til. Melka rant jo så fort at hu ikke rakk å svelge, og hu ble sint av det. Anonymkode: 57918...374 Mye mulig, jeg har mye melk og synes selv den kommer ganske lett. Men har hatt problemer fra dag 1, når det nesten ikke var melk der. 18 minutter siden, Sisti skrev: Hvor bor dere? Narkose for å klippe tungebåndet på en baby er da ganske overkill! Det gjøres som regel uten bedøvelse eller noe som helst på de små. Det er også veldig få ØNH-leger som kan korrekt diamantklipp, så du må forsikre deg om at det er en god lege du skal til. Ville aldri satt en så liten baby i narkose pga tungebånd. Søk opp støttegruppe tungebånd på facebook så finner du den forhåpentligvis. Bor i Oslo og blir fulgt opp av Rikshospitalet. Fremfre tungebånd ble klippet på barsel, men nå er det altså bakre tungebånd som er stramt og lager problemer. Fikk inntrykk av at det var et større inngrep, så derfor ble vi henvist til ØNH. Anonymkode: 8b05a...135 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 18. april 2018 #18 Del Skrevet 18. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Mye mulig, jeg har mye melk og synes selv den kommer ganske lett. Men har hatt problemer fra dag 1, når det nesten ikke var melk der. Bor i Oslo og blir fulgt opp av Rikshospitalet. Fremfre tungebånd ble klippet på barsel, men nå er det altså bakre tungebånd som er stramt og lager problemer. Fikk inntrykk av at det var et større inngrep, så derfor ble vi henvist til ØNH. Anonymkode: 8b05a...135 Meningsløst at det skal klippes i narkose. I Oslo har du Anette Resch (husker ikke hva klinikken heter) og Cecilie Revhaug på KAL (hun jobber på riksen også, men klipper ikke der) som er de beste på å klippe tungebånd - uten narkose. Kanskje kontakte dem for en second opinion? De tilbyr også ammeveiledning. Du kan eventuelt få fastlegen til å kontakte nasjonalt kompetansesenter for amming for å høre om de mener at det er lurt å klippe tungebåndet i narkose, dette er et stort fokusområde for dem nå for tiden. Ville ikke gått for narkose uten å ha utredet andre muligheter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #19 Del Skrevet 18. april 2018 Jeg tenker litt motsatt av de andre jer jeg da. Tenker at denne hud mot hud tydelig er bra for din melkeproduksjon, denne spontane utdrivningen er et gode, og at dere bør gjøre det mye (dvs ikke hele dagen men noen ganger hver dag i alle fall). Når man pumper er særlig denne kontakten viktig, siden man ikke får den under amning, lekkimgen som kommer forteller kroppen din at den ksl produsere melk. Jeg hadde dog tatt på en bh og ammeinnlegg og lagt et tynnt bommulsteppe mellom dere. Da får dere en del hud mot hud, i alle fall med dine bare armer rundt kroppen til babyen. Her var det snakk om å kutte tungebåndet i en kjapp prosedyre uten narkose. Fikk time på under en uke Anonymkode: 2b69c...9f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 18. april 2018 #20 Del Skrevet 18. april 2018 De klipper også bakre tungebånd i Tønsberg (du må møte riktig lege - NKA vet hvem), hvis du ikke vil gå privat. Husk at det er fritt behandlingsvalg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå