Gå til innhold

Dusje katten :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :) min lille pusemor på snart ett år trenger sårt en dusj, hun har mye pels og jeg føler nå at den har begynt å bli fettete? Har ikke dusjet hun før, men hun har ikke reagert på vann tidligere :) Men, jeg skulle egentlig innom dyrebutikken i dag å kjøpe shampo for katter men det gikk i glemmeboken.. Lurer på om jeg kan bruke noe annet i pelsen når jeg dusjer henne? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er en sjampo som er laget for dyr. Men i en dyrebutikk jeg var i en gang da jeg så etter våtservietter til katt, som de da ikke hadde, "er ganske sikker på hva enn du kan bruke til en sensitiv baby, kan også brukes på en katt". Endte opp med  kjøpe noen babyservietter, så aldri noen negstiv reaksjon på dem (annet enn at kattene hatet å bli vasket da). 

MEN er ikke 100% sikker på om baby shampo vil være bra for en katt, usikker på hva forskjellen er da 😬 Så om det ikke er krise situasjon (bil olje eller noe lignende i pelsen) og katten må vaskes NÅ, ville jeg nok ventet til dyrebutikken er åpen igjen på mandag.

Anonymkode: 1faa2...ca8

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er en sjampo som er laget for dyr. Men i en dyrebutikk jeg var i en gang da jeg så etter våtservietter til katt, som de da ikke hadde, "er ganske sikker på hva enn du kan bruke til en sensitiv baby, kan også brukes på en katt". Endte opp med  kjøpe noen babyservietter, så aldri noen negstiv reaksjon på dem (annet enn at kattene hatet å bli vasket da). 

MEN er ikke 100% sikker på om baby shampo vil være bra for en katt, usikker på hva forskjellen er da 😬 Så om det ikke er krise situasjon (bil olje eller noe lignende i pelsen) og katten må vaskes NÅ, ville jeg nok ventet til dyrebutikken er åpen igjen på mandag.

Anonymkode: 1faa2...ca8

hmm... Jeg har en baby sjampo for nyfødte som jeg nettopp har handlet inn (venter straks barn!), mulig det kan fungere? Men jeg tror kanskje jeg bare venter til mandag :) haster ikke så mye at det ikke kan vente! :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis pelsen virker fettete er det kostholdet det er noe galt med.

Anonymkode: 18168...b09

AnonymBruker
Skrevet

Shampoo til nyfødte funker helt fint ! Om hun blir fort fettete ville jeg sett på hvilken mat du bruker og om du kanskje burde vurdere omega i maten. For katter skal i teorien for det meste være selvrensende :)

Anonymkode: 0699b...136

Skrevet (endret)

Katter passer sin egen hygiene og skal som hovedregel ikke dusjes, da det ødelegger hudbarrieren deres. De vasker seg selv og har enzymer i spyttet sitt som løser opp skitten, i tillegg til en taggete tunge som "kammer igjennom" pelsen mens den vaskes slik at skitten dras med. Hvis hun ikke vasker seg derimot er det noe som feiler henne og du bør ta henne med til veterinær. Hvis hun vasker seg men pelsen likevel er fettete så bør du som nevnt se nærmere på kostholdet, evt få råd av veterinær. I første omgang kunne du jo kanskje prøvd med Royal Canin fra Plantasjen eller noe, det er ikke så dyrt siden det er i større kvanta og det er iallefall bedre enn den dritten som selges i dagligvare (Friskies etc). Mange katter har sikkert levd et langt liv på Friskies, men mennesker kan også leve lenge på kun loff, og da blir helsa deretter selv om det ikke synes utenpå eller gir utslag. 

Det er greit å dusje katten dersom den har kommet borti noe som ikke er bra at den slikker i seg, som olje eller bensin. Det er også greit å dusje katten hvis den har tissa eller bæsja under reising f.eks. Men som hovedregel, unngå å gjøre det hvis det ikke er strengt nødvendig. Til slike nødstilfeller kan det være greit å ha en shampoo stående som er beregnet for formålet, da anbefaler jeg på det sterkeste å finne en som er uten parfyme og andre allergener. Dyreshampoo med parfyme er noe av det mest unødvendige som finnes, da parfyme kun er til for å tilfredsstille mennesker og ikke dyr, og det eneste det gjør for dyra er å trigge allergier. Allergier hos dyr er i aller høyeste grad i oppblomstring, så hør på en dyrebutikk eller evt veterinær om de har en shampoo til katt som er uten parfyme og andre gufne greier :) 

Endret av BeautyBox
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fettete? 

Lukter det vondt av katten? Hvis ikke, dropp dusjingen. 

Anonymkode: 09fa8...8ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...