AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #1 Skrevet 16. april 2018 Hei dere, Jeg trenger noen gode rĂ„d. Har en fersk liten bylt pĂ„ 2 uker, og prĂžver Ă„ ligge sĂ„ mye hud-mot-hud som mulig, men dessverre er dette ganske trĂžblete. For det fĂžrste renner det sĂ„ mye melk av puppa, at bĂ„de jeg, ungen, og madrassen blir klissvĂ„t! MĂ„ derfor bruke bh med innlegg nĂ„r han ligger oppĂ„ meg. Har prĂžvd Ă„ bare la det renne og se om det gir seg, men det gjĂžr det altsĂ„ ikke. I tillegg kaver han veldig mye. Akkurat som om han leiter etter puppen. Har latt han holde pĂ„, og hjelper han litt frem, men han tar ikke ordentlig tak i puppen og blir svĂŠrt frustrert. Til info sĂ„ fĂ„r jeg ikke til amminga, han har stramt bakre tungebĂ„nd (det foran er klippet), som gjĂžr at han ikke fĂ„r ordentlig tak pĂ„ puppen. Vi venter pĂ„ time til operasjon hos Ăre-Nese-Hals-avdelingen, og hĂ„per det lĂžser seg med ammingen da. ForelĂžpig fĂ„r han morsmelk jeg pumper ut pĂ„ flaske. I tillegg til det nevnt over, sĂ„ svetter jeg svĂŠrt mye om dagen! De fĂ„ gangene han har roet seg og sovnet oppĂ„ meg i bare bleia, og jeg i bare bh, sĂ„ blir han klissvĂ„t der vi har hudkontakt! Og da mener jeg klissvĂ„t! Det renner svette fra mellom oss, og hĂ„ret hans blir skikkelig blĂžtt... resten av kroppen min er ikke sĂ„ svett, det er bare der hvor vi ligget hud mot hud. PrĂžver Ă„ holde det litt kjĂžlig pĂ„ rommet og heller ha teppe og dyne over han, men det hjelper ikke... Alle sier at hud mot hud er sĂ„ koselig, og at det anbefales Ă„ gjĂžre sĂ„ mye som mulig. Men for min del er det rett og slett bare utrolig upraktisk og trĂžblete! Har dere noen tips? Har ogsĂ„ prĂžvd Ă„ ha pĂ„ han en tynn body, men hodet/ansiktet hans blir fortsatt blĂžtt av svette. Ligger vi lenge nok (+15 min ca), blir bodyer ogsĂ„ fuktig.... Anonymkode: 8b05a...135
Gjest N-NÞff Skrevet 16. april 2018 #2 Skrevet 16. april 2018 Kle pÄ dere..? Det er mye hyggeligere enn hva du beskriver. Det viktigste er at du holder ham i armene dine!
Gjest frk_hardusett Skrevet 16. april 2018 #3 Skrevet 16. april 2018 Kle pĂ„ dere, og bĂŠr han i bĂŠresjal - da fĂ„r han masse deilig kroppskontakt đ
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #4 Skrevet 16. april 2018 Har du prÞvd ammeskjold? Ellers sÄ tenker jeg at det der hud mot hud ikke trenger Ä tas sÄ bokstavelig. Ha pÄ ammebh og lur til med litt teppe der det blir for klamt. Anonymkode: 96f5e...e2a 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #5 Skrevet 16. april 2018 Hud mot hud betyr jo ikke at dere mÄ vÊre kliss nakne. Ha pÄ deg bh. Anonymkode: 9d539...a0c 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #6 Skrevet 16. april 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Hei dere, Jeg trenger noen gode rĂ„d. Har en fersk liten bylt pĂ„ 2 uker, og prĂžver Ă„ ligge sĂ„ mye hud-mot-hud som mulig, men dessverre er dette ganske trĂžblete. For det fĂžrste renner det sĂ„ mye melk av puppa, at bĂ„de jeg, ungen, og madrassen blir klissvĂ„t! MĂ„ derfor bruke bh med innlegg nĂ„r han ligger oppĂ„ meg. Har prĂžvd Ă„ bare la det renne og se om det gir seg, men det gjĂžr det altsĂ„ ikke. I tillegg kaver han veldig mye. Akkurat som om han leiter etter puppen. Har latt han holde pĂ„, og hjelper han litt frem, men han tar ikke ordentlig tak i puppen og blir svĂŠrt frustrert. Til info sĂ„ fĂ„r jeg ikke til amminga, han har stramt bakre tungebĂ„nd (det foran er klippet), som gjĂžr at han ikke fĂ„r ordentlig tak pĂ„ puppen. Vi venter pĂ„ time til operasjon hos Ăre-Nese-Hals-avdelingen, og hĂ„per det lĂžser seg med ammingen da. ForelĂžpig fĂ„r han morsmelk jeg pumper ut pĂ„ flaske. I tillegg til det nevnt over, sĂ„ svetter jeg svĂŠrt mye om dagen! De fĂ„ gangene han har roet seg og sovnet oppĂ„ meg i bare bleia, og jeg i bare bh, sĂ„ blir han klissvĂ„t der vi har hudkontakt! Og da mener jeg klissvĂ„t! Det renner svette fra mellom oss, og hĂ„ret hans blir skikkelig blĂžtt... resten av kroppen min er ikke sĂ„ svett, det er bare der hvor vi ligget hud mot hud. PrĂžver Ă„ holde det litt kjĂžlig pĂ„ rommet og heller ha teppe og dyne over han, men det hjelper ikke... Alle sier at hud mot hud er sĂ„ koselig, og at det anbefales Ă„ gjĂžre sĂ„ mye som mulig. Men for min del er det rett og slett bare utrolig upraktisk og trĂžblete! Har dere noen tips? Har ogsĂ„ prĂžvd Ă„ ha pĂ„ han en tynn body, men hodet/ansiktet hans blir fortsatt blĂžtt av svette. Ligger vi lenge nok (+15 min ca), blir bodyer ogsĂ„ fuktig.... Anonymkode: 8b05a...135 Hei. Vil fĂžrst si at du gjĂžr en kjemmpejobb. Jeg har vĂŠrt der du er nĂ„ (Vi klippet bakre tungebĂ„nd da mini var 5 uker, pumpet og gav flaske frem til da). Jeg fikk ikke til Ă„ ha all denne hud-mot-hud kontakten, og det gikk fint med ammingen etterhvert likevel. PrĂžv Ă„ amme litt nĂ„r du orker, men ikke slit deg ut. Har dere forsĂžkt Ă„ koble pĂ„ i mer enn 5-10 minutter uten Ă„ fĂ„ det til, sĂ„ gi flaske/kopp og prĂžv igjen senere. Jeg hadde dager der vi ikke orket Ă„ forsĂžke en eneste gang. Du vet kanskje dette alt men selv om dere skal klippe i det offentlige, sĂ„ kan det vĂŠre lurt Ă„ fĂ„ kyndig ammehjelp pg ev.hjelp fra manuellterapeut eller kiropraktor bĂ„de fĂžr og etter klipp. Det tok ca 5 uÄ·er etter klipp fĂžr vi var helt i mĂ„l. Regner med du kjenner til stĂžttegruppa pĂ„ facebook? SpĂžr der om hjelp til Ă„ finne ammehjelper/veileder og kiropraktor/manuellterapeut. Anonymkode: 6e0a1...a3c 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #7 Skrevet 16. april 2018 Hud mot hud tar jeg ikke sÄ bokstavelig som du ser jeg. Kroppskontakt har mine fÄtt masse av, men ikke klamt og svett som det blir ved hud mot hud. Amming har vi fÄtt til fint, men ikke slitt med tungebÄnd. Anonymkode: 3e257...a70 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #8 Skrevet 16. april 2018 Enig i at du tar hud mot hud litt vel bokstavelig. Ta pÄ deg en bh sÄ er det problemet lÞst. Anonymkode: b7be3...cba 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #9 Skrevet 16. april 2018 Ikke stress med dette. Barnet mitt var som ditt - kavet noe veldig nÄr jeg prÞvde Ä ligge hud mot hud, likte ikke bÊresjal(tror det var pga magevondt) og ammingen gikk rett i vasken. Kunne ikke falt meg inn Ä operere tungebÄnd(selv om vi klippet) av hensyn til amming - men jeg gÄr utfra det er andre medisinske Ärsaker? Uansett - det funket hverken med amming/hyppig bruk av bÊresjal eller samsoving/hud mot hud - men barnet ble veldig harmonisk og trygg fordiom. Jeg gav masse kos og nÊrhet pÄ andre mÄter, bare ikke i form av de tingene der. Ikke stress, lytt heller til barnets signaler og dropp stresset med disse tingene - det er sÄ kort periode at det ikke er verdt Ä styre en masse med. Kaver han masse sÄ koser du pÄ annet vis, og bÊrer ham inntil deg slik babyen virker Ä foretrekke. Jeg mÄtte bÊre «utover» istedetfor Ä legge over skulder inntil bryst - han hadde rett og slett for mye luft i magen tror jeg. Anonymkode: 26fa3...f09 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #10 Skrevet 16. april 2018 Jeg har tenkt at hudkontakt mĂ„ vĂŠre fint og koselig, men set jo at det kanskje kan vĂŠre litt annerledes enn man tenker (har ikke fĂždt ennĂ„). Jeg tenker at det Ă„ ha klĂŠr mellom kanskje kan vĂŠre vel sĂ„ bra for dere begge. Det blir jo masse varme og nĂŠrkontakt for det? Lykke til videre, hĂ„per ting faller lit pĂ„ plass for dere đ Anonymkode: ead46...900 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #11 Skrevet 16. april 2018 Hud mot hud som funker bra er Ä legge undersiden av armen din langs babyens rygg eller over magen nÄr babyen ligger pÄ siden (kan stÞtte opp med dyne). Dere mÄ ikke nÞdvendigvis ligge inntil hverandre med overkroppen. Lykke til, du gjÞr en god jobb! Anonymkode: 1fe61...5f7 1
vĂ„ren14 Skrevet 17. april 2018 #12 Skrevet 17. april 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei dere, Jeg trenger noen gode rĂ„d. Har en fersk liten bylt pĂ„ 2 uker, og prĂžver Ă„ ligge sĂ„ mye hud-mot-hud som mulig, men dessverre er dette ganske trĂžblete. For det fĂžrste renner det sĂ„ mye melk av puppa, at bĂ„de jeg, ungen, og madrassen blir klissvĂ„t! MĂ„ derfor bruke bh med innlegg nĂ„r han ligger oppĂ„ meg. Har prĂžvd Ă„ bare la det renne og se om det gir seg, men det gjĂžr det altsĂ„ ikke. I tillegg kaver han veldig mye. Akkurat som om han leiter etter puppen. Har latt han holde pĂ„, og hjelper han litt frem, men han tar ikke ordentlig tak i puppen og blir svĂŠrt frustrert. Til info sĂ„ fĂ„r jeg ikke til amminga, han har stramt bakre tungebĂ„nd (det foran er klippet), som gjĂžr at han ikke fĂ„r ordentlig tak pĂ„ puppen. Vi venter pĂ„ time til operasjon hos Ăre-Nese-Hals-avdelingen, og hĂ„per det lĂžser seg med ammingen da. ForelĂžpig fĂ„r han morsmelk jeg pumper ut pĂ„ flaske. I tillegg til det nevnt over, sĂ„ svetter jeg svĂŠrt mye om dagen! De fĂ„ gangene han har roet seg og sovnet oppĂ„ meg i bare bleia, og jeg i bare bh, sĂ„ blir han klissvĂ„t der vi har hudkontakt! Og da mener jeg klissvĂ„t! Det renner svette fra mellom oss, og hĂ„ret hans blir skikkelig blĂžtt... resten av kroppen min er ikke sĂ„ svett, det er bare der hvor vi ligget hud mot hud. PrĂžver Ă„ holde det litt kjĂžlig pĂ„ rommet og heller ha teppe og dyne over han, men det hjelper ikke... Alle sier at hud mot hud er sĂ„ koselig, og at det anbefales Ă„ gjĂžre sĂ„ mye som mulig. Men for min del er det rett og slett bare utrolig upraktisk og trĂžblete! Har dere noen tips? Har ogsĂ„ prĂžvd Ă„ ha pĂ„ han en tynn body, men hodet/ansiktet hans blir fortsatt blĂžtt av svette. Ligger vi lenge nok (+15 min ca), blir bodyer ogsĂ„ fuktig.... Anonymkode: 8b05a...135 Hehe, hĂžres sĂ„ kjent ut. SĂ„ mye hud til hud har aldri funket pĂ„ mine babyer heller. Ender kun med frustrert puppesĂžk. Enda denne gangen fĂ„r vi til tilbakelent amming ogsĂ„, men hun liker ikke stillingen og ruller bare rundtomkring fĂžler jeg. SĂ„ vi har klĂŠr pĂ„ vi. BĂŠrer mye og fĂ„r mye nĂŠrhet pĂ„ den mĂ„ten Â
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #13 Skrevet 17. april 2018 Pappa bÊrte meg liggende pÄ magen over underarmen. Jeg hadde mye magevondt og det var eneste mÄten jeg holdt meg rolig. Anonymkode: e403c...1c2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #14 Skrevet 17. april 2018 Tusen takk for svar, alle sammen. Hyggelig Ă„ hĂžre at dere synes vi gjĂžr en god jobb. Det er sĂ„ lett Ă„ bli usikker pĂ„ seg selv i denne nye situasjonen... PĂ„ 16.4.2018 den 18.53, AnonymBruker skrev: Har du prĂžvd ammeskjold? Ellers sĂ„ tenker jeg at det der hud mot hud ikke trenger Ă„ tas sĂ„ bokstavelig. Ha pĂ„ ammebh og lur til med litt teppe der det blir for klamt. Anonymkode: 96f5e...e2a Ja, har prĂžvd skjold. Han tar mye bedre tak i skjoldet, suger bra, men slipper taket og blir frustrert etter ei stund. Skjoldet er full av melk, det samme er munnen hans og hĂ„ndkle under oss   PĂ„ 16.4.2018 den 19.48, AnonymBruker skrev: Hei. Vil fĂžrst si at du gjĂžr en kjemmpejobb. Jeg har vĂŠrt der du er nĂ„ (Vi klippet bakre tungebĂ„nd da mini var 5 uker, pumpet og gav flaske frem til da). Jeg fikk ikke til Ă„ ha all denne hud-mot-hud kontakten, og det gikk fint med ammingen etterhvert likevel. PrĂžv Ă„ amme litt nĂ„r du orker, men ikke slit deg ut. Har dere forsĂžkt Ă„ koble pĂ„ i mer enn 5-10 minutter uten Ă„ fĂ„ det til, sĂ„ gi flaske/kopp og prĂžv igjen senere. Jeg hadde dager der vi ikke orket Ă„ forsĂžke en eneste gang. Du vet kanskje dette alt men selv om dere skal klippe i det offentlige, sĂ„ kan det vĂŠre lurt Ă„ fĂ„ kyndig ammehjelp pg ev.hjelp fra manuellterapeut eller kiropraktor bĂ„de fĂžr og etter klipp. Det tok ca 5 uÄ·er etter klipp fĂžr vi var helt i mĂ„l. Regner med du kjenner til stĂžttegruppa pĂ„ facebook? SpĂžr der om hjelp til Ă„ finne ammehjelper/veileder og kiropraktor/manuellterapeut. Anonymkode: 6e0a1...a3c Tusen takk <3 Kan jeg spĂžrre hvor dere fikk klippet bakre tungebĂ„nd? Vi har fĂ„tt beskjed om at dette mĂ„ gjĂžres med laser under narkose hos Ăre-Nese-Hals avdelingen, og at det krever en del trening av tungemobiliteten i ettertid. Kan du si noe om dette? Jeg har ikke fĂ„tt noe informasjon om at det kan vĂŠre lurt Ă„ gĂ„ til kiropraktor/manuellterapeut. Hva gjĂžr disse? Og hva heter stĂžttegruppa pĂ„ Facebook? Det her er som du skjĂžnner ganske nytt for meg.... PĂ„ 16.4.2018 den 21.07, AnonymBruker skrev: Ikke stress med dette. Barnet mitt var som ditt - kavet noe veldig nĂ„r jeg prĂžvde Ă„ ligge hud mot hud, likte ikke bĂŠresjal(tror det var pga magevondt) og ammingen gikk rett i vasken. Kunne ikke falt meg inn Ă„ operere tungebĂ„nd(selv om vi klippet) av hensyn til amming - men jeg gĂ„r utfra det er andre medisinske Ă„rsaker? Uansett - det funket hverken med amming/hyppig bruk av bĂŠresjal eller samsoving/hud mot hud - men barnet ble veldig harmonisk og trygg fordiom. Jeg gav masse kos og nĂŠrhet pĂ„ andre mĂ„ter, bare ikke i form av de tingene der. Ikke stress, lytt heller til barnets signaler og dropp stresset med disse tingene - det er sĂ„ kort periode at det ikke er verdt Ă„ styre en masse med. Kaver han masse sĂ„ koser du pĂ„ annet vis, og bĂŠrer ham inntil deg slik babyen virker Ă„ foretrekke. Jeg mĂ„tte bĂŠre «utover» istedetfor Ă„ legge over skulder inntil bryst - han hadde rett og slett for mye luft i magen tror jeg. Anonymkode: 26fa3...f09 Ingen andre medisinske Ă„rsaker til at bakre tungebĂ„nd mĂ„ klippes/opereres, annet enn Ă„ forhĂ„pentligvis fĂ„ til ammingen slik at vi fĂ„r 4-5 timer ekstra i dĂžgnet vi kan bruke pĂ„ babykos istedet for pumping, vasking og sterilisering. Takk for tips angĂ„ende bĂŠring!  Har prĂžvd Ă„ bĂŠre utover i dag og det virker som han liker det  Anonymkode: 8b05a...135
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #15 Skrevet 17. april 2018 Du kan ikke ha sterk utdrivning da? Det hadde jeg. Her lÞste jeg det ved Ä la fÞrste spruten gÄ i en klut eller beholder for senere bruk, fÞr jeg la hun til. Melka rant jo sÄ fort at hu ikke rakk Ä svelge, og hu ble sint av det. Anonymkode: 57918...374
Gjest Sisti Skrevet 18. april 2018 #16 Skrevet 18. april 2018 Hvor bor dere? Narkose for Ă„ klippe tungebĂ„ndet pĂ„ en baby er da ganske overkill! Det gjĂžres som regel uten bedĂžvelse eller noe som helst pĂ„ de smĂ„. Det er ogsĂ„ veldig fĂ„ ĂNH-leger som kan korrekt diamantklipp, sĂ„ du mĂ„ forsikre deg om at det er en god lege du skal til. Ville aldri satt en sĂ„ liten baby i narkose pga tungebĂ„nd. SĂžk opp stĂžttegruppe tungebĂ„nd pĂ„ facebook sĂ„ finner du den forhĂ„pentligvis.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #17 Skrevet 18. april 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke ha sterk utdrivning da? Det hadde jeg. Her lĂžste jeg det ved Ă„ la fĂžrste spruten gĂ„ i en klut eller beholder for senere bruk, fĂžr jeg la hun til. Melka rant jo sĂ„ fort at hu ikke rakk Ă„ svelge, og hu ble sint av det. Anonymkode: 57918...374 Mye mulig, jeg har mye melk og synes selv den kommer ganske lett. Men har hatt problemer fra dag 1, nĂ„r det nesten ikke var melk der.  18 minutter siden, Sisti skrev: Hvor bor dere? Narkose for Ă„ klippe tungebĂ„ndet pĂ„ en baby er da ganske overkill! Det gjĂžres som regel uten bedĂžvelse eller noe som helst pĂ„ de smĂ„. Det er ogsĂ„ veldig fĂ„ ĂNH-leger som kan korrekt diamantklipp, sĂ„ du mĂ„ forsikre deg om at det er en god lege du skal til. Ville aldri satt en sĂ„ liten baby i narkose pga tungebĂ„nd. SĂžk opp stĂžttegruppe tungebĂ„nd pĂ„ facebook sĂ„ finner du den forhĂ„pentligvis. Bor i Oslo og blir fulgt opp av Rikshospitalet. Fremfre tungebĂ„nd ble klippet pĂ„ barsel, men nĂ„ er det altsĂ„ bakre tungebĂ„nd som er stramt og lager problemer. Fikk inntrykk av at det var et stĂžrre inngrep, sĂ„ derfor ble vi henvist til ĂNH. Anonymkode: 8b05a...135
Gjest Sisti Skrevet 18. april 2018 #18 Skrevet 18. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Mye mulig, jeg har mye melk og synes selv den kommer ganske lett. Men har hatt problemer fra dag 1, nĂ„r det nesten ikke var melk der.  Bor i Oslo og blir fulgt opp av Rikshospitalet. Fremfre tungebĂ„nd ble klippet pĂ„ barsel, men nĂ„ er det altsĂ„ bakre tungebĂ„nd som er stramt og lager problemer. Fikk inntrykk av at det var et stĂžrre inngrep, sĂ„ derfor ble vi henvist til ĂNH. Anonymkode: 8b05a...135 MeningslĂžst at det skal klippes i narkose. I Oslo har du Anette Resch (husker ikke hva klinikken heter) og Cecilie Revhaug pĂ„ KAL (hun jobber pĂ„ riksen ogsĂ„, men klipper ikke der) som er de beste pĂ„ Ă„ klippe tungebĂ„nd - uten narkose. Kanskje kontakte dem for en second opinion? De tilbyr ogsĂ„ ammeveiledning. Du kan eventuelt fĂ„ fastlegen til Ă„ kontakte nasjonalt kompetansesenter for amming for Ă„ hĂžre om de mener at det er lurt Ă„ klippe tungebĂ„ndet i narkose, dette er et stort fokusomrĂ„de for dem nĂ„ for tiden. Ville ikke gĂ„tt for narkose uten Ă„ ha utredet andre muligheter!Â
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #19 Skrevet 18. april 2018 Jeg tenker litt motsatt av de andre jer jeg da. Tenker at denne hud mot hud tydelig er bra for din melkeproduksjon, denne spontane utdrivningen er et gode, og at dere bÞr gjÞre det mye (dvs ikke hele dagen men noen ganger hver dag i alle fall). NÄr man pumper er sÊrlig denne kontakten viktig, siden man ikke fÄr den under amning, lekkimgen som kommer forteller kroppen din at den ksl produsere melk. Jeg hadde dog tatt pÄ en bh og ammeinnlegg og lagt et tynnt bommulsteppe mellom dere. Da fÄr dere en del hud mot hud, i alle fall med dine bare armer rundt kroppen til babyen. Her var det snakk om Ä kutte tungebÄndet i en kjapp prosedyre uten narkose. Fikk time pÄ under en uke Anonymkode: 2b69c...9f7
Gjest Sisti Skrevet 18. april 2018 #20 Skrevet 18. april 2018 De klipper ogsÄ bakre tungebÄnd i TÞnsberg (du mÄ mÞte riktig lege - NKA vet hvem), hvis du ikke vil gÄ privat. Husk at det er fritt behandlingsvalg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ