AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #1 Skrevet 15. april 2018 Hei! Jeg har nok gått på en liten smell etter min første Bodypump-time på torsdag. Jeg har nok kjørt litt for hardt på med vektene på timene og burde tatt det mye lettere gjennom timen (mye grunnet dårlig informasjon av instruktør). Uansett, så er jeg ekstremt støl i overarm, både triceps og biceps-området. Jeg er på dag 3 nå. Kjente det ganske godt etter timen, første dagen (fredag) var faktisk ikke så ille, i går det var det mye verre (dag 2) - i dag (3.dag) mye det samme som i går. Jeg klarer akkurat å rette ut armene som det er, men det er ganske så smertefullt å gjøre det, så jeg unngår det for det det er verdt. Sliter også med å vaske meg i ansiktet og ta på linser f.eks, jeg får det til, men det gjør ganske vondt, må ta det sakte. Samme med å vaske håret etc. Har ikke merket så mye når jeg har sovet og ligget i ro, da forsvinner smertene og jeg har helst ikke lyst å bevege armene så mye. Jeg mener dette er det støleste jeg noen gang har vært, og det forsterkest nok av at jeg kjenner stølhet i flere muskler, bryst, skulder også. Og at jeg generelt føler meg vond og støl i nærmest hele overkroppen. Burde jeg være bekymret for utvikling av rabdomyolyse? Ser at man oftest er utsatt med for sterkt trening på overkroppen og at type timer so Bodypump kan være utløsende. Har lest en del på nettet og det virker som de fleste som får det hovner opp, noe jeg ikke har gjort og i tillegg til mørk/rødbrun urin. Min urin er helt fin. Siden min eneste symptom er ekstremt stølhet og vondt, og jeg mangler andre symptom - vil det si at det er lite sannsynlig at det har gått så langt og at jeg akkurat har sluppet med skrekken? Eller kan det fortsatt komme så sent som flere dager etterpå? Skal selvfølgelig følge med på urin og hevelse, men er det trygt å ta det med ro med ekstrem stølhet som eneste symptom? Hva kan jeg eventuelt gjøre med denne stølheten i armene for å få det til å gå fortere over? Håper virkelig på forbedring i morgen. Jeg vil også nevne at jeg er ganske støl i fremside lår også, og har måtte ta det litt sakte når jeg har skulle sette meg på do. Men der merker jeg at det er litt bedre i dag, så virker som det restituerer seg litt raskere. Anonymkode: 5b0d6...767
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #2 Skrevet 15. april 2018 Høres ikke ut som rabdomyolyse nei. Man har forresten et eget ansvar når man trener uansett om det er instruktør eller ikke, så man kan ikke skylde på instruktøren om man pådrar seg skader eller sykdom. Man må kjenne på kroppen hvor grensa går til at det blir for mye. Da jeg hadde min første bodypump time måtte jeg ta flere pauser fordi jeg kjente jeg hadde for tunge vekter i forhold til antall reps. Anonymkode: 43844...3d8
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #3 Skrevet 15. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Høres ikke ut som rabdomyolyse nei. Man har forresten et eget ansvar når man trener uansett om det er instruktør eller ikke, så man kan ikke skylde på instruktøren om man pådrar seg skader eller sykdom. Man må kjenne på kroppen hvor grensa går til at det blir for mye. Da jeg hadde min første bodypump time måtte jeg ta flere pauser fordi jeg kjente jeg hadde for tunge vekter i forhold til antall reps. Anonymkode: 43844...3d8 Takk for svar. Jeg er enig med deg i at mye er eget ansvar, men har følte jeg det var veldig lite informasjon om hva slags time dette var. Når jeg leste på timebeskrivelsen synest jeg ikke det kom frem at det var veldig mange repitisjoner med lav vekt, så jeg visste faktisk ikke helt hva jeg gikk til. Det stod bare at man trente styrke for hele kroppen ved hjelp av vekter, egen kroppsvekst og step. Når timen begynte var ikke instruktøren flink til å formidle dette heller, vel det kom frem at det var mange repitisjoner, men hun kunne vært tydeligere på at man burde starte med lavere vekter når man er helt ny og at repitisjonene skulle vare lenge. Jeg så for meg en typisk time med få repitisjoner og litt tyngre vekter, men skjønte jo selvfølgelig etterhvert at jeg måtte ta lettere vekter og ta pauser. Noe jeg gjorde. Likevel ble belastningen litt mye. Men nå vet jeg dette til neste gang Anonymkode: 5b0d6...767
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå