Gå til innhold

Trodde jeg hjalp hjemløs katt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I hele vinter har jeg hatt en ekstra katt, i tillegg til mine egne 3, i en liten hybelleilighet. Snakk om styr altså! Det har ikke vært mye fred i heimen for å si det sånn. Men det var jo en pinnkald vinter. I begynnelsen prøvde jeg å jage den vekk. Men den kom alltid tilbake. Etter hvert fikk jeg så dårlig samvittighet, med tanke på at det var så kaldt, så jeg bare bestemte meg for å gi etter. Jeg kapitulerte....En FEIL!  For det har vært en stressende tid...

Så kjøpte jeg en  microchip-leser (fra Tyskland , av merke Halo) Tenkte det var liten sjanse for at katten var merka, men joda! Yes!

Katten bor ikke så langt herfra, i et "palass"! (dvs. 3 etasjes rekkehus)

Eieren påstår at denne katten alltid har vært en "utekatt". Er det ikke merkelig at en "utekatt" heller vil oppholde seg inne i en hybelleilighet med 3 andre katter, enn hjemme i sitt tre-etasjes "palass"?

Jeg mener; mot normalt?

Anonymkode: d8aea...fea

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For det første når man finner katter så skal man ta de med til dyrlegen for å få sett om den har en chip. Dessuten kan katter som går ute gjerne drive litt på vinduer og lignende. Og man ser jo lett om katten er hjemløs? Om den ser stelt ut, er kosete osv Nabodama har også en katt som kommer hit og mjauer på dagen når dama er borte en tur. Nå har du jo hvertfall stelt det i stand siden du sikkert har matet den. 

Endret av Klink
  • Liker 12
Skrevet

Det er ikke så merkelig når du gir den mat og lekekamerater. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Klink skrev:

Det er ikke så merkelig når du gir den mat og lekekamerater. 

Nei. De andre kattene hatet den dypt og inderlig og ville ikke ha noe med den å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Du tok den uansett inn og ga den mat. Og hvorfor tok du den ikke til dyrlegen og sjekket om den har en chip? 

Anonymkode: 28b5f...cae

• Liker 10
Skrevet

Nei, det er igrunn ganske normalt at enkelte  katter streifer rundt. 

Det er ikke BRA, fra oss menneskers perspektiv, vi syns jo helst de skal holde seg hjemme. Det er ho en plage med disse kattene som forsvinner og man bekymrer seg, og så er det noen andre som får de på døra, og og bekymrer seg og også irriterer seg. 

Så jeg kjøper egentlig eierens forklaring om at det er en "utekatt", sånn i utgangspunktet, selv om den har et godt sted å bo. 

Du skriver ikke noe om dårlig helse etc, så jeg å tar forbehold om at katten var passe fin i pelsen, uten sår,  og ikke mager/ sultet. 

Den syntes kanskje at ditt hjem passet den bedre bare, kanskje den trives med selskap fra andre katter? Evt trives med å erobre området deres da 😂

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Den var vel jævlig kald antagelig. Det er ikke noe mer deilig for katter å gå ute om vinteren enn for mennesker. "Utekatter" skal ha et varmt sted de kan søke ly om vinteren hvis de ikke blir sluppet inn. For eksempel en isoporeske med høy i el. Vet du om den har det? Eieren kan ikke la den gå ute dag som natt i mange minusgrader. Det er ikke forsvarlig dyrehold.

Anonymkode: fa86b...49c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er litt forvirring om begrepet utekatt. MIne katter er også "utekatter", men det betyr bare at de får gå ut og inn som de vil.  De har rikelig med mat og drikke inne, i tillegg har kattene isolerte kattehus de kan være i på terassen ved behov.

Så katten ustelt ut? Det er ofte et hint om en katt uten eiere. 

Anonymkode: 7c76d...c50

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man skal alltid sjekke om katter har chip 

Anonymkode: f05e0...3fa

AnonymBruker
Skrevet

Mine er utekatter......eller ut/inn/ut/inn-katter som jeg velger å kalle det. Den ene kan være ute hele dagen selv om det er svinekaldt på vinteren, og jeg hadde blitt drittforbanna om noen ga den mat og tok den inn uten at jeg hadde sagt at det var greit. 

Det er gratis å sjekke katter for chip hos vetten, ellers så kan dyrebeskyttelsen også hjelpe en med dette. Katter driter i om de bor i slott eller koje......

Anonymkode: 17fe4...8bb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Utekatter i Norge finnes ikke. Katter tåler ikke kulden om vinteren og risikerer skader. Katter skal alltid ha tilgang til ly, hos de fleste som er interessert i katt betyr dette regelmessig tilgang til stua. 

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Mine er utekatter......eller ut/inn/ut/inn-katter som jeg velger å kalle det. Den ene kan være ute hele dagen selv om det er svinekaldt på vinteren, og jeg hadde blitt drittforbanna om noen ga den mat og tok den inn uten at jeg hadde sagt at det var greit. 

Det er gratis å sjekke katter for chip hos vetten, ellers så kan dyrebeskyttelsen også hjelpe en med dette. Katter driter i om de bor i slott eller koje......

Anonymkode: 17fe4...8bb

Har katt selv som jeg mistenker noen har tatt inn i ny og ne. Må si at dersom det var iskald vinter og noen tok den inn, hadde jeg vært glad for at den ikke var ute og led. Kattens helse og trivsel er viktigere enn mine smålige behov. 

Nå har jeg kjøpt katteringeklokke, så det er lettere å få med seg når katten vil inn og jeg trenger ikke bekymre meg for det. 

Anonymkode: e344d...068

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ts:Eieren sa de hadde vært bekymret for den, men de har ikke etterlyst den. Så så veldig bekymret har de nok ikke vært..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min er også utekatt det betyr ikke at den ikke får være inne når den vil. Hvis eierne har utekatt som bare skal være ute så er det grunn får å si i fra. Men siden den til og med har chip, så er det nærliggende og tro at den er godt tatt vare på  

Anonymkode: 28b5f...cae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utekatter i Norge finnes ikke. Katter tåler ikke kulden om vinteren og risikerer skader. Katter skal alltid ha tilgang til ly, hos de fleste som er interessert i katt betyr dette regelmessig tilgang til stua. 

Har katt selv som jeg mistenker noen har tatt inn i ny og ne. Må si at dersom det var iskald vinter og noen tok den inn, hadde jeg vært glad for at den ikke var ute og led. Kattens helse og trivsel er viktigere enn mine smålige behov. 

Nå har jeg kjøpt katteringeklokke, så det er lettere å få med seg når katten vil inn og jeg trenger ikke bekymre meg for det. 

Når folk sier «utekatt» så mener de katter som går ut og inn. 

Anonymkode: f05e0...3fa

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

ts:Eieren sa de hadde vært bekymret for den, men de har ikke etterlyst den. Så så veldig bekymret har de nok ikke vært..

En av mine pleier gå ut på kvelden, og kommer ikke alltid inn før jeg skal legge meg. I så fall blir han borte til neste kveld. 
Jeg er alltid bekymret om jeg må legge meg før han er kommet inn, men jeg etterlyser heller ikke, for jeg vet at det er typisk han å bli borte til neste kveld da. Det er det samme om det er vinter eller sommer, er han ikke inne når jeg legger meg, så ser jeg han ikke før neste kveld, og sånn har det vært i halvannet år. Prøver slå meg til ro med at jeg ser han neste kveld, men er likevel alltid bekymret. 

Anonymkode: cba50...5c0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En av mine pleier gå ut på kvelden, og kommer ikke alltid inn før jeg skal legge meg. I så fall blir han borte til neste kveld. 
Jeg er alltid bekymret om jeg må legge meg før han er kommet inn, men jeg etterlyser heller ikke, for jeg vet at det er typisk han å bli borte til neste kveld da. Det er det samme om det er vinter eller sommer, er han ikke inne når jeg legger meg, så ser jeg han ikke før neste kveld, og sånn har det vært i halvannet år. Prøver slå meg til ro med at jeg ser han neste kveld, men er likevel alltid bekymret. 

Anonymkode: cba50...5c0

det kjenner jeg meg god igjen i. Blir alltid liggende litt på ank og lytter om jeg hører han soveromsvinduet. 

Til TS Det er jo ikke sånn at jeg legger katten ut som savnet på dyrebar fordi den har vært ute i 5 timer eller natta over.

Nå for eksemple ble det plutselig vår og veldig varmt her i Bergen. Da flyttet katten ut for to dager. Han har vært inne og spist flere ganger, men han sover ikke inne.  I natt begynte det å regne, da kom han inn og blir nok inne til det skinner opp igjen. 

Anonymkode: 7c76d...c50

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kontakter du dyrebeskyttelsen, FOD (Foreningen for omplasserte dyr eller lignende), og sier det som det er: At du har en katt som eier ikke har etterlyst. 

Anonymkode: dcab7...d6f

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den kom vel kanskje hjem innimellom? Eller hadde du den inne hele tiden?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Tvist skrev:

Den kom vel kanskje hjem innimellom? Eller hadde du den inne hele tiden?

Ja, den kunne komme og gå som den ville. Men under kuldeperioden ville den ikke være ute.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres perfekt ut.:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...