AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #2 Skrevet 16. april 2018 Nav trekker far. Så hjelper ikke å nekte. Har han for lav inntekt derimot kan han slippe. Var 970 kr for noen år siden. Men summen står sikkert på nav. Anonymkode: edb90...21b
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #3 Skrevet 16. april 2018 Minstebidraget som du får uavhengig om far kan betale eller ikke, er det som heter bidragsforskudd. Summen på dette regnes ut etter mors inntekt og er derfor behovsprøvd. Her kan du lese mer om dette: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/bidragsforskudd Men far kan ikke nekte å betale bidrag når du sender gjennom Nav. Han vil da opparbeide seg gjeld, som til slutt vil gå via tvangstrekk hos Statens innkrevningssentral. Bidragsforskuddet er summen Nav forskutterer til deg, for at du skal ha noe selv om far ikke betaler for seg. Anonymkode: 5e7b3...283
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #4 Skrevet 16. april 2018 Forandres minstebidrag når mor mister jobben? Er på dagpenger nå og har tapt mye inntekt. Anonymkode: ce35c...311
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #5 Skrevet 16. april 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Forandres minstebidrag når mor mister jobben? Er på dagpenger nå og har tapt mye inntekt. Anonymkode: ce35c...311 Lurer på det samme. Jeg har begynt å studere og jobber nå kun deltid ved siden av studiene. Jeg trodde minstebidraget ble regnet ut i fra fars betalingsevne? Minstebidrag/forskudd blir utbetalt fra NAV (nå skatteetaten) når far ikke betaler inn bidraget/ når bidraget ikke blir trukket fra arbeidsgiver. Vi får utbetalt ca1200kr ibidragsforskudd, og etterbetalt når bidraget kommer inn. (for ett barn) Det er utrolig frustrerende når far ikke betaler, for det er greit å vite hva man har å forholde seg til i måneden- 1200kr, som er forskuddet, eller 2700kr, som er fullt bidrag for ett barn, og hvilken dato pengene kommer inn på konto, men greit å vite at vi iallefall får noe. Jeg trodde at når han hadde trekk fra NAV, skulle bidraget bli trukket via arbeidsgiver før lønna blir utbetalt på kontoen hans, men likevel blir det tull...kan det ha noe med at han er daglig leder der han jobber og selv «kjører lønna» til de ansatte og seg selv? Prøver å ha et godt samarbeid med far, men det har jammen ikke vært lett når han gjennom de årene vi har vært separert, har prøvd å snike seg unna bidraget-først med å oppgi at han hadde 50% stilling, der han jobbet fullt, bytte jobber og ha varierende inntekt uten å opplyse NAV om det. (Han betalte tidligere bidrag for 2 barn, da var forskuddet på 2400kr og totalt bidrag 3200.) Vi hadde 30/70 samværsfordeling av barna på papiret, men også her var det mye variabler, da barna ofte valgte å være hjemme istedenfor å reise til far. Hadde jeg vært litt mer «belest» i NAV’s reglement/system, så hadde jeg visst at jeg kunne ha levert inn krav om endring av bidrag hver gang jeg fikk vite om endring i hans jobbsituasjon/økonomi, men istedenfor satt jeg gang på gang i lange telefonkøer for å prate med en saksbehandler som ikke kunne hjelpe med annet enn å bekrefte at han hadde varierende inntekt og at de skulle prøve å kreve inn bidraget via innkrevingssentralen. Hvorfor er det min jobb og måtte sitte i timesvis og fylle ut nav-papirer og legge ved lønnsslippene mine og sende inn på barnas vegne, når det jo er hans forbanna plikt å gi beskjed til NAV om endring-og når han ikke gjør det får det ingen konsekvenser for ham? Søkte om å få utbetalt bidrag tilbake i tid, da jeg fant utav dette, men vi fikk bare utbetalt for et år ca. Har regnet ut at han skylder oss ca 100 000 i ubetalt bidrag, og håper virkelig dette kommer barna tilgode engang. Eldstebarnet har nå blitt 18 og har sin egen inntekt, men håper at hjelpen kommer i form av bidrag til huslån/ sertifikat uten at han skal bli sett på som en «helt» som gir penger til barna sine-penger som de egentlig skulle hatt da de var små. Det er noe alvorlig galt med systemet vårt på måten dette blir gjort på i dag, synes jeg, og at enkelte aleneforsørgere kjemper en unødvendig hard kamp i systemet, men det er bra at vi har gode støtteordninger, slik at det faktisk går an å klare seg med barn i et slikt dyrt samfunn vi har i dag. Jeg mener det var bedre før da NAV automatisk sjekket inntekten til bidragspliktig en gang eller to i året, og regulerte bidraget etter dette. Hvorfor blir det ikke gjort slik lengre? Anonymkode: 2f15d...ffb
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #6 Skrevet 16. april 2018 Utrolig at fedre ikke vil unne barna sine bidrag. De vil ikke at mor skal klare seg økonomisk. Er jo barna de straffer. Min eks er lik. Han nekter bidrag. Anonymkode: ce35c...311
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå