Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer og eier en liten leilighet som jeg bor i sammen med kjæresten min og en venninne. Venninnen min flyttet inn i høst fordi hun ikke likte seg i studentboligene, hun flyttet derfor inn på et ledig rom vi hadde i leiligheten og tenkte hun skulle bo der ut studiet (som er ferdig nå til sommeren). Men kontrakten vår sier:

Avtaletype Tidsubestemt avtale
Startdato 20.10.2017
Oppsigelsesfrist 1 måned

Jeg og kjæresten har nå veldig lyst til å bo alene, ettersom vi snart er ferdig med studiet og vil starte neste fase av livet vårt sammen, alene. Men venninnen min liker seg så godt her og sier hele tiden at hun har lyst til å fortsette å bo her når hun får seg jobb, og i alle fall igjennom sommeren. Selvom det står "tidsubestemt avtale" i kontrakten var det jo kun snakk om at hun skulle leie rommet mens vi studerte, hun er en veldig god venninne så tenkte det ikke skulle bli et problem.. Nå har det seg sånn at jeg ikke ser noen annen utvei enn å måtte fortelle henne at hun er nødt til å flytte ut i løpet av sommeren, jeg vet bare ikke helt hvordan jeg skal gjøre det da jeg gjerne vil beholde vennskapet samtidig som det blir gjort på riktig måte i henhold til kontrakten osv.

Har aldri leid ut til noen før, eller leid selv, så jeg kan ingenting om dette. Hvis jeg vil at hun skal flytte ut i løpet av juni/juli, når og hvordan skal det gjøres på snillest og best mulig måte?

Anonymkode: e92b5...be5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Siden dere er gode venner burde du kanskje ikke kaste henne ut uten at hun har funnet et nytt sted og bo. Si at hun må finne seg et sted å bo fra juli eller 1 august så har hun tid på seg til å finne ny leilighet. 

Anonymkode: 6c383...aa5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Siden dere er gode venner burde du kanskje ikke kaste henne ut uten at hun har funnet et nytt sted og bo. Si at hun må finne seg et sted å bo fra juli eller 1 august så har hun tid på seg til å finne ny leilighet. 

Anonymkode: 6c383...aa5

Ja, det er selvsagt! Hadde så klart aldri kastet henne ut på gaten.

Anonymkode: e92b5...be5

Skrevet (endret)
Sitat

§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,
b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,
c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller
d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

Sitat

§ 9-6.Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

Dette burde du ha satt deg inn i før du leide ut rommet, men gjort er gjort.

Du kan enkelt og greit bare si til henne at dere ønsker å bo alene. Det er jo det som er mest normalt når man er et par. Er hun av den nærtakende typen, så si at det selvfølgelig ikke har noe med henne å gjøre og at hun skal få tid på seg til å finne en ny plass å bo. Du kan også avtale med henne om når du formelt skal si henne opp. 

Endret av penny_
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden dere selv bor i leiligheten er det ikke noe problem å få sagt opp avtalen, så dette går helt fint. Bare gjør alt i tråd med avtalen, og forklar for henne at selv om det er koselig å ha henne der så føler dere som et par at det nå er på tide å bo alene.

Anonymkode: fc4f6...8d4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...