Gjest Anonymous Skrevet 13. august 2002 #1 Del Skrevet 13. august 2002 Jeg vil bake en SUNN gulrotkake! Har hørt at det går an. Noen som har en slik oppskrift? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liva Skrevet 13. august 2002 #2 Del Skrevet 13. august 2002 Tja, du kan jo prøve denne... Den er litt sær, men er mager og ganske spenstig. Gulrotkake med krydder 7 1/2 dl hvetemel 3 ts bakepulver 1/2 ts salt 2 ts malt kanel 1/2 ts malt ingefær 1/2 ts røde chiliflak (finnes i kryddersortimentet hos større butikker) 1 krm revet muskatnøtt 1 krm malt nellik 3 revne gulrøtter 2 1/2 dl råsukker 1 1/4 dl lettmelk 2 eggehvitter 4 ss valnøttolje (evt solsikke, annen smakssvak olje) 1/2 vaniljestang fint revet skall av 1/2 appelsin Bland de første åtte ingrediensene med de revne gulrøttene. Del vaniljestangen på lengden og skrap ut de små svarte kornene. Bland vaniljen med sukker, melk, olje og appelsinrasp. Bland siden melke blandingen med de tørre ingrediensene. Vispa hvittene til en kraftig marengs og bland sammen. Hell altsammen i en smurt og strødd form, gjerne med hull i midten. Stek i nedre delen av ovnen 170° ca 45 minutter. Jeg lager enkel melis glasur med litt sitron i til denne. Du kan sikkert lage tradisjonell osteglasur dersom du liker det bedre. Når jeg ikke har hatt chiliflak, har jeg prøvd å finhakke en halv rød chili og hatt i røren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xeyes Skrevet 13. august 2002 #3 Del Skrevet 13. august 2002 Gulrotkake 180 g Sukker 2 egg 130 g Hvetemel 1 ts Natron 1 ts bakepulver 1 ts vaniljesukker 1 ts kanel 1 ts olje 300 g Revne gulrøtter (Jeg pleier å dobble deigen for at jeg kan fylle en avlang brød form) Pisk eggedosis av egg og sukker. Bland inn kanel, vaniljesukker, olje, mel, natron og bakepulver. Tilsett gulrøttene. Stekes på 175 grader i ca 40 min. (I avlang brød form) Glasur 50 gr Mykt smør 1 ts vaniljesukker 125 gr Melis 1 pk philadelphia ost Blandes! Og denne kaken er kjempe god og kalorifattig. Pr 100gr er det 175 Kcal (Hvis du dropper glasuren) -xeyes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå