AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #1 Skrevet 14. april 2018 Vurderer å starte på grunnskolelærerutdanningen 1-7 trinn men har hørt at det er lange arbeidsdager som lærer på barneskolen. Må man beregne å gjøre papirarbeid og planlegge undervisning på kveld/ettermiddag? Og vil dette variere i forhold til om man jobber på 1-2 trinn vs 6-7 trinn? Anonymkode: 4b59f...714
Marimba Skrevet 14. april 2018 #2 Skrevet 14. april 2018 Her er arbeidstidsavtalen du skal forholde deg til om du skal jobbe i barneskolen. https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/sfs-2213/ 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #3 Skrevet 14. april 2018 Kontaktlærerne har en del lange dager/ kvelder/ helger. Men etter noen års erfaring klarer man å få gjort mer (prioritere) på kortere tid. Arbeidsukene er 44 timer, og så avspasering i skoleferier. Jef er kontaktlærer i 7. klasse nå. Pleier å være på jobb ca 07.15. Jobber frem til første skoletime, som starter 08.45. Etter elevene har gått hjem jobber jeg til ca 16. Tiden går veldig fort etter siste time! Møter, planlegging, Mail til foreldre osv. Det som er deilig er friheten. Er jeg sliten, går jeg heller hjem kl. 15, og tar en arbeidsøkt i ro og fred i helgen i stedet for. Kollegaene mine som har barn, jobber til 15-15.30, men de er ofte på jobb i helgene, eller har med seg PC og bøker hjem. Det er en fantastisk givende jobb! - Men ja: Mye jobb for Kontaktlærerne. Mindre når man er timelærer. Anonymkode: 2108e...75a 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #4 Skrevet 14. april 2018 Må legge til: Foreldresamtaler, kveldskurs osv kommer så klart i tillegg. Oppstarten av skoleåret er også travel. Men i det vanlige har jeg det slik jeg beskrev i innlegget over. Anonymkode: 2108e...75a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #5 Skrevet 14. april 2018 Jeg jobber som lærer på småtrinnet, og har 44 t arbeidsuke. Derav 37 t bundet på arbeidsplassen og resten disponibelt til kveldsarbeid/kontorarbeid. Planleggingen er mye av det samme om du jobber på småtrinnet eller mellomtrinn. Det er en del foreldrearbeid i tillegg til planleggingen av undervisning, og det kan ta en del tid. Anonymkode: c1056...ad9
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #6 Skrevet 14. april 2018 Jeg går 4. året på lærerutdanningen nå og har inntrykk av at svært få lærere sitter lengre enn klokken 4. De fleste kommer på jobb rundt 8-halv 9 (avhengig av om de har første time) og drar i 3 tiden. I alle mine praksisperiodene er det vi studentene som har vært igjen til slutt, og da sitter vi som regel til klokken 5. Heller ikke uvanlig at folk dro i 2 tiden på fredager Sorry lærere, jeg vet at mange har bundet arbeidstid og at dette kanskje varierer fra skole til skole, men dette er mitt inntrykk fra de fire forskjellige skolene jeg har hatt praksis på Anonymkode: 818e7...e0d 6
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #7 Skrevet 14. april 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går 4. året på lærerutdanningen nå og har inntrykk av at svært få lærere sitter lengre enn klokken 4. De fleste kommer på jobb rundt 8-halv 9 (avhengig av om de har første time) og drar i 3 tiden. I alle mine praksisperiodene er det vi studentene som har vært igjen til slutt, og da sitter vi som regel til klokken 5. Heller ikke uvanlig at folk dro i 2 tiden på fredager Sorry lærere, jeg vet at mange har bundet arbeidstid og at dette kanskje varierer fra skole til skole, men dette er mitt inntrykk fra de fire forskjellige skolene jeg har hatt praksis på Anonymkode: 818e7...e0d Er en del lærere som velger å dra tidlig fra arbeidsplassen for å tilbringe ettermiddagen med familien, og så heller jobber om kvelden igjen. Er ikke nødvendigvis sånn at de man ser sitter lengst på jobb er de som jobber mest Anonymkode: 0cb59...a61 10
Fotballmamma Skrevet 14. april 2018 #8 Skrevet 14. april 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går 4. året på lærerutdanningen nå og har inntrykk av at svært få lærere sitter lengre enn klokken 4. De fleste kommer på jobb rundt 8-halv 9 (avhengig av om de har første time) og drar i 3 tiden. I alle mine praksisperiodene er det vi studentene som har vært igjen til slutt, og da sitter vi som regel til klokken 5. Heller ikke uvanlig at folk dro i 2 tiden på fredager Sorry lærere, jeg vet at mange har bundet arbeidstid og at dette kanskje varierer fra skole til skole, men dette er mitt inntrykk fra de fire forskjellige skolene jeg har hatt praksis på Anonymkode: 818e7...e0d Så rart! På min skole kommer vi mellom 0730-0800 - og stort sett ingen har dratt kl 1600. Interessant at vi gjør det så forskjellig. 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #9 Skrevet 14. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er en del lærere som velger å dra tidlig fra arbeidsplassen for å tilbringe ettermiddagen med familien, og så heller jobber om kvelden igjen. Er ikke nødvendigvis sånn at de man ser sitter lengst på jobb er de som jobber mest Anonymkode: 0cb59...a61 Jeg gjør dette. I år har jeg et krevende trinn, så jeg går kort tid etter endt undervisning for så å komme tilbake senere. Jeg bor nært skolen, så det er mest effektivt for min del siden jeg jobber mye bedre etter å ha fått en ordentlig pause. Anonymkode: fab64...14f 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #10 Skrevet 14. april 2018 Jeg er nyutdannet, og ser litt av begge deler som er beskrevet over. Ja, mange lærere går gjerne kl 15-15.30, spesielt de som har barn. Da regner jeg med at de fleste tar igjen noen timer på kveldene, men jeg vet om noen få som ikke gjør det. I utgangspunktet skal man jobbe 43,5 timer i uka i snitt (tror jeg), og jeg har flere ganger jobbet rundt 45 timer i uka. Jeg jobber som kontaktlærer, og det går veldig opp og ned. Noen ganger kan jeg gå kl 15 flere dager på rad, andre ganger sitter jeg til kl 17-18. I motsetning til mange, gjør jeg ferdig jobben på jobb. Jeg har 18 elever, og jobber vanligvis 8-16, med en eller to dager i uka til kl 17 eller 18. Jeg har også brukt en eller to dager i hver ferie til å jobbe litt. Perioden med utviklingssamtaler er unntakstid, da har jeg gjerne jobbet 45 timer for å rekke alle møtene. Det som varierer fra småtrinnet til mellomtrinnet, er mer hvor mange timer undervisning man har. På småtrinnet har man litt flere timer undervisning (tror det er 1-2 timer ekstra i uka), og jeg tror det har noe med at det tar kortere tid å planlegge timer der enn på mellomtrinnet. På mellomtrinnet har man da oftere planleggingstimer i løpet av skoledagen, ikke bare etterpå. Både på småtrinnet og mellomtrinnet kan man ha elevsaker som tar mye tid, eller man kan være heldig å få en klasse med mindre arbeid. Anonymkode: 3f637...a3a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #11 Skrevet 14. april 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er en del lærere som velger å dra tidlig fra arbeidsplassen for å tilbringe ettermiddagen med familien, og så heller jobber om kvelden igjen. Er ikke nødvendigvis sånn at de man ser sitter lengst på jobb er de som jobber mest Anonymkode: 0cb59...a61 Det kan forsåvidt stemme Er nok også mye tid som går med til å planlegge og tenke på jobben selv om man ikke er fysisk på kontoret også! Men om man går hjem klokken 3 og jobber 1-2 timer på kvelden har man forøvrig ikke jobbet mer enn en hvilken som helst kontorrotte (8 timer om dagen), så vil ikke si at lærere er overarbeidet (..med tanke på tidsbruk! Lærere har til tider en krevende jobb, det er jeg klar over) Anonymkode: 818e7...e0d 1
Kanutte Skrevet 14. april 2018 #12 Skrevet 14. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er nyutdannet, og ser litt av begge deler som er beskrevet over. Ja, mange lærere går gjerne kl 15-15.30, spesielt de som har barn. Da regner jeg med at de fleste tar igjen noen timer på kveldene, men jeg vet om noen få som ikke gjør det. I utgangspunktet skal man jobbe 43,5 timer i uka i snitt (tror jeg), og jeg har flere ganger jobbet rundt 45 timer i uka. Jeg jobber som kontaktlærer, og det går veldig opp og ned. Noen ganger kan jeg gå kl 15 flere dager på rad, andre ganger sitter jeg til kl 17-18. I motsetning til mange, gjør jeg ferdig jobben på jobb. Jeg har 18 elever, og jobber vanligvis 8-16, med en eller to dager i uka til kl 17 eller 18. Jeg har også brukt en eller to dager i hver ferie til å jobbe litt. Perioden med utviklingssamtaler er unntakstid, da har jeg gjerne jobbet 45 timer for å rekke alle møtene. Det som varierer fra småtrinnet til mellomtrinnet, er mer hvor mange timer undervisning man har. På småtrinnet har man litt flere timer undervisning (tror det er 1-2 timer ekstra i uka), og jeg tror det har noe med at det tar kortere tid å planlegge timer der enn på mellomtrinnet. På mellomtrinnet har man da oftere planleggingstimer i løpet av skoledagen, ikke bare etterpå. Både på småtrinnet og mellomtrinnet kan man ha elevsaker som tar mye tid, eller man kan være heldig å få en klasse med mindre arbeid. Anonymkode: 3f637...a3a Arbeidstidsavtalen til lærerne legger opp til en arbeidsuke på 43,5 t/uke (med betalt lunsj). Av disse timene har rektor råderett over 33,25 t/uke, de resterende drøye 10 t er til eget for og etterarbeid. Av timene rektor har styringsrett over er 19,5 t/uke undervisningstimer. Resten av tiden er til møter, inspeksjoner og spisepauser. Hvordan rektor disponerer disse timene varierer fra skole til skole. For og etterarbeid skal gjøres i de 10 t/uke man selv disponerer fritt. Da kan man forlate skolen og jobbe hjemmefra. På de fleste skoler underviser kontaktlærere en time mindre i uka (18,5 t). Den resterende timen skal brukes til oppfølging av elevsaker og foreldresamarbeid. Det er først på ungdomstrinnet undervisningstiden varierer ut i fra hvilke fag du underviser. Tunge rettefag som norsk og engelsk gir færre undervisningstimer. Jeg har stort sett alltid jobbet ca. 8-16 som lærer, men i perioder med mye vurderingsarbeid jobbet mer slik at det i løpet av et år blir riktig antall timer. Jeg har jobbet på alle trinn i barneskolen både som kontaktlærer og faglærer. 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #13 Skrevet 15. april 2018 13 timer siden, Fotballmamma skrev: Så rart! På min skole kommer vi mellom 0730-0800 - og stort sett ingen har dratt kl 1600. Interessant at vi gjør det så forskjellig. Hvorfor er dere så lenge på skolen? Hvorfor skryte av det? På min skole må lærerne være på jobb senest 08.30, og vi har bundet tid på 31 timer i uken. To av dagene er vi der til 15.45 pga møter og samarbeid. Fredager kan vi gå rett etter 14.00. Men på din skole er altså alle der til minst 16, så bundet tid på 40 timer per uke. Veldig uvanlig. Virker ikke realistisk. Anonymkode: 107a8...ecc 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #14 Skrevet 15. april 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg går 4. året på lærerutdanningen nå og har inntrykk av at svært få lærere sitter lengre enn klokken 4. De fleste kommer på jobb rundt 8-halv 9 (avhengig av om de har første time) og drar i 3 tiden. I alle mine praksisperiodene er det vi studentene som har vært igjen til slutt, og da sitter vi som regel til klokken 5. Heller ikke uvanlig at folk dro i 2 tiden på fredager Sorry lærere, jeg vet at mange har bundet arbeidstid og at dette kanskje varierer fra skole til skole, men dette er mitt inntrykk fra de fire forskjellige skolene jeg har hatt praksis på Anonymkode: 818e7...e0d Om du tror de lærerne som drar før 4 eller i 2 tiden er ferdige, så vil du nok få deg et lite sjokk. Selv drar jeg alltid fra arbeidsplassen halv 4 eller halv 3, men jeg må likevel jobbe flere timers kveldstid. Du vil nok få et praksissjokk om du tror at du er ferdig når du drar hjem fra arbeidsplassen. Selv drar jeg tidlig for å få middag, tid med familien og litt avkobling før jeg evt. planlegger ferdig eller retter. Anonymkode: cbb49...bed 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #15 Skrevet 15. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er dere så lenge på skolen? Hvorfor skryte av det? På min skole må lærerne være på jobb senest 08.30, og vi har bundet tid på 31 timer i uken. To av dagene er vi der til 15.45 pga møter og samarbeid. Fredager kan vi gå rett etter 14.00. Men på din skole er altså alle der til minst 16, så bundet tid på 40 timer per uke. Veldig uvanlig. Virker ikke realistisk. Anonymkode: 107a8...ecc Husk at det går an å sitte å jobbe på skolen uten at man er bundet til det. Det finnes de som foretrekker å få unna alt arbeid på skolen, og ta med seg lite hjem, og det finnes de som benytter seg av den friheten man ofte har mulighet til og drar så fort man kan, og heller jobber hjemme. Derfor er det vanskelig å sammenligne lærernes arbeidstid, det er vanskelig å få en nøyaktig oversikt over tidsbruken, og det er egentlig ikke noe vits å skryte av det ene kontra det andre. Det eneste som er likt er at alle lærere har et arbeidsår på 1687,5 timer. I gjennomsnitt gir dette 43 timer i uka, men det betyr også at dersom man plutselig jobber opp mot 50 timer noen uker pga feks utviklingssamtaler, så kan man også jobbe mindre andre uker. Anonymkode: 0cb59...a61 3
Neutral90 Skrevet 15. april 2018 #16 Skrevet 15. april 2018 11 timer siden, Kanutte skrev: Arbeidstidsavtalen til lærerne legger opp til en arbeidsuke på 43,5 t/uke (med betalt lunsj). Av disse timene har rektor råderett over 33,25 t/uke, de resterende drøye 10 t er til eget for og etterarbeid. Av timene rektor har styringsrett over er 19,5 t/uke undervisningstimer. Resten av tiden er til møter, inspeksjoner og spisepauser. Hvordan rektor disponerer disse timene varierer fra skole til skole. For og etterarbeid skal gjøres i de 10 t/uke man selv disponerer fritt. Da kan man forlate skolen og jobbe hjemmefra. På de fleste skoler underviser kontaktlærere en time mindre i uka (18,5 t). Den resterende timen skal brukes til oppfølging av elevsaker og foreldresamarbeid. Det er først på ungdomstrinnet undervisningstiden varierer ut i fra hvilke fag du underviser. Tunge rettefag som norsk og engelsk gir færre undervisningstimer. Jeg har stort sett alltid jobbet ca. 8-16 som lærer, men i perioder med mye vurderingsarbeid jobbet mer slik at det i løpet av et år blir riktig antall timer. Jeg har jobbet på alle trinn i barneskolen både som kontaktlærer og faglærer. Hei, Er dette en lokal avtale om arbeidstid? Jeg trodde at undervisningstimer på barnetrinnet var 25 t/u, en time redusert for kontaktlærere.
Kanutte Skrevet 15. april 2018 #17 Skrevet 15. april 2018 2 minutter siden, Neutral90 skrev: Hei, Er dette en lokal avtale om arbeidstid? Jeg trodde at undervisningstimer på barnetrinnet var 25 t/u, en time redusert for kontaktlærere. 25 t/uke er regnet i 45 minutters undervisningsøkter. Vi bruker klokketimer da tilsvarer 25 t/uke 19,5 klokketimer. Og nedslaget som ligger i avtalen er da 0,75 timer (45 minutter). Ofte gir man i tillegg 0,25 t/uke fra byrdefullressursen slik at kontaktlærernedslaget blir en klokketime. Så vi snakker om det samme, bare litt ulike enheter. Det blir mer og mer vanlig å referere til 60 minutters enheter framfor 45 minutters enheter. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #18 Skrevet 15. april 2018 En venninne av meg kaller det lang dag hvis hun har vært på jobb fra 8-16. På fredager er hun ferdig til lunsj. Foreldresamtaler foregår i arbeidstiden, muligens til kl 17. At hun har avspasering som en del av sommerferien er bullshit, men sånn er det bare. Hun jobber i barneskolen. Anonymkode: bf7f1...b3f
Fotballmamma Skrevet 15. april 2018 #19 Skrevet 15. april 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er dere så lenge på skolen? Hvorfor skryte av det? På min skole må lærerne være på jobb senest 08.30, og vi har bundet tid på 31 timer i uken. To av dagene er vi der til 15.45 pga møter og samarbeid. Fredager kan vi gå rett etter 14.00. Men på din skole er altså alle der til minst 16, så bundet tid på 40 timer per uke. Veldig uvanlig. Virker ikke realistisk. Anonymkode: 107a8...ecc Skryte av det? Hvordan kan du lese skryt ut av innlegget mitt?? Vi har ikke bundet tid på 40 timer pr uke, men de fleste av oss er på jobb utover bundet tid - du vet det er lov å sitte på skolen lenger enn bundet tid, eller? På vår skole er vi mange som sitter på jobb ganske lenge, det betyr at vi ikke trenger å jobbe mye utover dette, det handler om måter å organisere yrket sitt på, sier ikke at det ene eller andre er det riktig. Vi velger bare forskjellig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå