Gå til innhold

Du som har høy terskel for avliving av dyr:

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du også høy terskel for abort av menneskebarn? Hvorfor/hvorfor ikke? Vennligst skriv saklig, uten hat.

Anonymkode: 2cf62...227

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg vil si jeg har høy terskel. Et dyr som lider burde avlives med mindre ma kan enkelt fjerne lidelsen via operasjon, medisiner osv. 

Foster er ikke en bevisst skapning, så spiller ingen rolle om man dreper det. Det er like greit som å "pull the plug" på et hjernedødt menneske. 

Samt at dersom et uønsket foster får utvikle seg til et barn, er det veldig lett at det ender opp med foreldre som behandler det dårlig eller har dårlig råd og at barnet ender opp med å lide frem til det er 20 for så å ta livet av seg. Da er det mye bedre å drepe fosteret slik at det kommende barnet slipper å lide

Anonymkode: f03d7...c90

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har høy terskel for begge deler. 

Ja, man skal avlive dyr som lider. Men jeg har sett de som har avlivet hunden fordi den hadde diaré. Det kan alle oppleve i løpet av livet, oftest går det over. 

Ja, man skal avlive aggressive dyr. Men jeg har sett en som avlivet hunden etter at et barn hadde en rift på armen etter lek med hunden, uten at noen visste om hunden hadde bitt eller kloret. 

Ja, abort er et vanskelig tema. Likevel anser jeg kvinners autonomi for så viktig at man bør ha tilgang på trygg abort. Alternativet er strikkepinner osv. Det går ikke alltid så bra. 

Anonymkode: 9100e...d7d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om jeg vil si jeg har høy terskel. Et dyr som lider burde avlives med mindre ma kan enkelt fjerne lidelsen via operasjon, medisiner osv. 

Foster er ikke en bevisst skapning, så spiller ingen rolle om man dreper det. Det er like greit som å "pull the plug" på et hjernedødt menneske. 

Samt at dersom et uønsket foster får utvikle seg til et barn, er det veldig lett at det ender opp med foreldre som behandler det dårlig eller har dårlig råd og at barnet ender opp med å lide frem til det er 20 for så å ta livet av seg. Da er det mye bedre å drepe fosteret slik at det kommende barnet slipper å lide

Så du mener at livets verdi defineres av hvor bevisst skapningen er på seg selv? Hunder er jo overhodet ikke bevisste. 

AnonymBruker
Skrevet

Fatter ikke hvordan dyr og mennesker kan sammenlignes. Jeg hadde aldri tatt abort, men jeg avliver selvsagt dyra mine om de lider og ikke har et godt liv.

Anonymkode: dfe87...fbc

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har høy terskel for begge deler. 

Ja, man skal avlive dyr som lider. Men jeg har sett de som har avlivet hunden fordi den hadde diaré. Det kan alle oppleve i løpet av livet, oftest går det over. 

Ja, man skal avlive aggressive dyr. Men jeg har sett en som avlivet hunden etter at et barn hadde en rift på armen etter lek med hunden, uten at noen visste om hunden hadde bitt eller kloret. 

Ja, abort er et vanskelig tema. Likevel anser jeg kvinners autonomi for så viktig at man bør ha tilgang på trygg abort. Alternativet er strikkepinner osv. Det går ikke alltid så bra. 

Men om man velger strikkepinner, er det jo ens eget valg? For å svare på det :)

Enig i at et dyr som lider bør avlives.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fatter ikke hvordan dyr og mennesker kan sammenlignes. Jeg hadde aldri tatt abort, men jeg avliver selvsagt dyra mine om de lider og ikke har et godt liv.

Det sammenlignes ikke i denne tråden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men om man velger strikkepinner, er det jo ens eget valg? For å svare på det :)

Enig i at et dyr som lider bør avlives.

Jeg er ikke overbevist om at det er et reelt valg. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du mener at livets verdi defineres av hvor bevisst skapningen er på seg selv? Hunder er jo overhodet ikke bevisste. 

I noen tilfeller, ja, kommer an på. Hunder, og andre dyr, er bevisste, men ikke til samme grad eller på samme måte som mennesker. bevissthet er et spektrum, det er ikke en rett linje

En hun er nok minst like bevisst som et menneskebarn på noen få år. Men de er bevisst på litt ulike måter

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sammenlignes ikke i denne tråden.

Jo. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I noen tilfeller, ja, kommer an på. Hunder, og andre dyr, er bevisste, men ikke til samme grad eller på samme måte som mennesker. bevissthet er et spektrum, det er ikke en rett linje

En hun er nok minst like bevisst som et menneskebarn på noen få år. Men de er bevisst på litt ulike måter

Nei, de er ikke bevisste. De bare er :)

Men likevel har de en verdi. Man skal respektere dyr, og dyrets liv. Er så mange meninger om når det er riktig å avlive et dyr. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo. 

Nei. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. 

Kommer helt an på hvilket syn man har. Jeg regner foster som menneskeliv, så å diskutere det parallelt med avlivning av dyr er i mine øyne merkelig.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er de helt klart ikke. De har ikke samme selvfølelse som et barn på to eller tre år.

Anonymkode: 7eea2...b88

Skrevet

Jeg har høy terskel for avliving av dyr. De lever, og har et ønske om å leve - så om de kan ha et godt liv bør de få tilrettelegging ved behov (f. eks en blind katt, eller en hund med tre ben). 

Abort er jeg helt klart for, innen lovlige grenser. For meg er ikke et foster et menneske,  På samme måte er jeg for abort på dyr, med mindre det er rett før fødsel.

Er vel mer logisk å sammenligne abort på mennesker med abort på dyr. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Når det kommer til avling av dyr, så skal man tenke på dyret beste. Dyr skal ikke lide, under noen omstendigheter. Men om alternativet er at behandling med operasjon/smertestillende og dyret kan leve uten smerter og plager, så skal det ikke stå på økonomien. Har man ikke råd til å behandle dyret, er det ikke en grunn til å avlive det. Da bør man heller adoptere det bort, eller ta opp lån. Avliving er siste utvei, om dyret ikke kan bli frisk. Eller som sagt, leve uten smerter. 

Jeg har tatt abort 3 ganger. Alle gangene brukte jeg prevensjon. Jeg er ikke imot abort. Jeg syns ikke det kan sammenlignes. 

Anonymkode: a8808...137

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt an på hvilket syn man har. Jeg regner foster som menneskeliv, så å diskutere det parallelt med avlivning av dyr er i mine øyne merkelig.

Nei. Det er et spørsmål til folk som har høy terskel for avliving av hund, da jeg har opplevd at det er mange som ikke vil avlive hunder, uansett hva hunden gjør eller hvor syk den er, men som samtidig synes det er en bagatell med abort.

Jeg sammenligner ikke de to da det, som du selv skrev, er usammenlignbart. Jeg prøver å finne ut om det er en sammenheng i noe.

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du også høy terskel for abort av menneskebarn? Hvorfor/hvorfor ikke? Vennligst skriv saklig, uten hat.

Det spørs hva det er. Ja jeg har det for begge deler samt det ikke er fare for begge liv. Lider hunden blir den avlivet eller hvis jeg vet den ikke kommer til å få et fint liv. Abort for de som ikke har orden på seg selv og livet sitt, eller nekter å skjerpe seg og tror unger er lett å få og oppdra...

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Tvist skrev:

Jeg har høy terskel for avliving av dyr. De lever, og har et ønske om å leve - så om de kan ha et godt liv bør de få tilrettelegging ved behov (f. eks en blind katt, eller en hund med tre ben). 

Abort er jeg helt klart for, innen lovlige grenser. For meg er ikke et foster et menneske,  På samme måte er jeg for abort på dyr, med mindre det er rett før fødsel.

Er vel mer logisk å sammenligne abort på mennesker med abort på dyr. 

Dette er ikke en "sammenligningstråd", bare så det er sagt. Og det er ikke logisk å sammenligne abort på mennesker med abort på dyr, for dyr er mindre verdt enn mennesker.

Du skriver "for meg er ikke et foster et menneske", men tror du at du kan definere et menneske? Vitenskapen har allerede gjort det for deg. Et foster er et menneskebarn, en baby, ergo et menneske.

AnonymBruker
Skrevet

Det var da en rar sammenligning. Jeg verdsetter fullverdige liv. 

Å kaste bort tiden med å sørge over aborterte embryoer, som ikke en gang kan tenke og som i tillegg har et parasittisk levevis, ligger langt nede på listen over ting jeg bryr meg om. For meg er det like dumt som å sørge over hver enkelt eggcelle eller sædelle.

Jeg bryr meg heller ikke nevnverdig om dyreembryoer.

Anonymkode: 2be6e...d15

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...