AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #1 Skrevet 15. april 2018 Vurderer å kjøpe omplasseringshund. Over 5 mnd. 1. Hvor mye koster hund i mnd sånn ca? 2. Hva slags sykdommer kan den få? 3. Vaksiner osv? Må den ha det ofte? 4. Anbefaling av bøker om hundeoppdragelse?(om man kaller det det 🙊) 5. Vil gjerne ha forslag til raser for en som bor i leilighet i byen, men med nær tilgang til skog og mark. Ikke for aktiv, men heller ikke sofagris. Medium størrelse og ikke altfor mye pelsstell. Anonymkode: fe348...77b
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #2 Skrevet 15. april 2018 Sykdommer; alt mulig! Sørg for å ha god forsikring. Hvor mye den koster avhenger av hva slags mat den skal ha og hvor mye det vil gå av den maten i tilleg til hva du ønsker å bruke penger på av utstyr og leker, noen går bananas i dyrebutikker å andre klarer seg fint med en kong og noen tauknuter, halsbånd, sele og et par forskjellige bånd for forskjellig bruk (langline, turbånd, strikkbånd er flott hvis du skal jogge med den feks) Boken 100% positiv hverdagslydighet er en av de beste jeg veit. Det er også andre flotte bøker, men vær obs på at noen bøker kan ha gammel kunnskap som ikke er veldig bra for hvor langt man har kommet med kunnskap om hund i dag. Helsesjekk en gang i året, da får de gjerne vaksiner de trenger. Dersom du skal ha den på kennel feks er det egne vaksiner du må ta. De fleste hunder kan bo i leilighet, det avhenger av hvor mye aktivitet du kan gi hunden. Hvor mye tid planlegger du å bruke på turer hver dag? Skal du bruke helgene på en god og lang tur i skogen feks? @Tabris har mange gode svar på det du spør om også Anonymkode: f2c8a...f28 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #3 Skrevet 15. april 2018 Takk for svar! Skal sjekke ut boka:) Jeg vil bruke den tiden den trenger🙊 Men tenker en medium aktiv hund passer til meg. 1-2 timers turer i hverdagen og lengre turer i helgene. Har noen her erfaring med å ha på hund på jobb? Jobber som lærer og aldri opplevd dette selv, så lurer på om det i det hele tatt er lov. Men har litt lyst å spørre om den kan være på arbeidsplassen jeg deler med fem andre lærer, mens jeg har undervising. Da kan den få et begrensa område å være på, og jeg kan se til den etter undervising, i lunsjen osv. Anonymkode: fe348...77b 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #4 Skrevet 15. april 2018 Tror ikke du kan ha med hund på jobb som lærer. Men du har jo da en hel sommer på tilvenning. Så sånn sett veldig fint for hunden. Unghund ca 5000kr i året i forsikring og dyrelegebesøk. Hvis du klipper negler selv. Eldre hunder minimum det dobbelte da de ofte trenger tannrens når de blir eldre og forsikinger ikke dekker alt som kan skje med hunder over ti år. Mat kommer jo ann på rasen og hvilket fór du velger. Men er ikke så dyrt og 15kg sekker holder en evighet til en medium hund. Vakiner er årlig. Og er en del av de 5000kr. Hvilke sykdommer kommer ann på hvilke rase. og ikke en nødvenighet at alle hunder får en sykdom. Hva med å sjekke ut FOD gården? Adopsjon er en fin ting. Anonymkode: 42733...2e8
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #5 Skrevet 15. april 2018 Anbefaler ikke å ha hund som singel. Med mindre du virkelig vil ødelegge livet ditt, og alt sosialt fremover. Anonymkode: ae1f4...1cb
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #6 Skrevet 15. april 2018 Ikke så dyrt, ca 600 i mnd for en liten rase, men man må jo ha en ganske stor buffer på hundesparekonto tilfelle ulykker, skader og sykdom. Veterinæren skal ha betalt og du kan ikke vente med å gå til veterinæren om noe skjer, til du har fått spart opp nok penger. Alle mine hunder, og min families hunder, og min brors hunder har fått helseproblemer, og da blir regninga fort på 10 tusen eller mye mer. Forsikring dekker ikke alle type sykdommer, men forsikring bør du ha uansett. Ca 5000 kr i året. Anonymkode: a5c84...fdc
Tabris Skrevet 15. april 2018 #7 Skrevet 15. april 2018 Du har allerede fått en del gode svar, og jeg anbefaler også den boka. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #8 Skrevet 15. april 2018 Bor du i leilighet, som i blokk i x etg? Ha i tanken da at det er ikke som i en enebolig å slippe hunden ut verandadøra når hunden må tisse. I blokkleilighet må du ta på alt; sko og jakke etc hver gang for å gå ut å tisse og også hunden får ikke stå ute litt i bånd på plenen i løpet av dagen/kvelden, der kan kan få frisk luft og gjøre ifra seg. Du må på med alle klær hver gang du skal ut. Anonymkode: cf044...263
Julie Skrevet 15. april 2018 #9 Skrevet 15. april 2018 Å bo alene med hund i blokk kan funke fint, men ja,du blir ganske bundet opp. Er du motivert nok så er ikke det noe problem 👍 enig i at FOD kan være en fin mulighet å sjekke ut. Mtp blokkleilighet og naboer/lyder tett på kan det nok være lurt å styre unna raser med vaktinnstinkt eller lav terskel for bjeffing. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #10 Skrevet 15. april 2018 Takk for tips alle sammen! Var egentlig sikker på jeg kom til å bli lynsja her inne for å ville anskaffe hund alene🙊 Ja, er ofte inne på fod-siden, men det er så mange av rasene som ikke passer meg der - for store, må bo landlig og/eller har separasjonsangst. Bruker også finn.no og en organisasjon som hjelper hjemløse hunder i Spania (tror jeg) og frakter de til Norge. Ok, så dere tenker å høre med jobben er no-go? Jepp, bor i blokk, så vil helst ikke ha en varsler;) Kom gjerne med forslag til rase! Anonymkode: fe348...77b
Julie Skrevet 16. april 2018 #11 Skrevet 16. april 2018 Det er vel lurt å kalkulere med at hunden ikke kan bli med på jobb fremfor det motsatte. Ofte regler på sånt,kollegaer som er allergisk eller redd hund for den del. Dersom det er snakk om voksen hund - lurt å ha hunden på prøve en ukes tid eller lengre,så får du se om den finner seg til rette,»tåler» lyder fra naboer osv 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå