AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #1 Skrevet 14. april 2018 Hvordan få ren en eldre kjøkkenvifte i metall? Gammelt fett og irr som er sauset sammen i et svart belegg. Har prøvd med jiff og kobber/messing puss uten særlig resultat. Noen som har noen lure triks? Anonymkode: 0c6e5...eb1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #2 Skrevet 15. april 2018 Salmiakk i vaskebøtta. Stålull. Anonymkode: 9a23f...402
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #3 Skrevet 15. april 2018 Demontér og sett i oppvaskmaskinen på maks temperatur. Kjør flere ganger om nødvendig. Det pleide jeg å gjøre med min gamle vifte, tør ikke det med min nåværende som har masse plast. Anonymkode: d13c3...58f 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #4 Skrevet 15. april 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan få ren en eldre kjøkkenvifte i metall? Gammelt fett og irr som er sauset sammen i et svart belegg. Har prøvd med jiff og kobber/messing puss uten særlig resultat. Noen som har noen lure triks? Anonymkode: 0c6e5...eb1 Er det selve hetta du snakker om? I så fall er det nok kobber og messingpuss som er tingen, evt. en eller annen pusse/poleringskrem. Om du skulle klare å få tak i en gammel boks Gloria skulle den ta det meste. Jeg har ikke inntrykk av at nyere typer messingpuss er like effektivt. Fossli pussemiddel påstår å vøre det samme. Vær uansett forberedt på å måtte gnikke og gnu en del. Anonymkode: 3463b...955 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #5 Skrevet 15. april 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det selve hetta du snakker om? I så fall er det nok kobber og messingpuss som er tingen, evt. en eller annen pusse/poleringskrem. Om du skulle klare å få tak i en gammel boks Gloria skulle den ta det meste. Jeg har ikke inntrykk av at nyere typer messingpuss er like effektivt. Fossli pussemiddel påstår å vøre det samme. Vær uansett forberedt på å måtte gnikke og gnu en del. Anonymkode: 3463b...955 Det er hetta ja, (skrå flate som går opp langs vegg). Jeg fant en gammel flaske med kobber/messing puss "Kiwi 830". Det fungerer ikke så godt. Den er liksom ikke sterk nok. Får det typisk bort på mindre område med å bruke stor mengde. Men er ikke kraftig nok til hele flata. Jeg tror jeg trenger noe annet først til å få bort det verste, men kan klare bare finish med pussemiddel. Noen som vet om noe som løser opp fett/irr? Kan jeg f.eks bruke en tabelett maskinoppvaskmiddel løst i vann og skuresvamp? Har prøvd med jiff men det riper opp metallet og fungerer i tillegg dårlig. Anonymkode: 0c6e5...eb1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #6 Skrevet 15. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er hetta ja, (skrå flate som går opp langs vegg). Jeg fant en gammel flaske med kobber/messing puss "Kiwi 830". Det fungerer ikke så godt. Den er liksom ikke sterk nok. Får det typisk bort på mindre område med å bruke stor mengde. Men er ikke kraftig nok til hele flata. Jeg tror jeg trenger noe annet først til å få bort det verste, men kan klare bare finish med pussemiddel. Noen som vet om noe som løser opp fett/irr? Kan jeg f.eks bruke en tabelett maskinoppvaskmiddel løst i vann og skuresvamp? Har prøvd med jiff men det riper opp metallet og fungerer i tillegg dårlig. Anonymkode: 0c6e5...eb1 Ta bilde av elendigheten og oppsøk en gammeldags fargehandel eller et sted der de selger amling og. Da ser de lettere hva det er snakk om og kan anbefale produkter. Salmiakk er eller en effektiv problemløser på fett, men underlaget bestemmer om du her kan bruke salmiakk. Alyernativet er avfetting beregnet på biler, forutsatt at vettet er hovedproblemet. Anonymkode: 189cc...005 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #7 Skrevet 15. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er hetta ja, (skrå flate som går opp langs vegg). Jeg fant en gammel flaske med kobber/messing puss "Kiwi 830". Det fungerer ikke så godt. Den er liksom ikke sterk nok. Får det typisk bort på mindre område med å bruke stor mengde. Men er ikke kraftig nok til hele flata. Jeg tror jeg trenger noe annet først til å få bort det verste, men kan klare bare finish med pussemiddel. Noen som vet om noe som løser opp fett/irr? Kan jeg f.eks bruke en tabelett maskinoppvaskmiddel løst i vann og skuresvamp? Har prøvd med jiff men det riper opp metallet og fungerer i tillegg dårlig. Anonymkode: 0c6e5...eb1 Gloria (og tilsvarende) skulle brukes sammen med Zalo. Kombinasjonen av de to tok både fett og irring, og det er grunnen til at forslaget stadig kommer opp i sånne tråder selv om Gloria dessverre gikk ut av produksjon for noen år siden. Og det er grunnen til at jeg anbefaler det produktet som påstår å være det samme som gamle Gloria, selv om jeg ikke har prøvd det selv. Ellers skal sitronsyre og Zalo eller eddik og salt funke ganske bra. Men jeg ser for meg at saltet kan ripe. Anonymkode: 3463b...955 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #8 Skrevet 15. april 2018 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gloria (og tilsvarende) skulle brukes sammen med Zalo. Kombinasjonen av de to tok både fett og irring, og det er grunnen til at forslaget stadig kommer opp i sånne tråder selv om Gloria dessverre gikk ut av produksjon for noen år siden. Og det er grunnen til at jeg anbefaler det produktet som påstår å være det samme som gamle Gloria, selv om jeg ikke har prøvd det selv. Ellers skal sitronsyre og Zalo eller eddik og salt funke ganske bra. Men jeg ser for meg at saltet kan ripe. Anonymkode: 3463b...955 Jeg prøvde med sitronsyre. Det fungerte ikke det hele tatt. Har skrubbet med den myke siden av svamp nå med poleringsmiddel (2clean). Det ser ut som det meste av fettet er fjernet nå men ikke irren. (Gått fra svartaktig belegg til grønt nå). Anonymkode: 0c6e5...eb1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #9 Skrevet 15. april 2018 Det ser sånn ut nå. Det lyseste er rent. Anonymkode: 0c6e5...eb1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #10 Skrevet 15. april 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøvde med sitronsyre. Det fungerte ikke det hele tatt. Har skrubbet med den myke siden av svamp nå med poleringsmiddel (2clean). Det ser ut som det meste av fettet er fjernet nå men ikke irren. (Gått fra svartaktig belegg til grønt nå). Anonymkode: 0c6e5...eb1 Poenget med sitronsyre og Zalo er at de skal brukes sammen, i varmt vann, og tingen legges i bløt. Det blir nok vanskelig med en ventilatorhette uten å demontere hele greia. 2clean har jeg ingen erfaring med. Anonymkode: 3463b...955
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #11 Skrevet 15. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget med sitronsyre og Zalo er at de skal brukes sammen, i varmt vann, og tingen legges i bløt. Det blir nok vanskelig med en ventilatorhette uten å demontere hele greia. 2clean har jeg ingen erfaring med. Anonymkode: 3463b...955 Får ikke bløtlagt noe nei. Jeg har fortsatt ikke prøvd eddik og salt. Har 7% blank eddik og bordsalt. Er det også basert på bløtlegging, eller kan jeg skrubbe med finsiden av svamp f.eks? Hvis: hvordan blander jeg? Anonymkode: 0c6e5...eb1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #12 Skrevet 15. april 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får ikke bløtlagt noe nei. Jeg har fortsatt ikke prøvd eddik og salt. Har 7% blank eddik og bordsalt. Er det også basert på bløtlegging, eller kan jeg skrubbe med finsiden av svamp f.eks? Hvis: hvordan blander jeg? Anonymkode: 0c6e5...eb1 Det står på linken jeg la ut. Jeg har ikke prøvd selv, men de påstår i artikkelen at det er effektivt. Anonymkode: 3463b...955
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #13 Skrevet 15. april 2018 Hvor lenge har du polert med messingpuss? Anonymkode: ef427...a19
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #14 Skrevet 15. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står på linken jeg la ut. Jeg har ikke prøvd selv, men de påstår i artikkelen at det er effektivt. Anonymkode: 3463b...955 Ok, gir det et forsøk. Anonymkode: 0c6e5...eb1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #15 Skrevet 15. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge har du polert med messingpuss? Anonymkode: ef427...a19 Gav opp etter halvtime-time. Det fungerte veldig dårlig. Jeg brukte store mengder på et lite område. Det ble bedre, men blir nytteløst på hele flaten. Anonymkode: 0c6e5...eb1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #16 Skrevet 15. april 2018 Jeg har brukt viskelær for å få bort gamle fettflekker rundt/på komfyren og ventilatoren. Det funker som veldig veldig fint sandpapir Anonymkode: 8ea09...0c1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #18 Skrevet 15. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Gloria (og tilsvarende) skulle brukes sammen med Zalo. Kombinasjonen av de to tok både fett og irring, og det er grunnen til at forslaget stadig kommer opp i sånne tråder selv om Gloria dessverre gikk ut av produksjon for noen år siden. Og det er grunnen til at jeg anbefaler det produktet som påstår å være det samme som gamle Gloria, selv om jeg ikke har prøvd det selv. Ellers skal sitronsyre og Zalo eller eddik og salt funke ganske bra. Men jeg ser for meg at saltet kan ripe. Anonymkode: 3463b...955 Salt riper. Da kan ts like gjerne kjøpe ny uten å vaske først.sitronsyre er en syre.... Anonymkode: 189cc...005
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #19 Skrevet 15. april 2018 Da har jeg prøvd eddik og salt (og vasket av blandingen med salo). Det fungerte veldig bra på de områdene som var mer eller mindre rene fra før. De ble helt blanke og fine. Mao: eddik og salt fungerer bedre enn pussemiddel og er ypperlig som finish. Hadde imidlertid null funksjon på de mørke/grønne områdene. Alt i alt: like langt. Anonymkode: 0c6e5...eb1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå