Gå til innhold

Mat som gir lang metthetsfølelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Slanker meg og opplever at jeg ofte blir sulten igjen så tidlig som en time etter måltider. Har bestemt meg for å kutte småspisingen, og holde meg til måltidene, så det er utfordrende. Hva er din erfaring med mat som holder deg mett lenge? 

Anonymkode: e6411...f7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nok mat, balansert og variert. Og så akseptere at det ikke er meningen at man skal være konstant mett. Vi sulter definitivt ikke, vi blir feitere og feitere. Det er nærmest blitt en massepsykose, når bokhandlene er fulle av kokebøker, internett av oppskrifter, butikkene av mellommåltider, og likevel er det et jag etter oppskrifter og snacks for å dempe sultfølelsen. 

Endret av Pringle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Pringle skrev:

Nok mat, balansert og variert. Og så akseptere at det ikke er meningen at man skal være konstant mett. Vi sulter definitivt ikke, vi blir feitere og feitere. Det er nærmest blitt en massepsykose, når bokhandlene er fulle av kokebøker, internett av oppskrifter, butikkene av mellommåltider, og likevel er det et jag etter oppskrifter og snacks for å dempe sultfølelsen. 

God kommentar på overvektsepidemien i sammfunnsperspektiv, men det hjelper likevel ikke meg her og nå. Jeg vet at sult ikke er farlig, likevel er den ubehagelig for en som er vant med å spise for mye over lang tid.

Nå gjør jeg i hvert fall noe med det, og lurte på om noen hadde tips. Hva mener konkret med å spise "balansert"?

• Liker 6
Skrevet

Fett og proteiner 👌🏽 Fett er det son holder deg mett lengst. 

• Liker 3
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Egg, holder meg mett lenge.

AnonymBruker
Skrevet

Før jeg skal i bryllup osv som kjører jeg dietter hvor jeg kun spiser proteiner.(og grønnsaker) Det funker bra for meg:)

Anonymkode: 8be18...169

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Pringle said:

Vedder på at du er syltynn. Alle som tar en "vi blir feitere og feitere" er tynne.  Teit å si

Anonymkode: 7fd46...d1e

• Liker 6
Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

God kommentar på overvektsepidemien i sammfunnsperspektiv, men det hjelper likevel ikke meg her og nå. Jeg vet at sult ikke er farlig, likevel er den ubehagelig for en som er vant med å spise for mye over lang tid.

Nå gjør jeg i hvert fall noe med det, og lurte på om noen hadde tips. Hva mener konkret med å spise "balansert"?

Balansert kan ikke ses isolert fra variert og nok - så sørg for at du ikke har et for stort kaloriunderskudd; å ta sikte på å gå ned en kilo i uka er å ta sikte på en smell hvis du ikke veier minst 25 kilo for mye (BMI 25, +25 kg). Spis noe fra hver matvaregruppe hver dag, og fra flere grupper til hvert måltid. (Og spis forskjellige ting både gjennom dagen og fra dag til dag, jeg mener ikke noe mystisk med variasjon heller.) Brødskiver med pålegg, et glass melk og en gulrot - der har du et balansert måltid. Poteter, saus, grønnsaker og kjøtt, det er balansert. Pære og brie, det er mer balansert enn bare en pære (eller brie). Og så videre.

Oppsummert: Hvis du spiser for lite, spis mer. Hvis du spiser for dårlig, spis bedre. Hvis du er vant til å spise for mye, må du venne deg til å spise mindre.

Endret av Pringle
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vedder på at du er syltynn. Alle som tar en "vi blir feitere og feitere" er tynne.  Teit å si

Anonymkode: 7fd46...d1e

Det tar jeg som et kompliment. Jeg har en BMI på 22, men likevel. Jeg har slitt med overvekt store deler av livet, og det var bare en tilfeldighet at jeg fant ut av ting. Synes ikke det er teit å si. Kanskje ufint, men ikke teit. 

Skrevet

Havregryn holder deg mett lenge! 

Gjest Lexie Grey
Skrevet (endret)

Havregryn med melk holder meg mett i flere timer (4++) etterpå. Jeg er generelt en person som er glad i mat og spiser iallfall ikke lite, har høy forbrenning også. Det holder med en liten porsjon havregryn, så er jeg mett ei god stund etterpå. 

(Jeg kan absolutt ingenting om slanking og hva man må spise/ ikke spise, men nå svarte jeg uansett på spørsmålet ditt :P)

Endret av Moondance
Skrevet

JEG er ikke mett lenge på havregryn... Og heller ikke eple og andre rå frukt/grønnsaker.

Generellt metter proteiner og fett lengere. Og mat med lav GI, altså blant annet grønsaker som vokser over jorden. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Drikk mye vann/væske og en kopp kaffe er godt for å dempe sulten. 

I tillegg metter proteiner lengre, så kanskje du kan vurdere å øke mengden proteiner i måltidene? 

Anonymkode: dc6d5...da0

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst så må du nesten prøve deg litt frem på egenhånd. Hva som gir meg en lang og god metthetsfølelse, kan gjøre deg sulten hele dagen. For eksempel så går jeg konstant rundt og er skrubbsulten hele dagen om jeg spiser en tidlig frokost. 

Og spiser jeg stekte egg så føler jeg meg ikke skikkelig mett, men spiser jeg eggerøre så får jeg en god metthetsfølelse. Forstå det den som kan :roll: 

Men mat som jeg syns jeg holder meg mett lenge på er som sagt eggerøre, omelett, havregryn om jeg har i litt hakkede mandler og bær og wraps med pålegg. Middagsmat er det nesten hipp som happ hva jeg spiser, da holder jeg meg som regel alltid mett en stund så lenge jeg holder meg unna raske karbohydrater. Spiser jeg det så blir jeg alltid veldig sugen på noe godt

Anonymkode: 57dab...4e5

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder middag, synes jeg mat som kjøttkaker og komle metter lenge. 

Anonymkode: 64713...b51

Skrevet (endret)

For meg funker det med mye protein til frokost, da holder jeg meg mett til lunsj og lunsjen metter også mer (får lunsj på jobb så sjelden så veldig proteinrikt). Spiser en stor brødskive med smør og to egg + en proteinshake til frokost. 

For meg var det essensielt å lære meg at proteiner  og fett mettet mer. Merkelig ting å si, man burde jo helt klart merke sånt. Jeg ble feks ikkenoe mettere av en proteinshake før, man blir jo ikke mett av drikke tenkte jeg. Så her var mye psykisk. Jeg trodde jeg måtte spise en viss mengde for å bli mett. I dag kan jeg ta en proteinshake eller en drikkeyoughurt og klare meg fint noen timer til uten mat om det ikke passer å lage middag helt enda.

Endret av Inwe
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Havregrøt holder meg mett en stund. Ellers er avokado veldig mettende. 

Anonymkode: d81a7...d18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du har et behov for å småspise kan dette veldig lett være psykisk og det vil ikke hjelpe stort å være mett. Har du jobb? Har du en hobby etter jobb? Finn på noe aktivt å drive med, der du enten engasjerer hjernen eller kroppen. Gå gjerne en tur etter jobb, spill pc spill, meld deg på dansekurs på fritiden. Går du mye hjemme tenker man gjerne ofte og mye på mat, og det er vanskeligere å la være spise. 

Når du føler for å ta noe lite å spise på, spør deg selv om du egentlig trenger mat nå, om du egentlig er sulten, eller bare kjeder deg, om det er verdt å putte det i deg når du vet du skader egen kropp

Anonymkode: c34d9...731

AnonymBruker
Skrevet

Chiafrø holder deg mett lenge, mat med mye fiber! Og når man spiser ting med lite kalorier og mye fiber som frukt og grønt. 

Elsker å spise havregrøt med chia til forkost (og frukt og bær i) dette holder meg godt og mett frem til lunch. Spiser masse grønnsaker til lunch (i volum), sammen med litt gresskar eller søtpotet og litt belgfruk. Spiser jeg noe lite men med samme kaloriinnhold føler jeg med sulten veldig fort etterpå. 

Anonymkode: 78e36...411

AnonymBruker
Skrevet

Pøs på med grønnsaker som er kalorifattige til måltidene. 

Anonymkode: 23cdc...784

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...