Gå til innhold

Italiensk ostemix

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I en oppskrift står det at man skal bruke italiensk ostemix/blanding. Får man kjøpt dette ferdig eller må man lage selv? Hvilke oster anbefales isåfall? Har googlet uten å bli klok.

Anonymkode: d77d5...75a

Gjest Carressa
Skrevet

Hm, det hørtes rart ut, aldri hørt om. Hva er det du skal lage?

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

I en oppskrift står det at man skal bruke italiensk ostemix/blanding. Får man kjøpt dette ferdig eller må man lage selv? Hvilke oster anbefales isåfall? Har googlet uten å bli klok.

Kan det være at oppskriften er oversatt til norsk og opprinnelig er fra et annet land?

Jeg vet at det bl.a. i USA selges slike blandinger. Googlet litt, og fant at en av de mest bruke inneholder mozzarella, røkt provolone, parmesan, pecorino romano, fontina og asiago. Tror ikke det er enkelt å finne alle disse i Norge. Både fontina, asiago og mozzarella er veldig milde oster, og i stedet for asiago og fontina kan du bruke oster av type gouda/norvegia og lignende. Pecorino romano og parmesan er ganske like på smak dersom de brukes som en igrediens. Tror du finner pecorino romano på velassorterte supermarkeder, blant annet Meny. Røkt provolone tror jeg du får problemer med å finne. Provolone er en fast, hvit ost som er ganske mild på smaken. I røkt utgave smaker den selvfølgelig litt "røkt". 

Anonymkode: d6354...595

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være at oppskriften er oversatt til norsk og opprinnelig er fra et annet land?

Jeg vet at det bl.a. i USA selges slike blandinger. Googlet litt, og fant at en av de mest bruke inneholder mozzarella, røkt provolone, parmesan, pecorino romano, fontina og asiago. Tror ikke det er enkelt å finne alle disse i Norge. Både fontina, asiago og mozzarella er veldig milde oster, og i stedet for asiago og fontina kan du bruke oster av type gouda/norvegia og lignende. Pecorino romano og parmesan er ganske like på smak dersom de brukes som en igrediens. Tror du finner pecorino romano på velassorterte supermarkeder, blant annet Meny. Røkt provolone tror jeg du får problemer med å finne. Provolone er en fast, hvit ost som er ganske mild på smaken. I røkt utgave smaker den selvfølgelig litt "røkt". 

Takk for utfyllende og hjelpsomt svar! Da skal jeg se om jeg finner noen av disse ostene du nevner på butikken. Oppskriften er på engelsk og det står:" italian shredded cheese blend". Ikke så enkelt å vite hva det er når man ikke er særlig bevandret i osteverdenen. :fnise:

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Carressa skrev:

Hm, det hørtes rart ut, aldri hørt om. Hva er det du skal lage?

Skal lage "garlic cheese breadsticks". Har null peiling på ost. Er litt sånn som han i reklamen..."ost er ost"..:P

AnonymBruker
Skrevet

Litt revet mozzarella, vanlig gouda og parmesan bør holde i massevis. Det samme man kunne strødd på pizza eller lasagne.

Anonymkode: befd1...036

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Litt revet mozzarella, vanlig gouda og parmesan bør holde i massevis. Det samme man kunne strødd på pizza eller lasagne.

Helt enig. 

(Hilsen samme AB som litt tidligere i tråden mente dette nok ikke var en norsk oppskrift.) 

Gjest Carressa
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal lage "garlic cheese breadsticks". Har null peiling på ost. Er litt sånn som han i reklamen..."ost er ost"..:P

Ååhhrrr, ost som er sååå godt, alle de ulike typene! 😍😄

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Støtter denne. Mozzarella, gouda eller norvegia/Jarlsberg og massevis med parmesan blir nok helt topp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...