Gå til innhold

Budsjettferie med barn - Riga eller Sopot?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ønsker litt bading, litt sightseeing, litt shopping. Trenger ikke party ferie. Noen forslag.....sliter litt økonomisk, men ønsker å gi ungene en form for utenlandsferie. En liten (4-5 dagers) billig ferie, det har jeg anledning til. 

Men til spørsmålet. Noen anbefaler Sopot og andre sier Riga er bra....... Hva tenker dere?

Anonymkode: 8742b...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært i Riga, kan ikke huske noe badeliv der...Sopot er jo ypperlig som badeby i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jeg bare vært i Sopot, og det er veldig fint der på sommeren. Vi var der i fjor, så var helt fantastisk. Flott lang strand.

Anonymkode: 8871b...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sopot er mer barnevennlig enn Riga. Jeg ville dratt dit.

Riga ligger ikke så langt fra kysten, gode bademuligheter i Jurmala som er knappe fire mil unna.

Anonymkode: 264fe...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Signerer Sopot! Spesielt dersom du vil ha badeferie! Fantastisk strand! og er dere uheldig med været ligger Gdansk i umiddelbar nærhet :) Ligger også et stort kjøpesenter omtrent 10 minutter utenfor Sopot med taxi, samt noen butikker i selve Sopot :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riga er fin en helg, men man drar ikke dit på badeferie! Jurmala er badestedet, som ligger noen mil unna Riga. Sopot er kjempefint! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge denne har Gdansk bittelitt lavere prisnivå enn Riga https://www.forex.no/Reiseokonomi/Storbyindeks1/

Jeg var i Riga for nesten 10 år siden. Ikke på badeferie. Vi koste oss, men det var ikke den mest spennende ferien jeg har vært på. 

Har vært i Gdansk flere ganger, sist gang sammen med ungene. Vi bodde ikke i Sopot, men leide en leilighet i gamlebyen. Var en veldig fin ferie. Mange barnevennlige aktiviteter og det var St. dominics-markedet når vi var der. Sopot er også fint, men har bare vært der på dagstur. Det er også badeland i Sopot dersom været ikke slår til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, Zinatara skrev:

I følge denne har Gdansk bittelitt lavere prisnivå enn Riga https://www.forex.no/Reiseokonomi/Storbyindeks1/

Jeg var i Riga for nesten 10 år siden. Ikke på badeferie. Vi koste oss, men det var ikke den mest spennende ferien jeg har vært på. 

Har vært i Gdansk flere ganger, sist gang sammen med ungene. Vi bodde ikke i Sopot, men leide en leilighet i gamlebyen. Var en veldig fin ferie. Mange barnevennlige aktiviteter og det var St. dominics-markedet når vi var der. Sopot er også fint, men har bare vært der på dagstur. Det er også badeland i Sopot dersom været ikke slår til. 

TS her. 

Vi har nå kjøpt billetter til Gdansk og overnatting i gamlebyen. Airbnb hos en med mange positive tilbakemeldinger. 

Blir det behov for leiebil eller kommer man greit rundt med kollektiv? Hva med taxipriser? De få gangene det blir aktuelt? Tok dere taxi fra flyplassen til gamlebyen? Hva kostet det i så fall? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Vi har nå kjøpt billetter til Gdansk og overnatting i gamlebyen. Airbnb hos en med mange positive tilbakemeldinger. 

Blir det behov for leiebil eller kommer man greit rundt med kollektiv? Hva med taxipriser? De få gangene det blir aktuelt? Tok dere taxi fra flyplassen til gamlebyen? Hva kostet det i så fall? 

Vi leide leilighet igjennom et selskap og de tilbød sjåfør fra/til flyplassen. Vi er 5 i familien, så måtte ha minibuss, men betalte 100 zloty for at en sjåfør skulle hente oss og han hadde med nøkkel til leiligheten. Taxi er nok litt rimeligere om man er 4 eller færre. Taxiprisene er ok, men vi tok ikke så mye taxi, de legger på 50% når man er 5 eller flere. Var mye i gamlebyen, det er såpass lite at man kan ta seg rundt til fots. Og vi prøvde oss også på tog og buss, veldig rimelig, men man kan ikke forvente at de som jobber der skjønner engelsk. Vi fant i ettertid ut at det fantes 24 og 72 timers billetter som gjaldt på alle busser og tog http://www.mzkzg.org/?subpage=pod&art=35 Det er gode kollektivløsninger, men ikke nødvendigvis så god informasjon til turister. 

Ellers tok vi sjørøverskip til Westerplatte og så oss rundt der ute. Vi var i dyrehagen og den var absolutt verdt et besøk. Vi var på et trampolineland i Gdansk og et teknisk museum i Gdynia. Og så var vi i toppen av St.Mariakirken, mange trappetrinn, men fin utsikt over hele gamlebyen. Pariserhjulet er også gøy å ta en tur i. 

Av restauranter likte vi godt Billys american diner, Sempre Pizza og Pueblo. Og ungene elsket et sted som het Pizza house, egentlig mest en take away plass, men håndlaget pasta. Der kunne man velge type pasta og så type saus, litt ulikt hva de hadde på menyen hver dag. Og det kostet 20-30 kroner for en porsjon. https://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g274725-d8841140-Reviews-Pasta_House-Gdansk_Pomerania_Province_Northern_Poland.html

Endret av Zinatara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...