Gå til innhold

Burde jeg søke årsenhet eller bachelor på BI?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, litt usikker hva jeg burde søke. Jeg har et veldig lavt snitt, 2.4/2.5 ca, men har ialefall vitnemål. Jeg har hørt at vanlig bachelor har et karakterkrav på 3? Mens årsenhet har på 2? Eller kommer alle inn på bachelor og med vitnemål?

Anonymkode: 4b432...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vanlig bachelor har karakterkrav 3?! Hvem alle dager har fortalt deg dette? 

Hver bachelor har eget karaktersnitt for å komme inn, samme med årsstudium. Men det finnes studier hvor «alle» slipper inn så lenge de har studiekompetanse. Alt dette finner du ut ved å gå inn på samordnaopptak.no

Anonymkode: 4b653...1c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hver bachelor har eget karaktersnitt for å komme inn, samme med årsstudium. Men det finnes studier hvor «alle» slipper inn så lenge de har studiekompetanse. Alt dette finner du ut ved å gå inn på samordnaopptak.no

Jupp, hørt det.

Nei, finnes ikke karakterkrav på studiene hos BI. Er markedsføringsledelse jeg skal søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tanker? Skal søke, så er litt usikker hehe. Men jeg mener å ha hørt at bachelorstudiene på BI har et minstekrav på 3 i snitt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BI har vel ikke inntak via samordna opptak?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står "BI" i overskriften. Da er jo Samordna opptak helt uinteressant.

Anonymkode: 3dcb2...5ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.bi.no/studere-ved-bi/soknad-og-opptak/opptakskrav/bachelorstudier/

Husk at du tar snittet ditt, ganger med ti, og legger deretter til tilleggspoeng ( f eks alderspoeng, realfagspoeng, poeng for førstegangstjeneste, folkehøyskole eller tidligere studier)

Screenshot_20180414-211056.png

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

https://www.bi.no/studere-ved-bi/soknad-og-opptak/opptakskrav/bachelorstudier/

Husk at du tar snittet ditt, ganger med ti, og legger deretter til tilleggspoeng ( f eks alderspoeng, realfagspoeng, poeng for førstegangstjeneste, folkehøyskole eller tidligere studier)

Screenshot_20180414-211056.png

Så om jeg har et snitt på 3, og får 4 alderspoeng iom at jeg er 21, så blir snittet 3,4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søk bachelor på 1.plass og årsstudium på 2.plass. Poengkravet er ikke et absolutt krav, det er det laveste snittet man kunne komme inn med året i forveien. Dette vil variere fra plass til plass, så du kan søke i den byen i Norge med lavest poengkrav i fjor hvis du vil ha bedre sjanser. 

Anonymkode: 20d8e...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så om jeg har et snitt på 3, og får 4 alderspoeng iom at jeg er 21, så blir snittet 3,4?

Snittet er jo det samme. 3x10=30 + 4= 34 poeng

MEN: Du er for ung til å få alderspeng dessverre...

Endring: ooops! Du har rett, jeg tok feil! Du får poeng hvis du har vanlig vitnemål. Jeg brukte 23/5 regelen, da får man ikke før 24 år

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Søk bachelor på 1.plass og årsstudium på 2.plass. Poengkravet er ikke et absolutt krav, det er det laveste snittet man kunne komme inn med året i forveien. Dette vil variere fra plass til plass, så du kan søke i den byen i Norge med lavest poengkrav i fjor hvis du vil ha bedre sjanser. 

Hva skal jeg søke på 3.valget da?

Jeg tenker å søke i Trondheim. Oslo blir fort for høyt snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Snittet er jo det samme. 3x10=30 + 4= 34 poeng

MEN: Du er for ung til å få alderspeng dessverre...

For søkere med fullført og bestått vitnemål fra videregående utdanning beregnes alderspoeng fra og med fylte 20 år i søknadsåret. Ved søknad på grunnlag av deleksamen beregnes alderspoeng fra og med fylte 24 år. Det gis 2 poeng pr. år, maks for 4 år.  

Forklaring: 
20 år = 2 poeng
21 år = 4 poeng
22 år = 6 poeng 
23 år = 8 poeng

4 poeng det ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For søkere med fullført og bestått vitnemål fra videregående utdanning beregnes alderspoeng fra og med fylte 20 år i søknadsåret. Ved søknad på grunnlag av deleksamen beregnes alderspoeng fra og med fylte 24 år. Det gis 2 poeng pr. år, maks for 4 år.  

Forklaring: 
20 år = 2 poeng
21 år = 4 poeng
22 år = 6 poeng 
23 år = 8 poeng

4 poeng det ;) 

Ja! Har endret innlegget mitt nå. Beklager... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

1. Bachelor Tr.Heim
2. Bachelor Oslo
3. Årsenhet Tr.Heim

eller

Bachelor Tr.Heim
Årsenhet Tr.heim
Bachelor Oslo

eller

Bachelor Tr.heim
Årsenhet Tr.heim
Årsenhet Oslo

Hvilke valg hadde dere tatt i min sko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal jeg søke på 3.valget da?

Jeg tenker å søke i Trondheim. Oslo blir fort for høyt snitt.

De stiller da vel krav for å komme inn på BI?

Jeg kjenner til ei som har strøket i så mange fag nå at hun ikke kommer inn det 3. året i Trondheim, der hun har tatt de to første årene.

Anonymkode: 8b901...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De stiller da vel krav for å komme inn på BI?

Jeg kjenner til ei som har strøket i så mange fag nå at hun ikke kommer inn det 3. året i Trondheim, der hun har tatt de to første årene.

Anonymkode: 8b901...40e

Men det er jo noe helt annet. Jeg snakker om fra VGS til Høyskole-overgangen, ikke fra 2 studieår til 3 ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er årsenhet samme greia som bachelor, bare at man må søke etter hvert år på årsenhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1 time siden, AnonymBruker skrev:

1. Bachelor Tr.Heim
2. Bachelor Oslo
3. Årsenhet Tr.Heim

eller

Bachelor Tr.Heim
Årsenhet Tr.heim
Bachelor Oslo

eller

Bachelor Tr.heim
Årsenhet Tr.heim
Årsenhet Oslo

Hvilke valg hadde dere tatt i min sko?

Tanker??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville tatt prioritering nr. 3. Og så ville jeg ringt en rådgiver på BI og spurt hva du kan gjøre med en årsenhet. Jeg regner med at en årsenhet bare er én kombinasjon av fag i 1 år, og ingen 2. eller 3. år? Men at det kanskje er mulig å søke seg inn på 2.året bachelor etter en årsenhet og så fullføre en grad. Hør med BI om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tatt prioritering nr. 3. Og så ville jeg ringt en rådgiver på BI og spurt hva du kan gjøre med en årsenhet. Jeg regner med at en årsenhet bare er én kombinasjon av fag i 1 år, og ingen 2. eller 3. år? Men at det kanskje er mulig å søke seg inn på 2.året bachelor etter en årsenhet og så fullføre en grad. Hør med BI om det :)

n årsenhet er tilsvarende det første året av en treårig bachelorgrad, altså 60 studiepoeng.

Hvis du tar en årsenhet på heltid vil du være i forelesninger med andre studenter som tar bachelorstudier, og du vil ha mulighet til å være med på alle studentaktivitetene på BI.

Når du har fullført en årsenhet vil du få en tittel på CVen, enten bedriftsøkonom eller markedsøkonom.

Du vil også ha mulighet til å søke deg direkte inn på det andre året av en bachelorgrad.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...