Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har vært ganske lenge usikker på hva jeg ønsker å studere. Går siste året på videregående skole. Jeg vet hva jeg skal gjøre til neste år, men det er ikke studier. Men synes det er litt slitsomt å ikke ha konkret formening hva jeg ønsker å studere eller hvilken karriere retning jeg vil gå. Dermed har jeg søkt litt rundt angående karriereveiledning, og har funnet fram ulike karriereveiledere i nærheten av der jeg bor. Men lurer jeg lurer på om det er verdt pengene. Fordi kurset koster ca.5000NOK. Føler jeg det kan være litt svindel. De kan bare si noe tull til deg også må du stole på dem. Så jeg tenkte å høre hva dere synes? kanskje noen av dere har prøvd det og har lust å dele erfaringene? 

Her er noen karriereveiledere jeg har sett på. Hvis dere har noen karriereveiledere å anbefale gjerne i Bergens område. Men hvis det finnes noe som virkelig er å anbefale, så gjerne kom med det. 

http://manusmotivasjon.no/omoss/

http://bergenstressm...o/?page_id=1084

http://studieogkarrierevalg.no/

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke studieveileder på skolen?

Tror ikke disse private veilederne er spesialiser på VGS-elever og førstegangssøkere. Det er vel mer for dem som har noe erfaring med seg fra før og som skal skape seg en karriere.  Du begynner jo på scratch og må bare finne ut hva du vil. Ikke vær bekymret for å velge feil. Du kan bytte retning. Velg med hjertet, men også ut fra hva samfunnet har behov for.

Anonymkode: 702b3...0ac

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere ikke studieveileder på skolen?

Tror ikke disse private veilederne er spesialiser på VGS-elever og førstegangssøkere. Det er vel mer for dem som har noe erfaring med seg fra før og som skal skape seg en karriere.  Du begynner jo på scratch og må bare finne ut hva du vil. Ikke vær bekymret for å velge feil. Du kan bytte retning. Velg med hjertet, men også ut fra hva samfunnet har behov for.

Anonymkode: 702b3...0ac

Vell, hvis du leser på sidene jeg la ved. Så nevner de veiledning for ungdom og da mener de videregåendeelever som skal søke studier. Studieveileder på skolen er helt håpløs. Var innom, var der kanskje en time. Alt hun viste var utdanning.no og et eller annen test vi hadde tatt tidligere i år, spurte hvilke fag jeg liker og hva jeg får til. For å si det sånn, jeg ble ikke noe klokere etter det møte. Ble egentlig bare frustrert over hvor lite kompetanse og interesse hun hadde...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt manusmotivasjon og var veldig fornøyd. Hun jeg pratet med tok seg tid til meg og hvem jeg var. Det er mye bedre å bruke 5000 kr på å få veiledning enn å studere feil studie, for det er veldig dyrt å gå et år for mye på høgskole/universitet.

Anonymkode: 37039...626

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er de færreste 19-åringer som trenger privat karriereveileder. Du kommer til å utvikle deg ganske mye de beste årene, så jeg vil anbefale at du heller studerer det som kjennes riktig når du kommer så langt. Og dette med «et år for mye på høyskole/ universitet» synes jeg er en spesiell uttalelse. Sjelden å se at folk mener utdannelse er bortkastet.

Anonymkode: 6908f...d1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt manusmotivasjon og var veldig fornøyd. Hun jeg pratet med tok seg tid til meg og hvem jeg var. Det er mye bedre å bruke 5000 kr på å få veiledning enn å studere feil studie, for det er veldig dyrt å gå et år for mye på høgskole/universitet.

Anonymkode: 37039...626

Helt enig med deg! 

Anonymkode: 46826...89b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...