Gå til innhold

Deprimert av å ikke klare å gå ned i vekt. Hva bør jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg prøvd i 5 år. Jeg HAR beveget meg mer og spist mindre, som så mange av dere mener er "o store formel". Det er ikke så lett.

Jeg har insulinresistans og hypotyreose. Er medisinert, men muligens ikke godt nok. Nylig fått tilskudd av t3 (hormon ifht stoffskifte som styrer metabolismen bl.a)  i tillegg, men usikker på om dette har effekt enda.

Jeg har prøvd ketolyse og gått ned 8 kg. Og der stoppet det. Gikk over til "vanlig" lavkarbo og lå på ca 50 karbohydrater daglig, kontra 20 som tidligere. Gikk da opp i vekt. Nå står jeg stille på 100 kg. Jeg gruer for sommeren og skulle ønske jeg visste hvordan jeg skulle gripe dette an.

Nå sitter jeg og spiser to brødskiver med ost, så som dere skjønner er jeg ramlet av lavkarbo, bortsett fra at jeg fortsatt ikke spiser godterier, søtsaker som desserter, kaker osv og drikker ikke brus. Holder meg til ca 1500 kalorier daglig men klarer ikke rikke vekten.

HVA bør jeg gjøre? Er det noe jeg bør sjekke ut, som jeg ikke har gjort? Hva slags kosthold er best for meg? Jeg har tross alt 4 barn og ønsker ikke sitte og spise totalt annerledes enn dem hele tiden. Kan jeg ha noe hormonkluss som ikke er sjekket opp?

Har en venninne som tok slankeoperasjon i høst. Hun er nå ned 20 kg. Blir så missunnelig. Og er nokså deprimert nå. 

Er 45 år. Vekten gikk ekstremt mye opp etter siste fødsel og jeg har ikke kommet tilbake. Veide 75 kg før forrige graviditet. 

Anonymkode: 6d931...558

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt samme problem som deg bortsett fra at jeg veide hele 169 kg, og uansett pokker hva jeg gjorde gikk ikke vekta ned. For meg ble redningen en streng eliminasjonsdiett for å finne ut hva jeg tåler å spise og ikke (jeg har mange andre alvorlige symptomer også), og det har hatt enorm virkning på vekta (43 kg ned hittil i tillegg til at en lang rekke andre symptomer er blitt borte)! Det til tross for at jeg spiser nøyaktig samme antall kalorier nå som jeg har spist før. Jeg spiser dessuten mer karbohydrater og mindre proteiner. 

Jeg sier ikke at du bør begynne på et slikt eliminasjonsprosjekt dersom du ikke har andre symptomer som tilsier det, men det jeg lurer på er om du endret noe i kostholdet ditt i forbindelse med siste svangerskap/fødsel/ammeperiode når du begynte å legge på deg? Kan det være at du nå er begynt å spise (mer av) noe kroppen din ikke tåler så godt? I såfall, kanskje du kan prøve å fjerne den/de tingene fra kosten for en periode og se hva som skjer? 

Jeg vet jo at noen får enormt sterke cravings i forbindelse med svangerskap, og jeg har sett hos flere jeg kjenner at de tar med seg den matvaren de spiste mye av i svangerskapet inn i sitt daglige kosthold også etterpå. Det er grunnen til at jeg spør deg om dette.  

Anonymkode: f2b04...8cb

AnonymBruker
Skrevet

Et tips, siden du nevner at du nå sitter og spiser brødskive med ost. Visste du at en vanlig, tynn osteskive inneholder ca.50 kalorier? Hvis du spiser to brødskiver med to osteskiver på hver, så har du allerede spist 200 kalorier bare i ost. Du bør holde osteinntaket på et minimum. 

Anonymkode: 8a9c5...dd1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når du sier at "vekten stoppet" så må du huske på at vektnedgang ikke er en konstant. Går du ned i vekt krever også kroppen mindre kalorier, og du må da legge deg på et enda lavere kalorinivå for å fortsette å gå ned. Mange som spiser lite, og kanskje spesielt lite karbo, blir også ubevisst mindre aktive i hverdagen når de har mindre energi.

Logger du alt du spiser, f.eks. i fitnesspal? Hvordan ser en normal dag ut nå?

Anonymkode: cd25f...147

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et tips, siden du nevner at du nå sitter og spiser brødskive med ost. Visste du at en vanlig, tynn osteskive inneholder ca.50 kalorier? Hvis du spiser to brødskiver med to osteskiver på hver, så har du allerede spist 200 kalorier bare i ost. Du bør holde osteinntaket på et minimum. 

Du, jeg har holdt på i 5 år......Klart jeg vet at ost innehar mye kalorier. Jeg spiser lettost på tube....og det blir så absolutt ikke 50 kalorier. Og OM det hadde blitt det, ja, så hadde jeg kuttet et annet sted. Jeg har full kontroll på kaloriene. Jeg skrev, helt bevisst at jeg har holdt på i 5 år, så ikke folk kommer med nettopp dette: Husk å veie maten, tell kalorier, drikk vann, beveg deg mer....etc etc. Jeg kan dette. Får likevel ikke til å ned i vekt....dessverre. 

Forøvrig har jeg spist MASSE ost, da jeg var på lavkarbo-kosthold, men det blir jo noe helt annet da. 

ts

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt samme problem som deg bortsett fra at jeg veide hele 169 kg, og uansett pokker hva jeg gjorde gikk ikke vekta ned. For meg ble redningen en streng eliminasjonsdiett for å finne ut hva jeg tåler å spise og ikke (jeg har mange andre alvorlige symptomer også), og det har hatt enorm virkning på vekta (43 kg ned hittil i tillegg til at en lang rekke andre symptomer er blitt borte)! Det til tross for at jeg spiser nøyaktig samme antall kalorier nå som jeg har spist før. Jeg spiser dessuten mer karbohydrater og mindre proteiner. 

Jeg sier ikke at du bør begynne på et slikt eliminasjonsprosjekt dersom du ikke har andre symptomer som tilsier det, men det jeg lurer på er om du endret noe i kostholdet ditt i forbindelse med siste svangerskap/fødsel/ammeperiode når du begynte å legge på deg? Kan det være at du nå er begynt å spise (mer av) noe kroppen din ikke tåler så godt? I såfall, kanskje du kan prøve å fjerne den/de tingene fra kosten for en periode og se hva som skjer? 

Jeg vet jo at noen får enormt sterke cravings i forbindelse med svangerskap, og jeg har sett hos flere jeg kjenner at de tar med seg den matvaren de spiste mye av i svangerskapet inn i sitt daglige kosthold også etterpå. Det er grunnen til at jeg spør deg om dette.  

SÅ flink du har vært! Og så herlig å høre at det finnes folk som forstår hvor vanskelig dette er. 

Jeg vet ikke helt om jeg skal gjøre det samme som deg, høres svært krevende ut, og jeg tror ikke jeg spiser så annerledes nå enn før. Jeg fikk ikke noe spesielle cravings heller. Spiste sunt gjennom hele svangerskapet. 

Hvordan kom du i gang med å eliminere mat, da? Og har du telt kalorier? Jeg står bare bom fast og vet ikke hvor jeg skal begynne. Kan det være noe jeg (les legen) har glemt å ta blodprøver av for å sjekke? Noe som bremser vektnedgang? vet jo insulinresistans gjør alt vanskeligere og jeg bør ha et jevnt blodsukker....men om jeg skal spise lavkarbo, ketogent, grovkarbo eller hva....jeg vet virkelig ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Les deg opp på intermittent fasting. :)

Kanskje det kan være noe? 

Anonymkode: 52ca0...bfa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du sier at "vekten stoppet" så må du huske på at vektnedgang ikke er en konstant. Går du ned i vekt krever også kroppen mindre kalorier, og du må da legge deg på et enda lavere kalorinivå for å fortsette å gå ned. Mange som spiser lite, og kanskje spesielt lite karbo, blir også ubevisst mindre aktive i hverdagen når de har mindre energi.

Logger du alt du spiser, f.eks. i fitnesspal? Hvordan ser en normal dag ut nå?

Anonymkode: cd25f...147

Ja det stoppet over flere måneder. Da ga jeg opp og økte karboene litt. Har ikke gått ned mer enn fra 110 til 100. 

Trenger jeg mer karbohydrater tror du? jeg er så usikker på hva som er rett å gjøre nå. 

Logger alt. Lander på ca 1500 kalorier daglig. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les deg opp på intermittent fasting. :)

Kanskje det kan være noe? 

Anonymkode: 52ca0...bfa

Ja har vurdert det. Takk for påminnelsen.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du, jeg har holdt på i 5 år......Klart jeg vet at ost innehar mye kalorier. Jeg spiser lettost på tube....og det blir så absolutt ikke 50 kalorier. Og OM det hadde blitt det, ja, så hadde jeg kuttet et annet sted. Jeg har full kontroll på kaloriene. Jeg skrev, helt bevisst at jeg har holdt på i 5 år, så ikke folk kommer med nettopp dette: Husk å veie maten, tell kalorier, drikk vann, beveg deg mer....etc etc. Jeg kan dette. Får likevel ikke til å ned i vekt....dessverre. 

Forøvrig har jeg spist MASSE ost, da jeg var på lavkarbo-kosthold, men det blir jo noe helt annet da. 

ts

Nei, beklager at jeg nevnte det, det er tydelig at du har full kontroll når du har den nette vekt av 100 kg. Helt riktig av deg å svare nedlatende og belærende tilbake til folk som veier halvparten av deg og som virkelig har full oversikt og kontroll over kostholdet.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, beklager at jeg nevnte det, det er tydelig at du har full kontroll når du har den nette vekt av 100 kg. Helt riktig av deg å svare nedlatende og belærende tilbake til folk som veier halvparten av deg og som virkelig har full oversikt og kontroll over kostholdet.

Den der var veldig unødvendig av deg. 

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med fastlegen og be om henvisning til klinikk for spiseforstyrrede, de hjelper også folk med fedme. 

Anonymkode: 741ec...a21

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med ernæringsekspert om oppsett av vegansk kosthold. 

Anonymkode: ab984...41d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den der var veldig unødvendig av deg. 

For det var ikke unødvendig av TS å ta den nedlatende tonen først? Det er jo også åpenbart at hun ikke har kontroll og gjør noe feil, ellers hadde hun ikke veid 100 kg. Folk tror de spiser mindre enn de gjør, det er jo forsket på. Man glemmer ting man har spist, regner kaloriene feil osv.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For det var ikke unødvendig av TS å ta den nedlatende tonen først? Det er jo også åpenbart at hun ikke har kontroll og gjør noe feil, ellers hadde hun ikke veid 100 kg. Folk tror de spiser mindre enn de gjør, det er jo forsket på. Man glemmer ting man har spist, regner kaloriene feil osv.

TS var vel kanskje sett seg litt lei av at folk antar masse ting om henne istedenfor å bare spørre? Ja, hun svarte deg kanskje litt oppgitt, men hun har lov til å fortelle deg hva slags ost hun spiser og at hun kan å telle kalorier når du spesifikt tar opp temaet uten at du bør ta det som et angrep.  Du var både frekk og spydig i ditt svar tilbake igjen, og jeg står for at du burde spart deg for det. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første var ikke mitt svar skrevet i hverken en sur eller "belærende" tone, selvom du oppfattet det slik. Jeg syns derimot du opplevdes belærende, særlig fordi jeg poengterer at jeg har prøvd i 5 år med dette og at jeg selvsagt da har satt meg inn i både kaloritelling, trening og logging og alt det der. 

Jeg HAR stålkontroll på hva jeg inntar av kalorier, har gått på kurs og lært hvordan gjøre det, veier og logger. Jeg har derimot IKKE kontroll på hva som skjer inni kroppen min ifht hormonene mine. Har ikke kontroll på hvordan insulinet mitt virker eller hvorfor jeg har lavt stoffskifte. 

Du "skryter" av at du veier halvparten av meg. Fint for deg da, men å gi meg inn på den måten er utrolig dårlig gjort. Fint for deg at du også har full oversikt over matinntak osv, så bra! Men tråkk ikke på dem som ligger nede av den grunn. 

Folk her inne på KG har en utrolig snever filosofi når det kommer til vektnedgang: Logg alt alt du spiser, beveg deg mer og spis mindre, da får du superkropp på null komma niks. Jeg spør: HVA med det vi IKKE kan kontrollere? Sykdom? Alle hormoner som spiller en STOR rolle? Overgangsalder hos oss kvinner? Etc. ALT handler ikke bare om hva man stapper inn i munnen. 

For min del så rører jeg altså ikke godteri, selvom jeg veier 100 kg. Har ikke gjort det på årevis. Jeg spiser 1500 kalorier, av og til 1200-1300 og av og til 1600 men ligger godt innenfor der. Og jeg fokuserer på sunn mat. 

Hva får deg til å tråkke på meg?, som virkelig VIL og PRØVER, men som har utfordringer som lavt stoffskifte og insulinresistens, som jeg antar at du, som er så slank og vellykket, ikke har.....Jeg blir så eitrende av mennesker som deg. 

Nei, mitt svar i første om gang var ikke ment nedlatende eller belærende, men for å si at jeg vet om det med kalorier i osten. At du da hiver deg rundt kritiserer meg ved å fremheve hvor bra du selv er, det er bare så lavmål.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Kan være du spiser for lite variert. Det er blitt mer og mer forskning på tarmbakterier der man har funnet ut at de som er normalvektige har en mye større variasjon i tarmbakteriene. Man bør spise grønnsaker i alle regnbuens farger for eksempel. Å lage juice av grønnsaker er veldig lurt for å oppnå dette. F.eks med gulrot, stangselleri, rødbete, eple og ingefær. Og tro det eller ei, men selv om olivenolje inneholder mye kalorier hjelper en spiseskje om dagen både for vektnedgang og det senker risikoen for hjerte-karsykdommer signifikant. 

Anonymkode: c4492...089

• Liker 4
Skrevet

Hormonene dine påvirker vekten din. Altså, stress, depresjon osv. kan påvirke vektnedgangen din.

Det som gjenstår er kanskje å rydde opp på det private plan? Emosjonelt sett osv? Mange går rett og slett ikke ned uansett hva de gjør, med mindre de sulter seg, fordi det er ubalanse i systemet. 

• Liker 4
Gjest Linn35
Skrevet

Kjære TS, ikke bry deg om dem som hoverer med "flott vekt" eller dem som sier at du ikke har kontroll. Vel,sannheten er jo at du har kontroll på mye, men ikke alt. Du har ikke og kan ikke ha kontroll på det som skjer inni kroppen din, som du sier selv. Dette burde et hvert menneske forstå. Vi kan faktisk ikke styre alt som skjer i kroppen vår. 

Jeg kjenner meg igjen i deg. Har selv vært nokså overvektig, men har omsider "knekt koden". Jeg har også lavt stoffskifte. Her er mine råd til deg. 

1. Du sier du er 45. Sjekk hos lege, ved hjelp av blodprøve, om du nærmer deg overgangsalderen. Denne kan bremse vektnedgang, klusse med humøret ditt og i det hele tatt gjøre ting vanskeligere.

2. Insulinresistens krever kosthold som gir blodsukker i balanse. Les deg opp på Fedon feks, eller Mosleys diett for nettopp dette, blodsukker i balanse. Du kan spise av deg insulinresistens.

3. Få optimal behandling for stoffskiftet ditt. Bruker du levaxin? jeg anbefaler å bytte til NDT. Snakk med legen evt gå til privat legesenter med ekspertise på feltet.

4. Du spør selv om det er noe du bør tenke på: ja, hormonene dine. Få målt nivået av østrogen, progesteron og testosteron. Mangler du feks sistnevnte er det så og si umulig å gå ned i vekt. 

5. Jeg vil selv anbefale et lavkarbo-kosthold. Ikke ketogent, det blir for ekstremt, og særlig når du sier du har 4 barn å ta vare på, så vil du skille deg for mye ut. Lavkarbo/grovkarbo er en fin ting. Dropp mest mulig av potet, pasta og ris og brød, men spis evt fullkornvarianter av pasta/ris og finn erstatninger for brød. Rundt 50-70 karboer daglig er bra.

6.  Trene styrke

Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan være du spiser for lite variert. Det er blitt mer og mer forskning på tarmbakterier der man har funnet ut at de som er normalvektige har en mye større variasjon i tarmbakteriene. Man bør spise grønnsaker i alle regnbuens farger for eksempel. Å lage juice av grønnsaker er veldig lurt for å oppnå dette. F.eks med gulrot, stangselleri, rødbete, eple og ingefær. Og tro det eller ei, men selv om olivenolje inneholder mye kalorier hjelper en spiseskje om dagen både for vektnedgang og det senker risikoen for hjerte-karsykdommer signifikant. 

Anonymkode: c4492...089

1 time siden, duplexx skrev:

Hormonene dine påvirker vekten din. Altså, stress, depresjon osv. kan påvirke vektnedgangen din.

Det som gjenstår er kanskje å rydde opp på det private plan? Emosjonelt sett osv? Mange går rett og slett ikke ned uansett hva de gjør, med mindre de sulter seg, fordi det er ubalanse i systemet. 

1 time siden, Linn35 skrev:

Kjære TS, ikke bry deg om dem som hoverer med "flott vekt" eller dem som sier at du ikke har kontroll. Vel,sannheten er jo at du har kontroll på mye, men ikke alt. Du har ikke og kan ikke ha kontroll på det som skjer inni kroppen din, som du sier selv. Dette burde et hvert menneske forstå. Vi kan faktisk ikke styre alt som skjer i kroppen vår. 

Jeg kjenner meg igjen i deg. Har selv vært nokså overvektig, men har omsider "knekt koden". Jeg har også lavt stoffskifte. Her er mine råd til deg. 

1. Du sier du er 45. Sjekk hos lege, ved hjelp av blodprøve, om du nærmer deg overgangsalderen. Denne kan bremse vektnedgang, klusse med humøret ditt og i det hele tatt gjøre ting vanskeligere.

2. Insulinresistens krever kosthold som gir blodsukker i balanse. Les deg opp på Fedon feks, eller Mosleys diett for nettopp dette, blodsukker i balanse. Du kan spise av deg insulinresistens.

3. Få optimal behandling for stoffskiftet ditt. Bruker du levaxin? jeg anbefaler å bytte til NDT. Snakk med legen evt gå til privat legesenter med ekspertise på feltet.

4. Du spør selv om det er noe du bør tenke på: ja, hormonene dine. Få målt nivået av østrogen, progesteron og testosteron. Mangler du feks sistnevnte er det så og si umulig å gå ned i vekt. 

5. Jeg vil selv anbefale et lavkarbo-kosthold. Ikke ketogent, det blir for ekstremt, og særlig når du sier du har 4 barn å ta vare på, så vil du skille deg for mye ut. Lavkarbo/grovkarbo er en fin ting. Dropp mest mulig av potet, pasta og ris og brød, men spis evt fullkornvarianter av pasta/ris og finn erstatninger for brød. Rundt 50-70 karboer daglig er bra.

6.  Trene styrke

Lykke til :)

Tusen takk for konstruktive råd i disse tre svarene her! :) Tror jeg bør sjekke ut hormoner, ja. Og vurdere hva slags kosthold jeg vil holde meg til. Og helt klart, kanskje jeg spiser for lite variert. Takk takk!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...