Gå til innhold

Dere som har matbudsjett på 500kr eller mindre per uke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student og har i det siste prøvd å leve på 500kr eller mindre per uke, men jeg synes det er helt umulig, og det til tross for at jeg ikke spiser spesielt dyre matvarer (det går hovedsakelig i egg, fisk, kylling, grønnsaker, og kanskje et rundstykke (fra sånne seks-pakninger med halvstekte som de selger for 9kr på KIWI) til frokost eller kvelds to-fire ganger i uken), ikke kaster noe mat, eller driver med masse impulshandling. Jeg prøver å unngå matvarer med høyt innhold av karbohydrater fordi jeg har diabetes type 1 og blodsukkeret blir så vanskelig å kontrollere hvis jeg spiser mye karbohydrater; det gjelder spesielt ris, pasta, brød, og generelt kornprodukter, men også frukt og grønnsaker med høyt karbohydratinnhold. Jeg har en venninne som lever på 400-450kr i uken, men hun har selv sagt at hun kun får det til fordi hun spiser makaroni eller ris med ketchup til to av dagens måltider, i blant makaroni med to kokte egg til middag. Dette er jo da ikke alternativ for meg, og jeg vet ikke om noe som er like billig som makaroni og ris, men uten alle de raske karbohydratene?:klo: Jeg er ganske altetende, med noen få konkrete unntak (som uansett er dyre matvarer), så å finne billige ting å spise burde i teorien ikke være noe problem.

Så jeg gjør jo åpenbart feil et eller annet sted (kanskje jeg rett og slett spiser for mye) for jeg vet godt at det egentlig er null problem å leve på 500kr i uka. Så, dere som lever på ca. dette eller mindre per uke, kan dere fortelle hva dere spiser i løpet av en gjennomsnittlig dag? Og hva som inngår i dette budsjettet - kun mat og drikke, eller også andre ting, som husholdningsprodukter, hygieneprodukter, og alkohol (hvis du drikker)? Takk for svar:mynona:

Anonymkode: 3aced...589

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever hovedsakelig av enkelte basisvarer som suppleres med andre spennende og litt dyrere råvarer for å variere.
Basisvarene mine er: tørkede linser, hermetiske bønner (brune, pinto, kidney, smørbønner), hermetiske hakkede tomater, gulrøtter, løk, hvitløk, egg, frossen spinat, havregryn, blomkål eller brokkoli, epler, fullkornspasta, byggryn, kikerter, husmannknekkebrød.
Hver søndag så planlegger jeg middager for hele neste uke og tar utgangspunkt i basisvarene mine og bygger et måltid rundt disse.

Har du forsøkt å ta vare på alle kvitteringene dine for en måned og undersøkt hvor pengene går hen? 

Anonymkode: 07a73...fd5

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lever hovedsakelig av enkelte basisvarer som suppleres med andre spennende og litt dyrere råvarer for å variere.
Basisvarene mine er: tørkede linser, hermetiske bønner (brune, pinto, kidney, smørbønner), hermetiske hakkede tomater, gulrøtter, løk, hvitløk, egg, frossen spinat, havregryn, blomkål eller brokkoli, epler, fullkornspasta, byggryn, kikerter, husmannknekkebrød.
Hver søndag så planlegger jeg middager for hele neste uke og tar utgangspunkt i basisvarene mine og bygger et måltid rundt disse.

Har du forsøkt å ta vare på alle kvitteringene dine for en måned og undersøkt hvor pengene går hen? 

Anonymkode: 07a73...fd5

Den lista ser egentlig akkurat ut som det jeg også hovedsakelig lever på, minus et par ting. Forskjellen er vel kanskje at jeg spiser flere måltider i uka hvor ingen av ingrediensene er basisvarer, så dermed blir det... vel, ikke mange, men flere enn nødvendig måltider i uken som i hovedsak baseres på disse spennende og litt dyrere råvarene. 

Ja, det gjorde jeg faktisk forrige måned, uten at det gjorde meg noe klokere, for det var i hovedsak basisvarer som stod oppført, og alt ble spist. Jeg spiser veldig mye ferske grønnsaker, nesten ingenting frossent, så kanskje det er der problemet ligger? Jeg kan ikke skjønne noe annet. Enten er det det, eller så spiser jeg for mye, så jeg skulle egentlig ha likt å vite hva andre som lever på samme budsjett spiser i løpet av en vanlig dag. Jeg har riktignok en uvane som koster meg ca. en 1000-lapp i måneden (ikke røyk eller snus), men i og med at grunnen til at jeg prøver å leve på 500kr i uka bare er at jeg synes det er unødvendig å bruke mer, og ikke at jeg ikke har råd til å bruke mer, så lar jeg ikke denne uvanen inngå i matbudsjettet:mynona: Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Oi. Det er mye mer enn hva jeg hadde som student, ferdig i fjor. Kjøpte veldig lite mat, akkurat det jeg trengte. Kjøpte mye egg, ris og kyllingkjøttdeig og brokoliblanding, også lagde jeg porsjoner og puttet i fryseren. Det ble sykt mye mat av det. Kjøpte slike lange toastbrød på rema og la i fryseren, så ristet jeg de når jeg trengte. Hygieneartikler måtte jeg ha, makeup mekka og h&m har billig sminke, europris/rusta har billig såpe/vaskemiddel, shampoo osv kjøpte jeg det billigste og beste jeg fant. Dopapir på kiwi. 

Spiste hos venner ofte fordi de inviterte, lånte netflix av venner, alkohol på byen ble bare drukket hvis jeg ble tilbydd, men drikker sjeldent på byen, liker å danse! Til Vorsh hadde jeg alltid med meg litt, men var sjeldent nødvendig, mtp beerpong osv. 

Men tror du bare må prioritere litt annerledes med mat. Les litt, se tilbud, og pass på sykdommen din! 

Anonymkode: b06ba...f0f

AnonymBruker
Skrevet

Fisk og kylling er dyrt da, så kanskje deoppe dette?!

Anonymkode: dc0c4...d00

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få støtte av NAV til mat så har du et litt større budsjett 

Anonymkode: 7835e...99d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oi. Det er mye mer enn hva jeg hadde som student, ferdig i fjor. Kjøpte veldig lite mat, akkurat det jeg trengte. Kjøpte mye egg, ris og kyllingkjøttdeig og brokoliblanding, også lagde jeg porsjoner og puttet i fryseren. Det ble sykt mye mat av det. Kjøpte slike lange toastbrød på rema og la i fryseren, så ristet jeg de når jeg trengte. Hygieneartikler måtte jeg ha, makeup mekka og h&m har billig sminke, europris/rusta har billig såpe/vaskemiddel, shampoo osv kjøpte jeg det billigste og beste jeg fant. Dopapir på kiwi. 

Spiste hos venner ofte fordi de inviterte, lånte netflix av venner, alkohol på byen ble bare drukket hvis jeg ble tilbydd, men drikker sjeldent på byen, liker å danse! Til Vorsh hadde jeg alltid med meg litt, men var sjeldent nødvendig, mtp beerpong osv. 

Men tror du bare må prioritere litt annerledes med mat. Les litt, se tilbud, og pass på sykdommen din! 

Snylta du da🤣

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke som student, nei..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fisk og kylling er dyrt da, så kanskje deoppe dette?!

Kjøper en sånn pakning med seks kyllingsfileter til 120kr og en firepakning med torskefilet eller laksefilet til ca. 60kr når jeg får lønn eller stipend, og det holder i en måned, er ikke noe jeg spiser voldsomt mye av, så tror ikke det er det store pengesluket ligger:laugh:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Støtte fra NAV når jeg har fullt stipend, og i tillegg alt fra 5k til 20k i lønn hver måned? Tror ikke det gitt:fnise: Er som sagt ikke det at jeg ikke har råd til å bruke mer som er problemet, er mer det at jeg ikke vil fordi jeg tenker at det er unødvendig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke som student, nei..

Å hvorfor ikke. Trodde det var et tilbud fordi man med diabetes må bruke mer penger på mat enn andre 

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker mer, har flere barn. Men generelt: mange innvandrerbutikker har gode priser på frukt og grønt, og store poser med linser og bønner. Jeg kjøper nesten bare kjøtt og fisk som er på tilbud, gjerne det som går ut i morgen og så fryser jeg det ned i porsjoner. Baker knekkebrød selv når jeg har tid. Sper gjerne ut kjøttmiddager med bønner, slik at jeg bruker bare litt kjøtt. Kjøp inn ting når det er på tilbud. Mye av billigproduktene er like bra som merkevarene.

Det er absolutt mulig å leve på 500 i uken, uten at det trenger å bli dårlig og usunn mat av den grunn. Men planlegging er viktig, slik at du unngår å kaste. Og lag mat fra bunnen av, gjerne supper og gryter som du fryser ned i porsjoner. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren min klarer oss for ca 500kr i uka. Men vi hr den fordelen at vi bor rett ved svenskegrensa. Vi spiser mye kylling og kjøttdeig, og det går mye i pasta. Prøver også å bli flinkere på å spise mer grønnsaker, men det går mest på at vi ikke spiser så mye retter hvor grønnsaker er en naturlig del

Anonymkode: a0c8c...cb7

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm, ja, jeg pleide å lage en haug med sånne porsjoner av diverse ting mitt første år som student, da jeg var nødt til å holde budsjettet nede, men det ble så mye av det samme at jeg spiste meg møkka lei på det meste det året, og siden har jeg ikke gjort det:fnise: Kanskje verdt å vurdere å begynne med det igjen!

AnonymBruker
Skrevet

Kjøper bønner og linser i større kvanta på innvandrerbutikker. Spiser mye frosne grønnsaker. Noen invandrerbutikker har billige store kvanta med nøtter. Havregryn med frosne bær. 

Anonymkode: 84112...e81

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg bruker mer, har flere barn. Men generelt: mange innvandrerbutikker har gode priser på frukt og grønt, og store poser med linser og bønner. Jeg kjøper nesten bare kjøtt og fisk som er på tilbud, gjerne det som går ut i morgen og så fryser jeg det ned i porsjoner. Baker knekkebrød selv når jeg har tid. Sper gjerne ut kjøttmiddager med bønner, slik at jeg bruker bare litt kjøtt. Kjøp inn ting når det er på tilbud. Mye av billigproduktene er like bra som merkevarene.

Det er absolutt mulig å leve på 500 i uken, uten at det trenger å bli dårlig og usunn mat av den grunn. Men planlegging er viktig, slik at du unngår å kaste. Og lag mat fra bunnen av, gjerne supper og gryter som du fryser ned i porsjoner. 

Kaster mat gjør jeg aldri, og jeg lager alt fra bunnen av :) Takk for tips!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å leve på 500 kroner i uken, men har et månedsbudsjett på 2500 kroner. Det vil si at om det kommer gode tilbud osv som gjør at jeg bryter dette budsjettet er det ikke helt krise. Jeg prøver heller å handle inn mye av ting som holder seg på dato når det er på tilbud fremfor å kjøpe det til full pris neste uke.
Sist uke brukte jeg for eksempel 382 kroner på mat, det takket være at jeg har mye mat liggende.
Jeg har både mat og husholdningsartikler med i budsjettet på 500 kroner. Vin er ikke med i det budsjettet, da hadde jeg nok måtte økt budsjettet med minst 500 kroner til i måneden. 

Jeg lever verken på pasta, eller ris med ketchup, men jeg slanker meg for tiden og spiser vel kanskje litt mindre enn hva som er vanlig. Jeg har for eksempel sikkert 70 pakker med toro rett i koppen supper liggende, kjøpt til 10 kroner, fremfor hva de egentlig koster, rundt 16 kroner. Dette spiser jeg til lunsj hver eneste dag. I tillegg til andre ting også selvfølgelig. Jeg kjøper tunfisk på Spar, nå når de koster 10 kroner. Dette spiser jeg sammen med ett egg og to, som jeg også kjøper mye av når det er på tilbud. Jeg kjøper også mye av ting som går ut på dato til 50% rabatt, om det er noe jeg har interesse av og vet jeg kommer til å spise det. Sist uke fikk jeg 7 kyllingfileer til 15 kroner stykk. Frukt og grønnsaker handler jeg på kiwi, der jeg får 15% tilbakebetalt på trumf. Blir plutselig mye billigere. 

Jeg er også obs på kiloprisen. Selv om noe koster mindre, er det også kanskje en del mindre i pakken. 

Anonymkode: fa89f...3fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Støtte fra NAV når jeg har fullt stipend, og i tillegg alt fra 5k til 20k i lønn hver måned? Tror ikke det gitt:fnise: Er som sagt ikke det at jeg ikke har råd til å bruke mer som er problemet, er mer det at jeg ikke vil fordi jeg tenker at det er unødvendig.

Neivel unnskyld fpr forslaget. Vet folk som ikke tåler gluten og diabetes får litt støtte. Trodde alle kunne søke om det. Unnskyld for at jeg i det hele tatt gadd. Hvorfor skal du få ned budsjettet når du har råd og i tillegg avslår alke forslag egentlig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen, men for å gjenta mitt egentlige spørsmål fra hovedinnlegget: Jeg lurer på om jeg rett og slett spiser for mye, jeg kan ikke egentlig forstå noe annet, så hva spiser dere sånn ca. i løpet av en vanlig dag?:laugh:

AnonymBruker
Skrevet

Neivel unnskyld fpr forslaget. Vet folk som ikke tåler gluten og diabetes får litt støtte. Trodde alle kunne søke om det. Unnskyld for at jeg i det hele tatt gadd. Hvorfor skal du få ned budsjettet når du har råd og i tillegg avslår alke forslag egentlig. 

Jeg avslår ikke forslag for å være vanskelig, problemet ligger jo bare i det at forslagene som blir gitt (gode som de er) er tiltak jeg allerede har iverksatt for lenge siden. Grunnen til at jeg vil ha ned budsjettet litt selv om jeg har råd er at jeg ikke ønsker å bruke flerfoldige tusen på mat i måneden når jeg heller kunne ha spart de pengene, enten på BSU-konto eller på vanlig sparekonto. Beklager om jeg fornærmet deg, det var ikke meninga:) 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...