Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Verken jeg eller mannen min er noe særlig glad i fisk men nå har jeg bestemt meg for at vi skal begynne å ha det. Noe jeg syns høres litt godt ut er fisk i folie med litt sitronpepper og rømme eller smør eller noe..

Noen som har noen oppskrifter på dette? Går det ann å bruke laks? Eller hva bruker man?

Tilbehør?

Skulle gjerne hatt noen oppskrifter på makrell oxo,det syns jeg nemlig er litt godt :)

Skrevet

Pasta med tunfisksaus er kjempegodt og billig.

Surr et par fedd hvitløk og en halv løk i olivenolje. Tilsett to bokser tomat, en ss rødvins-eller hvitvinseddik, en ss sukker, oregano, salt og masse pepper. La sausen koke minst 30 min. Tilsett en boks tunfisk og gjerne noen ss kapers. Rør om, og kok et par min til. Serveres med pasta og parmesanost. Noen ganger rører jeg ruccola inn i retten rett på tallerkenen.

Skrevet

Søren, trodde dette var en tråd til meg, jeg :-(

Skrevet

Nå så jeg at du spurte etter en spesiell fiskeoppskrift. Jeg trodde du ville ha forskjellige oppskrifter.

Laks eller ørret passer utmerket å bake i folie. Jeg krydrer med salt, pepper og presset sitron, men du kan jo bruke sitronpepper også. Ha i en klatt smør også. Det er godt å putte grønnsaker inn i folien og bake de sammen med fisken, eller du kan ha en råkost eller noe annet ved siden av. La fisken stå i ovnen på 200 grader ca 20-30 min. Åpne folien litt og prøv om fisken "flaker" seg hvis du er usikker på om den er ferdig. Server med kokte poteter og rømme (eller noe annet du liker).

Det er nesten ikke grenser for hva du kan ha i folien av krydder og grønnsaker, men du kan jo prøve deg fram litt etter hvert.

Skrevet

Jeg baker også all mulig hvit fisk, fileter eller koteletter, i folie etter samme prinsipp som Plym beskriver. Sitron, pepper&salt. Jeg bruker som oftest olivenolje istedet for smør - det blir en smaksak, naturligvis. :)

Siden det er vinter, blir det nok en stund til vi får tak i fersk makrell, noe jeg også synes er kjempegodt. Jeg pleier å tilberede den så enkelt som mulig: Jeg fileterer makrellen, dypper den i mel på skinnsiden og steker stykkene på bare den siden til de er gjennomstekt. Så gjør jeg meg heller litt mer flid med tilbehøret. :wink: Synes brokkoli og blomkål er særlig gode grønnsaker til makrell. Et annet lurt tips er halverte tomater som bakes sakte i ovn ved 125 grader i tre timer med oregano, olivenolje, litt melis og salt&pepper. Veldig godt. Makrell+tomat=sant! :ler: Hvis du da i tillegg lager potetsalat med vinaigrette og har litt rømme ved siden av, skulle vel tallerkenen bli full! :wink:

Begynner å lengte til sommeren av dette her, jeg... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...