PBlossom Skrevet 15. april 2018 #1 Skrevet 15. april 2018 Gikk tur med hunden i bånd, møtte på en fyr som hadde hunden sin løs, og den løper bort til min som da blir ganske leken og glad. Eieren til den andre hunden spør om jeg får tak i hunden min, men jeg har jo min i bånd.. Den er riktig nok livlig og litt spretten, men jeg holder fremdeles i båndet som er løst, og jeg tar tak i halsbåndet på hunden min når den andre hundeieren ber meg om det. Nå kan det hende denne hunden var under trening til å bli tjenestehund eller lignende, og derfor er fritatt fra båndtvang, men der vi gikk tur er et sted der mange går tur og lufter hundene sine, i bånd, tenker jeg at det da er det bedre at denne hunden trener på å være løs et annet sted. Mange hunder i bånd liker ikke å hilse på løse hunder og det kan skape farlige situasjoner. Heldigvis er hunden min veldig glad og sosial, så det gikk bra. Er det ikke den andre hundens eier som burde få tak i sin hund? Han prøvde hverken å ta tak i hunden sin eller snakke til den. Ønsker å høre andres tanker om denne situasjonen
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #2 Skrevet 15. april 2018 Du vet at båndtvang ikke primært er til for andre hunder sin del, men for vilt og fugler? Anonymkode: a07e2...4ba 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #3 Skrevet 15. april 2018 Når det er båndtvang er det jo han som har feil, og prøver å skylde på deg. Jeg vil si han brukte en hersketeknikk for å snu det til å handle om deg, når det handler om han. Anonymkode: bb635...593 1
PBlossom Skrevet 15. april 2018 Forfatter #4 Skrevet 15. april 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vet at båndtvang ikke primært er til for andre hunder sin del, men for vilt og fugler? Anonymkode: a07e2...4ba Ja, det er jeg klar over Men båndtvang er båndtvang tenker nå jeg.
PBlossom Skrevet 15. april 2018 Forfatter #5 Skrevet 15. april 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det er båndtvang er det jo han som har feil, og prøver å skylde på deg. Jeg vil si han brukte en hersketeknikk for å snu det til å handle om deg, når det handler om han. Anonymkode: bb635...593 Ja, det er mulig. For jeg følte jo at jeg håndterte situasjonen riktig. Men etterpå ble jeg litt usikker på om jeg skulle reagert annerledes pga at den andre hunden kan ha vært tjenestehund eller under opplæring til å bli det.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #6 Skrevet 15. april 2018 4 minutter siden, PBlossom said: Ja, det er jeg klar over Men båndtvang er båndtvang tenker nå jeg. Jeg misliker hundeeiere som ikke lar hunden få sosialisere seg på naturlig vis. Men stå krava dine, du. Så slipper du å få en trygg og glad hund. Anonymkode: a07e2...4ba 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #7 Skrevet 15. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg misliker hundeeiere som ikke lar hunden få sosialisere seg på naturlig vis. Men stå krava dine, du. Så slipper du å få en trygg og glad hund. Anonymkode: a07e2...4ba Du er helt blåst. Sorry menn du skriver bare puss. Anonymkode: 09c35...375 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #8 Skrevet 15. april 2018 Just now, AnonymBruker said: Du er helt blåst. Sorry menn du skriver bare puss. Anonymkode: 09c35...375 Javel? Hunder er som mennesker, de trenger andre å snakke med. Hadde du likt å bli holdt igjen med en sele hver gang du ville si hei til noen andre? Anonymkode: a07e2...4ba 1
PBlossom Skrevet 15. april 2018 Forfatter #9 Skrevet 15. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg misliker hundeeiere som ikke lar hunden få sosialisere seg på naturlig vis. Men stå krava dine, du. Så slipper du å få en trygg og glad hund. Anonymkode: a07e2...4ba Heldigvis er hunden min godt sosialisert, glad og trygg. Møter ofte andre hunder vi kjenner for å leke Uten bånd. Så går vi til og med på kurs der det er andre hunder. Jeg har i utganspunktet ikke noe imot at denne løse hunden kom løpende mot oss, det gikk helt fint. Men det kunne ha gått galt om jeg hadde en usikker og redd hund, derfor tenker jeg at den andre hundeeieren burde i allefall hatt kontroll på innkallingen på hunden sin dersom han skal ha den løs. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #10 Skrevet 15. april 2018 31 minutter siden, PBlossom said: Ja, det er mulig. For jeg følte jo at jeg håndterte situasjonen riktig. Men etterpå ble jeg litt usikker på om jeg skulle reagert annerledes pga at den andre hunden kan ha vært tjenestehund eller under opplæring til å bli det. Du ble antagelig usikker fordi han ga inntrykk av å ha retten på sin side, noe han ikke har. Om hunden var under opplæring skal han jo fortsatt ha kontroll på den. Man trener ikke med hunden løs blandt andre hunder før man har det, om man driver og trener en tjenestehund, så så det gjorde han garantert ikke. Alt han gjorde var å plante en usikkerhet i deg på om du eller han hadde feil, men det var altså han som hadde feil. Anonymkode: bb635...593 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #11 Skrevet 15. april 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du ble antagelig usikker fordi han ga inntrykk av å ha retten på sin side, noe han ikke har. Om hunden var under opplæring skal han jo fortsatt ha kontroll på den. Man trener ikke med hunden løs blandt andre hunder før man har det, om man driver og trener en tjenestehund, så så det gjorde han garantert ikke. Alt han gjorde var å plante en usikkerhet i deg på om du eller han hadde feil, men det var altså han som hadde feil. Anonymkode: bb635...593 Takker for svar Anonymkode: 19c1f...38b
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #12 Skrevet 15. april 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg misliker hundeeiere som ikke lar hunden få sosialisere seg på naturlig vis. Men stå krava dine, du. Så slipper du å få en trygg og glad hund. Anonymkode: a07e2...4ba Idiot. Det er ikke opp til deg å bestemme hvordan andre sosialiserer hundene sine. Og båndtvangen er der for å ta hensyn til det ville dyrelivet som i disse dager er klare for fødsel. Løsbikkjer kan gjøre ubotelig skade. Anonymkode: e164d...300 1
kvinneguide Skrevet 15. april 2018 #13 Skrevet 15. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Idiot. Det er ikke opp til deg å bestemme hvordan andre sosialiserer hundene sine. Og båndtvangen er der for å ta hensyn til det ville dyrelivet som i disse dager er klare for fødsel. Løsbikkjer kan gjøre ubotelig skade. Anonymkode: e164d...300 Jeg er litt skeptisk til båndtvangens effekt, da jeg stadig møter på hunder i skogen som løper rundt med langlina etter seg. De kan like gjerne komme til å tråkke i fuglereder de som en løs hund. Jeg holder meg stort sett unna skogen om sommeren, fordi det er slitsomt for hunden å kjenne luktene uten mulighet for å utforske i frihet.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #14 Skrevet 15. april 2018 2 minutter siden, kvinneguide skrev: Jeg er litt skeptisk til båndtvangens effekt, da jeg stadig møter på hunder i skogen som løper rundt med langlina etter seg. De kan like gjerne komme til å tråkke i fuglereder de som en løs hund. Jeg holder meg stort sett unna skogen om sommeren, fordi det er slitsomt for hunden å kjenne luktene uten mulighet for å utforske i frihet. Det er jo fordi det er altfor dårlig regulert. Tror staten kunne ha tjent inn en årslønn hvis de hadde sendt ut kontrollører i skogen. Å ha langline uten å holde i den er like mye brudd på båndtvangen. Jeg tror for øvrig ikke hunder tar skade av å måtte beherske seg i perioder. Ønsker man å la dem løpe løs, er det hundeparker for dette. Anonymkode: e164d...300 1
kvinneguide Skrevet 15. april 2018 #15 Skrevet 15. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo fordi det er altfor dårlig regulert. Tror staten kunne ha tjent inn en årslønn hvis de hadde sendt ut kontrollører i skogen. Å ha langline uten å holde i den er like mye brudd på båndtvangen. Jeg tror for øvrig ikke hunder tar skade av å måtte beherske seg i perioder. Ønsker man å la dem løpe løs, er det hundeparker for dette. Anonymkode: e164d...300 Der er jeg ikke enig med deg. Jeg tror mange hunder er understimulert på mosjon, impulser og sosialisering og at det er årsak til mange adferdsproblemer. Å beherske seg en periode er greit nok, men denne perioden varer minst et halvt år. Jeg kan gi hunden mosjon ved svømming og sykling men det erstatter ikke den friheten og gleden hunden har når den løper fritt på tur og opplever skogen. Disse friområdene er det ikke så mange av og de er dårlig merket. Ofte har jeg blitt nødt til å ta hunden i bånd på friområdet også, fordi folk griller, camper eller har småbarn ute å leker der. Så lenge friområdet ikke er godt merket gir det en antydning om at hundeeierene ikke har førsterett der heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå