Gå til innhold

Inviterer du "stebesteforeldre" og "stetanter/onkler" i konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig? 

Anonymkode: 7cbd3...82b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ja og nei

Anonymkode: 9e19b...180

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har vi i min famile kun onkler og tanter, bestefedre og bestemødre, blodsbånd har lite betydning i en familie. Det er en av de flotteste ting med min familie. Alle er like velkommene og vi får bare enda en ekstra tante/onkel/bestefar/bestemor.

Anonymkode: cb9d8...e78

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Steslekta mi kom i min. Men de var like mye slekt som blodsslekta mi var, såpass at jeg tok etternavnet til stefaren min da jeg var ca. 12.

Pappa var lite tilstede under oppveksten min. Så vet ikke om det helt kan sammenlignes med en familie der barna har jevnlig og hyppig kontakt med begge foreldrene.

For barna mine, har det ikke vært naturlig å invitere steslekta.

Endret av Raven Emerald
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg ble alt av ste- invitert i min  :) Noen av de har jeg god kontakt med, andre ikke. Men jeg har stefamilie på begge sider

Anonymkode: fc36e...f36

AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvsagt. De er nærere oss enn biologisk farsfamilie, og alt annet ville blitt rart. 

Det ble er stort selskap, men hyggelig for konfirmanten å samle så mye familie på en gang :) 

Anonymkode: 1110d...43b

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men vi ble sammen få år før konfirmasjonen og stebarnet hadde truffet familien min bare noen få ganger pga lang avstand. 

Anonymkode: 3142a...d7d

Skrevet

Det kommer vel kanskje litt an på hvor mye kontakt man har ellers i året. Er det som en vanlig familie, med regelmessig samvær så skal de selvfølgelig inviteres. Er det noen dere aldri har kontakt med så trenger de ikke det.  

• Liker 1
Skrevet

Det kommer vel an på forholdet i den enkelte familie...

I mine stebarns konfirmasjoner har stebesteforeldre (mine og stefars) vært invitert. De kjenner barna godt begge sider, selv om det kanskje ikke kan kvalifisere som et NÆRT forhold direkte...

AnonymBruker
Skrevet

Begge deler er vanlig i min familie. Jeg er stetante til mange, og i den ene søskenflokken på 3 ble vi invitert til 2 av dem men ikke den tredje. Der fikk hver konfirmant bestemme selv hvor mange de ville be og hvor grensen skulle gå. Har hatt litt sporadisk kontakt med alle 3.

Den andre søskenflokken har vi ingen kontakt med, og der har ingen invitert oss i konfirmasjon.

Den tredje søskenflokken er som biologisk familie, der blir vi invitert til alt, bursdager og det hele. Det er nok mye fordi biologisk far og hans familie er helt ute av bildet, så stefar (min bror) er far i praksis. Og mor er fra et annet land og har hele familien sin der, så stefars familie er den familien de har i hverdagen.

Anonymkode: 570ce...f2e

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor lenge de har vært i forhold osv, men her det helt vanlig med ste og halve, mine, dine, våre og u name it. Alle er venner 

Anonymkode: 3b143...6fd

AnonymBruker
Skrevet

Stebesteforeldre ja, både mine steforeldre og mitt barns stefars foreldre (mine svigerforeldre). Alle disse blir kalt bestemor/bestefar etc. Mitt barn var ganske liten da stefar kom inn i bildet og har hatt lite kontakt med biofar og hans familie. 

Stetanter og -onkler, både ja og nei. Mine stesøsken og deres ektefeller og barn ble ikke bedt, mine barn kaller heller ikke dem for tante og onkel, og har ikke så mye kontakt, treffes kun en dag eller to i året. Mitt barns stefars (min manns) søsken med ektefelle og barn ble bedt, da mitt barn har vokst opp med de som tante/onkel og søskenbarn på lik linje med mine søskens familier. 

I min konfirmasjon ble min stefars foreldre bedt, men ikke min stemors. Årsaken til forskjellsbehandlingen var at min stefar var herfra, jeg kjente de godt og ble behandlet som de andre barnebarna. Min stemor er fra en helt annen kant av landet, så hennes foreldre møtte jeg kun noen få ganger. Det var ikke naturlig å be dem.

Anonymkode: 11c1f...46b

AnonymBruker
Skrevet

Ja, fordi gjestelisten består av mennesker som bryr seg om konfirmanten.

Anonymkode: da97d...b48

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mine barn har ingen ste-ettellerannet, men vi er selv stetante/-onkel og har blitt invitert til alt av selskaper, konfirmasjon o.l. som den største selvfølgelighet. 

Endret av Arkana
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Men vi ble sammen få år før konfirmasjonen og stebarnet hadde truffet familien min bare noen få ganger pga lang avstand. 

Anonymkode: 3142a...d7d

Samme her, det ble unaturlig å be familien siden de ikke kjente hverandre. 

Nå har det gått en del år og de er bedre kjent, og hadde det vært i dag hadde det vært naturlig å be familien min. 

Anonymkode: 992f6...d3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...