Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt fra meg. I helgen spiste jeg fårepølse. I dag tok jeg en test og jeg er 5-6 uker gravid. Jeg er livredd for hva jeg kan ha utsatt fosteret for nå :( spiste kanskje 6-7 stk sånne enkle skiver. 

Anonymkode: 7034a...7fd

AnonymBruker
Skrevet

Oj. 

Ja. Du får ringe føden. 

Altså, er det norsk mat er du nesten garantert. Rådet om å unngå spekemat er for å unngå bakterier som listeria (som du også kan få fra andre kilder), og hadde noen funnet listeria i fårepølsene så dukker det opp store overskrifter. 

Ser du disse ofte? Nei. 

Men når overskriftene kommer er det for sent for de gravide, derfor rådes de å unngå spekemat som ikke er varmebehandlet. 

Det du gjorde er 99,999999978% helt trygt. 

Anonymkode: 6bd1e...1e5

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant ut at jeg var gravid rundt uke 8, og frem til  da hadde jeg spist massevis av salami og røkelaks. Fersk vel å merke. Baby er frisk og fin. 

Dette går nok helt fint 🤗

Anonymkode: 81a7c...3fb

AnonymBruker
Skrevet

Du, dette går helt fint. Det er folk som finner ut de er gravide etter hardfylla, eller som faktisk misbruker rus store deler av svangerskapet uten at barnet tok skade av det. Det beste er selvfølgelig å holde seg unna, for da er man garantert at man ikke blir smittet. Better safe than sorry, ikke sant? Men ikke ha dårlig samvittighet for det. Vi blir utsatt for bakterier overalt - hele tiden. Det eneste du kan gjøre er å følge anbefalte kostholdsråd, være flink med hygiene og slappe av :) 

Anonymkode: 79f04...2a1

• Liker 2
Skrevet

Her gikk det i laks, spekemat av alle slag, alkohol mm ukentlig i første svangerskap. 
Fant ut i uke 10 at jeg var gravid. Det gikk helt fint, frisk unge :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drakk sprit, og fant ut jeg var gravid, ungen er helt frisk. Så bare ta det med ro.

Anonymkode: 4ef08...a7b

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt fra meg. I helgen spiste jeg fårepølse. I dag tok jeg en test og jeg er 5-6 uker gravid. Jeg er livredd for hva jeg kan ha utsatt fosteret for nå :( spiste kanskje 6-7 stk sånne enkle skiver. 

Det går nok helt fint.

Du vet at før i tiden så spiste de fleste spekemat store deler av året, gravide som ikke gravide.

Anonymkode: 7e262...411

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ro deg helt ned, dette er tull og hysteri.

Noen ganger er ikke informasjonssamfunnet vi lever i det beste.

Anonymkode: 3a6e5...0aa

• Liker 4
Skrevet

Drakk alkohol dagen før og røyka sikkert en halv pakke. Det skjer, og nå må du bare se framover:)

Skrevet

Hvis du ikke ble dårlig, gikk det bra :) Ikke noe å stresse med. Listeria er sjeldent og norsk mat er veldig trygt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det går nok bra. Jeg spiste muggost før jeg fant ut av det. Tenker det går bra likevel. 

Anonymkode: b094c...9a7

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går nok bra. Jeg spiste muggost før jeg fant ut av det. Tenker det går bra likevel. 

Anonymkode: b094c...9a7

Dette gjorde jeg også, men gjort er gjort og spist er spist. 

TS: Ikke stress, det går nok helt fint! :) Ser du har fått mange gode forklaringer over her.

Anonymkode: 588ce...c7b

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk alle sammen for noe beroligende svar ;-) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...