AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #1 Skrevet 15. april 2018 Jeg, min 3 år gamle gutt, og samboern skal på ferie til usa i 2 uker nå i sommer. Vi har svært lite kontakt med guttens far og hans familie. Jeg har foreldrerett alene, trenger jeg å gi beskjed til faren om at vi skal på tur? Jeg tenker nei siden vi har så liten kontakt, får kanskje en mld i måneden ect.. Er det innafor å ikke gi beskjed eller.. litt usikker Anonymkode: 2ad42...126
solmåneogstjerner Skrevet 16. april 2018 #2 Skrevet 16. april 2018 Hvis du har foreldrerett alene så trenger du ikke å gi beskjed eller ha godkjenning. Men du kan jo bare nevne det. Det gjør vel ingenting? Det er jo greit for ham å vite at barnet er såpass langt borte. Jeg ville tatt med meg noe slags bevis på at du har foreldrerett alene. Vet ikke helt sikkert, men har hørt at du kan bli spurt om det eller om skriftlig godkjenning fra den andre forelderen.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #3 Skrevet 16. april 2018 Ingen plikt når du har full foreldrerett men ville helt klart nevnt det i forbindelse med den ene gangen i mnd han tar kontakt , at dere forresten har booket tur. Anonymkode: dac46...808
Perle Skrevet 16. april 2018 #5 Skrevet 16. april 2018 30 minutter siden, SoWhat? skrev: Hvorfor kan du ikke bare si det?? Sikkert fordi dette er en tråd inspirert "stemortråden" om samme tema. Kansje er det også laget av samme bruker. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #6 Skrevet 16. april 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg, min 3 år gamle gutt, og samboern skal på ferie til usa i 2 uker nå i sommer. Vi har svært lite kontakt med guttens far og hans familie. Jeg har foreldrerett alene, trenger jeg å gi beskjed til faren om at vi skal på tur? Jeg tenker nei siden vi har så liten kontakt, får kanskje en mld i måneden ect.. Er det innafor å ikke gi beskjed eller.. litt usikker Anonymkode: 2ad42...126 Har barnet gyldig pass? Jeg vet ikke detaljer rundt pass-regler, men for 10-12 år siden måtte jeg få fullmakt / underskrift av far for å fornye pass til barna. (Barna bodde hos meg, far hadde noe samvær). Sjekk eventuelt dette med passkontoret i god tid, nå tar det lang tid å få pass mange steder. Anonymkode: 05b83...2fd
Gjest GoldenLioness Skrevet 16. april 2018 #7 Skrevet 16. april 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg, min 3 år gamle gutt, og samboern skal på ferie til usa i 2 uker nå i sommer. Vi har svært lite kontakt med guttens far og hans familie. Jeg har foreldrerett alene, trenger jeg å gi beskjed til faren om at vi skal på tur? Jeg tenker nei siden vi har så liten kontakt, får kanskje en mld i måneden ect.. Er det innafor å ikke gi beskjed eller.. litt usikker Anonymkode: 2ad42...126 Har du hovedomsorg eller foreldreansvar? Har du foreldreansvaret kan du flytte utenlands om du vil. Så reise kan du uten problem. Når du har foreldreansvaret alene: kan du i utgangspunktet flytte til utlandet uten samtykke fra den andre forelderen. I barneloven er det en plikt til å varsle samværsforelder senest seks uker før flytting i slike tilfeller. OBS! Dersom kun én av foreldrene reiser med barnet, kreves det i noen land skriftlig tillatelse til reisen fra den forelder som ikke reiser med barnet. Uten en slik tillatelse kan det oppstå problemer ved inn-/utreise. Dersom du skal til et land hvor dette kan være aktuelt, bør du i god tid på forhånd ta kontakt med vedkommende lands ambassade for å få informasjon om hva som kreves (ofte en undertegnet fullmakt).
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #8 Skrevet 16. april 2018 Så lenge du har foreldreansvar alene kan du bare reise! Har du og far felles foreldreansvar må du ha hans underskrift på passet, da må du jo så klart informere far. Du kan ji også bare si ifra neste ganghan sender på ei mld. Anonymkode: a9123...ee9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå