Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt helsesøsterutdanningen ved flere høyskoler i år. Kom ikke inn på Diakonova, ble som nummer 28 på venteliste. Det er 50 plasser tror jeg. Var visst mange søkere. Tror dere jeg har sjans til å komme inn på andre steder, som fks Ålesund, Trondheim? Bor i Oslo så det blir litt lang men har mulighet til å flytte. Mitt største ønske er å bli helsesøster! Har drømt om dette i flere år men aldri kommet meg inn. Er der flere som har søkt helsesøster i år?😊 

Anonymkode: 951a9...5a0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mange vil bli helsesøster fordi det er dagjobb og ingen turnus, dermed stiger også snittet for å kommer inn. Hvis du ikke har noe mot å flytte kan du jo søke på alle skolene som tilbyr videreutdanningen og se om du kommer inn andre steder. Jeg tok videreutdanning på HVL (eller HiB som det het da), og da var helsesøster det som hadde høyest snitt for å komme inn. Men det er jo nesten ikke jobber å få etterpå, så svært mange som tar helsesøsterutdanningen må jobbe som vanlige sykepleiere fordi det ikke finnes nok helsesøsterstillinger. De som har slike stillinger holder som regel på dem til pensjonsalderen, så det er mange om beinet når noe lyses ut. De to jeg kjenner som har fått jobb etterpå har fått det del pga nettverk, og hun ene har mange år bak seg på en barneavdeling. Men de fleste som er helsesøstre jobber altså som vanlig sykepleier på sykehus, i kommunen eller psykiatrien. Så før du flytter land og strand rundt for å ta utdanning, så bør du vurdere hvor enkelt det blir å få jobb, og om du besitter andre kvalifikasjoner som gjør deg til en bedre kandidat en andre. Kjipt å bruke ett år på videreutdanning og så ikke få brukt det i jobb. 

Anonymkode: 41ffa...470

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange vil bli helsesøster fordi det er dagjobb og ingen turnus, dermed stiger også snittet for å kommer inn. Hvis du ikke har noe mot å flytte kan du jo søke på alle skolene som tilbyr videreutdanningen og se om du kommer inn andre steder. Jeg tok videreutdanning på HVL (eller HiB som det het da), og da var helsesøster det som hadde høyest snitt for å komme inn. Men det er jo nesten ikke jobber å få etterpå, så svært mange som tar helsesøsterutdanningen må jobbe som vanlige sykepleiere fordi det ikke finnes nok helsesøsterstillinger. De som har slike stillinger holder som regel på dem til pensjonsalderen, så det er mange om beinet når noe lyses ut. De to jeg kjenner som har fått jobb etterpå har fått det del pga nettverk, og hun ene har mange år bak seg på en barneavdeling. Men de fleste som er helsesøstre jobber altså som vanlig sykepleier på sykehus, i kommunen eller psykiatrien. Så før du flytter land og strand rundt for å ta utdanning, så bør du vurdere hvor enkelt det blir å få jobb, og om du besitter andre kvalifikasjoner som gjør deg til en bedre kandidat en andre. Kjipt å bruke ett år på videreutdanning og så ikke få brukt det i jobb. 

I Oslo er det mangel på helsesøstre, og ikke noe problem å få jobb. Flere stillinger lyses ut to ganger grunnet mangel på kvalifiserte søkere. Det er vanvittig økning i antall stillinger både på helsestasjonen og i skolehelsetjenesten. 

Anonymkode: dcea1...6a8

AnonymBruker
Skrevet

Mange steder i nord-Norge fungerer sykepleiere som helsesøster på disp. Vet også om sosionomer og vernepleiere som fungerer som helsesøstre. 

Ingen problem å få jobb👍🏻😀

Anonymkode: c9ce1...f8f

AnonymBruker
Skrevet

Mange steder i nord-Norge fungerer sykepleiere som helsesøster på disp. Vet også om sosionomer og vernepleiere som fungerer som helsesøstre. 

Ingen problem å få jobb👍🏻😀

Anonymkode: c9ce1...f8f

Jeg bor i Nord-Norge og har aldri vært borti at sosionomer og vernepleiere fungerer som helsesøstre. 

Anonymkode: 96c84...b79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Nord-Norge og har aldri vært borti at sosionomer og vernepleiere fungerer som helsesøstre. 

Anonymkode: 96c84...b79

Tenkte det samme. Har aldri hørt om det. Vet det er en del sykepleiere rundt omkring i distriktene som fungerer som helsesøstre. Dette fordi at det ikke er helsesøstre som søker på stillingene. Mange går i helsesøsterstillinger i flere år uten at de kommer seg inn på utdanningen. 

Anonymkode: 951a9...5a0

Skrevet

Jeg kan se for meg at det er hakket lettere å komme inn i Ålesund enn i Oslo og Trondheim, bare basert på det faktum at det er en mye mindre by og det dermed vil være færre søkere. Elverum kan også kanskje være et alternativ, og det er jo heller ikke så grusomt langt unna Oslo; det går an å pendle den strekninga hvis du har tid og råd til det, og er innstilt på å få det til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...