Gå til innhold

Vekt etter flyreise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjer det noe med kroppen under flyreise som gjør at kroppen binder veske?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 09cec...419

Skrevet

Hm...... Har prøvd å google det, og det står at man kan oppleve at kroppen binder veske. Men forstår ikke hvorfor det skjer.

AnonymBruker
Skrevet

Det skjer definitivt mye med kroppen når man flyr, men jeg vet ikke hvorfor. Luften oppe i fly er veldig tørr. Selv hovner jeg opp i bena hver gang jeg flyr, noe som aldri skjer ellers. 

Anonymkode: da87f...4dd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får bestandig mye luft i magen av å fly.

Anonymkode: bfd92...fa7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg lurer på hva dette har med mat og drikke å gjøre? 

Anonymkode: 1948e...350

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg lurer på hva dette har med mat og drikke å gjøre? 

Anonymkode: 1948e...350

Det kan du si ;)  Skulle nok lagt under kropp og helse.  Samtidig har det noe med mat og drikke å gjøre, da kroppen sannsynligvis binder veske (drikke) under flytur og dermed holder på maten.

Jeg veier alltid 1 - 2 kilo mer etter en flytur. Har tenkt om det var tilfeldig, men det skjer hver gang. Jeg føler meg veldig oppblåst også.

Skrevet

Ja, jeg blir oppblåst og går opp et par kilo. Etter et par dager på bakken, så har det normalisert seg, er sånn for typen min også. 

AnonymBruker
Skrevet

Ved normalt regulert trykkabin, er denne effekten helt marginal og neglisjerbar.

Anonymkode: 09cec...419

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, exictence skrev:

Det kan du si ;)  Skulle nok lagt under kropp og helse.  Samtidig har det noe med mat og drikke å gjøre, da kroppen sannsynligvis binder veske (drikke) under flytur og dermed holder på maten.

Jeg veier alltid 1 - 2 kilo mer etter en flytur. Har tenkt om det var tilfeldig, men det skjer hver gang. Jeg føler meg veldig oppblåst også.

3 minutter siden, Helado skrev:

Ja, jeg blir oppblåst og går opp et par kilo. Etter et par dager på bakken, så har det normalisert seg, er sånn for typen min også. 

Har dere da veid dere rett før dere gikk på flyet, og ikke inntatt mat og drikke på flyet eller etter flyturen (før dere rekker å veie dere igjen) som forklarer vektoppgangen?

Anonymkode: da4e5...831

Skrevet

Dere som sier dere går midlertidig opp i vekt etter flyreise: kan det ikke tenkes at dette heller skyldes at man gjerne spiser annerledes når man er på tur? Koser seg litt ekstra? 

Skrevet

Jeg får ofte vann i kroppen etter lange flyreiser, typisk 8 timer eller mer.

Det hjelper hvis jeg er nøye på å reise meg ofte, og gå litt rundt. Jeg tror det hjelper å drikke mye vann også. Men hvis man sover en del blir det jo litt lite bøy og tøy.

En gang husker jeg at jeg nesten ikke fikk på meg skoa etter å ha hatt dem av på mesteparten av turen. 

Skrevet

Det er jo ikke noe ved selve flyturen som tilsier at man skulle gå opp i vekt.

Vektøkning skylles jo inntak av mat og drikke. Så hvis man spiser og drikker normalt eller mer enn normalt, samtidig som man går mindre enn normalt på do så fører det til en vektøkning. 

Det er jo ikke uvanlig at en lengere flytur forstyrrer den vanlige rytmen. Man småspiser mer. Spiser når man kan. Drikker gjerne litt ekstra alkohol, siden det er gratis. Kvier seg til å gå på do, får forstoppelse, som man igjen prøver å overvinne ved å drikke ekstra med vann. 

Selv har jeg opplevd slike vektøkninger, i forbindelse med lange reiser. Men når det så går et par dager og kroppen finner rytmen igjen, er vekta heller litt under det den var før jeg reiste. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyr 4-6 ganger i uka, kan love at kropp/vekt ikke blir påvirket i det hele tatt. 

Unntaket er når jeg er på fly i over 8 timer. Da hovner jeg opp i beina, kan være vondt å få på seg skoa igjen. Men det er borte morgenen etter. Henger nok mest sammen med at man sitter rett opp og ned i timesvis, og lite fysisk aktivitet. 

Anonymkode: b4f0e...63c

Skrevet

Jo da, jeg er med på det som flere sier. Det har en sammenheng med at vannet binder og man går mindre på do. Det er ikke sånn at man f.eks legger på seg av å fly. Etter noen timer, eller kanskje noen ganger noen dager normaliseres det igjen.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har dere da veid dere rett før dere gikk på flyet, og ikke inntatt mat og drikke på flyet eller etter flyturen (før dere rekker å veie dere igjen) som forklarer vektoppgangen?

Anonymkode: da4e5...831

Nei, det har jeg ikke. Men kjenner ganske godt kroppen min og hva jeg pleier å veie. Har alltid gått noen kilo opp etter flyreisen i forhold til det jeg normalt veier. Nei, har ikke visst sikkert hva det skyldtes og om det er flyreisen eller bare tilfeldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...