AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #1 Skrevet 16. april 2018 Hei! Meg og samboeren min får en goldenvalp i juni. Jeg prøver å regne litt ut hva det vil koste i førstegangssum. Vi skal betale 12.000 for valpen, og bilbur (2500) har jeg allerede kjøpt. Så regner jeg med det kommer til å gå en del penger på vetrinær, fly for å hente valpen, utstyr, valpekurs, mat osv. Noen som har et ca estimat på hva man kan forvente seg? hilsen spent førstegangsmamma Anonymkode: 3ba11...015
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #3 Skrevet 16. april 2018 Regner med den har fått chip og ormekur hos veterinær mens den er hos oppdretter, da sparer du litt. Ellers hos veterinær vil du trenge vaksine og evt pass hvis dere skal reise til utlandet. Rundt tusenlappen hvor jeg bor, men prisene hos veterinær varierer veldig. Vaksine må den ha en gang i året, om dere reiser mye til og fra Sverige må dere vel ut med rundt 200kr i måneden for ormekur. Av utstyr trenger du ikke så mye i starten: et halsbånd, en sele (gjerne en justerbar slik at dere slipper å kjøpe ny så ofte) og line, 5-600 kr? Alt etter kvaliteten vel og merke. Og en seng/kurv/madrass slik at den har sin egen liggeplass, hadde ikke kjøpt noe dyrt i valpetiden, den må gjerne byttes ut etter hvert som den tygges på Leker etter ønske, jeg bruker det mest som belønning under trening, orker ikke at hunden skal løpe galematias inne på grunn av leker. Valpekurs: 1-2000 kroner. Avhengig av hundeklubb og skole. Anbefaler Canis hvis det finnes i nærheten av deg, hvis ikke så se deg rundt etter kursholdere som bruker positive metoder. Mat: tørrfor eller råfor? Anbefaler å gi det samme som den har fått hos oppdretter, og eventuelt bytte senere hvis dere synes den fungerer dårlig med det foret eller det blir for dyrt. Vi råforer våre hunder og bruker vekselvis Vom og hundemat eller Provit rått, bruker vel 400kr i måneden til vår huskyvalp på seks måneder. Div tyggebein og godbiter kommer jo i tillegg. Skal dere ha tørrfor av god kvalitet må dere regne med mellom 5-700 kr + for en stor sekk. Skåler trenger ikke være dyrt. Sjekk med forsikringsselskapet ditt hva du kan få dekt. Har hatt både gjennom DnB og Agria, velger nok Agria senere. Var veldig fornøyd med direkteoppgjør, aldri noe problem å få gjennom når vi hadde behov for det. Ofte dekker ikke forsikringer tannproblemer, vi betalte ekstra for å ha det i vår forsikring og var veldig glade for det når forrige valpen vår knakk ei tann og måtte operere. Anonymkode: 4352d...768
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #4 Skrevet 16. april 2018 En større hund koster mer enn en liten hund. Årsaken til det er at du trenger større bur, mer hundemat, større bil, større alt... friske hunderaser er billigere å forsikre enn syke. Vet ikke nøyaktig med golden, er ikke de ganske frisk da? Forsikringssummen kan du uansett sjekke ved å ringe forsikringsselskapene. Billigere å stifte forsikring mens hunden fortsatt er valp. Om den er ny valp så skal den på flere veterinærsjekker det neste året. Nå er det noen år siden min firbente venn var valp, men i starten husker jeg det var 2-3 vaksiner og sjekker det første året. Etter det er det tradisjonelt èn veterinærsjekk i året, forutsatt at hunden er frisk og rask. Ellers må man regne med noen ekstra sjekker innimellom, ikke uvanlig at hunder kan få litt forbigående trøbbel med magen, trenger tannsjekk/tannrens, ekstra vaksiner, osv osv. Man må beregne med noen tusenlapper i året på det. Ellers trenger du vel litt ekstra utstyr enn bare et bur. Hundesenger, halsbånd, skåler, børster og ting til pelsstell, osv. det koster også litt, men det er ikke store summene. Anonymkode: ace02...4ff
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #5 Skrevet 16. april 2018 Husk å bestille flybillett til valpen om du flyr for å hente den! Er den liten nok kan du ta den med i kabin. Anonymkode: ac585...006
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå