Gå til innhold

Skal slanke meg for første gang....hvordan gjør jeg det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 35 år- Har etter to tette fødsler for mye å drasse på. Er 170 høy og veier 85 kg nå. Vil ned ti kg, men jeg aner ikke hvordan jeg gjør dette.

Begynte trene styrke for to uker siden. Antar jeg får raskt resultat av dette, da jeg trener 3-4 ganger i uken (ca 1 time hver gang).

men hva slags kosthold bør jeg ha?? Og hvordan finner jeg ut av det ?

hilsen siri

Anonymkode: 5d66b...933

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Styrke går man ikke ned i vekt av. Du må trene kondisjon!
Og kutte ut sukker, brus og meieriprodukter (som smør, melk og fløte)
Bytte fra hvit mat til grov mat, dvs istedet for loff, pasta, makaroni osv så spis grovbrød, fiberpasta osv
Kutt ut gris og ku, hold deg til kylling og fisk

Kostholdet har mye å si

Lykke til :)

Anonymkode: 1b904...9d5

AnonymBruker
Skrevet

Du bør prøve å trene cardio og ikke bare styrke. Sykling, roing, løping, fjellturer, svømming for eksempel. 

Anonymkode: 24e39...166

AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt over her - kosthold er det viktigste for å gå ned i vekt. For å gå ned står kosthold for 80% og trening 20%

Ofte begynner man å spise bedre og riktigere ved å trene, så trening er jo en bonus uansett. Men, for å gå ned i vekt må du holde deg til enten lavkalori eller lavkarbo. 

Kutt kraftig ned på brød, poteter, pasta og ris. Spis mest grønne grønnsaker og rent kjøtt og fisk. Spis regelmessig så du ikke går på en smell og blir fristet til å ta en sjokolade eller slike ting. 

Anonymkode: 4c90d...291

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bytte fra hvit mat til grov mat, dvs istedet for loff, pasta, makaroni osv så spis grovbrød, fiberpasta osv

Kostholdet har mye å si

Her må det avlives noen myter. Man kan gå ned i vekt selv om man trener styrke. Det forbrenner kalorier som all annen aktivitet. Faktisk gjør økt muskelmasse at man får høyere forbrenning. Hvis TS ligger i et kaloriunderskudd, så vil hun nok miste mye mer fett enn hun klarer å bygge muskler. 

Man må heller ikke trene kondisjon, og man trenger ikke å kutte ut noen matvarer så lenge man ligger i kaloriunderskudd.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Kostholdet har mye å si

For noe tull; styrketrening får deg ned i fettprosent og jo mer muskler du har, jo mer fett forbrenner du hver eneste dag. Din basalforbrenning går altså opp. 

Anonymkode: bb14e...26e

• Liker 3
Skrevet

Spis mindre, beveg deg mer - detaljene er du den mest egnede til å finne ut av.

• Liker 3
Skrevet

Råder deg til å melde deg inn i gruppen «Spør Thor» på FB. Og bestill en av hans kostplaner. Lover deg at kiloene renner av om du går på en av disse diettene. ✌🏼

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en liten åpenbaring da jeg lastet ned appen Lifesum og begynte å registrere alt jeg spiste. Det gjør det lettere å holde seg innenfor anbefalt kalorimengde. 

Anonymkode: 7aa72...159

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei du! Personlig trener her. Først av alt vil jeg avlive myten øverst her som sier "du går ikke ned i vekt av styrketrening" og at man "må gjøre kondisjon". Unnskyld, men dette er en myte som må avlives. 

For å gå ned i vekt må man:
Være i et kaloriunderskudd. Thats it. Og hvordan gjør man dette? Det aller viktigste er å passe på kostholdet sitt. Nei - du må ikke spise kun grovt brød eller kutte sukker og meieriprodukter. Om du velger å bruke kaloriene dine på smør og melk - værsågod! Velger du å bruke de på kylling og ris? Værsågod! Den eneste dietten som fungerer i lengden er den som fungerer for deg. 

Spør deg selv - klarer jeg å kutte sukker HELT? Klarer jeg å spise kun grovt brød og kutte ut svin? Mest trolig ikke. Det aller viktigste her er at du spiser i et kaloriunderskudd og at du får i deg nok protein. Selvsagt er grov pasta bedre enn lys pga. fiber og det tar lenger tid å fordøye, men du må ikke spise det om du ikke vil. Gå inn på iifym.com sin kalorikalkulator og se der, så finner du ut hvor mange kalorier du trenger. 

Så til styrketrening. Styrketrening er faktisk bedre en kondisjon for kaloriforbrenning på lang sikt. Desto større muskler du har - desto mer forbrenner kroppen din. Så dersom du trener styrke en stund, vil faktisk forbrenningen din gå opp. 

Kort fortalt:
Kosthold fjerner fettet
Styrketrening former kroppen. Men for å få frem musklene og formene dine må du ta tak i kostholdet ditt. 70% av jobben når det kommer til slanking ligger i maten. 

Anonymkode: a430e...0bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei du! Personlig trener her. Først av alt vil jeg avlive myten øverst her som sier "du går ikke ned i vekt av styrketrening" og at man "må gjøre kondisjon". Unnskyld, men dette er en myte som må avlives. 

Være i et kaloriunderskudd. Thats it. Og hvordan gjør man dette? Det aller viktigste er å passe på kostholdet sitt. Nei - du må ikke spise kun grovt brød eller kutte sukker og meieriprodukter. Om du velger å bruke kaloriene dine på smør og melk - værsågod! Velger du å bruke de på kylling og ris? Værsågod! Den eneste dietten som fungerer i lengden er den som fungerer for deg. 

Spør deg selv - klarer jeg å kutte sukker HELT? Klarer jeg å spise kun grovt brød og kutte ut svin? Mest trolig ikke. Det aller viktigste her er at du spiser i et kaloriunderskudd og at du får i deg nok protein. Selvsagt er grov pasta bedre enn lys pga. fiber og det tar lenger tid å fordøye, men du må ikke spise det om du ikke vil. Gå inn på iifym.com sin kalorikalkulator og se der, så finner du ut hvor mange kalorier du trenger. 

Så til styrketrening. Styrketrening er faktisk bedre en kondisjon for kaloriforbrenning på lang sikt. Desto større muskler du har - desto mer forbrenner kroppen din. Så dersom du trener styrke en stund, vil faktisk forbrenningen din gå opp. 

Kort fortalt:
Kosthold fjerner fettet
Styrketrening former kroppen. Men for å få frem musklene og formene dine må du ta tak i kostholdet ditt. 70% av jobben når det kommer til slanking ligger i maten. 

Må også legge til at uavhengig av om du gjør lavkarbo, paleo, clean eating, intermittent fasting osv - så er det til syvende og sist kaloriunderskudd. Så uansett hvordan man velger å gjøre det, så er det kaloriunderskudd som gjør at man går ned i vekt. Derfor, finn en måte som passer for deg:) Jeg har gått ned 15 kilo selv, og jeg spiste både pizza og burger en gang i blandt (jeg følger IIFYM, google det om du ønsker!). 

Skrevet

Fokuser på kostholdet ditt i og med at kostholdet har mye mer å si enn fysisk aktivitet. Du er dessuten aktiv når du trener 3-4 ganger i uken. 
Du må rett og slett spise mindre kalorier. Det er ikke sikkert du er nødt å telle kalorier. Det kommer an på om du vet fra før av hva det er som gjør at du ikke går ned i vekt. Dersom du f.eks. til hver måltid alltid spiser litt mer enn du blir mett av, så er det så enkelt at du spiser til du føler deg mett eller stopper litt før (tar litt tid før man kjenner seg mett). Mens om du ikke vet hvor "skoen trykker" så kan det være lurt å telle kalorier. Du kan også holde deg til mat med lavere kaloriinnhold. Vær også obs på hva en normal porsjon er. F.eks. frokostblandinger...fort gjort å helle masse i skålen istedenfor å forsyne seg med en normal porsjon (står ofte på pakken at en porsjon = x gram). 
Husk også å drikke godt. Kroppen kan "tro" den er sulten, men så er man egentlig tørst. 

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat det tekniske er en ting, men for meg har de psykiske greiene vært like viktig å jobbe med. Dersom du faller av og spiser noe du ikke burde, så hopp rett på igjen. Det er lett å tenke at når man først har spist den posen med chips, så er alt ødelagt og man kan like godt spise akkurat det man vil resten av dagen. 

Ellers er det lurt å ikke begynne for stort. Jeg gikk ned 20 kg, de første 10 gikk jeg ned ved å kutte ut godteri og annet usunt. Da var det etablert som en vane og jeg begynte med å justere andre måltider og logge hva jeg spiste. Og når det var inne som rutine begynte jeg første med å gå minst 10000 strikk daglig før jeg introduserte litt trening. Hvilken rekkefølge du gjør ting i er jo opp til deg, men det er lurt å ikke legge opp til et opplegg som du ikke vil klare å opprettholde når du har gått ned i vekt og så skal holde vekten. 

For meg har det funket å bruke fitbit med pulsmåler for å logge aktivitet og så logger jeg mat i myfitnesspal. Jeg har gitt meg lov til å spise hva jeg vil, bare jeg er innenfor kalorimålet mitt. Så jeg kan spise en sjokolade så lenge jeg har nok kalorier til det. Dersom jeg skal noe spesielt en helg og vet at det blir vanskelig å holde meg til kaloriunderskuddet prøver jeg å iallefall ikke spise mer enn jeg forbrenner. Da er jeg i verste fall en dag eller to lenger fra målet, jeg har ikke tatt et skritt lenger fra det. Det er en annen ting som er viktig å være oppmerksom på, at man ikke trenger å komme i mål raskest mulig. Det er bedre å bruke litt lenger tid og legge om vaner for livet. Det er lett å se seg blind på overskrifter som "Gikk ned 30 kg på 3 måneder". For man leser sjelden "Gikk ned 30 kg på 3 måneder og har ikke gått opp i vekt igjen 3 år etterpå." 

Anonymkode: ba45d...f10

AnonymBruker
Skrevet

Kalorier inn < kalorier ut

Anonymkode: b188e...60d

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter, dette er minuset ved å spørre på et forum. Alle gir sine gode råd og formaninger om hva du ikke må gjøre og svarene slår hverandre ihjel. Gå til legen din, eller meld deg på et kostholdskurs, så får du fakta å holde deg til samtidig som at du går til noen og veier deg fast. Det er lett å gå seg vill når en er alene om dette.

Mitt råd er å aldri gå i gang med noe det står "kur" etter. Det er bortkastet tid, for du lærer ikke hva du skal spise og mengdene som du trenger. Etter endt "kur" er du tilbake der du startet veldig fort. 

Anonymkode: cc784...4e0

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kort fortalt:
Kosthold fjerner fettet

Altså, du har ingen kostholdsutdannelse ser jeg. Ja selvfølgelig gjelder det å være i et underskudd, men det er jo så mye mer enn det. Du anbefaler ts og trene styrke, men sier det er et fett hvor kaloriene kommer fra. Dette stemmer jo ikke, vil hun bygge muskler og dermed få høyere forbrenning må hun spise mer protein. Det er vanskelig å bygge noe særlig på kaloriunderskudd fra før, og da må iallefall kosten være optimal. Mettere vil hun også bli. 

Sukker og hvetemel bør også kuttes ned, kanskje ikke fjernes helt, men kuttes. Det hjelper deg iallefall ikke å gå ned i vekt og du vil ha en temmelig slapp kropp om du kun spiser dette. 

Lyst pasta kan være bedre enn grov om den er laget av durumhvete. 

Og ja, selvfølgelig må dietten passe personen. Men når du starter innlegget ditt med å si du er pt bør du komme med bedre kostholdsråd enn dette. 

Og nei, jeg har heller ingen utdannelse innen kost, ei heller en pt utdannelse. Jeg har derimot en pt som kan veldig mye om både kost og trening i tillegg til at jeg på egenhånd gikk ned 60 kg for noen år siden. 

Konklusjon: vil du holde deg mett og faktisk få noen muskler som øker forbrenningen er det ikke et fett hvor kaloriene kommer fra! Fokuser på å få i deg nok protein og sunt fett, samt gode karbohydrater som tilbehør (så pålegg med brød isteden for brød med pålegg).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...