Gå til innhold

Hvordan "trene" på matlaging når man ikke har råd til å kaste bort mat?:p

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen! 

Saken er den at jeg har lyst til å bli flinkere til å lage mat, gjerne helt fra bunnen av. Problemet er at jeg ikke er noe flink i det hele tatt! 

Si at jeg for eksempel skal invitere venner på middag, eller en middagsdate. Om jeg hadde hatt råd til det ville jeg da ha prøvd å lage den middagsretten flere ganger før, for å være sikker på at jeg greier å lage det og at det blir godt. Men jeg har ikke råd til det. En god hjemmelaget middag inkluderer jo ofte et par litt dyrere ingredienser, friske urter osv som jeg ikke bruker til daglig. 

Hvordan gjør/gjorde dere dette?

Hilsen mat-noob :laugh:

Anonymkode: ca73f...395

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreslår at du leser oppskrifter, så finner du en som har enkle ingredienser og som ikke virker for vanskelig. Så er det bare å sette i gang. Du kan jo halvere oppskrifter og lage bare til deg selv først eller du kan fortelle vennene dine/familie at du er i "øvingsfase"? Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Inviter de på middag og si at de er testpersoner. Du har lyst til å prøve ut en ny rett. 
Så ille at det ikke blir serverbart blir det nok ikke...
Jeg har servert brent mat til mine middagsgjester :fnise: Synes selv jeg er forholdsvis habil på kjøkkenet og lager god mat, men den ene gangen glemte jeg av hele greia i ovnene. Hadde ikke noe backup eller annet å servere, så da ble det den brente maten :P
Men det gikk fint, alle bare lo av det og sa det var greit selv jeg klarte å fucke det til ;) 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er da masse billig mat du kan lage for å bli bedre på matlaging generelt. Øvelse med billig mat gir også erfaring som du kan ta med deg til dyrere matvarer. 

Kok den perfekte havregrøt med akkurat passe mengde salt, akkurat riktig kokt egg, nydelige råstekte poteter, akkurat riktig tilsmakt råkost. Har du masse trening med billig mat blir det også mye lettere å lage dyrere retter.

Endret av Viktualia
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare følg en oppskrift, og det blir godt uansett. Det eneste som kan ødelegge så lenge man følger en oppskrift er for mye eller lite krydder, så smak deg frem underveis! Ta heller litt for lite, og smak, og ta opp i mer, enn å ta opp i masse så hele retten går til helvete

Anonymkode: 39cef...f67

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker aldri oppskrifter lengre, men har aldri kastet mat da jeg fremdeles fulgte oppskrifter. Så lenge du gjør det rett er du ganske så safe.

Anonymkode: df244...91d

AnonymBruker
Skrevet

Sett opp en liste over de råvarene du liker godt og bruk dem som utgangspunkt. Blås i oppskrift. Tilbered grønnsaker slik du liker (og som du kan ha flere dager i uka) og stek kylling, kjøtt eller fisk til. Jeg kjøper gjerne en kilo kyllingfilet og deler den til 3-4 middager på en uke. Løk, paprika og gulrot, kan kokes, bakes og stekes eller has rått. Varier med krydder. Blander du krydder i olje og smører på kjøttet får det en annen smak enn om du drysser krydderet på. Poteter kan du sikkert, mange muligheter der. 

Anonymkode: 66891...1b5

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man følger oppskrifter slavisk er det vanskelig å være god "rimelig-kokk". Men hvis man bygger opp en fornuftig base i skap/fryser/og supplerer kjøleskapet med helt normale ting som litt ferske grønnsaker er det lett å lage god og rimelig mat. Jeg lager som regel best mat når jeg snur på kronene fordi man gjerne tvinges til å være kreativ og må bruke det man har. Hvis du liker friske urter: hvorfor ikke dyrke frem noen selv hjemme? 

Anonymkode: 1a167...c24

• Liker 2
Skrevet

Jeg elsker å lage mat, og eksperimentere på kjøkkenet! Det beste tipset jeg har til deg er å velge ut oppskrifter, og lag din egen vri på dem. Hvis du allerede er flink på smaker, konsistenser etc, så burde ikke det være et problem :) det er iallefall det jeg gjør når jeg lager mat, og det blir alltid veldig godt. Hvis du ikke allerede er flink på disse tingene så er nok det beste å følge en oppskrift fra bunnen av, kanskje flere oppskrifter på samme rett - så finner du tilslutt din egen vri på den. Hvis du ikke er så "flink" til å være kreativ på kjøkkenet, kan dette sikkert ta litt tid - men øvelse gjør mester :fnise:.. Når det kommer til penger, så trenger du ikke kjøpe inn all verden heller vel. Finn noen oppskrifter på samme rett, og start der . Jeg pleier å handle en del i Sverige, så blir maten billigere.

AnonymBruker
Skrevet

Urter er det tid for å plante nå...

Anonymkode: b8a1d...9e9

AnonymBruker
Skrevet

Benytt deg når det er gode tilbud på råvarer. Å eksperimentere er ikke lurt som nybegynner, så følg oppskrifter slavisk. Husk også å smake på retten før servering. Kanskje retten trenger mer salt/pepper?

Anonymkode: 22939...f92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...