AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #1 Skrevet 15. april 2018 1. Hvorfor klarte du å endre usunne vaner, og hvordan fant du en balanse i hverdagen? 2. Var fokuset ditt på vektnedgang eller helse? 3. Var du klar over hvor hardt du måtte jobbe med det mentale/fysiske eller begge deler for å oppnå balansen/målet ditt? 4. Hvilke områder var/er dine største utfordringer? (Handle på tom mage, sliten og lat etter jobb, trøste-/kjedespising osv) Håper du svarer ærlig og deler /Kvinnen som spør er ei på 30 år, som har forsøkt å gå ned i vekt, endre tankegangen, og endre livsstilen i godt over 10 år. Jeg er i nedre del av kategorien overvekt, men hovedutfordringen er livskvaliteten og hverdagen: har lite energi og nesten aldri overskudd, humørsvingninger, "vondter" her og der, magen er oppblåst og jeg føler meg ukomfortabel i egen kropp. Anonymkode: 5c285...c46
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #2 Skrevet 15. april 2018 Trening, og en aktiv hverdag. På nett, og særlig her, leser du igjen og igjen at alt handler om kalorier inn, og kalorier ut. Og at kosthold er 80%, og trening 20%. For mange stemmer ikke dette i det hele tatt. Trening gir en velværefølelse, det er apetittregulerende, og en godt trent kropp forbrenner kalorier også når den ikke er i aktivitet. Trening krever mental styrke 5 minutter om dagen (dørstokkmila), kaloriunderskudd krever mental styrke nærmest 24 timer i døgnet. Jeg innså at jeg koste meg med alenetiden en tur ga, med god musikk på øret. Ut skulle jeg, hver ettermiddag. Om jeg ikke orket å løpe gikk jeg, og etterhvert kom løpingen naturlig hver dag. Kjenner meg igjen i det du skriver. Ikke overvekt. Lite energi. Lite overskudd. Vondter. Og ikke minst oppblåst mage. Og kan med dette utgangspunktet ikke anbefale 30-60 minutter med fysisk aktivitet hver dag varmt nok. Anonymkode: 18418...223 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #3 Skrevet 15. april 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: <snip> På nett, og særlig her, leser du igjen og igjen at alt handler om kalorier inn, og kalorier ut. Og at kosthold er 80%, og trening 20%. For mange stemmer ikke dette i det hele tatt. Trening gir en velværefølelse, det er apetittregulerende, og en godt trent kropp forbrenner kalorier også når den ikke er i aktivitet. Trening krever mental styrke 5 minutter om dagen (dørstokkmila), kaloriunderskudd krever mental styrke nærmest 24 timer i døgnet. <snip> Anonymkode: 18418...223 Akkurat sånne erfaringer kjenner jeg meg igjen i, hadde bare glemt det.. Takk! Så snart jeg ser på kostholdet så går jeg meg vill, og kort tid etter har jeg gått opp i vekt. Som i år. Sist jeg følte meg virkelig bra var for 3 år siden, da brydde jeg ikke meg om kosthold men kun om å holde meg i normal aktivitet hver dag. Etterhvert kom det lille overskuddet til å prøve ut styrketrening. Appetitten ble regulert av seg selv, søvnen ble bedre som førte til mer energi, og kroppen ble naturlig slank. Det som ble en varig fallgruve den gang husker jeg ikke, og nå er jeg detektiv på dette med livsstilsendring. For nå er det helsa og livskvaliteten noe jeg bryr meg om. Ts Anonymkode: 5c285...c46
VET Skrevet 15. april 2018 #4 Skrevet 15. april 2018 Jeg klarte livsstilsendringen ved å gradvis påføre meg selv stadig mer selvhat gjennom et forvrengt kroppsbilde og urealistiske skjønnhetsstandarder. Så nå ser jeg bedre ut enn noengang, og føler meg verre enn noengang. Jeg har hatt såpass tøffe perioder i livet at trening og kosthold ikke kan sammenlignes rent "tøffhetsmessig" så jeg har aldri sett på det som noen uoverkommelig utfordring. Jeg har bare gjort det som må til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå