Gå til innhold

Trenger tips. Gjør jeg noe galt på treningen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå valgt å virkelig tak i formen og kroppen min. Har vært mye syk i livet med autoimmun sykdom (Hidradenitis suppurativa), pcos, insulinresistens osv. Vil nå prøve å reversere noe av disse plagene med å legge om kost og trene hver dag. Hard trening 3-4 ganger i uka, som vil bestå av intervalljogging og harde styrkeøkter, samt de andre dagene vil jeg gjøre andre alternative former for trening, slik som å gå lange turer på minst en time, sykle, skogsturer, pilates etc.

Litt basic fakta om meg: Er 25 år, 168cm høy og veier 106kg. Har til nå gått ned 18kg fra det meste jeg har veid. Dette pga. en lang periode hvor jeg var veldig syk og deprimert og kroppen gikk inn i sepsis (blodforgiftning) på grunn av hidradenitis suppurativa. Var dårlig i et halvt år. Jobbet og studerte som normalt, så det førte til et blodtrykk på 206/197 da jeg ble innlagt og fikk beskjed om at jeg kunne få hjerneslag. Måtte gå på antibiotika i flere måneder. Har nå klart å gå ned 18kg som sagt, men føler noen ganger det butter imot, eller at kroppen ikke responderer som forventet.

Drikker ikke sukkerholdige drikker, men unner meg sukkerfri brus på fredagskved og lørdager.

Det er så mange forskjellige innfallsvinkler på hvordan man tar en slik kostholdsendring fatt. Mange vil si at slik min tilstand er så må man bare kutte ut alt med en gang, men jeg vil helst at det jeg går for nå ikke blir for drastisk og at det er noe jeg kan leve med og ikke bare er en crazy diett som man bare venter på å få overstått. Bør jeg gå helt cold turkey eller bør jeg ha en dag i uka å unne meg litt på (lørdag) for å holde motivasjonen oppe.
Jeg har sett at det er mange begavede mennesker her på kvinneguiden som har mye peiling på trening og kosthold og jeg ønsker noen tips.

For det første:
Når jeg trener hard styrke nå har det en lei tendens til at jeg dagen etter og to dager etter har så mye smerte i spesielt magemusklene og musklene på innside kne/nederst lår. De øvelsene jeg har gjort da er for mage: benk som er tiltet nedover bak, som man sitter på øverst og legger seg ned bakover og bruker magemusklene til å sette seg opp, og for kne/lår: den maskinen hvor man sitter med beina kilt fast, har vekter på og skal strekke beina ut. Har ikke dette store smerteproblemet ved trening av andre kroppsdeler som rumpe/armer/rygg.
Det som skjer da er jeg dagen etterpå og dagen der igjen har så vondt i magemusklene at jeg må rulle ut av senga og så vondt i kne/lår at jeg har problemer med å gå i trapper.... Er det noe jeg gjør feil eller vil det bare være slik i starten, så går det seg til etterhvert som musklene blir vant til det? Hjelper det å strekke ut? Hører mange sier det ikke har noe for seg.

Hvilken trening vil dere anbefale for mest fettforbrenning og vektnedgang? Først hard styrke for å bruke opp glukoselageret, så intervalløkter med kondisjon, eller bør disse være på separate dager.

For det andre: Hvilket kosthold (vil ikke si diett) vil være det beste for meg mtp. mitt utgangspunkt? (Hidradenitis suppurativa, høyt blodtrykk, insulinresistens). Det aller aller beste for å se umiddelbare resultater vet jeg vil være raw vegan, men jeg vet det ikke er noe jeg vil klare å leve med resten av livet. Er det noe drastisk i matveien jeg kan starte med for å komme meg over det platået jeg har stått på noen uker nå? Fokusere på veldig lavt kaloriinntak eller lavkarbo for å komme i ketose? Har mye fett rundt magen jeg ønsker å få bukt med.
Hvor lavt kaloriinntak kan jeg ligge på? ønsker ikke at metabolismen stopper helt opp, så er det noe jeg kan gjøre for å motvirke dette?

Det ble veldig langt innlegg, men setter pris på hver og enkelt av dere som tar dere tid til å lese dette og hjelpe meg. Har vært mye syk på grunn av den autoimmune sykdommen HS som jeg fikk da jeg var 7 år og dette har ødelagt mye av livet mitt.
Ønsker bare nå å bli sunn, sprek og frisk!

Anonymkode: 002e1...248

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du burde snakke med ernæringsfysiolog og få noen timer med PT. Dette blir for mye å ta fatt i her inne. 

Anonymkode: ce6c7...2b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, enig med forrige poster. Du bør snakke med lege/PT om dette, siden du har en komplisert sykdomshistorie som skal tas hensyn til når du trener hardt. Jeg har aldri hørt om den sykdommen, og tviler på at mange andre her inne har erfaring med den.

Anonymkode: 5c99c...b72

Skrevet

Du har alt for mye andre ting å ta hensyn til at du trenger en ekspert på kostholdet. Kontakt noen som kan hjelpe deg, har du ikke råd til en kostholdsveileder forhør deg med legen din.

Og nei, du skal ikke bli så støl. Virker som du kjører alt for tunge øvelser i forhold til ditt utgangspunkt. Må da holde med vanlige situps til å begynne med og forsøk lettere vekt på beina. Du er rett og slett ikke sterk nok i støttemuskulaturen. Forhør deg på senteret ditt og se om de har gratis veiledning om du ikke har råd til PT. 

Har du råd til pt og kostholdsveileder (gjerne samme person) så er det verdt å investere i. Jeg gikk ned 60 kg på egenhånd, men det var først da jeg møtte samboeren jeg slapp å slite for resultatene. Han er utdannet pt og treningsveileder, og med hans filosofi får jeg resultatet uten å måtte tenke eller droppe alt for mye (drikker feks øl flere ganger i uken, men har aldri sett bedre ut). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...