Lemming Skrevet 15. april 2018 #1 Skrevet 15. april 2018 Vet ikke om det er noe i dette... Men synes ofte deigen kjennes veldig smidig og luftig og fin etter at den har stått til forheving. Men når jeg så baker ut deigen til brød synes jeg den "faller sammen", og hever seg ikke like godt etterpå i brødformene. Og brødene mine blir ofte litt kompakte. :/ Har alltid trodd at det er best å forheve, men kanskje det er like greit å la deigen heve i brødformene og ikke "håndtere" den noe særlig etter heving? Hva gjør dere? Evt, hva er det jeg gjør galt?
Brunhilde Skrevet 15. april 2018 #2 Skrevet 15. april 2018 Jeg baker nesten bare eltefritt, så da er jo forhevingen en stor del av baksten. Syns du skal prøve å bare heve en gang, direkte i brødformen, det verste som kan skje er jo at det blir mislykket, men som regel er ikke det verdens undergang, Det kan også bli de beste brødene du noen gang har laget.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #4 Skrevet 15. april 2018 4 timer siden, Lemming skrev: Eltefritt brød? Fortell meg mer! Har du klart å gå glipp av det? Synes ikke jeg har hørt annet de siste årene enn eltefri ditt, eltefri datt. Men ja, det er et genialt konsept! Mye mindre jobb, minst like bra resultat. Jeg baker lite brød selv, men har hatt stort hell med eltefri focaccia. Saftig og seig inni, sprø utenpå og fantastisk godt! Det finnes hundre forskjellige varianter. Jeg anbefaler egentlig bare å begynne å lese, finn noe du har lyst på og prøv. Anonymkode: 1f5a5...4b6
Gjest Overrasket Skrevet 15. april 2018 #5 Skrevet 15. april 2018 Bruker du salt i deigen? Tørrgjær eller ferskgjær?
..... Skrevet 15. april 2018 #6 Skrevet 15. april 2018 Jeg forhever ikke, kun etterheving i ovnen. Setter da ovnen på ca 40 grader til brødene har fått passe størrelse, og skrur så opp temperaturen til steketemperatur. På den måten faller ikke brødene sammen pga at de flyttes på heller. Er jo et øyeblikk å bake brød når det gjøres på den måten!
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #7 Skrevet 15. april 2018 Foorhever alltid, men kan deigen veldig lite når du baker ut brødene! Så etterheving helst i tre kvarter. Blir alltid bra resultat. Anonymkode: 659c1...f59
Brunhilde Skrevet 15. april 2018 #8 Skrevet 15. april 2018 4 hours ago, Lemming said: Eltefritt brød? Fortell meg mer! Sjekk ut oppskriftene på Trines matblogg. Som med alt annet fungerer disse ofte bra. Det tar lang tid å lage eltrefritt brød, men det blir så saftig og godt at det absolutt er verd det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå